Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
DDD schreef: Was het vroeger zo dat je een ouderling herkent aan zijn kleren? Dat is voor mij nieuw, maar ik ben ook nog niet met pensioen. Ik vond het juist bijzonder om een ouderling in zwart pak te zien verschijnen op de verkoping van de kerk. Maar dit geheel terzijde.
Absoluut! Nee hoeft niet in zwart pak, donkerblauw of antraciet is ook een prima kleur.
En dan had ik het in de eerste plaats over de erediensten.
Het ambtelijk huisbezoek wordt al jaren gedaan in casual outfit.

Maar in veel ambten en banen zijn mensen te herkennen aan hun outfit/uniform.
In de voetballerij is meer discipline w.b. gepaste kleding dan in veel kerken.

Maar alles wordt weggeredeneerd omdat het bijzaken zijn.
Maar volgens mij kan de inhoud niet zonder vorm.
Veel mensen zijn tijdens de uitoefening van hun ambt inderdaad te herkennen aan hun uniform. Ik zou niet weten waarom ene ouderling of een predikant privé in zijn toga of zwarte pak moet lopen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Luther schreef:
DDD schreef:Ik ben niet tegen de openstelling van het ambt voor zusters van de gemeente. Dat wil niet zeggen dat er geen ambten zouden moeten zijn. Je moet wat ik schrijf in zijn verband lezen, namelijk dat er een synode is die geen goede afspiegeling is van de gemeenten. Anders zouden nooit zoveel gemeenten er anders over kunnen denken, terwijl er een unaniem besluit is.

Zwolle is een van de grootste CGK (geworden). Het is toch gek dat de visie van Zwolle in sommige unanieme besluiten nergens te vinden is (en dan te bedenken dat er nog 20 gemeenten zijn met dezelfde insteek). Natuurlijk kun je beweren dat de afgevaardigden van deze gemeenten door de leiding van de heilige Geest met de rest hebben meegestemd, maar ik vermoed dat er eerder sprake is van een eenzijdige afvaardiging door de classes. Dat is machtspolitiek en die hoort niet in de gemeente des Heeren.
Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Er ligt een GS-uitspraak van 1998; die is niet unaniem genomen. Er was zelfs sprake van een minderheidsrapport. De GS heeft echter uitgesproken dat het meerderheidsrapport wordt aanvaard, omdat dat goed Bijbels onderbouwd was, in tegenstelling tot het minderheidsrapport.

Tegen een GS-uitspraak staat revisie open; dat proces is gevolgd in 2001. Daarin is de uitspraak van 1998 bevestigd.
Een GS-uitspraak is geen democratisch genomen beslissing, maar wordt genomen op grond van het bijeengebrachte, gezamenlijk ambtelijk gezag. Daarbij hoort ook dat de minderheid zich schaart bij de meerderheid met het besef: als dit door de meerdere vergadering bij de Schrift en in gebed is uitgesproken, dan moeten wij daarvan zeggen dat dit is wat wij als gezamenlijke kerken lezen als het woord van God.

Je bent immers kerkverband omdat je beseft: wij hebben als plaatselijke kerk de wijsheid niet in pacht. Anders zou je wel een losstaande gemeente zijn.

Bovendien geldt je argument ook de andere kant op. Neem het besluit rond homoseksuele relaties. Dat is in 2013 unaniem genomen: en let wel, de afgevaardigden kwamen toen (en ook dit jaar) uit de volle breedte van de kerken. (Jouw framing dat de samenstelling eenzijdig is, praat je tot nu toe alleen maar na vanuit individuele ambtsdragers die dit in de (sociale) media roepen.) Het getuigt het van grote zelfoverschatting dat je als plaatselijke gemeente zegt: zij lezen de Schrift allemaal verkeerd.
Ik kan mij voorstellen dat Zwolle dit nu officieel wil. Zij hebben de de vrouw in het ambt via een zijweg al jaren geleden ingevoerd. Dat geldt ook voor Groningen waar dit al minimaal 15 jaar geleden is ingevoerd. Aan de andere kant klopt dit niet. Als je lid bent van een bepaalde organisatie moet je je ook houden aan de regels die daar gelden.

Een beetje off topic Ik was pas aangenaam verrast toen ik een preek hoorde van een predikant, waarvan ik weet dat hij de predikantsplek deelt met zijn vrouw.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Mara schreef:
DDD schreef: Was het vroeger zo dat je een ouderling herkent aan zijn kleren? Dat is voor mij nieuw, maar ik ben ook nog niet met pensioen. Ik vond het juist bijzonder om een ouderling in zwart pak te zien verschijnen op de verkoping van de kerk. Maar dit geheel terzijde.
Absoluut! Nee hoeft niet in zwart pak, donkerblauw of antraciet is ook een prima kleur.
En dan had ik het in de eerste plaats over de erediensten.
Het ambtelijk huisbezoek wordt al jaren gedaan in casual outfit.

