Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
John Galt schreef:Ik ben geen kerkorde-drijver, maar bij andere topics hoor ik wel eens roepen dat gemeenten die zich er neit aan houden, zich feitelijk buiten het kerkverband plaatsen. Vandaar.

Maar ik blijf het raar vinden als een predikant zich afscheidt van een kerk, dat zijn preken toch gelezen blijven worden. Lezen ze in de Ger Gem ook ds Mallan of Beeke?
Onze GG heeft tot ver in de jaren '60 preken gelezen van wijlen ds. R. Kok. Op den duur heeft de classis hier een stokje voor gestoken.
Is dat niet een inbreuk doen op de christelijke vrijheid waar Paulus het over heeft ?
Nee hoor. Ieder individueel GG-lid is vrij om preken van ds. R. Kok te lezen. Als dat zou worden ingeperkt, dan zou de christelijke vrijheid in het geding zijn.

Waar het hier over gaat, zijn afspraken binnen het kerkverband. Daar kun je het wel of niet mee eens zijn, maar in een kerkverband werkt het zo dat je als gemeente je aan de gezamenlijke afspraken houd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Als plaatselijke gemeente kan je er onder uit trekken heb ik wel eens begrepen.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Jantje schreef:
John Galt schreef:Mag er in een CGK eigenlijk wel een preek van een GG-dominee gelezen worden? Ik meen dat er in de kerorde staat dat de gelezen preek van een CGK-predikant moet zijn.

Overigens vind ik het helemaal vreemd dat er in een gemeente preken gelezen worden van een predikant die het kerkverband heeft verlaten. Ook al is de preek nog zo waar of nog zo mooi.
Tja, ze nodigen predikanten uit de GG uit, die binnen de GG zelf niet eens overal mogen preken.
En verder komen ds. Van Voorden en ds. Van de Kieft er ook preken.

De preken van ds. Venema en ds. Van Reenen zullen hier niet gelezen worden.

Dus vandaar ook mijn opmerking dat Vianen een wonderlijke gemeente is binnen de CGK.
Er worden en meer BhP gemeenten GG preken gelezen. Ik ken een ouderling die vaak preken van ds. J van Haaren las in zijn CGK gemeente.
Wij CGK’ers zijn niet zo kieskeurig.
Dat lijkt mij een groot misverstand. Men is juist heel kieskeurig. Men houdt het niet bij het geestelijk huisgezin waarin God iemand heeft geplaatst, maar men vergadert zich leraars naar eigen wens.

Als dat niet kieskeurig is, dan weet ik het niet meer.

Jongere heeft daar ooit in een discussie over de openstelling van de kansels binnen de Gereformeerde Gemeenten wijze woorden over gezegd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:
John Galt schreef:Mag er in een CGK eigenlijk wel een preek van een GG-dominee gelezen worden? Ik meen dat er in de kerorde staat dat de gelezen preek van een CGK-predikant moet zijn.

Overigens vind ik het helemaal vreemd dat er in een gemeente preken gelezen worden van een predikant die het kerkverband heeft verlaten. Ook al is de preek nog zo waar of nog zo mooi.
Tja, ze nodigen predikanten uit de GG uit, die binnen de GG zelf niet eens overal mogen preken.
En verder komen ds. Van Voorden en ds. Van de Kieft er ook preken.

De preken van ds. Venema en ds. Van Reenen zullen hier niet gelezen worden.

Dus vandaar ook mijn opmerking dat Vianen een wonderlijke gemeente is binnen de CGK.
Er worden en meer BhP gemeenten GG preken gelezen. Ik ken een ouderling die vaak preken van ds. J van Haaren las in zijn CGK gemeente.
Wij CGK’ers zijn niet zo kieskeurig.
Dat lijkt mij een groot misverstand. Men is juist heel kieskeurig. Men houdt het niet bij het geestelijk huisgezin waarin God iemand heeft geplaatst, maar men vergadert zich leraars naar eigen wens.

Als dat niet kieskeurig is, dan weet ik het niet meer.

Jongere heeft daar ooit in een discussie over de openstelling van de kansels binnen de Gereformeerde Gemeenten wijze woorden over gezegd.
Hoe kom jij er nu toch steeds weer bij dat God meerdere huisgezinnen zou hebben?
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:
John Galt schreef:Mag er in een CGK eigenlijk wel een preek van een GG-dominee gelezen worden? Ik meen dat er in de kerorde staat dat de gelezen preek van een CGK-predikant moet zijn.

