Vrede of zwaard

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Vrede of zwaard

Bericht door Roeline »

Oké, dan maar verplicht op vakantie, maar de zaak is het bijzonder waard om uitbediscusieerd te worden. Een ernstige oproep die regelrecht vanuit mijn hart komt: wij willen van nature positiviteit, broederlijkheid, beminnelijkheid, het fijn hebben. En vooral met rust gelaten worden. Zo werkt het alleen niet. Ons hart is namelijk niet zo. Er moet een levensveranderende slag gestreden worden op het slagveld van vrije genade. Daarom zegt de Heere: ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard (Matth. 10). Is deze tekst een vrijbrief voor eigenrichting? Voor het aanwakkeren van brandjes in de kerk? Nee, verre daarvan.

Maar het is té makkelijk en ook te zondig om in een slachtofferrol te gaan zitten en alleen maar felle kritiek te uiten op het handelen van predikanten. Dát is een rotonde waarop je jezelf doodrijdt. Dat moet op een refoforum aangekaart kunnen worden. Dit is een discussie op het scherpst van de snede. En zo het niet toegestaan is: dan maar met vakantie of helemaal weg. Dan is refoforum zijns naams niet waardig.

En ja, ik erken dat het het het allerbeste is om daarbij geen concrete situaties te bespreken. Een forum kan namelijk bij benadering niet voldoen aan de Bijbelse eis van hoor en wederhoor.

De uitholling van de gereformeerde gezindte komt van binnenuit. Als daar niet openlijk over gediscussieerd mag worden dan is dit forum verworden tot een koffie- en thee-babbelmomentje.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Mara »

Roeline schreef: De uitholling van de gereformeerde gezindte komt van binnenuit. Als daar niet openlijk over gediscussieerd mag worden dan is dit forum verworden tot een koffie- en thee-babbelmomentje.
En hoe ontstaat die uitholling volgens jou, bedoel je dan de innerlijke of de uiterlijke zaken?
Komt dat grotendeels door een bepaalde prediking?
Zijn de mensen te passief geworden in het luisteren, of zijn er juist teveel individualisten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Roeline »

Mara schreef:
Roeline schreef: De uitholling van de gereformeerde gezindte komt van binnenuit. Als daar niet openlijk over gediscussieerd mag worden dan is dit forum verworden tot een koffie- en thee-babbelmomentje.
En hoe ontstaat die uitholling volgens jou, bedoel je dan de innerlijke of de uiterlijke zaken?
Komt dat grotendeels door een bepaalde prediking?
Zijn de mensen te passief geworden in het luisteren, of zijn er juist teveel individualisten?
Mijns inziens komt die uitholling door de kittelachtigheid van gehoor die ik steeds meer zie toenemen. Er zijn nogal wat gemeenteleden die gepleasd willen worden. Kunnen geen preken meer verdragen die de zonden op het diepst blootleggen. Die hun leventje aan de hand willen houden. Die het niet kunnen verdragen wanneer er scherp opgetreden wordt, net als de Heere Jezus in de tempel deed.

Er blijft dan een klein groepje geschikte predikanten over. Een elite-groepje. Daar ging de discussie over in een ander topic, maar die is rigoureus van de kaart geveegd. Dat betreur ik heel erg, want ik zie in dat gespreksonderwerp een kwalijke tendens die mijns inziens bestreden moet worden.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Mara »

Roeline schreef: Mijns inziens komt die uitholling door de kittelachtigheid van gehoor die ik steeds meer zie toenemen. Er zijn nogal wat gemeenteleden die gepleasd willen worden. Kunnen geen preken meer verdragen die de zonden op het diepst blootleggen. Die hun leventje aan de hand willen houden. Die het niet kunnen verdragen wanneer er scherp opgetreden wordt, net als de Heere Jezus in de tempel deed.
Dat herken ik wel Roeline. Maar ik denk dat dit niet voor iedere gemeente geldt.
In de gemeente waar ik kerk is de prediking steeds lichter geworden, BhP predikanten worden als te zwaar betitelt, men zou er depressief van worden.
Roeline schreef:Er blijft dan een klein groepje geschikte predikanten over. Een elite-groepje.
Dat herken ik dan (in de CGK) weer niet.
Maar zie dat wel in andere kerkverbanden terug.
Vrijwel mijn gehele familie is GG en als ik er tussen zit luister ik op welke predikanten er populair zijn en welke niet.
Het is echt voor mij een andere wereld wat dat betreft.
Als ik een naam hoor van een predikant, bij wie ik onlangs dan geweest ben, denk ik: huh, ik begrijp niet wat jullie bedoelen?
En anderzijds denk ik eerlijk gezegd weleens bij sommige predikanten, als je dit elke week over je hoofd gebombardeerd krijgt, kan ik me voorstellen dat sommige mensen murw worden.
Ik kerk graag en regelmatig in de GG, laat dat duidelijk zijn, maar ik kan sommige dingen echt niet begrijpen en plaatsen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:Oké, dan maar verplicht op vakantie, maar de zaak is het bijzonder waard om uitbediscusieerd te worden. Een ernstige oproep die regelrecht vanuit mijn hart komt: wij willen van nature positiviteit, broederlijkheid, beminnelijkheid, het fijn hebben. En vooral met rust gelaten worden. Zo werkt het alleen niet. Ons hart is namelijk niet zo. Er moet een levensveranderende slag gestreden worden op het slagveld van vrije genade. Daarom zegt de Heere: ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard (Matth. 10). Is deze tekst een vrijbrief voor eigenrichting? Voor het aanwakkeren van brandjes in de kerk? Nee, verre daarvan.
Ik deel deze oproep van ganser harte. Al vraag ik me ten zeerste af of het werkt om hier op een forum over de discussiëren. Je ziet dat veel mensen vertrekken uit behoudende gemeenten, omdat 'het 40 minuten over de ellende gaat en 5 minuten over de verlossing en de dankbaarheid'. Maar is dat waar? Zijn wij niet ketelachtig van gehoor geworden? Ik geloof van wel.
2 Timothéüs 4 vers 2 tot en met vers 5
Predik het Woord; houd aan tijdiglijk, ontijdiglijk; wederleg, bestraf, vermaan in alle lankmoedigheid en leer. Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden, en zullen hun gehoor van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot fabelen. Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen; doe het werk van een evangelist; maak dat men van uw dienst ten volle verzekerd zij.
Als we dit Bijbelgedeelte lezen, in combinatie met de kanttekeningen, dan geloof ik dat veel predikanten zullen erkennen dat we nu in die tijd leven.

De oorzaak daarvan is de tijdgeest die zijn tienduizenden verslaat. Mensen horen niet graag een prediking die tegen de natuur ingaat. We willen graag dat onze haren glad gestreken worden. De dominee zei donderdagochtend dat hij móet waarschuwen. Want als hij dat niet doet, dat zal God het bloed van zijn hand eisen. Hij zei dat het vreselijk zou zijn als hij met iedereen met een dodelijke gerustheid op de brede weg naar het verderf laat voorthollen. En ik denk dat dat door ons, kritische kerkmensen, vaak vergeten wordt. Beseffen wij als kerkmensen wel wat het inhoudt als Gods dienstknechten Wet en Evangelie verkondigen? Dat luistert heel nauw hoor!

Anderzijds geloof ik ook dat er onder Gods kinderen een zekere lauwheid is opgetreden. De identificatiefiguren voor de opkomende generatie worden zo bijzonder gemist. Dat is ook een hele grote zorg, waar ik de oorzaak niet direct van weet.

Ondanks dit alles geloof ik dat binnen het geheel van de gereformeerde gezindte God doorgaat met Zijn kerkvergaderend werk. Die voorbeelden zijn er gelukkig ook!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Pioenroosje »

Het zijn twee verschillende dingen, Roeline: prediking en de rest van het optreden van een predikant. De prediking is onze gemeente is me lief; óók als die scherp en afsnijdend is. Misschien moet ik zegen: júist als die scherpe en afsnijdende prediking gezegend wordt.

Maar naast preken doet een predikant ook heel veel andere dingen. En wat mij betreft gaat het daar vaak mis: in pastoraat, in besluitvorming, in machtsdenken, in kerkpolitiek. Denken vanuit angst, met macht dingen voor elkaar krijgen. Ik denk heel vaak: 'Dient elkaar door de liefde' en 'Een dienaar is niet meer dan zijn heer, Ik ben gekomen om te dienen...' Etc. Deze houding mis ik zo vaak; bij predikanten en ouderlingen. Gelukkig, lang niet bij alle!

Herken je dat niet? Dan ben je een gezegend mens. Het kost veel om met lijdzaamheid en opofferingsgezindheid hiermee om te gaan. Ik geloof dat dat de weg is, maar het moeilijke is wel dat die houding dan in stand wordt gehouden.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Vrede of zwaard

Bericht door GGotK »

Pioenroosje schreef:Het zijn twee verschillende dingen, Roeline: prediking en de rest van het optreden van een predikant. De prediking is onze gemeente is me lief; óók als die scherp en afsnijdend is. Misschien moet ik zegen: júist als die scherpe en afsnijdende prediking gezegend wordt.

Maar naast preken doet een predikant ook heel veel andere dingen. En wat mij betreft gaat het daar vaak mis: in pastoraat, in besluitvorming, in machtsdenken, in kerkpolitiek. Denken vanuit angst, met macht dingen voor elkaar krijgen. Ik denk heel vaak: 'Dient elkaar door de liefde' en 'Een dienaar is niet meer dan zijn heer, Ik ben gekomen om te dienen...' Etc. Deze houding mis ik zo vaak; bij predikanten en ouderlingen. Gelukkig, lang niet bij alle!

Herken je dat niet? Dan ben je een gezegend mens. Het kost veel om met lijdzaamheid en opofferingsgezindheid hiermee om te gaan. Ik geloof dat dat de weg is, maar het moeilijke is wel dat die houding dan in stand wordt gehouden.
Hier kan ik het wel mee eens zijn, maar je legt wat mij betreft de schuld wel te eenzijdig bij de dominee. Ook de kerkenraad en de gemeente spelen in dit proces een belangrijke rol en hebben een verantwoording in deze.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Pioenroosje »

Maar we hebben het hier over het functioneren van een dominee of ambtsdrager. Dus ja, daar schrijf ik over.

Dat er ook genoeg mis gaat aan de kant van de gemeenteleden, dat lijkt me overduidelijk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrede of zwaard

Bericht door -DIA- »

Mattheus 10:34-37
Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.

Over deze tekst heb ik nog een preek van een van onze vroegere dominees. Ik wil die nog wel eens weer opzoeken en beluisteren.
Inderdaad, waar de Geest des Heeren werkt ontstaat een oorlog. Een oorlog op leven en dood.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:Mattheus 10:34-37
Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.

Over deze tekst heb ik nog een preek van een van onze vroegere dominees. Ik wil die nog wel eens weer opzoeken en beluisteren.
Inderdaad, waar de Geest des Heeren werkt ontstaat een oorlog. Een oorlog op leven en dood.
Ik heb wel belangstelling voor de preek die je op gaat zoeken.

Daarnaast een vraag: Zou het zijn dat ik deze teksten beter begrijp als ik ze in de context lees? Er staat een paar verzen verder bijvoorbeeld: "Ziet, Ik zend u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen."

Wie zijn die "u" eigenlijk? De apostelen toch? Ik dacht dat de Heere Jezus in dit stukje uitlegt wat het betekent om door Hem uitgezonden te worden. Hij stuurt ze. Als schapen onder de wolven. De situatie is wel vijandig, maar zie, Ik ben het die u zend'

Ben benieuwd naar "je" preek
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Vrede of zwaard

Bericht door liz boer »

1 Korintiërs 1

17 Want Christus heeft mij niet gezonden, om te dopen, maar om het Evangelie te verkondigen; niet met wijsheid van woorden, opdat het kruis van Christus niet verijdeld worde. 18 Want het woord des kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid; maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vrede of zwaard

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:Mattheus 10:34-37
Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.

Over deze tekst heb ik nog een preek van een van onze vroegere dominees. Ik wil die nog wel eens weer opzoeken en beluisteren.
Inderdaad, waar de Geest des Heeren werkt ontstaat een oorlog. Een oorlog op leven en dood.
Ik heb wel belangstelling voor de preek die je op gaat zoeken.

Daarnaast een vraag: Zou het zijn dat ik deze teksten beter begrijp als ik ze in de context lees? Er staat een paar verzen verder bijvoorbeeld: "Ziet, Ik zend u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven. Maar wacht u voor de mensen; want zij zullen u overleveren in de raadsvergaderingen, en in hun synagogen zullen zij u geselen."
Wie zijn die "u" eigenlijk? De apostelen toch? Ik dacht dat de Heere Jezus in dit stukje uitlegt wat het betekent om door Hem uitgezonden te worden. Hij stuurt ze. Als schapen onder de wolven. De situatie is wel vijandig, maar zie, Ik ben het die u zend'

Ben benieuwd naar "je" preek
Die 'u' zijn degenen die het getuigenis van Jezus Christus verbreiden. Daar komt de tegenstander, de mensenmoordenaar van den beginne, op af met al zijn geweld of list. Soms als een engel des lichts, soms in zijn verschrikking. Maar juist als een engel des lichts is hij het meest gevaarlijk. De preek is al oud, maar als ik hem vind wil ik er wel wat citaten (en dan zoveel mogelijk in de context) hier geven. Maar dat vraagt vanzelf wel enig geduld. Overigens: het ik had het niet over een preek van mij....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vrede of zwaard

Bericht door Adagio »

Een mensennatuur heeft er zichzelf niet voor over, bijvoorbeeld een Jona vluchtte naar Tarsis, want hij “... wist dat Gij een genadig en barmhartig God zijt, lankmoedig en groot van goedertierenheid, en berouw hebbende over het kwaad.”
Een boodschap van genade valt niet mee, omdat dit ‘op het schavot’ geleerd wordt. Leviticus: “Zo dan hun onbesneden hart gebogen wordt en zij dan aan de straf hunner ongerechtigheid een welgevallen hebben, dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond met Jakob...”.
Plaats reactie