Maar in veel ambten en banen zijn mensen te herkennen aan hun outfit/uniform.
In de voetballerij is meer discipline w.b. gepaste kleding dan in veel kerken.

Maar alles wordt weggeredeneerd omdat het bijzaken zijn.
Maar volgens mij kan de inhoud niet zonder vorm.
Veel mensen zijn tijdens de uitoefening van hun ambt inderdaad te herkennen aan hun uniform. Ik zou niet weten waarom ene ouderling of een predikant privé in zijn toga of zwarte pak moet lopen.
Uitoefening van ambt is ook huisbezoek, pastoraal gesprek of ziekenbezoek.
Ambtskleding zegt mij ook niet zoveel. Netjes gekleed wel. Dat is passend bij het ambt.
Maar dat akelig zwart....
Tijdens kerkdiensten vind ik het nog een aardige traditie, maar tijdens allerlei andere gelegenheden, daar moet men maar snel mee stoppen.. Dient nergens toe. Het heeft soms zelfs iets hoogmoedigs vind ik. 'kijk mij eens ambtsdrager zijn'
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Bezorgd schreef: Uitoefening van ambt is ook huisbezoek, pastoraal gesprek of ziekenbezoek.
Het heeft soms zelfs iets hoogmoedigs vind ik. 'kijk mij eens ambtsdrager zijn'
Ben ik helemaal met je eens. @ mara had het over een verkoop van de kerk en daar in je zwarte pak verschijnen. Dat vind ik inderdaad hoogmoedig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

On-topic svp.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

merel schreef: Veel mensen zijn tijdens de uitoefening van hun ambt inderdaad te herkennen aan hun uniform. Ik zou niet weten waarom ene ouderling of een predikant privé in zijn toga of zwarte pak moet lopen.
Ik heb het niet over privé.
M.i. is de uitoefening van het ambt er ook als een broeder op ziekenhuisbezoek gaat (buiten de bezoekuren).
Ik heb een aantal keren meegemaakt dat een dominee of ouderling door de verpleging geweerd werd, omdat totaal niet zichtbaar was dat hij een ambtelijk bezoek bracht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

merel schreef:
Bezorgd schreef: Uitoefening van ambt is ook huisbezoek, pastoraal gesprek of ziekenbezoek.
Het heeft soms zelfs iets hoogmoedigs vind ik. 'kijk mij eens ambtsdrager zijn'
Ben ik helemaal met je eens. @ mara had het over een verkoop van de kerk en daar in je zwarte pak verschijnen. Dat vind ik inderdaad hoogmoedig.
Waar haal je dit nu weer vandaan?
Ik heb het ook niet eens over een zwart pak gehad!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

eilander schreef:On-topic svp.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

eilander schreef:
eilander schreef:On-topic svp.
Sorry. Maar ik moest het even weerleggen.

Citaat van ds. P. Roos:

"De predikant toont begrip voor cgk’ers die naar aanleiding van deze koers de kerk willen verlaten. “We denken nimmer aan het verlaten van de kerk. Ik besef echter nu meer dan voorheen dat het wel klemmen gaat. Er ontstaat toch een beeld over onze kerken, dat we niet willen. Als wij het niet doen, anderen zullen en kunnen in gewetensnood komen. We hopen allen dat zij, die de ruimte binnen onze kerken te beklemmend vinden (cgk’ers die voor vrouwelijke ambtsdragers zijn, red.), de consequentie trekken en de kerk verlaten. Men kan hierover ach en wee roepen en het kwalijk achten dat ik dit zo schrijf, maar ik schrijf dit, staande voor de keus: zij of wij. Omdat ik de kerk liefheb, blijf ik er graag in, maar samen en alles tegelijk lijkt en is onmogelijk, op termijn."

Opmerkelijke uitspraak!

https://cip.nl/75937-ds-p-roos-zwijgt-n ... n-het-ambt
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Mara schreef:
eilander schreef:
eilander schreef:On-topic svp.
Sorry. Maar ik moest het even weerleggen.

Citaat van ds. P. Roos:

"De predikant toont begrip voor cgk’ers die naar aanleiding van deze koers de kerk willen verlaten. “We denken nimmer aan het verlaten van de kerk. Ik besef echter nu meer dan voorheen dat het wel klemmen gaat. Er ontstaat toch een beeld over onze kerken, dat we niet willen. Als wij het niet doen, anderen zullen en kunnen in gewetensnood komen. We hopen allen dat zij, die de ruimte binnen onze kerken te beklemmend vinden (cgk’ers die voor vrouwelijke ambtsdragers zijn, red.), de consequentie trekken en de kerk verlaten. Men kan hierover ach en wee roepen en het kwalijk achten dat ik dit zo schrijf, maar ik schrijf dit, staande voor de keus: zij of wij. Omdat ik de kerk liefheb, blijf ik er graag in, maar samen en alles tegelijk lijkt en is onmogelijk, op termijn."

Opmerkelijke uitspraak!

https://cip.nl/75937-ds-p-roos-zwijgt-n ... n-het-ambt
Erg voorbarige uitspraak!
Als een deel van de kerken zich niet aan de kerkorde houdt, moeten de anderen dat wél doen. Dat betekent in dit stadium: NIET weglopen. Dat betekent WEL: appèl aantekenen; wanneer dat niet wordt toegewezen, of de classes willen er geen consequenties aan verbinden, dan in beroep gaan bij de meerdere vergaderingen. Pas als daar besloten wordt dat we onschriftuurlijke handelingen moeten gedogen, is het tijd om na te denken over de plaats in het kerkverband.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?

@huisman of @helma mogen eventueel ook een duit in het zakje doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?
Op deze vraag ga ik nog geen antwoord geven. Niet om daarvoor weg te duiken, maar we mogen het toch biddend verwachten van de Heere, ook in de weg van het maken van bezwaar? Als ik nu al zou zeggen: Ik zal dit of dat gaan doen, dan zeg ik daarmee in dit stadium ook: Ik ga wel in appel, maar de Heere zal geen bekering geven.
Dat was ook wat ik bedoelde in mijn eerdere post: we moeten nu kerkordelijk blijven denken. Er zijn inmiddels al verschillende appelschriften toegewezen. Als classes daarna geen consequenties verbinden aan volhardend gedrag (bijv. t.a.v. de vrouw in het ambt, of de uitvoering van het besluit rond homoseksuele relaties), dan dienen we ons te beroepen op de PS en daarna op de GS. Pas als de kerkordelijke weg helemaal is uitgewandeld, moet je de bovenstaande vraag nog eens stellen: want die is pas dán aan de orde. Als je nu al gaat redeneren op basis van wat je verwacht, dan sluit je feitelijk uit dat er bekering zal volgen. Dat lijkt me niet goed. Zo gaat dat ook niet bij leden die in openbare zonden leven: de weg van de kerkelijke censuur moet je als kerk helemaal willen bewandelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?

@huisman of @helma mogen eventueel ook een duit in het zakje doen.
Ik ga in deze situatie niet speculeren op een “stel je voor dat” vraag. Daar is de kerkelijke situatie in de CGK te explosief voor. Het lijkt mij trouwens helder dat de gemeenten die zich weigeren te houden aan GS uitspraken geen lid van de CGK kunnen blijven......natuurlijk wel als zij zich bekeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?

@huisman of @helma mogen eventueel ook een duit in het zakje doen.
Ik ga in deze situatie niet speculeren op een “stel je voor dat” vraag. Daar is de kerkelijke situatie in de CGK te explosief voor. Het lijkt mij trouwens helder dat de gemeenten die zich weigeren te houden aan GS uitspraken geen lid van de CGK kunnen blijven......natuurlijk wel als zij zich bekeren.
Toch wel een rechte vraag van Jantje. Want waar er eerst best stevige woorden klonken. Hoor je nu al geluiden waar 'gedogen' als acceptabele optie wordt genoemd. Zelfs ds Uitslag toch?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?

@huisman of @helma mogen eventueel ook een duit in het zakje doen.
Ik ga in deze situatie niet speculeren op een “stel je voor dat” vraag. Daar is de kerkelijke situatie in de CGK te explosief voor. Het lijkt mij trouwens helder dat de gemeenten die zich weigeren te houden aan GS uitspraken geen lid van de CGK kunnen blijven......natuurlijk wel als zij zich bekeren.
Toch wel een rechte vraag van Jantje. Want waar er eerst best stevige woorden klonken. Hoor je nu al geluiden waar 'gedogen' als acceptabele optie wordt genoemd. Zelfs ds Uitslag toch?
Echt onzin en geroddel. De stevige woorden zijn er terecht nog steeds maar speculeren hoort niet bij een christen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie