Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jan Vogel »

--- Nog een knip ---
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mister »

Dit onderwerp is voorlopig gesloten. We blijven niet waarschuwen. Als de bloeddrukken op acceptabel niveau zijn, kijken we verder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Op verzoek weer open.
Houd je aub aan de forum- en fatsoensregels anders gaat er definitief een slot op.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ds. P. Roos doet in het Reformatorisch Dagblad een oproep om de synodebeslissingen over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeenten niet uit te stellen:

https://www.rd.nl/artikel/918537-te-hog ... uw-en-ambt
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ds. P. Roos doet in het Reformatorisch Dagblad een oproep om de synodebeslissingen over de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeenten niet uit te stellen:

https://www.rd.nl/artikel/918537-te-hog ... uw-en-ambt
Juist. Ik ben het volmondig met deze dominee eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

De voorstanders van vrouw in ambt zullen tevreden zijn. Nu is het aantal gemeenten die daadwerkelijk tot actie zijn overgegaan op een hand te tellen. Volgend jaar vast niet meer. Hoe langer gewacht wordt hoe moeilijker het wordt voor de synode om tot een daadwerkelijke uitspraak te komen. Het gelijkheidsdenken kent een hele snelle opmars. Ik vind de keuze voor uitstel teleurstellend.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

mcgk schreef:De voorstanders van vrouw in ambt zullen tevreden zijn. Nu is het aantal gemeenten die daadwerkelijk tot actie zijn overgegaan op een hand te tellen. Volgend jaar vast niet meer. Hoe langer gewacht wordt hoe moeilijker het wordt voor de synode om tot een daadwerkelijke uitspraak te komen. Het gelijkheidsdenken kent een hele snelle opmars. Ik vind de keuze voor uitstel teleurstellend.

Er is toch nog geen keuze gemaakt?
Online
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

De CGK heeft het altijd lastig gevonden om ergens een lijn te trekken. Iets met kool en geit sparen.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mister »

mcgk schreef:De voorstanders van vrouw in ambt zullen tevreden zijn. Nu is het aantal gemeenten die daadwerkelijk tot actie zijn overgegaan op een hand te tellen. Volgend jaar vast niet meer. Hoe langer gewacht wordt hoe moeilijker het wordt voor de synode om tot een daadwerkelijke uitspraak te komen. Het gelijkheidsdenken kent een hele snelle opmars. Ik vind de keuze voor uitstel teleurstellend.
Tot actie overgaan klinkt (wellicht onbedoeld wat eufemistisch) Het is: ongehoorzaam zijn aan eerder genomen synodebesluiten van 1998. Wie nu overgaat tot bevestigen van vrouwelijke ambtsdragers legt ook nog de oproep van januari 2020 naast zich neer.
Het zou beter zijn als de synode zo snel mogelijk over die punt duidelijkheid geeft, zoals Ds. Roos ook benadrukt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Een bevriende CGKer wees mij er op dat er al geruime tijd vrouwelijke preekvoorzieners zijn en hier en daar de taken van de scriba ook worden vervuld door een vrouw.
Het zijn geen ambten nee, maar het heeft er zijdelings wel degelijk mee te maken.
Velen zijn van mening dat de diaconale taken, zoals bezoeken, geldbeheer e.d., prima door een vrouw kunnen worden gedaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

merel schreef:De CGK heeft het altijd lastig gevonden om ergens een lijn te trekken. Iets met kool en geit sparen.
Dat lijkt mij een heel christelijk principe, in veel gevallen die de kern van het geloof niet raken. De geit mekkert dan en de kool groeit gewoon verder.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

Beste DDD,

Valt me op (bijv via blad Kontekstueel) dat mensen die voor de vrouw in het ambt zijn, vaak ook geen moeite hebben met homoseksuele relaties en de evolutietheorie. Maar bijv juist wel moeite met het bestaan van Job en Jona. Ofwel: het Schriftgezag moet buigen voor wat wij cultureel en wetenschappelijk verantwoord vinden. Heeft de Schrift heeft het volle.gezag. Is dat echt een randzaak?

Inmiddels is dat via de website Lazarus (met nota bene EO huistheoloog Reinier Sonneveld) uit te breiden tot ter discussie stellen van verzoening door voldoening en het bestaan van de hel. Zaken die in de samenwerkingsgemeenten nauwelijks nog gepreekt worden. Ook randzaken?

De (uiterst) linkerflank CGK is wat de middenorthoxie in de NHK was in de jaren '50. Men deed daar ook niet moeilijk over al dan niet vssthouden aan de gereformeerde belijdenis. Logisch dat prof. Selderhuis dan ook het hier juist over wil hebben.

Vrouw in het ambt is veelal geen geisoleerde kwestie waar vrijblijvend over getheoretiseerd kan worden. Dat wordt vaak uit het oog verloren.

Het onderliggende geheel is mijns inziens als volgt:
Een steeds groter deel van de christenen vindt niet de juiste schriftuitleg van belang, maar of het oprecht is. Die vrouw voelt zich geroepen door God, het is oprecht, wie zijn wij om dat tegen te houden. Evenzeer bij een tweede huwelijk na echtscheiding, homorelaties etc. Daarom kunnen meerdere waarheden naast elkaar bestaan en sparen we zo de kool en de geit.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het is mijns inziens precies de vraag of dat nu echt afbreuk doet aan het schriftgezag. Maar goed. Ik denk dat er inderdaad een verband is. Als je bijbelse gegevens ziet als openbaring van God in een specifieke cultuur, dan weeg je die cultuur ook zwaarder mee in je uitleg van wat God tot ons heeft te zeggen.

Dat zorgt automatisch voor meer openheid naar nieuwe ontwikkelingen. Dus ik denk dat je dat goed ziet. De vraag is vervolgens, wat je in een kerkelijke gemeenschap wel en niet moet accepteren.

Ik denk dat het overwicht van het gevoel wel een terecht kritiekpunt is op de huidige ontwikkelingen. Het is erg moeilijk om buiten je eigen referentiekader te kijken. Dat geldt ook voor mij, en ook voor theologen. De meeste theologen zullen streven naar een consistente benadering van de heilige Schrift, waarbij zo min mogelijk interpretatie-problemen zijn. Deze theologen zullen zeggen dat de meer traditioneel-orthodoxe visie teveel probleemonderwerpen open laat waarop binnen de visie geen goed antwoord is te geven.
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

Beste DDD,

Fijn dat we het eens zijn qua analyse. Alleen snapte ik de zinnen over de theologen niet. Kun je dat nader toelichten?

Geloof of gevoel
Nu voortbordurend op de analyse. Is het geloof niet een kwestie van gehoorzamend volharden zelfs tegen het gevoel in, zelfverloochenend, op de levenswandel komt het nauw aan.
Ik zie een tegenstelling met een geloof wat het doet met een algemene aanvaarding van Gods liefde voor jou, maar zonder dat er een sterven aan de Wet (Gal. 2) aan te pas komt.

Is dat niet de hoofdzaak waar het gesprek over gevoerd moet worden, meer nog dan belijdenis en ambtsvisie?

Godsleer
Nog een niveau daarboven. Moeten we het niet hebben over de Godsleer?
De vrijgemaakte dominee Haak schreef:
Volgens mij verandert de Godsleer. Niet expliciet natuurlijk. We hebben het over het evangelie, God, Jezus, zonde, genade, Bijbel – noem maar op. En ‘we zijn toch allemaal christenen’? Maar luister eens goed. Nee; beter. Hoe vaak wordt niet gezegd:

oprechte christenen;
in mijn (christelijke) geweten heb ik deze keuze wel/niet gemaakt;
zoals ik de bijbel lees kan dit wel/niet
Ik kan me niet voorstellen dat God zou willen dat

Er komt steeds iets bij. En hoe vaak (altijd?) is dat wat erbij komt niet juist het einde van de discussie? Het bevrijdende Zo spreekt de HEER verdwijnt. 

Conclusie
Daarmee toont ds. Haak aan dat er een direct verband zit tussen de Godsleer, Schriftgezag en de vrouw in het ambt discussie. Op het grondvlak van de kerk geven niet de exegetische argumenten de doorslag bij de voorstanders.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

In het RD stond onlangs een verslag van een fysieke synodebijeenkomst van de HHK. Iemand enig idee waarom de CGK niet van de mogelijkheid tot toch samenkomen gebruik maakt? Bedrijven mogen belangrijke vergaderingen ook fysiek laten doorgaan.
Plaats reactie