Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef:@Jantje:
Dat is gewoon de huidige juiste spelling. Dat heb ik nu al drie keer geschreven.

https://www.debijbel.nl/kennis-achtergr ... lige-geest

Het woordje heilig is ook niet nodig om de heilige Geest aan te duiden. Het is niet zo dat we zijn Naam half gebruiken als we spreken over Vader, Zoon en Geest. Het woordje heilige is een gewoon bijvoegsel, zoals dat ook geldt voor de heilige Doop. De gewoonte om overal hoofdletters aan toe te voegen, maakt teksten mijns inziens lelijker.
We spreken sinds het jaar 381 over Heilige Geest als een van de drie personen van de drie-enige God. Qua spelling heeft dan de voorkeur om hoofdletters te gebruiken conform het hoofdlettergebruik voor eigennamen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Augustienus »

Luther schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je je wél bezinnen. Zoals ds. P. Roos dat o.a. op zijn blog aangeeft, dat een blijvende oriëntatie op de GKV en dergelijke dan maar als tegenhanger moet krijgen een samenvoeging met de HHK of GG.
Behoudende gemeenten kunnen vanuit samenwerkingsgemeenten op den duur heenwerken naar de HHK of, indien mogelijk de GG. Op die manier kan er een concentratie ontstaan van schriftgetrouwe kerken en gemeenten.
Maar dat klinkt menselijk. Er zijn talloos veel bezwaren. Maar zouden we geen aansluiting kunnen zoeken als gemeenten bij de HHK en de GG? Zou dat tegen de wil van de Heere zijn? Dat geloof ik zelf niet.
Het vormen van een samenwerkingsgemeente CGK/HHK is kerkordelijk allang mogelijk, alleen nog nooit in de praktijk gebracht. Ik zou zo gauw ook geen plaats weten waar dat zinnig is.
De HHK in Huizen en de CGK Naarden waren zich aan het bezinnen qua samenwerking, overigens zonder persé samen te willen gaan, hoewel dit voor beide kleine gemeenten geen slecht idee zou zijn. In Schiedam waren er in het verleden ook dergelijke plannen maar die zijn met het samengaan met de hervormde evangelisatie van de baan en inmiddels is de CGK Schiedam opgeheven. Dus alleen als het voortbestaan van de gemeente op het spel staat zal men het overwegen en dan nog is het een lastig proces.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:In de gereformeerde traditie is de exegese vrij. Daar gaat de synode dus niet over, voor zover ik weet. Zelfs in de Gereformeerde Gemeenten heeft men nooit vastgesteld wat nu precies evangeliebeloften en wat verbondsbeloften zijn. Zou dat wel gebeuren, dan zou dat tamelijk ongereformeerd zijn, omdat daarmee de vrijheid van exegese op het spel staat. Dat is meer sektarisch dan gereformeerd.
Maar de exegese is niet zó vrij dat iets door de één zondig en door de ander als overeenkomstig Gods wil genoemd kan worden. Met de uitspraak 'exegese is vrij' wordt bedoeld dat een predikant in vrijheid mag luisteren naar de Schriften en een uitleg niet bij voorbaat wordt aangereikt van buitenaf. Maar na de exegese zijn er wel de grenzen van de gereformeerde hermeneutiek en de confessie. Dat wordt nog wel eens vergeten. Een uitstekend artikeltje hierover vond ik op Digibron.nl. Ooit heeft ds. Moerkerken in Daniël uitgelegd waar de uitdrukking 'exegese is vrij' vandaan komt, maar ook wat daaronder niet verstaan mag worden.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -uitleggen

Dan nog even over een synode. Een synode behandelt alleen wat door de mindere vergaderingen is aangereikt. Kennelijk vonden de kerken dat er een uitspraak moest komen over de uitleg van de Schrift inzake homoseksuele relaties. Dan werkt een gereformeerd kerkverband zo, dat je je dus ook houdt aan wat je gezamenlijk hebt afgesproken.
En ja, als je het scherp wil hebben: ik denk inderdaad dat de hermeneutiek die ruimte ziet voor homoseksuele praxis en vrouwelijke ambtsdragers uiteindelijk leidt tot een manier van Bijbellezen waardoor het eeuwig heil van mensen wordt geraakt.
Je citeert niet goed en wekt ten onrechte de indruk dat ik iets anders zou beweren.

Ik ben het met alle zinnen eens, afgezien van de eerste en de laatste. Wat niet uit het geloof is, dat is zonde. Voor de een is afgodenoffer eten zondig, en voor de ander niet. En dat was zéker zo'n heikel punt als de vrouw in het ambt.
Laatst gewijzigd door DDD op 11 okt 2019, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Augustienus schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:Wat mij betreft moet je je wél bezinnen. Zoals ds. P. Roos dat o.a. op zijn blog aangeeft, dat een blijvende oriëntatie op de GKV en dergelijke dan maar als tegenhanger moet krijgen een samenvoeging met de HHK of GG.
Behoudende gemeenten kunnen vanuit samenwerkingsgemeenten op den duur heenwerken naar de HHK of, indien mogelijk de GG. Op die manier kan er een concentratie ontstaan van schriftgetrouwe kerken en gemeenten.
Maar dat klinkt menselijk. Er zijn talloos veel bezwaren. Maar zouden we geen aansluiting kunnen zoeken als gemeenten bij de HHK en de GG? Zou dat tegen de wil van de Heere zijn? Dat geloof ik zelf niet.
Het vormen van een samenwerkingsgemeente CGK/HHK is kerkordelijk allang mogelijk, alleen nog nooit in de praktijk gebracht. Ik zou zo gauw ook geen plaats weten waar dat zinnig is.
De HHK in Huizen en de CGK Naarden waren zich aan het bezinnen qua samenwerking, overigens zonder persé samen te willen gaan, hoewel dit voor beide kleine gemeenten geen slecht idee zou zijn. In Schiedam waren er in het verleden ook dergelijke plannen maar die zijn met het samengaan met de hervormde evangelisatie van de baan en inmiddels is de CGK Schiedam opgeheven. Dus alleen als het voortbestaan van de gemeente op het spel staat zal men het overwegen en dan nog is het een lastig proces.
In Middelharnis zijn ze toch ook zeer nauw aan elkaar verwant?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Luther schreef:
s1051952 schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?
Op deze vraag ga ik nog geen antwoord geven. Niet om daarvoor weg te duiken, maar we mogen het toch biddend verwachten van de Heere, ook in de weg van het maken van bezwaar? Als ik nu al zou zeggen: Ik zal dit of dat gaan doen, dan zeg ik daarmee in dit stadium ook: Ik ga wel in appel, maar de Heere zal geen bekering geven.
Dat was ook wat ik bedoelde in mijn eerdere post: we moeten nu kerkordelijk blijven denken. Er zijn inmiddels al verschillende appelschriften toegewezen. Als classes daarna geen consequenties verbinden aan volhardend gedrag (bijv. t.a.v. de vrouw in het ambt, of de uitvoering van het besluit rond homoseksuele relaties), dan dienen we ons te beroepen op de PS en daarna op de GS. Pas als de kerkordelijke weg helemaal is uitgewandeld, moet je de bovenstaande vraag nog eens stellen: want die is pas dán aan de orde. Als je nu al gaat redeneren op basis van wat je verwacht, dan sluit je feitelijk uit dat er bekering zal volgen. Dat lijkt me niet goed. Zo gaat dat ook niet bij leden die in openbare zonden leven: de weg van de kerkelijke censuur moet je als kerk helemaal willen bewandelen.
Toch vind ik deze reactie niet helemaal recht doen aan wat allemaal al speelt in de CGK. Er is sowieso al jaren een kerk binnen de CGK die praktiserende homoseksuelen aan het avondmaal toelaat. Nadat de synode hierover een uitspraak gedaan had (omdat vanuit de classis de situatie was voorgelegd aan de synode), heeft deze kerk de uitspraak naast zich neergelegd. Sterker nog: op de website heeft betreffende kerk toegelicht waarom deze zich niet aan dit besluit houdt. Dit is zonder consequenties gebleven.

Volgens mij weten meerdere forumleden nu wel over welke kerk in het heb.
Ja, dat gaat over Zwolle. Wie zegt dat dit zonder consequenties blijft? Wie zegt dat de classis Zwolle hierover al uitgesproken is?
Dat weet ik uiteraard niet. Wat me wel opvalt is dit artikel in het ND voorafgaand aan de synode van 2016/2017 betreffende de kwestie:
https://www.nd.nl/nieuws/geloof/cgk-zwo ... 1680.lynkx. Na de synode zegt CGK Zwolle zich hier (synodeuitspraak red.) niet aan te houden. Nu, vier jaar na het genoemd artikel en 2,5 jaar na het synodebesluit, lijkt Zwolle gewoon haar gang te kunnen blijven gaan. Was iets daadkrachtiger optreden niet mogelijk geweest? Of gaat dit (binnen kort) nog gebeuren?

M.i. staat boven genoemde situatie niet geheel los van deze discussie over vrouwelijke ambtsdragers in de CGK.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

s1051952 schreef:Nu 2,5 jaar na het synodebesluit, lijkt Zwolle gewoon haar gang te kunnen blijven gaan. Was iets daadkrachtiger optreden niet mogelijk geweest? Of gaat dit (binnen kort) nog gebeuren?
Je was welkom op de classisvergadering van deze week, die binnenkort voortgezet gaat worden. Er is in die 2,5 jaar heel veel gebeurd, en heel veel gepraat en heel veel vergaderd. Het gaat nu richting besluitvorming. (Misschien weet je niet dat een CGK-classis maar twee keer per jaar vergadert?
Welke daadkrachtige dingen heb je in gedachten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Luther schreef:
s1051952 schreef:Nu 2,5 jaar na het synodebesluit, lijkt Zwolle gewoon haar gang te kunnen blijven gaan. Was iets daadkrachtiger optreden niet mogelijk geweest? Of gaat dit (binnen kort) nog gebeuren?
Je was welkom op de classisvergadering van deze week, die binnenkort voortgezet gaat worden. Er is in die 2,5 jaar heel veel gebeurd, en heel veel gepraat en heel veel vergaderd. Het gaat nu richting besluitvorming. (Misschien weet je niet dat een CGK-classis maar twee keer per jaar vergadert?
Welke daadkrachtige dingen heb je in gedachten?
Dat de gemeente zich niet meer CGK mag noemen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Geytenbeekje schreef:
Luther schreef:
s1051952 schreef:Nu 2,5 jaar na het synodebesluit, lijkt Zwolle gewoon haar gang te kunnen blijven gaan. Was iets daadkrachtiger optreden niet mogelijk geweest? Of gaat dit (binnen kort) nog gebeuren?
Welke daadkrachtige dingen heb je in gedachten?
Dat de gemeente zich niet meer CGK mag noemen.
OK, en hoe ga je dat kerkordelijk regelen? En wat zijn de stappen die voorafgaan aan een dergelijk besluit? En hoeveel tijd kosten die onderscheiden stappen?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Luther schreef:
Geytenbeekje schreef:
Luther schreef:
s1051952 schreef:Nu 2,5 jaar na het synodebesluit, lijkt Zwolle gewoon haar gang te kunnen blijven gaan. Was iets daadkrachtiger optreden niet mogelijk geweest? Of gaat dit (binnen kort) nog gebeuren?
Welke daadkrachtige dingen heb je in gedachten?
Dat de gemeente zich niet meer CGK mag noemen.
OK, en hoe ga je dat kerkordelijk regelen? En wat zijn de stappen die voorafgaan aan een dergelijk besluit? En hoeveel tijd kosten die onderscheiden stappen?
Dat weet ik niet, ik ben geen synodelid
Maar het is wel iets krachtigs :huhu
Of het een goede daad is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Geytenbeekje schreef:OK, en hoe ga je dat kerkordelijk regelen? En wat zijn de stappen die voorafgaan aan een dergelijk besluit? En hoeveel tijd kosten die onderscheiden stappen?
Dat weet ik niet, ik ben geen synodelid
Maar het is wel iets krachtigs :huhu
Of het een goede daad is weet ik niet.[/quote]
Ik bedoel maar te zeggen: ook hierin moet je handelen volgens de weg die daarvoor is afgesproken. En in de kerk is de weg die we met een zondaar gaan lang.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Luther schreef:Je was welkom op de classisvergadering van deze week,
Is een vrouw daar ook welkom?
Dit is een serieuze vraag!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Luther schreef:Je was welkom op de classisvergadering van deze week,
Is een vrouw daar ook welkom?
Dit is een serieuze vraag!
De vergaderingen zijn openbaar dus welkom. Dit geldt ook voor de GS vergaderingen. Behalve tijdens comité zaken zijn ze toegankelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

huisman schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:Je was welkom op de classisvergadering van deze week,
Is een vrouw daar ook welkom?
Dit is een serieuze vraag!
De vergaderingen zijn openbaar dus welkom. Dit geldt ook voor de GS vergaderingen. Behalve tijdens comité zaken zijn ze toegankelijk.
Bij een ernstige kwestie, is dan de eerste stap een gesprek bij de consulent? En daarna de classis?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Mara schreef:
huisman schreef:
Mara schreef:
Luther schreef:Je was welkom op de classisvergadering van deze week,
Is een vrouw daar ook welkom?
Dit is een serieuze vraag!
De vergaderingen zijn openbaar dus welkom. Dit geldt ook voor de GS vergaderingen. Behalve tijdens comité zaken zijn ze toegankelijk.
Bij een ernstige kwestie, is dan de eerste stap een gesprek bij de consulent? En daarna de classis?
Eerst via eigen kerkenraad naar consulent. Daarna staat de weg van een appèl open en dat gaat via de classis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Ik weet niet of deze bijdrage al gepost is hier, maar dit is toch wel een helder geluid van prof Selderhuis: https://cgk.nl/bijdrage-prof-selderhuis/
Plaats reactie