Overigens vind ik het helemaal vreemd dat er in een gemeente preken gelezen worden van een predikant die het kerkverband heeft verlaten. Ook al is de preek nog zo waar of nog zo mooi.
Tja, ze nodigen predikanten uit de GG uit, die binnen de GG zelf niet eens overal mogen preken.
En verder komen ds. Van Voorden en ds. Van de Kieft er ook preken.

De preken van ds. Venema en ds. Van Reenen zullen hier niet gelezen worden.

Dus vandaar ook mijn opmerking dat Vianen een wonderlijke gemeente is binnen de CGK.
Er worden en meer BhP gemeenten GG preken gelezen. Ik ken een ouderling die vaak preken van ds. J van Haaren las in zijn CGK gemeente.
Wij CGK’ers zijn niet zo kieskeurig.
Dat lijkt mij een groot misverstand. Men is juist heel kieskeurig. Men houdt het niet bij het geestelijk huisgezin waarin God iemand heeft geplaatst, maar men vergadert zich leraars naar eigen wens.

Als dat niet kieskeurig is, dan weet ik het niet meer.

Jongere heeft daar ooit in een discussie over de openstelling van de kansels binnen de Gereformeerde Gemeenten wijze woorden over gezegd.
Dus omdat iemand door omstandigheden in een ander kerkverband zit mag er geen preek van diegene worden gelezen ?
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:
huisman schreef:
Er worden en meer BhP gemeenten GG preken gelezen. Ik ken een ouderling die vaak preken van ds. J van Haaren las in zijn CGK gemeente.
Wij CGK’ers zijn niet zo kieskeurig.
Dat lijkt mij een groot misverstand. Men is juist heel kieskeurig. Men houdt het niet bij het geestelijk huisgezin waarin God iemand heeft geplaatst, maar men vergadert zich leraars naar eigen wens.

Als dat niet kieskeurig is, dan weet ik het niet meer.

Jongere heeft daar ooit in een discussie over de openstelling van de kansels binnen de Gereformeerde Gemeenten wijze woorden over gezegd.
Hoe kom jij er nu toch steeds weer bij dat God meerdere huisgezinnen zou hebben?
Ik hoop het wel. Anders zou er slechts één ware kerk zijn overgebleven. Dat zou wel erg eenkennig zijn. Bovendien spreekt Paulus ook duidelijk de plaatselijke gemeente aan als het huisgezin van God, dus dat er meerdere zijn over de gehele wereld, blijkt ook al uit de Bijbel.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Ik ben het wel met DDD eens. Enerzijds wordt er altijd gezegd: Je moet blijven in de kerk waar God je geplaatst heeft. Blijkbaar is het kerkverband dan van belang. Anderzijds wordt het kerkverband volledig weggerelativeerd als het gaat om "over kerkmuren heenkijken". Links en rechts vindt men het prachtig dat kansels opengaan voor predikanten van andere verbanden. De muren zijn geslecht! hoor je dan. Maar ondertussen bouwt men binnen het verband nieuwe muren op en ziet men elkaar niet meer staan als broeders. Dat is inderdaad kieskeurig. ds X uit verband Y wordt uitgenodigd, want daar voelen we verbondenheid mee. Maar dominee Z, ook uit verband Y, is toch te zwaar of te licht, die hoeven we niet. En ds P uit ons eigen verband? O, brrr, daar moet je niet aan denken!
Wat je dus ziet gebeuren, is dat er heel selectief uitgenodigd of gelezen wordt. Alsof Gods Kerk een buffet is, waar je naar hartelust mag selecteren wat je wel of niet wilt consumeren.
Who is John Galt? :quoi
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Precies.

Overigens was het Jongere die deze gedachte als eerste op dit forum schreef, voor zover ik mij kan herinneren. Maar dat neemt niet weg dat ik het wel met hem eens ben, althans, dat ik het een goed gezichtspunt vind. Ik weet niet of ik het ook met de consequenties ervan eens ben, want soms moet je gewoon wat. Er moet ook zo nu en dan een rechtzinnige dominee zijn.

