Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door grote gerrit »

Op zich is dat wel erg. Het kan gemeentes kapot maken, als predikanten gaan schuiven of ontwikkelen in hun opvattingen. Daar kun je zo allerlei voorbeelden van noemen, wat ik hier niet doe.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Jantje schreef:
John Galt schreef:Bij de anderen zou je je nog voor kunnen stellen dat ze niet tegen de vrouw in het ambt zijn.
En bij ds. Visser dan? Ik zie dat hij van 2001 tot 2007 de CGK van Ouderkerk aan den Amstel diende. Dat is toch een behoudende gemeente in de traditie van Bewaar het Pand.
Goed lezen!
Bij de anderen zou je je nog voor kunnen stellen dat ze niet tegen de vrouw in het ambt zijn.
Dus bij ds Visser niet. Daarom is hij de vreemde eend in de bijt.

Maar misschien ziet hij het scheuren van de kerk als even erg als het toelaten van vrouwen. En is dat ook niet zo?

Maar misschien moeten we niet gaan speculeren over motieven van anderen waar we geen weet van hebben. Dat is niet zo vruchtbaar.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

huisman schreef:
Mara schreef:Die brief wekt eerder meer wantrouwen, dan dat je dit kunt zien als een oproep tot eenheid.
Ik ga niet doen aan name shaming, maar de initiatiefnemers begrijp ik niet zo.
Zouden deze predikanten nu echt denken dat zo’n brievenactie bijwerkt aan eenheid? Ik geloof daar niets van.
Ben bang dat er een verborgen agenda achterzit om druk op de GS te zetten.
Het lijkt me vrij duidelijk dat de actie bedoeld is om de synode te beinvloeden. De agenda is dus niet zo verborgen. Er wordt misschien dit jaar een knoop doorgehakt. En de handtekeningenactie wordt aan de GS aangeboden. Het is evident dat deze actie bedoeld is om de GS een bepaalde richting op te duwen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

grote gerrit schreef:Op zich is dat wel erg. Het kan gemeentes kapot maken, als predikanten gaan schuiven of ontwikkelen in hun opvattingen. Daar kun je zo allerlei voorbeelden van noemen, wat ik hier niet doe.
Het kan ook juist positief zijn he!
Dat heb ik ook meegemaakt. Predikant die ernstig ziek was geweest was veel ernstiger geworden in zijn preken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door grote gerrit »

Dat kan wel. Maar je weet zelf wel, dat het ook andersom kan. Als ik je postings heb gelezen, waaruit verdriet spreekt over hoe het vroeger was en hoe nu bij jullie, dan verbaast je uitspraak mij.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Een mooi initiatief. Uiteraard ziet Bewaar het pand de milde regen al hangen, maar dat neemt de kracht van deze mooie brief niet weg.
grote gerrit
Verbannen
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 feb 2021, 13:26

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door grote gerrit »

DDD: Milde regen: Wat een interessant perspectief. Zie je het SOW-proces van begin deze eeuw ook als milde regen? Dat was ook eenheid, en daar is God ook voor gedankt.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Zeker. Dat was een heel mooie beweging.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een mooi initiatief. Uiteraard ziet Bewaar het pand de milde regen al hangen, maar dat neemt de kracht van deze mooie brief niet weg.
De verontwaardiging over de brief van 6 is (gelukkig) veel breder dan alleen BhP. De bijval op de reactie van onze Pand broeders is groot en veelkleurig.
Deze brief van 6 lijkt meer een actie waar slecht over is nagedacht en ik denk dat de opstellers hiermee zichzelf in de voet hebben geschoten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Welnee.

De waarheid én de vrede zijn het altijd waard om verdedigd te worden. Zelfs als er grof geschut op afkomt, hebben deze mensen de vrede nagejaagd, en zich zéker niet zelf in de voet geschoten.

Wel zijn er altijd mensen die uit zijn op twist en tweedracht, die andere mensen gaarne in de voet schieten. Daar hoeven dienaars van het goddelijke woord niet bang voor te zijn, want dat is al voorspeld, maar dat weet jij als geen ander.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Welnee.

De waarheid én de vrede zijn het altijd waard om verdedigd te worden. Zelfs als er grof geschut op afkomt, hebben deze mensen de vrede nagejaagd, en zich zéker niet zelf in de voet geschoten.

Wel zijn er altijd mensen die uit zijn op twist en tweedracht, die andere mensen gaarne in de voet schieten. Daar hoeven dienaars van het goddelijke woord niet bang voor te zijn, want dat is al voorspeld, maar dat weet jij als geen ander.
Jij vindt als de GS in alle voorzichtigheid probeert tot een uitspraak te komen dat je dan met een brief en een handtekeningenactie mag komen?
Gezien alle gevoeligheden ben je als groep dom of kwaadwillend of beide.

Maar ik ben misschien teveel insider en ken de meeste van deze 6 predikanten min of meer persoonlijk. 1 van deze 6 predikanten heeft zelfs de rouwdienst van mijn moeder geleid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Goede vraag.

Dat kun je op meer manieren bekijken. Het is niet de kerkelijke weg, en als zodanig zie ik bezwaren. Anderzijds: een deel van de kerken is heel bezorgd over de manier waarop de huidige synode met verschillen om gaat en een deel voelt zich ook niet vertegenwoordigd. In zo'n situatie kan ik mij voorstellen dat zo'n brief een uitstekend middel is. Als er 30 predikanten zijn die deze brief tekenen, dan kan de synode daar niet zomaar omheen.

Het commissie-advies was niet echt 'in alle voorzichtigheid', althans voor wat betreft de meerderheid. Maar goed. Ik ben een buitenstaander en ik probeer de sociologische processen te duiden en dat is niet heel éénduidig of eenvoudig.

Een oproep tot vrede is mijns inziens in ieder geval niets minder onkerkelijk dan de uitlatingen van Bewaar het Pand.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Goede vraag.

Dat kun je op meer manieren bekijken. Het is niet de kerkelijke weg, en als zodanig zie ik bezwaren. Anderzijds: een deel van de kerken is heel bezorgd over de manier waarop de huidige synode met verschillen om gaat en een deel voelt zich ook niet vertegenwoordigd. In zo'n situatie kan ik mij voorstellen dat zo'n brief een uitstekend middel is. Als er 30 predikanten zijn die deze brief tekenen, dan kan de synode daar niet zomaar omheen.

Het commissie-advies was niet echt 'in alle voorzichtigheid', althans voor wat betreft de meerderheid. Maar goed. Ik ben een buitenstaander en ik probeer de sociologische processen te duiden en dat is niet heel éénduidig of eenvoudig.

Een oproep tot vrede is mijns inziens in ieder geval niets minder onkerkelijk dan de uitlatingen van Bewaar het Pand.
Zo’n brief polariseert en dat wisten de opstellers. Ik blijf bij mijn mening dat ze zichzelf in de voet hebben geschoten met deze actie. De tijd zal het leren.

Kun jij een voorbeeld noemen van onkerkelijke uitlatingen van Bewaar het Pand?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

De reactie op deze brief gaat net zo goed buiten de kerkelijke weg om.

Ik vind het een uitstekende brief, omdat ik het er mee eens ben. Jij vindt het géén goede brief, omdat je het er niet mee eens bent. Ik probeer die vanzelfsprekendheden een beetje buiten beschouwing te laten, maar dat is natuurlijk lastig. Ik kan er oprecht niets polariserends in ontdekken.

Maar goed, ik begrijp ook, dat als er dertig predikanten zijn die deze brief ondertekenen, de synode minder snel tot een kerkscheuring zal besluiten.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 feb 2021, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Wat ik me afvraag: Waarom publiceert het ND zo'n brief? Dit is in mijn zienswijze meer verwijderend dan samenbindend.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie