Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Tucht ís excommunicatie. Dat is de kern van de tucht.

Ik schreef dat er leden zullen zijn die het pijnlijk vinden om onder de tucht te komen. En daarmee is geen woord verkeerd gezegd, vind ik vooralsnog.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17357
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Tucht ís excommunicatie. Dat is de kern van de tucht.

Ik schreef dat er leden zullen zijn die het pijnlijk vinden om onder de tucht te komen. En daarmee is geen woord verkeerd gezegd, vind ik vooralsnog.
Tucht is medicijn om terug te keren van dwaalwegen. Dat is de kern van de christelijke tucht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat is ook zo. Maar het houdt eveneens de ontzegging van de avondmaalsgemeenschap in. Ik begrijp niet waarom je daar zo vreemd op reageert, alsof ik dan iets raars zou zeggen.
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hoopvol »

Maanenschijn schreef:
Hoopvol schreef:
Tiberius schreef:Vrouw in ambten bij samenwerkende gereformeerde gemeenten, staat er boven. :jongle
Toekomst?
Moet ik dat relateren aan jouw nickname? ;)
Hopelijk niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Tucht ís excommunicatie. Dat is de kern van de tucht.

Ik schreef dat er leden zullen zijn die het pijnlijk vinden om onder de tucht te komen. En daarmee is geen woord verkeerd gezegd, vind ik vooralsnog.
Natuurlijk is dat pijnlijk. Maar dat is nu net de bedoeling van de tucht.

Al ben ik bang dat veel gemeenten zo ver zijn, dat ze die pijn niet meer ervaren, en graag afstand nemen van de CGK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het doel van de tucht is medisch, zeggen veel gereformeerden. Medische handelingen hebben nooit als doel op zich om pijn te doen. Maar goed, iets kan bij één lid pijn doen en daarmee het gehele lichaam gezond houden.

Verder denk ik dat je gelijk hebt. Tucht, maar opvoedingsmaatregelen in het algemeen, heeft/hebben over het algemeen een averechts effect als zij als onjuist of onrechtvaardig worden ervaren. Een opvoeder kan het grootste gelijk van de wereld hebben, maar als zijn kind de juistheid van de straf niet aanvaardt, dan is het heel moeilijk om deze zonder schade te geven.

Dat laat zien dat wat huisman terecht de kern van de christelijke tucht noemt, hier niet (meer) aan de orde is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ik kan je post totaal niet volgen.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat kan natuurlijk. Maar misschien kun je toelichten op welk punt niet, want ik begrijp niet wat er onduidelijk aan mijn bijdrage zou kunnen zijn.
merel
Berichten: 9839
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Ongeacht wat je visie is over de vrouw in het ambt, dan is het nog een teken van goed gedrag en fatsoen om niet je eigen gang te gaan en de procedure even af te wachten. Als je daar geen geduld voor hebt, stap je toch over naar de GKV of NGK.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Misschien ligt hier het knelpunt. De legitimiteit van het gebruik de tucht ligt bij het recht van de opvoeder en niet bij het effect van de maatregel. Volgens mij betoog jij vanuit het mogelijke schadelijke effect van de maatregel.
Online
DDD
Berichten: 28712
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik betoog niets.

Ik zeg alleen dat het pijnlijk is voor sommige leden om geëxcommuniceerd te worden. Daarnaast maakte ik naar aanleiding van een onterecht commentaar op het eerste wat opmerkingen over de werking van de tucht.

