Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

De GS is afgesloten. Dankbaar voor de besluiten ook die van vandaag.
Heel mooi dankwoord van ds. PDJ Buijs (2e preases) aan de preases ds Schenau. Ook een eerlijk slotwoord van ds Schenau .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mister »

In het licht van de discussie over de vrouw in het ambt in de CGK een bijdrage van dr. P. de Vries: https://drpdevries.com/2022/05/19/een-b ... -het-ambt/
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bruna »

Zwolle gaat gewoon door begreep ik. Wat gaat er nu gebeuren?
Worden deze gemeente dan vermaand door het kerkverband en gaan er daarna verdere stappen volgen?
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Emma de Jong »

Bruna schreef:Zwolle gaat gewoon door begreep ik. Wat gaat er nu gebeuren?
Worden deze gemeente dan vermaand door het kerkverband en gaan er daarna verdere stappen volgen?
Het enige wat er gaat gebeuren is dat er een vermaning van de classis komt. Op de synode is afgesproken dat er geen tuchtmaatregelen komen. Na de synode van 2024 is dat misschien wel zo. De classis moet zelf het voortouw nemen in het vermanen. De classis Apeldoorn is geen tegenstander van de vrouw in het ambt, dus die zal waarschijnlijk ook niet vermanen. Zwolle zal de vermaning van de classis Zwolle waarschijnlijk naast zich neer leggen. De komende 2 jaar zal de situatie in de CGK alleen maar complexer worden. De synode van 2024 zal daarom waarschijnlijk nog belangrijker zijn dan die van 2019-2022.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Emma de Jong schreef:
Bruna schreef:Zwolle gaat gewoon door begreep ik. Wat gaat er nu gebeuren?
Worden deze gemeente dan vermaand door het kerkverband en gaan er daarna verdere stappen volgen?
Het enige wat er gaat gebeuren is dat er een vermaning van de classis komt. Op de synode is afgesproken dat er geen tuchtmaatregelen komen. Na de synode van 2024 is dat misschien wel zo. De classis moet zelf het voortouw nemen in het vermanen. De classis Apeldoorn is geen tegenstander van de vrouw in het ambt, dus die zal waarschijnlijk ook niet vermanen. Zwolle zal de vermaning van de classis Zwolle waarschijnlijk naast zich neer leggen. De komende 2 jaar zal de situatie in de CGK alleen maar complexer worden. De synode van 2024 zal daarom waarschijnlijk nog belangrijker zijn dan die van 2019-2022.
Hebben ze daar nu echt drie jaar over na moeten denken? We gaan de komende jaren vermanen. Ik zal het in de opvoeding aan mijn kinderen voorstellen 'we gaan de komende jaren alleen vermanen, ook als je structureel de regels overtreedt'. Ik denk dat ze ervoor tekenen. :humhihi Verwacht de CGK nu echt dat dit resultaat heeft? Het is toch wel duidelijk dat een deel van de kerken een totaal andere visie heeft? Het adagium 'regeren is vooruitzien' is niet zo van toepassing.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

merel schreef:Hebben ze daar nu echt drie jaar over na moeten denken? We gaan de komende jaren vermanen. Ik zal het in de opvoeding aan mijn kinderen voorstellen 'we gaan de komende jaren alleen vermanen, ook als je structureel de regels overtreedt'. Ik denk dat ze ervoor tekenen. :humhihi Verwacht de CGK nu echt dat dit resultaat heeft? Het is toch wel duidelijk dat een deel van de kerken een totaal andere visie heeft? Het adagium 'regeren is vooruitzien' is niet zo van toepassing.
Dat heeft te maken met de complexiteit van het kerkrecht. Niet de synode maar de classis is gehouden tucht uit te oefenen. Dus je kunt kerkrechtelijk op synodaal niveau daar geen besluit over nemen.
Verder zijn de teksten die hierover gaan vrij stevig geformuleerd. Het is een beetje lastig om die op classisniveau dan maar op voorhand collectief te negeren. Tucht begint overigens altijd met een vermaning, dan een waarschuwing. Daar zit een opbouw in en dat moet je dan ook met geduld willen doen.
Verder lijkt het me ook tamelijk lastig om de kerkenraad van Zwolle dan maar af te zetten en dan vervolgens kerkenraadsleden van elders in te zetten om die gemeenten te leiden. Ik verwacht dat zo'n actie nul en generlei helend effect heeft.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Hebben ze daar nu echt drie jaar over na moeten denken? We gaan de komende jaren vermanen. Ik zal het in de opvoeding aan mijn kinderen voorstellen 'we gaan de komende jaren alleen vermanen, ook als je structureel de regels overtreedt'. Ik denk dat ze ervoor tekenen. :humhihi Verwacht de CGK nu echt dat dit resultaat heeft? Het is toch wel duidelijk dat een deel van de kerken een totaal andere visie heeft? Het adagium 'regeren is vooruitzien' is niet zo van toepassing.
Dat heeft te maken met de complexiteit van het kerkrecht. Niet de synode maar de classis is gehouden tucht uit te oefenen. Dus je kunt kerkrechtelijk op synodaal niveau daar geen besluit over nemen.
Verder zijn de teksten die hierover gaan vrij stevig geformuleerd. Het is een beetje lastig om die op classisniveau dan maar op voorhand collectief te negeren. Tucht begint overigens altijd met een vermaning, dan een waarschuwing. Daar zit een opbouw in en dat moet je dan ook met geduld willen doen.
Verder lijkt het me ook tamelijk lastig om de kerkenraad van Zwolle dan maar af te zetten en dan vervolgens kerkenraadsleden van elders in te zetten om die gemeenten te leiden. Ik verwacht dat zo'n actie nul en generlei helend effect heeft.
Het huidige standpunt van de CGK komt niet uit de lucht vallen en is een voortzetting van eerdere standpunten. De diverse classis hebben indertijd ook afgewacht en geen maatregelen genomen. Er staat mij iets bij dat de kerkenraad Zwolle eerder onder toezicht is gesteld vanwege toelating van homoseksuelen aan het HA. Dit heeft trouwens geen enkele invloed gehad op het gevoerde beleid.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door TSD »

merel schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Hebben ze daar nu echt drie jaar over na moeten denken? We gaan de komende jaren vermanen. Ik zal het in de opvoeding aan mijn kinderen voorstellen 'we gaan de komende jaren alleen vermanen, ook als je structureel de regels overtreedt'. Ik denk dat ze ervoor tekenen. :humhihi Verwacht de CGK nu echt dat dit resultaat heeft? Het is toch wel duidelijk dat een deel van de kerken een totaal andere visie heeft? Het adagium 'regeren is vooruitzien' is niet zo van toepassing.
Dat heeft te maken met de complexiteit van het kerkrecht. Niet de synode maar de classis is gehouden tucht uit te oefenen. Dus je kunt kerkrechtelijk op synodaal niveau daar geen besluit over nemen.
Verder zijn de teksten die hierover gaan vrij stevig geformuleerd. Het is een beetje lastig om die op classisniveau dan maar op voorhand collectief te negeren. Tucht begint overigens altijd met een vermaning, dan een waarschuwing. Daar zit een opbouw in en dat moet je dan ook met geduld willen doen.
Verder lijkt het me ook tamelijk lastig om de kerkenraad van Zwolle dan maar af te zetten en dan vervolgens kerkenraadsleden van elders in te zetten om die gemeenten te leiden. Ik verwacht dat zo'n actie nul en generlei helend effect heeft.
Het huidige standpunt van de CGK komt niet uit de lucht vallen en is een voortzetting van eerdere standpunten. De diverse classis hebben indertijd ook afgewacht en geen maatregelen genomen. Er staat mij iets bij dat de kerkenraad Zwolle eerder onder toezicht is gesteld vanwege toelating van homoseksuelen aan het HA. Dit heeft trouwens geen enkele invloed gehad op het gevoerde beleid.
Persoonlijk denk ik dat er een denklijn is vanuit de kerkelijke tucht. Als het gaat om gemeenteleden die afwijken in leer of leven, dan volgt ook censuur en - zonder bekering - uiteindelijk afsnijding. Dat is niet alleen bedoeld als medisch voor de persoon zelf, maar ook voor de gemeente, zodat een zonde of dwaling niet voortwoekert.

In mijn beleving zou dat ook een prima denklijn zijn om hier toe te passen. Gemeenten die volharden en een onbijbelse leer / onbijbelse praktijken komen onder 'censuur' en hebben geen stemrecht meer in classes, ondertussen vinden gesprekken plaats met het oog op "bekering" van deze praktijken, gebeurd dat niet, dan rest maar 1 optie en dat is dat de betreffende gemeente buiten het kerkverband gezet wordt.

Eenheid blijven zoeken, terwijl de zonde voortwoekert kan in mijn beleving niet goed zijn, en het zetten van deze gemeenten buiten het kerkverband kan zeker wel nuttig zijn voor de overige gemeenten.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Emma de Jong »

https://nos.nl/nieuwsuur/video/2431665- ... n-verdeeld

Ds. Hofland in dit fragment: Als je kijkt naar de teksten, die zijn gewoon heel moeilijk om te onderzoeken en te interpreteren, maar hoe heerlijk is het om samen te mogen dienen in Gods koninkrijk.

Deze zin laat zien wat het diepe probleem is: het uiteindelijk niet willen aanvaarden van het gezag van de Bijbel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Prof. Huijgen verlaat TUA voor leerstoel dogmatiek PThU

https://www.rd.nl/artikel/981811-prof-h ... atiek-pthu
https://www.arnoldhuijgen.nl/naar-de-pthu/

Blijkbaar vond hij de TUA te smal voor zijn ambities.
Benieuwd hoe zijn ontwikkeling verder gaat.
Emma de Jong
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Emma de Jong »

Bezorgd schreef:Benieuwd hoe zijn ontwikkeling verder gaat.
Dat kun je wel raden...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Jammer voor de TUA. Maar fijn dat hij gemeentepredikant blijft.

Ook wel hoopvol voor de PThU.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Blijkbaar vond hij de TUA te smal voor zijn ambities.
Ook een tamelijk bizarre ontwikkeling als je zijn bijdragen over kerk zijn naast dit besluit legt. Van de ander eenheid vragen, maar voor jezelf een eigen route claimen.
Gebruikersavatar
Reformer
Berichten: 295
Lid geworden op: 06 nov 2007, 22:07
Locatie: land van de schaduw van de dood

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Reformer »

DDD schreef:Jammer voor de TUA. Maar fijn dat hij gemeentepredikant blijft.

Ook wel hoopvol voor de PThU.
dr. Huijgen blijft predikant binnen de CGK; gemeentepredikant is hij sinds 2013 al niet meer.
En de zaligheid is in geen Ander; want er is ook onder de hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden.
Plaats reactie