Stichting Ikabod

Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Stichting Ikabod

Bericht door SecorDabar »

De nieuwe stichting Ikabod belegt zondagse erediensten in Vierhouten en Alblasserdam, en doordeweekse Bijbellezingen in Balkbrug.
Voorzitter van de stichting Ikabod is H. Slager uit Staphorst. In het stichtingsbestuur hebben verder zitting H. G. Stok uit Dordrecht en G. J. Roukens uit Alblasserdam.

H.Slager meldt het volgende in het RD van 22 mei 2019:
„De stichting is opgericht uit zorg over de tegenwoordigheid van Christus in onze gezindte. De zuivere prediking van Wet en Evangelie is nagenoeg verdwenen. Het beslag en gezag van Gods Woord in kerken, scholen en gezinnen worden steeds minder. De liefde en eer van Christus wijkt van de kansels en uit de harten. Verootmoediging voor de Heere is nodig. We willen en moeten met de gemeenschappelijke schuld terugkeren naar de Heere, want van Hem alleen is verwachting.”
Op dit moment worden er op zondagmorgen diensten belegd in Vierhouten, in de kapel van Stichting Philadelphia Zorg.
’s Zondagsavonds zijn er diensten in gebouw ’t Scheepke aan de Rijnstraat in Alblasserdam.

Voorganger is gewoonlijk R. J. Jansen, kandidaat binnen de Protestantse Kerk in Nederland, maar er worden ook preken gelezen.
Naast de zondagse diensten belegt de stichting „diensten ter verootmoediging en eendrachtig gebed.” De eerste dienst van verootmoediging is op vrijdag 7 juni om 20.00 uur in de Ichthuskerk aan de Tromplaan te Voorthuizen.

Wat vinden de forumleden van dit initiatief?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Volontair »

Zo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden deszelfs bouwlieden daaraan; zo de HEERE de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Herman »

In de probleemomschrijving kan ik me wel vinden.

Maar of dit de gehele onderliggende argumentatie voor het oprichten van een nieuwe stichting is, vraag ik me af. En dan doel ik op de gewijzigde doopvisie van de voorganger.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stichting Ikabod

Bericht door DDD »

Sekten en muiterij in kerken en wereldlijke regeringen, daar spreekt onze belijdenis weinig goeds van.

En ik dus ook niet.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Stichting Ikabod

Bericht door SecorDabar »

Ik vraag mij af of de zuivere prediking van Wet en Evangelie nagenoeg verdwenen is, zoals wordt veronderstelt door de voorzitter van de stichting Ikabod.

Dat Het beslag en gezag van Gods Woord in kerken, scholen en gezinnen steeds minder wordt delen toch ook gevestigde kerken wel.

Als beweerd wordt dat "de liefde en eer van Christus wijkt van de kansels en uit de harten". dan vraag ik me af of we wel de splinter in andersmans oog zien maar niet de balk in eigen oog.

Als kerkgangers de diensten van de stichting willen volgen, dient men wel te beschikken over een auto.
Lopend of met de fiets is niet te doen naar Vierhouten en Alblasserdam.
In het Nieuwe Testament gaat het altijd over de plaatselijke gemeente die samenkomt.
Het begrip "streekgemeente" wordt op deze manier wel heel ruim genomen.
Ik vraag mij af of dat de zondagsrust ten goede komt, als we zulke grote afstanden moeten gaan reizen per auto.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Strandmeeuw
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 nov 2018, 17:06

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Strandmeeuw »

Herman schreef:In de probleemomschrijving kan ik me wel vinden.

Maar of dit de gehele onderliggende argumentatie voor het oprichten van een nieuwe stichting is, vraag ik me af. En dan doel ik op de gewijzigde doopvisie van de voorganger.
Dat vraag ik mij ook af. Lijkt meer op organisering van het refobaptistische geluid.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Stichting Ikabod

Bericht door DDD »

Ik neem niet aan dat het de bedoeling is dat kerkgangers in beide plaatsen komen toch? Vandaar ook de leesdiensten.

Het bekostigingsmodel zal zijn dat de leesdiensten gratis zijn en dat de collecten allebei voor de voorganger zijn. De voorganger van een vrije gemeente of stichting moet immers ook eten.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Piet Puk »

Kansloze missie!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Bezorgd »

En weer: "Er is een clubje opgericht"
En het zo goed weten dat je durft te zeggen dat er bijna geen zuivere Evangelie bediening is.
Dan ben je echt ver "doorgeleid"
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Valcke »

Herman schreef:In de probleemomschrijving kan ik me wel vinden.

Maar of dit de gehele onderliggende argumentatie voor het oprichten van een nieuwe stichting is, vraag ik me af. En dan doel ik op de gewijzigde doopvisie van de voorganger.
Ik kan mij ook in de omschrijving van de aanleiding wel vinden.

Deze samenkomsten vinden overigens al geruime tijd plaats, maar misschien minder op de zondagen dan nu. De oprichting van eea lijkt mij meer óndanks de gewijzigde doopvisie van de voorganger dan dankzij deze doopvisie. Degenen die daar heengaan hebben helemaal geen baptistische achtergrond, misschien op een enkeling na. En dit geluid vind je ook niet in het bericht terug.
Laatst gewijzigd door Valcke op 23 mei 2019, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Boertje »

Ik vraag mij af of dat de zondagsrust ten goede komt, als we zulke grote afstanden moeten gaan reizen per auto.
Dit ruikt naar wetticisme.....
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stichting Ikabod

Bericht door -DIA- »

Ik hoor wel eens uit verschillende delen van ons land dat men thuis leest. Ik meen dat dit ook voorkwam in de tijd voor de Afscheiding. In de plaatselijke kerken is geen voedsel meer, en geen onderwijs. Het getuigt wel van een noodsituatie, als men in de kerken niet meer terecht kan. We hebben met boete- en bededagen meer horen preken over 'Ikabod'. En dat is werkelijk aangrijpend. Ook onze eigen dominee merkte zondag nog op dat we niet meer te bewegen zijn, we lijken overgegeven te zijn aan de verharding. Onze tijd lijkt op de tijd van Jeremia. Het oordeel stond voor de deur, maar men vervolgde de profeet omdat men die boodschap niet wilde horen. Is het nu anders? Velen komen in verzet als men in aanraking komt met de bevindelijke prediking. Zó erg is het toch ook nog niet met de mens? Dat tekent ook wel dat er weinig zelfkennis is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Stichting Ikabod

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:(...)Ook onze eigen dominee merkte zondag nog op dat we niet meer te bewegen zijn, overgegeven aan de verharding.
Zo, hij durft nog al wat te zeggen...
-DIA- schreef: Velen komen in verzet als men in aanraking komt met de bevindelijke prediking. Zó erg is het toch ook nog niet met de mens?.
Waar hoor jij dat dan? Ik kom in onze kringen niemand tegen die de doodstaat van de mens relativeert.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Stichting Ikabod

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:(...)Ook onze eigen dominee merkte zondag nog op dat we niet meer te bewegen zijn, overgegeven aan de verharding.
Zo, hij durft nog al wat te zeggen...
-DIA- schreef: Velen komen in verzet als men in aanraking komt met de bevindelijke prediking. Zó erg is het toch ook nog niet met de mens?.
Waar hoor jij dat dan? Ik kom in onze kringen niemand tegen die de doodstaat van de mens relativeert.
Let eens op als men 'vrome christenen' of 'rijke jongelingen' confronteert met een zelfonderzoek. Velen die zich christenen noemen willen van geen zelfonderzoek weten. Men wordt boos als men hen niet meteen kan overnemen. De praktijk lijkt soms wel: Geloof jij het van mij? dan geloof ik het van jou.

Ik geloof dat, waar het goed ligt, de mens zeer nauw onderzocht wil worden, als men een beetje weet wat een mens is. Dan vertrouw je jezelf toch niet meer? Dan hebben we licht nodig om te zien: Is er bij mij een schadelijke weg, leidt mij op de eeuwige weg. Het is noodzakelijk dat alle droggronden worden ontdekt, en die moeten ook in de prediking worden benoemd. Een mens wil zichzelf zo graag bedriegen, want aan een zelfonderzoek heeft men niet zoveel behoefte. Men gelooft het wel van zichzelf... Misschien wat scherp uitgedrukt, maar zo ligt het toch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Stichting Ikabod

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:
-DIA- schreef:(...)Ook onze eigen dominee merkte zondag nog op dat we niet meer te bewegen zijn, overgegeven aan de verharding.
Zo, hij durft nog al wat te zeggen...
-DIA- schreef: Velen komen in verzet als men in aanraking komt met de bevindelijke prediking. Zó erg is het toch ook nog niet met de mens?.
Waar hoor jij dat dan? Ik kom in onze kringen niemand tegen die de doodstaat van de mens relativeert.
Let eens op als men 'vrome christenen' of 'rijke jongelingen' confronteert met een zelfonderzoek. Velen die zich christenen noemen willen van geen zelfonderzoek weten. Men wordt boos als men hen niet meteen kan overnemen. De praktijk lijkt soms wel: Geloof jij het van mij? dan geloof ik het van jou.

Ik geloof dat, waar het goed ligt, de mens zeer nauw onderzocht wil worden, als men een beetje weet wat een mens is. Dan vertrouw je jezelf toch niet meer? Dan hebben we licht nodig om te zien: Is er bij mij een schadelijke weg, leidt mij op de eeuwige weg. Het is noodzakelijk dat alle droggronden worden ontdekt, en die moeten ook in de prediking worden benoemd. Een mens wil zichzelf zo graag bedriegen, want aan een zelfonderzoek heeft men niet zoveel behoefte. Men gelooft het wel van zichzelf... Misschien wat scherp uitgedrukt, maar zo ligt het toch?
Ik herken het niet, wat zou er mis zijn met zelf onderzoek, zie of er in mij een schadelijke weg is...
De rijke jongeling, kwam door de beproeving heen, hij had alle geboden gehouden, alleen wilde hij zijn portemonnee ook zelf blijven beheren, dat is voor iedereen iets anders, maar toch confronterend.

Oproepen tot zelfonderzoek is iets anders dan bij voorbaat al iemand verdacht maken
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie