Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:Het zijn overigens 52 afgevaardigden, waar de verhouding tussen progressief en conservatief ongeveer gelijk is. Jouw 27 tegen 25 is geen ruime meerderheid.
HHKtE schreef:
windorgel schreef:
Jantje schreef:De ouderling uit Ameide is ongetwijfeld ook tegen.
De ouderling uit Rijnsaterwoude ook!
Ook oud Sok en ds Sok zullen tegen zijn
Dan is het dus inmiddels een meerderheid van 31 tegen 21. Dat geeft al een heel ander beeld, 60% tegen 40%.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik hoop en bid dat ds. Egas voor deze keer gelijk krijgt.

En verder is de synode eenzijdig zwaar samengesteld, naar mijn indruk. Ik denk dat hooguit een kwart van de gemeenten aanschuurt tegen Bewaar het Pand, en dat is hier echt oververtegenwoordigd. Zou het kunnen zijn (ik weet het niet) dat de linkerflank minder bezig is met kerkpolitiek?

De uitspraken van ds. Egas zijn een typerende vorm van kerkpolitiek vanuit mensen die anderen hun plaats in hun kerk ontzeggen vanwege vermeende onrechtzinnigheid.

Maar goed. Ik ben het met JCRyle eens dat het goed is om ook oog te hebben voor de geestelijke nood van degenen die volgens de linkerflank zwak zijn in het geloof.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik hoop en bid dat ds. Egas voor deze keer gelijk krijgt.

En verder is de synode eenzijdig zwaar samengesteld, naar mijn indruk. Ik denk dat hooguit een kwart van de gemeenten aanschuurt tegen Bewaar het Pand, en dat is hier echt oververtegenwoordigd. Zou het kunnen zijn (ik weet het niet) dat de linkerflank minder bezig is met kerkpolitiek?

De uitspraken van ds. Egas zijn een typerende vorm van kerkpolitiek vanuit mensen die anderen hun plaats in hun kerk ontzeggen vanwege vermeende onrechtzinnigheid.

Maar goed. Ik ben het met JCRyle eens dat het goed is om ook oog te hebben voor de geestelijke nood van degenen die volgens de linkerflank zwak zijn in het geloof.

Met alle respect DDD je verkoopt absolute onzin en begrijpt niets van onze CGK. De linkerflank is het laatste halfjaar zeer bezig met kerkpolitiek. Ik neem jouw onwetendheid niet kwalijk maar ik zit er helaas middenin. Misschien verstandig om als GGer geen stellige uItspraken te doen over een ander kerkverband..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

@Huisman:
Daar ben ik goed van op de hoogte, en als je terug zou zoeken, kun je zien dat ik eerder mijn instemming heb betuigd met - ik meen jouw- opmerkingen daarover.

Natuurlijk is er van beide kanten sprake van kerkpolitiek. Er is kerkpolitiek van voldongen feiten en twitterberichten, die vind je vooral in de linkerflank en kerkpolitiek van afvaardiging. Het is beide te zien als kerkpolitiek, maar de laatste past beter in het kerkstelsel.

En je zou het eerste ook een vorm van indepentisme kunnen noemen. Vandaar dat ik het woord kerkpolitiek voor de dingen waarop ik doel, niet helemaal gelukkig gekozen vind. Het kan zijn dat ik toch dingen over het hoofd zie. Vandaar dat ik een vraag stel, en geen standpunt inneem op dit punt. Dus je laatste punt is mij onduidelijk.

Je wilde toch niet zeggen dat afgaande op zowel aantallen leden als aantallen gemeenten deze synode een evenwichtige afvaardiging is van de (noordelijke) CGK?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:@Huisman:
Daar ben ik goed van op de hoogte, en als je terug zou zoeken, kun je zien dat ik eerder mijn instemming heb betuigd met - ik meen jouw- opmerkingen daarover.

Natuurlijk is er van beide kanten sprake van kerkpolitiek. Er is kerkpolitiek van voldongen feiten en twitterberichten, die vind je vooral in de linkerflank en kerkpolitiek van afvaardiging. Het is beide te zien als kerkpolitiek, maar de laatste past beter in het kerkstelsel.

En je zou het eerste ook een vorm van indepentisme kunnen noemen. Vandaar dat ik het woord kerkpolitiek voor de dingen waarop ik doel, niet helemaal gelukkig gekozen vind. Het kan zijn dat ik toch dingen over het hoofd zie. Vandaar dat ik een vraag stel, en geen standpunt inneem op dit punt. Dus je laatste punt is mij onduidelijk.

Je wilde toch niet zeggen dat afgaande op zowel aantallen leden als aantallen gemeenten deze synode een evenwichtige afvaardiging is van de (noordelijke) CGK?
De PS van het Noorden is idd geen goede afspiegeling. Urk heeft 25% van de leden van deze PS en heeft een afvaardiging van nog geen 8%.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Zwolle heeft ook veel leden. Maar goed. Urk heeft grote gemeenten. Maar de meerderheid van de gemeenten legt toch andere accenten.

Het is verder niet om over te redetwisten. Ik vind de uitlatingen van ds. Egas ongepast maar ik hoop wel dat hij op dit punt gelijk krijgt. Zelfs als de meerderheid terecht van oordeel is dat de minderheid dwaalt, is dat nog geen reden om de minderheid maar uit de kerk te zetten. Paulus schrijft in zijn brieven over allerlei dwalingen. Maar hij vraagt (uit mijn hoofd gezegd) alleen om de boze uit hun midden weg te doen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

En als je er nu van overtuigd bent dat dit 'de boze' is?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Ik verwacht sowieso niet dat sprake zal zijn van tuchtuitoefening. Hooguit tot het niet meer toelaten van bepaalde gemeenten tot het kerkverband. Overigens is een besluit hierover bij mijn weten op deze synode helemaal aan de orde (als ik het mis heb, hoor ik het wel), ik begrijp de hele discussie niet.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Er staat blijkens dit bericht een instructie 'vrouw en ambt' op de agenda en dat zal inmiddels wel zijn uitgebreid met de appelzaken tegen de samenwerkingsgemeenten waar dat toch gebeurd.

https://www.rd.nl/kerk-religie/wat-de-g ... -1.1574764
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Er staat blijkens dit bericht een instructie 'vrouw en ambt' op de agenda en dat zal inmiddels wel zijn uitgebreid met de appelzaken tegen de samenwerkingsgemeenten waar dat toch gebeurd.

https://www.rd.nl/kerk-religie/wat-de-g ... -1.1574764
De desbetreffende gemeenten kozen reeds een eigen weg, los van classis en generale synode. Daar zal een instructie of appelzaken m.i. niets aan veranderen. De uiteindelijke vraag is wat de verhouding zal zijn tussen deze gemeenten en het landelijk kerkverband.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Augustinus schreef:Egas vergelijkt de discussie met het lid worden van een voetbalvereniging. “Als er dan een zegt: ik wil de bal beetpakken en er mee lopen, dan zegt de rest toch ook dat ze dat niet willen? Dat is niet de afspraak, alleen de keeper mag dat.“
Zo'n voorbeeld gaat natuurlijk nergens over. Stel dat een aantal leden van de voetbalclub besluiten dat ze liever in een zaal spelen dan op gras. Dan heeft de voetbalclub voortaan een zaalvoetbalteam. Nou en? En ook spelregels zijn aan verandering onderhevig.

Het gaat in de chrisztelijke gemeente niet om een club met regels. Het gaat om mensen die God willen dienen. Daarin kun je heel hard roepen dat je dat precies doet zoals de Bijbel zegt. Maar kijk eens in 1 Korinthe: Zie je daar een situatie die exact zo is als in onze gemeenten? Ikke niet. Dus we interpreteren met z'n allen wat af (dit geldt wel, dat geldt nietmeer) en we passen van alles aan onze situatie aan. Soms ten goede, soms niet. Maar we moeten niet net doen of we copy-paste onze ambtsvisie en liturgie uit de Bijbel halen.
Who is John Galt? :quoi
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

John Galt schreef:Maar we moeten niet net doen of we copy-paste onze ambtsvisie en liturgie uit de Bijbel halen.
Vreemd excuus. Om dan maar juist niet te doen wat de apostel Paulus leerde...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Valcke schreef:
John Galt schreef:Maar we moeten niet net doen of we copy-paste onze ambtsvisie en liturgie uit de Bijbel halen.
Vreemd excuus. Om dan maar juist niet te doen wat de apostel Paulus leerde...
Je hoort mij geen pleidooi voeren voor de vrouw in het ambt. Ik maan alleen tot het niet gebruiken van te grote woorden.
We doen wel meer precies niet wat de apostel Paulus leerde. Of geldt in jouw kerk: Trouwen is goed, niet trouwen is beter? Geldt: Je mag in tongen spreken, als je het maar opbouwend doet? Mogen vrouwen nooit iets vragen aan de kerkenraad, maar moet dat via hun man?

Bij mij in de kerk niet. Ooit hebben we besloten dat dat cutluurgebonden was of trekken we ons er om een andere reden niets van aan. Dus blijkbaar zijn Bijbelse noties niet zo in graniet gegoten als het wel lijkt. Dat moet ons bescheiden maken in het veroordelen van anderen.
Who is John Galt? :quoi
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door cornelis mussche »

[knip] Verwerpelijke posting weggehaald
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

John Galt schreef:[
Dat moet ons bescheiden maken in het veroordelen van anderen.
Met name dit laatste moet ons ter harte gaan. Ieder kerkgenootschap zien zichzelf als de ware kerk, maar er kan er maar een gelijk hebben...of zouden beiden ongelijk hebben en niet Gods eer voorop stellen maar het eigen gelijk....
Plaats reactie