Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

claus

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Berichtdoor claus » 04 Apr 2020, 17:18

Jantje vindt Vianen een opmerkelijk gemeente binnen de CGK. Waarom, Jantje?
Oostkapelle was dat min of meer ook, want je schrijft zelf dat men er nog jaren na de schorsing van ds. R. Kok preken van hem gelezen heeft, terwijl dit van geschorste predikanten niet meer mag, hoe een kerkenraad an ook tegenover de persoon en de preken van die dominee mag staan...Ik heb ook erg mooie preken van ds. R. Kok uit de jaren dertig, o.a. een serie Bijbellezingen over het leven van Elia. Die zouden mijns inziens nog zo gelezen kunnen worden, omdat ds. R.Kok toen hij die preken geschreven heeft, NIET geschorst was. Maar-ja, het is in de GG verboden, nadat ene predikant geschorst is om nog preken van die predikant te lezen. Daarvan krijgen alle kerkenraden altijd schriftelijk bericht.

DDD

Berichtdoor DDD » 04 Apr 2020, 17:32

John Galt schreef:Dank je. Maar ik denk dat er maar weinig kerkverbanden zijn waar het een eenheidsworst is. En juist die variatie zorgt er nu voor dat mensen zich herkennen over de muur heen en binnen het verband elkaar kwijtraken.

Een kerkverband kan alleen maar een eenheidsworst zijn als het kerkverband veel geroepen mensen uitsluit van het preekambt. Want bij de roeping is geen sprake van zo'n selectie. Naarmate een kerkverband eenkenniger is, komen er minder geroepen mensen in het ambt. In extreme gevallen ontstaat een groep thuislezers.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 04 Apr 2020, 17:46

DDD schreef:
John Galt schreef:Dank je. Maar ik denk dat er maar weinig kerkverbanden zijn waar het een eenheidsworst is. En juist die variatie zorgt er nu voor dat mensen zich herkennen over de muur heen en binnen het verband elkaar kwijtraken.

Een kerkverband kan alleen maar een eenheidsworst zijn als het kerkverband veel geroepen mensen uitsluit van het preekambt. Want bij de roeping is geen sprake van zo'n selectie. Naarmate een kerkverband eenkenniger is, komen er minder geroepen mensen in het ambt. In extreme gevallen ontstaat een groep thuislezers.

Dat is geen mensenwerk. Eenmaal zal de Koning van de kerk insluiten en buitensluiten. Wij als mensen kunnen alleen de buitenkant zien.
Uitgedacht en gepraat.

DDD

Berichtdoor DDD » 10 Apr 2020, 22:31

In alle kerken die ik ken, is het bestuur van de kerk en de toelating tot het ambt wel mensenwerk. Ook in de CGK en trouwens ook in jouw eigen kerkverband.

Ik heb nog nooit iets goeds gezien van kerken en nog minder van ambtsdragers die beweren dat zij rechtstreeks door de heilige Geest geleid worden. Geestdrijverij hebben we al genoeg.

Terug naar “Kerk en Cultuur - Nieuws”