Daarmee zei ik niets over de legitimiteit van de tucht. Afhankelijk van de leeftijd van kinderen kan het legitiem zijn om straffen toe te delen die zij als oneerlijk ervaren. Als je daar te lang mee doorgaat, dan kan dat betekenen dat je je kinderen de rest van het leven niet meer ziet. Zulke keuzes maken de meeste mensen niet alleen vanuit de vraag of het wel of niet legitiem is, gelukkig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zeg alleen dat het pijnlijk is voor sommige leden om geëxcommuniceerd te worden.
Dat is ook het doel van de tucht. Die tucht doet pijn, maar werkt als het goed is wel zuiverend en helend.
DDD schreef:Daarmee zei ik niets over de legitimiteit van de tucht. Afhankelijk van de leeftijd van kinderen kan het legitiem zijn om straffen toe te delen die zij als oneerlijk ervaren. Als je daar te lang mee doorgaat, dan kan dat betekenen dat je je kinderen de rest van het leven niet meer ziet. Zulke keuzes maken de meeste mensen niet alleen vanuit de vraag of het wel of niet legitiem is, gelukkig.
De tucht is nodig. Als de tucht dusdanig lang duurt en de zondaar bekeert zich niet, dan is dat niet het gevolg van de instandhouding van de tucht die toegepast wordt door de kerkenraad (of in jouw voorbeeld de straffen die gegeven worden aan het kind), maar het volharden in de zonde en de overtredingen aan diegenen die over ons gesteld zijn. En dat kan tot gevolg hebben dat men zich niet bekeert, en daarom dus niet meer met vader of moeder of kerkenraad of synode te maken wil hebben.

Dat ligt niet aan de tuchtmeester, maar aan de overtreder zelf. En als we, vanwege bepaalde ongewenste gevolgen, de tucht daarom maar op zijn beloop laten, is dat funest voor Gods kerk. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:De tucht is nodig. Als de tucht dusdanig lang duurt en de zondaar bekeert zich niet, dan is dat niet het gevolg van de instandhouding van de tucht die toegepast wordt door de kerkenraad (of in jouw voorbeeld de straffen die gegeven worden aan het kind), maar het volharden in de zonde en de overtredingen aan diegenen die over ons gesteld zijn. En dat kan tot gevolg hebben dat men zich niet bekeert, en daarom dus niet meer met vader of moeder of kerkenraad of synode te maken wil hebben.

Dat ligt niet aan de tuchtmeester, maar aan de overtreder zelf. En als we, vanwege bepaalde ongewenste gevolgen, de tucht daarom maar op zijn beloop laten, is dat funest voor Gods kerk. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.
Ik begrijp niet dat mensen van de Gereformeerde Gemeente durven te spreken over tucht. In de GG wordt de tucht misbruikt om mensen de mond te snoeren, zoals gebleken in de zaken omtrent dr. K. van de Zwaag en dr. Blaauwendraad.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:De tucht is nodig. Als de tucht dusdanig lang duurt en de zondaar bekeert zich niet, dan is dat niet het gevolg van de instandhouding van de tucht die toegepast wordt door de kerkenraad (of in jouw voorbeeld de straffen die gegeven worden aan het kind), maar het volharden in de zonde en de overtredingen aan diegenen die over ons gesteld zijn. En dat kan tot gevolg hebben dat men zich niet bekeert, en daarom dus niet meer met vader of moeder of kerkenraad of synode te maken wil hebben.

Dat ligt niet aan de tuchtmeester, maar aan de overtreder zelf. En als we, vanwege bepaalde ongewenste gevolgen, de tucht daarom maar op zijn beloop laten, is dat funest voor Gods kerk. Zachte heelmeesters maken immers stinkende wonden.
Ik begrijp niet dat mensen van de Gereformeerde Gemeente durven te spreken over tucht. In de GG wordt de tucht misbruikt om mensen de mond te snoeren, zoals gebleken in de zaken omtrent dr. K. van de Zwaag en dr. Blaauwendraad.
Dat is jouw visie. Ik heb daar uiteraard een andere mening over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Ik begrijp niet dat mensen van de Gereformeerde Gemeente durven te spreken over tucht. In de GG wordt de tucht misbruikt om mensen de mond te snoeren, zoals gebleken in de zaken omtrent dr. K. van de Zwaag en dr. Blaauwendraad.
Ik vind dit een niet ter zake doende opmerking. Iemand anders zou aan jou als antwoord kunnen geven: "Ik snap niet dat mensen van de PKN durven te spreken over tucht. In de PKN word de tucht helemaal niet gehandhaaft".

Dat is dezelfde manier van reageren als wat jij doet. Maar laten we dat niet doen, en normaal met elkaar omgaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie