Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Van harte gegund hoor!
Als je dit leest https://www.rd.nl/artikel/943250-cgk-zi ... -niet-meer
begrijp je waarom de ene CGKer "jaloers" is op de andere.
De resultaten vielen me wel tegen moet ik zeggen. Ik vond het confronterend hoe ver de opmars van de moderniteit in de CGK zijn doorgang heeft gevonden. Slechts 46% BHP of Orthodox-Gereformeerd, waarbij ook nog een groot deel van de "Orthodox-Gereformeerden" de vrouw in het ambt willen gedogen om de lieve vrede maar te bewaren...
Een zeer zorgelijk stuk.
De strijd lijkt al gestreden te zijn.
Dit is niets nieuws. Ik beweerde precies hetzelfde, maar dan niet onderbouwd vijf jaar geleden hier al. huisman ontkende het bij hoog en bij laag, dus ik ben benieuwd of hij ook beweert dat deze cijfers onjuist zijn.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 sep 2021, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:Ik zou graag een soort nieuw kerkensysteem zien. Laten we zeggen 3 stromingen. Een deel is voor GG, GGiN, OGGiN, delen van HHK en CGK. Een deel is voor groot gedeelte HHK, CGK BhP en een gedeelte PKN GB en misschien een paar GG. Alle overige vormen dan een orthodoxe PKN en CGK flank.

Waarom is dit niet haalbaar? Binnen HHK word ook onderling anders gedacht, dit is ook zo bij de GG, CGK, PKN zelfs OGGiN. Als er dus binnen de kerken onderling verschillen zijn, betekent dat dus dat kleine verschillen met andere kerkverbanden hopelijk een keer vervallen. Ook vrije gemeenten kunnen zich aansluiten.

Ik zou bijna een petitie starten. Zou toch mooi zijn om zondags naast een PKN’er of GGiN’er te zitten?
Welnee. Laten de mensen eerst eens stoppen met ruzie maken. En anders kunnen de cgk-scheurmakers zich wellicht bij de GG melden. Ik zou dat enerzijds betreuren, maar goed. Een nieuw kerkverband is nog erger. Of bij de HHK, maar dat wil ik de HHK niet aandoen.

Maar kerken indelen naar eigen smaak kan nooit naar de wil van God zijn, mijns inziens.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:En anders kunnen de cgk-scheurmakers zich wellicht bij de GG melden.
Ik zou dat wel goed vinden. Ik zou zo al een paar predikanten weten die ik dan graag hier zou zien preken. Ik zal voor de goede orde maar geen voorkeur uitspreken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17250
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Van harte gegund hoor!
Als je dit leest https://www.rd.nl/artikel/943250-cgk-zi ... -niet-meer
begrijp je waarom de ene CGKer "jaloers" is op de andere.
De resultaten vielen me wel tegen moet ik zeggen. Ik vond het confronterend hoe ver de opmars van de moderniteit in de CGK zijn doorgang heeft gevonden. Slechts 46% BHP of Orthodox-Gereformeerd, waarbij ook nog een groot deel van de "Orthodox-Gereformeerden" de vrouw in het ambt willen gedogen om de lieve vrede maar te bewaren...
Een zeer zorgelijk stuk.
De strijd lijkt al gestreden te zijn.
Dit is niets nieuws. Ik beweerde precies hetzelfde, maar dan niet onderbouwd vijf jaar geleden hier al. huisman ontkende het bij hoog en bij laag, dus ik ben benieuwd of hij ook beweerd dat deze cijfers onjuist zijn.
Idd niet een beetje maar zeer onjuist. Sprak de afgelopen dagen 5 predikanten uit de behoudende hoek. Ze hadden alle 5 deze enquête niet ingevuld. Is dus zeker niet representatief. Kijk naar de feiten van afgelopen zaterdag in Amersfoort.
Ook mijn bezoek aan classis en PS geeft mij een andere werkelijkheid dan uit de enquête zo blijken.

Maar getallen en percentages blijven in deze discussie vrij onbelangrijk. Het gezag van Gods Woord is in het geding en dan gaat het niet om meerderheden.
De CGK- en ik zeg het met veel meer verdriet dan @DDD kan bedenken- is haar bestaansrecht aan het verliezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Omdat de BhP-predikanten over het algemeen luid en duidelijk aanwezig zijn in het kerkelijk gesprek, is het mijns inziens niet heel aannemelijk dat zij vooral niet zouden deelnemen aan dergelijke enquêtes. Er zijn altijd mensen die niet deelnemen. (Overigens mag je je dan wel schamen, om als ambtsdrager niet mee te werken aan onderzoeken van je eigen theologische opleiding, maar dat terzijde. Dan ben je eigenlijk al geheel losgezongen van je eigen kerkverband.)

Maar desondanks zijn de feiten: van de plaatselijke kerken reageerden er 166 van de 180, van de dienstdoende predikanten 78 van de 107.
Dat is een hoge score. Er zijn dan ten hoogste 14 gemeenten die niet vertegenwoordigd zijn. Dat is een klein aantal op 180. Ik ben het dus met jouw analyse over de betrouwbaarheid van deze cijfers in het geheel niet eens. Uit alle eerdere onderzoeken blijkt bij mijn weten dat BhP ongeveer 10 procent van de leden vertegenwoordigt, en het midden ongeveer 40/50. Ook een onderzoeker van het kerkelijk bureau heeft een aantal jaar geleden al soortgelijke peilingen gedaan.

Ik twijfel trouwens totaal niet aan de oprechtheid van jouw verdriet dat anderen anders denken. Je zult het vast niet kwaad bedoelen, maar ik zou er niet graag van beschuldigd worden een gespreksdeelnemer op dit forum niet als integer te zien.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:[
De CGK- en ik zeg het met veel meer verdriet dan @DDD kan bedenken- is haar bestaansrecht aan het verliezen.

Met deze laatste zin bevestig je toch precies wat ik zeg en wat DDD onderstreept?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

huisman schreef:
Wat @mara zegt is waar dus mag ze dit toch ook benoemen?
Wat @ mara zegt is zeker waar. Ik kan helaas veel voorbeelden noemen en dit heeft o.a. mijn lidmaatschap van de CGK gekost.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:[
De CGK- en ik zeg het met veel meer verdriet dan @DDD kan bedenken- is haar bestaansrecht aan het verliezen.

Met deze laatste zin bevestig je toch precies wat ik zeg en wat DDD onderstreept?
Ik heb dat verdriet ook (hooguit iets minder omdat ik wat meer lokale-kerk- in plaats van kerkverbandminded ben).
Al wil ik wel een nuance bij het gepubliceerde onderzoek maken.
Van der Knijff heeft naar eigen zeggen zijn enquête naar scriba's en predikanten gestuurd. Hij heeft zover ik kan lezen geen rekening gehouden met de ledenaantallen: de behoudende gemeenten hebben over het algemeen veel meer leden en doopleden. Elke gemeente heeft maar 1 scriba, of ze nu 1000 of 100 leden heeft.
Maar goed, dat kan ook aan het artikel liggen; mocht het niet kloppen, dan hoor ik het wel: volgens mij heeft Van der Knijff ook hier een account.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Maar dat is helemaal niet waar. Zwolle is een van de grootste gemeenten. Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt, past die in de indeling van dit onderzoek wel in de linkerflank.

En bovendien zegt hij uitdrukkelijk dat hij dat het heeft uitgerekend en het zou wel dom zijn om dan hier geen rekening mee te houden.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt
Dat vind ik zeer wonderlijk. Als ik denk aan een gemeente is Zwolle wel de laatste die in mijn gedachte opkomt. Ik denk in zo'n geval eerder aan Barendrecht, Vianen of Urk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Wat ledenaantallen betreft heb je gelijk denk.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt
Dat vind ik zeer wonderlijk. Als ik denk aan een gemeente is Zwolle wel de laatste die in mijn gedachte opkomt. Ik denk in zo'n geval eerder aan Barendrecht, Vianen of Urk.
Dit zijn nu juist de reacties waar DDD op zit te wachten. ;) Want idd linkser dan Zwolle is er niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Als we het goed opmerken gaan de Christelijke Gereformeerde Kerken ergens dezelfde weg, als voorheem de Gereformeerde Kerken in Nederland. En als we niet wakker zijn gaan we allen mee, ook de Gereformeerde Gemeenten, alleen daar gaat het tot nu toe wat minder snel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik denk niet dat er één godsdienstsocioloog is, die deze drie gemeenten als Orthodox gereformeerd beschouwt. Dat zijn ze natuurlijk in een zeker opzicht wel, maar je noemt ze bevindelijk gereformeerd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Hoewel ik mij kan voorstellen dat die gemeente zich als Orthodox gereformeerd beschouwt
Dat vind ik zeer wonderlijk. Als ik denk aan een gemeente is Zwolle wel de laatste die in mijn gedachte opkomt. Ik denk in zo'n geval eerder aan Barendrecht, Vianen of Urk.
Dit zijn nu juist de reacties waar DDD op zit te wachten. ;) Want idd linkser dan Zwolle is er niet.
Maar dat is ook echt onzin. Linkser dan Zwolle is er zeker wel.
Plaats reactie