Maar de tevreden reactie van Huisman was mijns inziens geheel onterecht, en dat was het punt wat ik wilde maken.
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Ik ben het wel met DDD eens. Enerzijds wordt er altijd gezegd: Je moet blijven in de kerk waar God je geplaatst heeft. Blijkbaar is het kerkverband dan van belang. Anderzijds wordt het kerkverband volledig weggerelativeerd als het gaat om "over kerkmuren heenkijken". Links en rechts vindt men het prachtig dat kansels opengaan voor predikanten van andere verbanden. De muren zijn geslecht! hoor je dan. Maar ondertussen bouwt men binnen het verband nieuwe muren op en ziet men elkaar niet meer staan als broeders. Dat is inderdaad kieskeurig. ds X uit verband Y wordt uitgenodigd, want daar voelen we verbondenheid mee. Maar dominee Z, ook uit verband Y, is toch te zwaar of te licht, die hoeven we niet. En ds P uit ons eigen verband? O, brrr, daar moet je niet aan denken!
Wat je dus ziet gebeuren, is dat er heel selectief uitgenodigd of gelezen wordt. Alsof Gods Kerk een buffet is, waar je naar hartelust mag selecteren wat je wel of niet wilt consumeren.
Dan moet je richtlijnen hebben hoe je de preek moet indelen.
Alle drie de onderwerpen evenveel, iedereen dezelfde preken laten houden etc.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

En zo werd de keuze al of niet weg uit de gemeente, opeens niet dringend meer.
Omdat we nu merendeels naar andere predikanten luisteren dan die gewoonlijk bij ons kwamen, voel ik me meer dan ooit van harte verbonden met de CGK.
Het ligt dus echt niet aan het kerkverband, maar het probleem ligt plaatselijk. Dat geldt voor de meeste vertrekkende leden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Geytenbeekje schreef: Dan moet je richtlijnen hebben hoe je de preek moet indelen.
Alle drie de onderwerpen evenveel, iedereen dezelfde preken laten houden etc.
Want? Er is een verband met een gezamenlijke confessie en historie. Daarbinnen is een bepaalde bandbreedte. De één legt andere accenten dan de ander. Dat is neit erg, je kunt van elkaar leren, elkaar aanvullen en elkaar corrigeren. Maar wat er nu gebeurt, is dat je die natuurlijke band loslaat en eigen verbanden zoekt die jou beter uitkomen. Daardoor gaat iedereen in een eigen bubbel zitten en dat is schadelijk voor het geheel van de Kerk.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:
Geytenbeekje schreef: Dan moet je richtlijnen hebben hoe je de preek moet indelen.
Alle drie de onderwerpen evenveel, iedereen dezelfde preken laten houden etc.
Want? Er is een verband met een gezamenlijke confessie en historie. Daarbinnen is een bepaalde bandbreedte. De één legt andere accenten dan de ander. Dat is neit erg, je kunt van elkaar leren, elkaar aanvullen en elkaar corrigeren. Maar wat er nu gebeurt, is dat je die natuurlijke band loslaat en eigen verbanden zoekt die jou beter uitkomen. Daardoor gaat iedereen in een eigen bubbel zitten en dat is schadelijk voor het geheel van de Kerk.
Dan krijg je ook niet dat mensen naar een dominee van ander verband gaan luisteren.
Ik heb zelf het niet zo erg. Ik wil ook niet naar een specifieke dominee luisteren.
Maar als je dat wel hebt is het wel goed om ook dit in ogenschouw te nemen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Ik begrijp je niet helemaal. Lees je stukje eens hardop, misschien moet je het taalkundig wat aanpassen.
Who is John Galt? :quoi
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Ik begrijp je niet helemaal. Lees je stukje eens hardop, misschien moet je het taalkundig wat aanpassen.
Als het ook qua preken een 1-heidsworst is.
Zullen de mensen misschien juist naar andere dominees luisteren.
Omdat de linkerflank dan bijv discipelschap mist en de ander ernst en de bevinding van de mens.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Dank je. Maar ik denk dat er maar weinig kerkverbanden zijn waar het een eenheidsworst is. En juist die variatie zorgt er nu voor dat mensen zich herkennen over de muur heen en binnen het verband elkaar kwijtraken.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie