Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

ZWP schreef:Wat is een goed en recent (namelijk in gesprek met de 'nieuwe hermeneutiek') boek hierover wat leesbaar is voor (boven-)gemiddeld geïnteresseerd gemeentelid?
Ik weet geen beter boek dan dit: https://www.bol.com/nl/p/biblical-herme ... 001019193/
Zie hierover: http://drpdevries.blogspot.com/2014/09/ ... utiek.html
https://www.haamstedeconferentie.nl/Geluidsfragmenten (En dan de lezingen van dr. P. de Vries in 2019.)

Eenvoudiger boek: https://www.bol.com/nl/p/een-boek-als-g ... 004986770/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Ook gewoon een kwestie van motivated reasoning van Dr. De Vries.
pieter zandbak
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2020, 23:05

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door pieter zandbak »

---knip--- Niet op de persoon aub.
pieter zandbak
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2020, 23:05

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door pieter zandbak »

---knip--- idem
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Ambtenaar schreef:Ook gewoon een kwestie van motivated reasoning van Dr. De Vries.
Ik dacht dat jij doctoren altijd serieus nam in hun argumentatie? Of geldt dat niet als het niet in jouw straatje past? ;)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Ik dacht dat jij doctoren altijd serieus nam in hun argumentatie? Of geldt dat niet als het niet in jouw straatje past? ;)
Het was louter prikkelend bedoeld.

En ja, iedereen zit in zijn eigen paradigma gevangen.
pieter zandbak
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2020, 23:05

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door pieter zandbak »

Geytenbeekje schreef:
Ben jij ook een CGK'er ?
Ik vind dit geen nuttige vraag. Alsof alleen CGK-ers iets zouden kunnen zeggen over de CGK.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Het is anders vrij makkelijk te herleiden, naar aanleiding van je bericht in het draadje van afgelopen zondag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pieter zandbak
Verbannen
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 feb 2020, 23:05

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door pieter zandbak »

Hm, ik kreeg een waarschuwing tegen vissen naar de identiteit van forummers. Ik hoop dat ik van dit stalken verschoont zal blijven. :huhu
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Zita »

Ontopic, aub!
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Ik kom zojuist dit stukje in een artikel tegen:

Ds. Mijnders bestreed het beeld als zou de Zwolse kerkenraad het samenwonen door homofielen stimuleren. Hij zei dat CGK Zwolle homofiele gemeenteleden er op wijst dat God het oorspronkelijk niet zo heeft bedoeld en mensen verwijzen naar de EHAH: de evangelische hulp aan homofielen’ – voor mensen die hun homo-zijn niet kunnen rijmen met de bijbel. ”Maar”, zo zei hij: ”er zijn ook andere leden die het op die manier niet redden, die in de homoscene terecht dreigen te komen. En dan zeggen wij: Moeten wij hen dan van het avondmaal weren – dus onder censuur zetten, buiten het Koninkrijk Gods plaatsen?”

https://zwolle.nieuws.nl/nieuws/26082/c ... e-in-2019/

Toch wel een opmerkelijke redenatie vanuit meerdere opzichten. Niet in het minste dat men zich er blijkbaar bewust van is dat dit in strijd is met God’s bedoeling. Dat haalt toch wel wel een beetje het argument onderuit dat dit slechts een kwestie van exegese is.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat je goed leest.

Het is maar net wat je onder 'Gods bedoeling' verstaat. Een handicap is ook niet 'volgens Gods bedoeling'. De discussie in de CGK gaat er niet over of homoseksualiteit vanaf het begin zo is geweest, maar over de vraag hoe je met homoseksualiteit om moet gaan in een samenleving waarin homoseksualiteit normaal is en vooral over de vraag of mensen buiten het Koninkrijk van God moeten worden gezet als zij hierover anders denken of althans openlijk handelen.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ireneüs van Lyon »

DDD schreef:Ik denk niet dat je goed leest.

Het is maar net wat je onder 'Gods bedoeling' verstaat. Een handicap is ook niet 'volgens Gods bedoeling'. De discussie in de CGK gaat er niet over of homoseksualiteit vanaf het begin zo is geweest, maar over de vraag hoe je met homoseksualiteit om moet gaan in een samenleving waarin homoseksualiteit normaal is en vooral over de vraag of mensen buiten het Koninkrijk van God moeten worden gezet als zij hierover anders denken of althans openlijk handelen.
Jawel, je vergelijkt spreekwoordelijk gezien appels met peren.

Het gaat hier gezien de context niet om de homoseksuele geaardheid op zichzelf (handicap). Daarvan weten we allemaal dat God dit niet zo bedoeld heeft, maar om het verbinden van persoonlijke keuzes daar aan (relatie aangaan). Dat is in tegenstelling tot een handicap wel degelijk een keuze.

Ik vind het opmerkelijk dat een predikant die aangeeft dat dit in strijd is met Gods bedoeling andere keuzes maakt als het gaat om pastoraat.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat staat er toch niet?

Er staat 'dat God het oorspronkelijk niet zo heeft bedoeld'. Dat is iets anders.

Los daarvan spreekt Jezus evenzeer over bepalingen in de wetten van Mozes die in strijd zijn met de bedoelingen van God bij de schepping, vanaf het begin.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Los daarvan spreekt Jezus evenzeer over bepalingen in de wetten van Mozes die in strijd zijn met de bedoelingen van God bij de schepping, vanaf het begin.
Wat wil je hiermee nu zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie