Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Twee citaten van dr. D. de Vos, Veenwoude, uit Gereformeerd Venster

"In een Christelijke Gereformeerde Kerk een dorp verder zag ik de predikant en de andere ambtsdragers in zwart pak gekleed. In een Christelijke Gereformeerde Kerk een dorp verder in een andere richting zat bij een gastprediker de plaatselijke predikant in vrijetijdskleding in de kerk. Van de andere ambtsdragers had er één een niet-zwart pak aan, de rest vrijetijdskleding. Zou nu naar analogie van de oude Nederlandse Hervormde Kerk ook bij de Christelijke Gereformeerde Kerken verandering in uiterlijke kenmerken samengaan met verandering in inhoud van de prediking?

CGK op tweesprong
Het is de vraag of men zich binnen de synode van de CGK realiseert wat er in Apeldoorn gaande is. Die synode wil niet de weg van de TU Kampen inslaan. Echter, wat er in Apeldoorn gebeurt, is hetzelfde of erger. Uit Kampen heb ik nog nooit een lofzang op de kosmische betekenis van Maria gehoord, die elke rechtgeaarde roomse in dank kan aanvaarden. De CGK staan op een tweesprong. Willen zij gereformeerd blijven? Of gaat het de oude hervormde kant op? Dat laatste betekent dat de Bijbel niet meer Gods heilig en onfeilbaar Woord is en dat de gereformeerde belijdenis van haar kracht wordt ontdaan."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Mara schreef:Twee citaten van dr. D. de Vos, Veenwoude, uit Gereformeerd Venster
Ik vind weinig opbouwende en geestelijke kritiek in zijn schrijfsels. Misschien is het beter dat terzijde te leggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:Twee citaten van dr. D. de Vos, Veenwoude, uit Gereformeerd Venster
Ik vind weinig opbouwende en geestelijke kritiek in zijn schrijfsels. Misschien is het beter dat terzijde te leggen.
Ik herken het wel. Ik ben blij dat meer mensen het opmerken. Nou ja, blij, is niet het goede woord in dezen. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Ik denk dat deze meneer als klein jongetje tegen de juf ging vertellen als andere kinderen hun ogen open hadden onder het bidden.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Ik denk dat deze meneer als klein jongetje tegen de juf ging vertellen als andere kinderen hun ogen open hadden onder het bidden.
Waar sláát dit op?
Kun je nu echt niets beters verzinnen??
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

Ik snap niet zo goed dat jij als CGK'er dit een goed en herkenbaar schrijfsel vindt. Heb het laatste Venster er even op nageslagen. Een klaagzang over kledingkleur en dr. Huijgen is toch niet hét probleem van de CGK? Het probleem lijkt mij veel dieper te liggen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Erskinees schreef:Ik snap niet zo goed dat jij als CGK'er dit een goed en herkenbaar schrijfsel vindt. Heb het laatste Venster er even op nageslagen. Een klaagzang over kledingkleur en dr. Huijgen is toch niet hét probleem van de CGK? Het probleem lijkt mij veel dieper te liggen.
Kledingkleur is inderdaad geen probleem maar dr. Huijgen en breder de zorgen rondom de identiteit van de TUA zeker wel. Dit behoort bij de “bronzorgen” die zich uitten in een aanval op het Schriftgezag in de kerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Ik snap niet zo goed dat jij als CGK'er dit een goed en herkenbaar schrijfsel vindt. Heb het laatste Venster er even op nageslagen. Een klaagzang over kledingkleur en dr. Huijgen is toch niet hét probleem van de CGK? Het probleem lijkt mij veel dieper te liggen.
Er stond nog iets boven, maar dit geldt dus niet meer?
"In mijn jeugd waren er mensen die in de oude Nederlandse Hervormde Kerk aan de hand van bepaalde uitwendige zaken, zoals de liturgie, konden vertellen of een predikant gereformeerd, confessioneel, ethisch of vrijzinnig was."
huisman schreef:Kledingkleur is inderdaad geen probleem
In jullie kerk niet nee.
Maar je zou raar opkijken als de dominee a.s. zondag de kansel beklimt in een vrijetijdsbroek, en de kerkenraad er casual, in jeans met polo bij zit.
Erskinees schreef:Het probleem lijkt mij veel dieper te liggen.
Uiteraard. Maar zodra men aan de vorm begint te sleutelen, of dat niet belangrijk meer vindt, verandert ook de inhoud!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat deze meneer als klein jongetje tegen de juf ging vertellen als andere kinderen hun ogen open hadden onder het bidden.
Waar sláát dit op?
Kun je nu echt niets beters verzinnen??
Er is een aantal mensen die zich geroepen voelt om in bladen en op blogs voortdurend bezig te zijn met fouten van anderen. Wie dienen zij daarmee? Vooral zichzelf. Ga met de ander in gesprek, spreek erover met God, maar ga je kostbare tijd niet verdoen met: Ooooh, kijk eens wat zij allemaal verkeerd doen! Daar wordt de ander neit beter van en jijzelf ook niet (al voelt dat misschien van wel.) In elk geval dien je de Kerk er niet mee.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

Dat ben ik met je eens t.a.v. de beschouwende stukken in o.a. De Saambinder. Ontwikkelingen in de CGK hoef ik niet tot in de treure terug te lezen in een blad van een andere denominatie.

Gereformeerd Venster is bedoeld voor de gehele gezindte. Daar zullen ook zeker Bewaar het Panders tussen zitten. Wat dat betreft heeft het Gereformeerd Venster mijns inziens wel de functie om te berichten over ontwikkelingen in de CGK. De manier waarop is een ander verhaal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

John Galt schreef: Er is een aantal mensen die zich geroepen voelt om in bladen en op blogs voortdurend bezig te zijn met fouten van anderen. Wie dienen zij daarmee? Vooral zichzelf.
Zie dit forum. :huhu
John Galt schreef:Ga met de ander in gesprek, spreek erover met God, maar ga je kostbare tijd niet verdoen met: Ooooh, kijk eens wat zij allemaal verkeerd doen!
Wie zegt dat de schrijver dit niet doet!
Hij schrijft helemaal niet: zullie zijn fout, maar constateert zaken, die voor velen helaas herkenbaar zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef:
Mara schreef:Twee citaten van dr. D. de Vos, Veenwoude, uit Gereformeerd Venster
Ik vind weinig opbouwende en geestelijke kritiek in zijn schrijfsels. Misschien is het beter dat terzijde te leggen.
Toen de situatie mbt Samen op Weg/PKN op het kookpunt was, net voor de verdrietige scheuring, was hij in ons dorp om zijn visie op kerkrecht te geven. Ook toen was het verhaal niet echt opbouwend. Hij gooide eerder olie op het vuur.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Mara schreef:
John Galt schreef: Er is een aantal mensen die zich geroepen voelt om in bladen en op blogs voortdurend bezig te zijn met fouten van anderen. Wie dienen zij daarmee? Vooral zichzelf.
Zie dit forum. :huhu
Hier vind ik het ook niet opbouwend.
John Galt schreef:Ga met de ander in gesprek, spreek erover met God, maar ga je kostbare tijd niet verdoen met: Ooooh, kijk eens wat zij allemaal verkeerd doen!
Wie zegt dat de schrijver dit niet doet!
Ik bedoel: In plaats van. En mijn ervaring is: Als je er met God over hebt gepraat, hoef je er niet zo nodig meer met anderen over te praten. Ik hoor veel mensen die belijden naar Schrift en belijdenis te willen leven, maar het negende gebod en de uitleg van de HC daarbij stelselmatig aan hun laars lappen.
Hij schrijft helemaal niet: zullie zijn fout, maar constateert zaken, die voor velen helaas herkenbaar zijn.
Maar wat schiet je daarmee op? Hij zit in een andere gemeente. Als jij in jouw gemeente dingen signaleert en je weet dat anderen hetzelfde ervaren, kan dat tot steun zijn. (Alhoewel ik ook de situatie ken waarin verjaardag na verjaardag na verjaardag werd gemekkerd over de kerk en wat er allemaal aan mankeerde.) Maar hoe belangrijk is het voor jou dat iemand in Dokkum of Appelscha ook vindt dat ouderlingen altijd in het zwart moeten en niet in joggingpak in de kerk mogen zitten? Of dat in Goes of Woudenberg de dominee dingen doet waarvan jij vindt dat ze niet goed zijn?
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik zie liever een spijkerbroek met polo dan een wandelende regenton op de preekstoel. Maar een tussenvorm is ook goed. Ik begrijp niet waarom uitgerekend over zulke bijzaken een column geschreven wordt met zulke conclusies. Het zou een leuk onderwerp zijn voor een luchtige column in Visie. Maar het is toch geen serieus punt van aandacht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zie liever een spijkerbroek met polo dan een wandelende regenton op de preekstoel. Maar een tussenvorm is ook goed. Ik begrijp niet waarom uitgerekend over zulke bijzaken een column geschreven wordt met zulke conclusies. Het zou een leuk onderwerp zijn voor een luchtige column in Visie. Maar het is toch geen serieus punt van aandacht.

......een wandelende regenton. Je maakt mij nieuwsgierig. Foto misschien.

Voor de rest schrikken wij CGK’ers niet zo vlug van de kleding van ambtsdragers. Op meerdere vergaderingen die ik bezoek denk ik wel eens bij sommige kledingkeuzes zou deze man geen vrouw of spiegel thuis hebben ?
Kleding zegt binnen de CGK trouwens wel veel over standpunten en stemgedrag. Ik heb mijn medebroeders die net als ik gewoon zijn in het zwart te verschijnen op een vergadering nooit horen pleiten voor vrouw in het ambt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie