Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

https://www.onderwegonline.nl/15890-cgk ... an-schenau

Prachtig stuk over de voorzitter van de synode. Begin gaat over zijn roeping. Laatste gedeelte over zijn worsteling in de synode om de eenheid te bewaren. De CGK mag dankbaar zijn met deze voorzitter.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Inderdaad. Een mooi artikel. Hij heeft gelijk als hij wereldgelijkvormigheid ziet aan beide flanken van de kerk. Ik ben het niet in alles met hem eens, maar het is in ieder geval een verstandige man.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

CGK Zwolle ligt op ramkoers:
Ds Mijnders , CGK Zwolle schreef:
Zwolle blijft volharden
Welk besluit ook genomen wordt, Zwolle gaat niet meer terugkomen op haar standpunt. Homoseksuelen en lesbiennes blijven sowieso welkom, die vrijheid gaat niet meer ingeperkt worden, stelt predikant Henk Mijnders. ,,Dat is een lang proces geweest dat je als kerk doormaakt, daar groei je naartoe. Op dat punt zijn we echt uit elkaar gegroeid.’’
https://www.destentor.nl/zwolle/gerefor ... ~a676fa1b/

Schokkend dat in tijden van grote spanning er door kerkenraad Zwolle zulke uitspraken in de media gedaan worden.

Dan kun je nog zo spreken over 'elkaar vasthouden' , 'weten we nog wat tolerantie is' en Calvijns bedoelde eenheid op de GS, maar als er gemeenten zijn die alleen maar hun koers vast willen houden en uitvoeren en niet mee willen denken en in gesprek gaan met het kerkverband, dan is er van "samen kerk zijn" toch geen sprake meer?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Inderdaad. Een mooi artikel. Hij heeft gelijk als hij wereldgelijkvormigheid ziet aan beide flanken van de kerk. Ik ben het niet in alles met hem eens, maar het is in ieder geval een verstandige man.
Toch denk ik dat hij de pijn en de diepte van de kloof te weinig ziet. Wil je ongedeeld bijven als CGK moet je niet je eigen rapporten gaan nuanceren. De rapporten over vrouw in het ambt en homoseksualiteit hebben beiden een wordingsgeschiedenis van 6 jaar . Al die jaren is er gekeken wat de Schrift ons zegt en deze rapporten zijn toen synodaal aangenomen. Als je nu als synodevoorzitter daar aan gaat tornen ben je onverstandig bezig. Nuance aanbrengen in standpunten is het kerkpolitieke woord voor het veranderen van standpunten.
Ik heb alle begrip voor zijn moeilijke positie maar ik vind een interview op dit moment onverstandig. Net zoals ingezonden stukken, open brieven, opinieartikelen enz. van CGK ambtsdragers. Zeker van GS afgevaardigden.
Laten wij de oproep van prof. Selderhuis serieus nemen en in alle zaken de pauzeknop hanteren tot de volgende synodeweek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Als hij zegt dat hij ervan wakker ligt, ziet hij de kloof heus wel. Hij onderschrijft de rapporten wel. Dat geeft hij meerdere malen aan. Hij heeft moeite met verharding van standpunten
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

merel schreef:Als hij zegt dat hij ervan wakker ligt, ziet hij de kloof heus wel. Hij onderschrijft de rapporten wel. Dat geeft hij meerdere malen aan. Hij heeft moeite met verharding van standpunten
Als je willen houden aan de besluiten van de GS verharding is bevreemd mij dat zeer. Maar omdat ik zelf ook de pauzeknop gebruik discussieer ik in dit topic niet meer mee tot de volgende synodeweek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:CGK Zwolle ligt op ramkoers:
Ds Mijnders , CGK Zwolle schreef:
Zwolle blijft volharden
Welk besluit ook genomen wordt, Zwolle gaat niet meer terugkomen op haar standpunt. Homoseksuelen en lesbiennes blijven sowieso welkom, die vrijheid gaat niet meer ingeperkt worden, stelt predikant Henk Mijnders. ,,Dat is een lang proces geweest dat je als kerk doormaakt, daar groei je naartoe. Op dat punt zijn we echt uit elkaar gegroeid.’’
https://www.destentor.nl/zwolle/gerefor ... ~a676fa1b/

Schokkend dat in tijden van grote spanning er door kerkenraad Zwolle zulke uitspraken in de media gedaan worden.

Dan kun je nog zo spreken over 'elkaar vasthouden' , 'weten we nog wat tolerantie is' en Calvijns bedoelde eenheid op de GS, maar als er gemeenten zijn die alleen maar hun koers vast willen houden en uitvoeren en niet mee willen denken en in gesprek gaan met het kerkverband, dan is er van "samen kerk zijn" toch geen sprake meer?
Ik noem dit geen ramkoers.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Bezorgd schreef:CGK Zwolle ligt op ramkoers:
Ds Mijnders , CGK Zwolle schreef:
Zwolle blijft volharden
Welk besluit ook genomen wordt, Zwolle gaat niet meer terugkomen op haar standpunt. Homoseksuelen en lesbiennes blijven sowieso welkom, die vrijheid gaat niet meer ingeperkt worden, stelt predikant Henk Mijnders. ,,Dat is een lang proces geweest dat je als kerk doormaakt, daar groei je naartoe. Op dat punt zijn we echt uit elkaar gegroeid.’’
https://www.destentor.nl/zwolle/gerefor ... ~a676fa1b/

Schokkend dat in tijden van grote spanning er door kerkenraad Zwolle zulke uitspraken in de media gedaan worden.

Dan kun je nog zo spreken over 'elkaar vasthouden' , 'weten we nog wat tolerantie is' en Calvijns bedoelde eenheid op de GS, maar als er gemeenten zijn die alleen maar hun koers vast willen houden en uitvoeren en niet mee willen denken en in gesprek gaan met het kerkverband, dan is er van "samen kerk zijn" toch geen sprake meer?
Ik noem dit geen ramkoers.
Ze willen kort gezegd hockeyen op een voetbalveld.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nee hoor. De beeldspraak is volkomen ongepast.

Ik heb respect voor het oproepen tot een pauze, maar dit is echt flauwekul.

Overigens ben ik het niet met Huisman eens. Je ziet in de GG wat ervan komt als je de rechterflank steeds zijn zin geeft. Een voortdurende uitstroom van de meer gereformeerde gemeenteleden. Nu kun je niet zeggen dat de linkerflank van de CGK perse meer gereformeerd is dan de rechterflank, maar het evenwicht in de kerken zal blijvend zoek zijn. Dat is toch al zo, gezien de ingezonden brief in Trouw, waar ik al eerder naar verwees.
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZLG »

Ds. Clements heeft hier toch wel een punt denk ik, in zijn kritiek op Prof. Huijgen:


Afbeelding
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

ZLG schreef:Ds. Clements heeft hier toch wel een punt denk ik, in zijn kritiek op Prof. Huijgen:


Afbeelding
Helder!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

De verwijzing naar de RK-kerk als tegenwerping op Huijgen vind ik niet bijster sterk. Met name in de GG wordt er altijd gesproken over ambtelijk toezicht bij bijeenkomsten van gelovigen, zoals bijbelkringen, etc. Ik vind dat een argument in de trant van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
ZLG schreef:Ds. Clements heeft hier toch wel een punt denk ik, in zijn kritiek op Prof. Huijgen:


Afbeelding
Helder!
Ik begrijp niet waarom je dit helder vindt. Je beroept je immers zelf meestal op de onduidelijkheid van het begrip van de schrift, vanwege het verduisterde verstand van de mensen, een enkeling uitgezonderd.

Overigens is het zicht op de duidelijkheid van de Schrift in de gereformeerde traditie meestal gekoppeld aan het beperkte menselijke verstand, dus eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom de auteur daar niet uitgebreider op ingaat. Het beroep op de onmiddellijke invloed van de heilige Geest is bijzonder.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
-DIA- schreef:
ZLG schreef:Ds. Clements heeft hier toch wel een punt denk ik, in zijn kritiek op Prof. Huijgen:


Afbeelding
Helder!
Ik begrijp niet waarom je dit helder vindt. Je beroept je immers zelf meestal op de onduidelijkheid van het begrip van de schrift, vanwege het verduisterde verstand van de mensen, een enkeling uitgezonderd.

Overigens is het zicht op de duidelijkheid van de Schrift in de gereformeerde traditie meestal gekoppeld aan het beperkte menselijke verstand, dus eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom de auteur daar niet uitgebreider op ingaat. Het beroep op de onmiddellijke invloed van de heilige Geest is bijzonder.
Weet u ook van een verduisterd verstand? Dan mag ik u feliciteren! Dat is niet denigrerend of zo bedoeld. Het is ontdekking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:De verwijzing naar de RK-kerk als tegenwerping op Huijgen vind ik niet bijster sterk. Met name in de GG wordt er altijd gesproken over ambtelijk toezicht bij bijeenkomsten van gelovigen, zoals bijbelkringen, etc. Ik vind dat een argument in de trant van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.
Juist!
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie