Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Hollander schreef:De basis valt weg DDD, als je elkaar niet meer op de Schrift aan kunt spreken.
Je kunt onmogelijk zeggen dat de instructie van de gemeente Gouda niet vanuit de Schrift spreekt. Alle 11 pagina's zijn argumenten vanuit de Schrift.
De Schrift wordt genoemd, maar met een hermeneutiek die niet meer kan vallen onder de definitie van gereformeerde hermeneutiek.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik begrijp dat het gevoelige punten zijn. Ik doe mijn best om niet onnodig op andermans tenen te staan. Ik beweer ook niet dat het allemaal peanuts zijn. Maar het zijn mijns inziens inderdaad middelmatige kwesties. Ds. Den Hertog heeft dat uitstekend verwoord op de synode. En de diepte van gevoelens is soms omgekeerd evenredig met de juistheid daarvan.

Ik kan mij goed inleven in de 40 procent (als ik de telling van het ND mag geloven) van de CGK die zich door de meerderheid geen recht gedaan voelt. En die dit ook geen peanuts vindt, maar die zich sinds jaar en dag belemmerd voelt om zichzelf te zijn. Die groep wil ook 'gewoon CGK' zijn. En ik vind het storend dat dat hier zo nu en dan uit het oog verloren raakt.
Uitleg van de Schrift kan nooit een middelmatige kwestie zijn. Zichzelf willen zijn, blijkt bij nader inzien toch vaak met alle goede bedoelingen eigenwillige godsdienst te zijn.
En wat jij ook stelselmatig negeert, is de de historie van de CGK. Want hoezeer ook geroepen wordt dat men ook gewoon CGK wil zijn, dat is maar nauwelijks te staven met de grondslag van de CGK vanuit het beginsel van de Afscheiding en de voortzetting ervan in 1892. Daar ligt het bestaansrecht van de CGK; niet in: hoever kunnen we gaan in het zoeken naar moderniteit in uitingsvormen en Schriftuitleg, zodat het toch nog net onder het kopje ‘gereformeerd’ geschoven kan worden.

Ook ga je niet in op de kernzaak: de Schriftuitleg achter al deze bewegingen leidt tot een andere gemeentebeschouwing en een praktische ontkenning van wat in de DL beleden wordt. De geestelijke gevolgen daarvan zijn het meest aangrijpend. Als je dat niet verdisconteert in je reageren op het verdriet dat @huisman naar voren brengt, heb je er inderdaad niets van begrepen.
Ik zie geen verband met de gemeentebeschouwing en evenmin met de DL. Op het gebied van de historie van de CGK ben ik geen expert, maar ik weet niet beter dan dat deze altijd voluit gereformeerd hebben willen zijn en daarvan het gehele spectrum wilden vertegenwoordigen. Ik geloof ook niet dat er iets nieuws is. Prof. Oosterhoff was van dezelfde lijn, maar de omstandigheden zijn veranderd. Het is een aanstoot voor het evangelie als vrouwen geen ambtsdrager zijn. Dat was 40 jaar geleden anders.

Maar feitelijk is dat nog niet eens waar ik op reageer. Ik vind dat de bezwaarden recht gedaan moet worden. Zonder onterechte beschuldigingen over gemeentevisie en weet ik wat niet al. Want die zijn niet onderbouwd en ongegrond.
Online
merel
Berichten: 9667
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Luther schreef:
DDD schreef:
Hollander schreef:De basis valt weg DDD, als je elkaar niet meer op de Schrift aan kunt spreken.
Je kunt onmogelijk zeggen dat de instructie van de gemeente Gouda niet vanuit de Schrift spreekt. Alle 11 pagina's zijn argumenten vanuit de Schrift.
De Schrift wordt genoemd, maar met een hermeneutiek die niet meer kan vallen onder de definitie van gereformeerde hermeneutiek.
Ik zie in de revisie verzoeken regelmatig staan dat onterecht verwezen wordt naar de gereformeerde hermeneutiek. Volgens de bezwaarden laat men hierdoor de bijbel links liggen en krijgt de reformatorische/ gereformeerde inzichten voorrang boven een bijbelse interpretatie. Ik vraag mij af waardoor er zo'n discrepantie ontstaan is in beide visies.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Luther schreef:
DDD schreef:
Hollander schreef:De basis valt weg DDD, als je elkaar niet meer op de Schrift aan kunt spreken.
Je kunt onmogelijk zeggen dat de instructie van de gemeente Gouda niet vanuit de Schrift spreekt. Alle 11 pagina's zijn argumenten vanuit de Schrift.
De Schrift wordt genoemd, maar met een hermeneutiek die niet meer kan vallen onder de definitie van gereformeerde hermeneutiek.
Het antwoord is al gegeven, zie ik.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik zal daar niet meer inhoudelijk op reageren, omdat dat naar ik begrijp van de moderatoren niet past in het forumbeleid.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:Ik vraag mij af waardoor er zo'n discrepantie ontstaan is in beide visies.
Door de opkomst van de nieuwe hermeneutiek vanuit de TUK?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Hollander schreef:
merel schreef:Ik vraag mij af waardoor er zo'n discrepantie ontstaan is in beide visies.
Door de opkomst van de nieuwe hermeneutiek vanuit de TUK?
Eerder door het meebewegen met de maatschappelijke opinie over ethische vraagstukken. De nieuwe hermeneutiek heeft een eigen bron en dat is de eigen tijd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Herman schreef:
Hollander schreef:
merel schreef:Ik vraag mij af waardoor er zo'n discrepantie ontstaan is in beide visies.
Door de opkomst van de nieuwe hermeneutiek vanuit de TUK?
Eerder door het meebewegen met de maatschappelijke opinie over ethische vraagstukken. De nieuwe hermeneutiek heeft een eigen bron en dat is de eigen tijd.
Juist, dus dat is een samenspel tussen de interpretatie van de huidige samenleving en het daar inpassen van Gods Woord, maar dan op een wijze waarop de mens en zijn context leidend zijn en niet meer alleen Gods Woord.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Vanuit de nieuwe hermeneutiek (zoals verdedigd door B Loonstra) wordt ook openlijk aangegeven dat deze hermeneutiek nu tot andere antwoorden komt over de vrouw in de ambt dan Paulus kwam in zijn tijd. De oorzaak voor veranderde opvattingen is dan ook niet de Schrift, maar veranderde opvattingen in de samenleving.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik zie geen verband met de gemeentebeschouwing en evenmin met de DL.
Hier zit hét probleem! Het gaat om een diep geestelijk probleem.
Laatst gewijzigd door Luther op 13 nov 2019, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Valcke schreef:Vanuit de nieuwe hermeneutiek (zoals verdedigd door B Loonstra) wordt ook openlijk aangegeven dat deze hermeneutiek nu tot andere antwoorden komt over de vrouw in de ambt dan Paulus kwam in zijn tijd. De oorzaak voor veranderde opvattingen is dan ook niet de Schrift, maar veranderde opvattingen in de samenleving.
Maar dat laatste nemen die vernieuwers niet in de mond.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

Jammer dat de synode is teruggekomen op het besluit over dans en drama. Er is toch een groot verschil tussen verbieden en ontraden.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

In de trouw stond er een artikel over gemeente Zwolle,

Daar wordt een stemming over gehouden of zij nog wel in de CGK mogen blijven.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jan Vogel »

Geytenbeekje schreef:In de trouw stond er een artikel over gemeente Zwolle,
Daar wordt een stemming over gehouden of zij nog wel in de CGK mogen blijven.
Het ligt iets anders, dan hier gezegd wordt. Morgenavond komt classis Zwolle bijeen. Daar wordt over de situatie in de gemeente van Zwolle gesproken. Een mogelijke uitkomst van de classisvergadering is dat ze buiten het kerkverband komen te staan. De kerkenraad van Zwolle heeft hierover door middel van een brief haar gemeente geïnformeerd. Ik citeer uit het artikel in het ND: "Mocht de classis besluiten dat de gemeente van Zwolle buiten het kerkverband wordt geplaatst, dan zal de kerkenraad daartegen in beroep gaan bij de particuliere synode. (...) Wij zijn christelijk-gereformeerd en willen dat blijven".

Het beste wat we op dit moment kunnen doen, mijns inziens, is bidden voor de classisvergadering en allen die erbij betrokken zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Jan Vogel schreef:
Geytenbeekje schreef:In de trouw stond er een artikel over gemeente Zwolle,
Daar wordt een stemming over gehouden of zij nog wel in de CGK mogen blijven.
Het ligt iets anders, dan hier gezegd wordt. Morgenavond komt classis Zwolle bijeen. Daar wordt over de situatie in de gemeente van Zwolle gesproken. Een mogelijke uitkomst van de classisvergadering is dat ze buiten het kerkverband komen te staan. De kerkenraad van Zwolle heeft hierover door middel van een brief haar gemeente geïnformeerd. Ik citeer uit het artikel in het ND: "Mocht de classis besluiten dat de gemeente van Zwolle buiten het kerkverband wordt geplaatst, dan zal de kerkenraad daartegen in beroep gaan bij de particuliere synode. (...) Wij zijn christelijk-gereformeerd en willen dat blijven".

Het beste wat we op dit moment kunnen doen, mijns inziens, is bidden voor de classisvergadering en allen die erbij betrokken zijn.
Moet daar niet de gehele kerkverband over gaan om een gemeente uit te zetten ?
Plaats reactie