Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik kende deze website niet. Een mooi interview. Ook een relevant interview met dr. B. Loonstra.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

vergaderschema synode 2019
13 juni 2019 bidstond
14 juni 2019 opening
12-15 november 2019 1e vergaderweek
28-31 januari 2020 2e vergaderweek
24-27 maart 2020 3e vergaderweek

De bidstond wordt gehouden op donderdag 13 juni om 19.30 uur in de Grote Kerk, Lange Geldersekade 2, 3311 CJ Dordrecht.
In deze dienst zal voorgaan de preses van de GS 2016, ds. P.D.J. Buijs.
De opening van de GS is op vrijdag 14 juni om 10.00 uur in de Chr. Ger. Kerk Dordrecht-C, Singel 192 (hoek Dubbeldamseweg), 3311 LW te Dordrecht.
De openingsvergadering wordt geleid door ds. G.J.H. Vogel en ds. A. van der Zwan.
Voor alle genoemde data geldt uiteraard het voorbehoud van Jacobus.
(De vervolgvergaderingen vinden plaats in de Oenenburgkerk, Vlierweg 79, 8072 EV Nunspeet)

Bron https://cgk.nl/project/generale-synode/
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

De generale synode van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) gaat zich buigen over de herindeling van een aantal classes.
De landelijke vergadering, die volgende maand begint, doet dat op verzoek van de particuliere synode van het Oosten. De grote omvang van classes en gespreide ligging van gemeenten maken de praktijk van vergaderen lastig, aldus een verslag in het vrijdag verschenen nummer van CGK-orgaan De Wekker.

De generale synode gaat ook spreken over een landelijke appelcommissie. „De intentie van deze instructie is dat zeker bij ingrijpende appelzaken adequaat gehandeld kan worden met name vanuit het oogpunt van deskundigheid en onafhankelijkheid en een snellere afwikkeling bevorderd wordt.”

De particuliere synode van het Westen vraagt de generale synode om te onderzoeken of het „mogelijk en wenselijk is om de eventuele beschikbaarheid van CGK-predikanten voor een deeltijdfunctie in kaart te brengen.”

De onderwerpen vrouw en ambt, de afdracht van zendingsgemeenten, avondmaalbediening door ouderlingen en de overkomst van predikanten uit een ander kerkverband komen ook op de agenda van de synode te staan.
Bron: https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1570595
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Twintig jaar geduld. Dat is inderdaad lang. Maar ja. Nog niet iedereen is overtuigd.

Het is een ingewikkeld probleem, van beide kanten.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Twintig jaar geduld. Dat is inderdaad lang. Maar ja. Nog niet iedereen is overtuigd.

Het is een ingewikkeld probleem, van beide kanten.
Waarom stapt die gemeente niet uit de CGK ?
Is toch veel simpeler ?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat lijkt me ook een weinig godzalige stap.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Dat lijkt me ook een weinig godzalige stap.
Nog minder godzalig is het dat ze stappen ondernemen om vrouwen in het ambt te plaatsen.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Daar zijn wij het dan niet over eens. Kerkscheuring is een van de ernstigste dwalingen. Tweedracht en muiterij in kerken veroorzaken is een zeer ernstige zonde.

Overigens is dat een moeilijk thema, want van beide kanten is het voorstelbaar dat men de andere partij daarvan beschuldigt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat lijkt me ook een weinig godzalige stap.
Waarom ?
De kerk is nou eenmaal CGK ?
Je lijkt hiermee wel een stelliger Bonder die nooit de kerk wilt verlaten :slurp
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Daar zijn wij het dan niet over eens. Kerkscheuring is een van de ernstigste dwalingen. Tweedracht en muiterij in kerken veroorzaken is een zeer ernstige zonde.

Overigens is dat een moeilijk thema, want van beide kanten is het voorstelbaar dat men de andere partij daarvan beschuldigt.
Luther onttrok zich aan de roomse kerk vanwege de valsheid van de leer.
In de hoop dat de roomse kerk terug zou keren tot de waarheid zoals die in Gods Woord staat, om dan met de om zich heen verzamelde hervormden terug te keren en zich te herverenigen met de roomsen. In die zin is scheuring nog steeds heel erg, maar soms ook noodzakelijk.

De CGK-gemeente die vrouwen in het ambt wil is ook aangesloten bij de NGK. Misschien kunnen ze alleen een NGK-gemeente vormen? Dan zijn er geen directe verliezers in het spel!
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

De verliezer is dan toch Christus. Want de veelkleurigheid van Gods gemeente op aarde wordt daardoor aangetast. Wat God heeft samengevoegd, mag de mens niet scheiden.

Ik zou daar dus zeker niet lichtvaardig over willen praten. Kerkscheuringen zijn een groot kwaad. Ze zijn een tentoonspreiding van het eigen boze ik op de troon, van mensen die menen God een dienst te bewijzen door een ander zijn plaats in Gods koninkrijk te ontzeggen.

Ik denk dat Jezus zou zeggen: scheur uw hart en niet uw kerken.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:De verliezer is dan toch Christus. Want de veelkleurigheid van Gods gemeente op aarde wordt daardoor aangetast. Wat God heeft samengevoegd, mag de mens niet scheiden.

Ik zou daar dus zeker niet lichtvaardig over willen praten. Kerkscheuringen zijn een groot kwaad. Ze zijn een tentoonspreiding van het eigen boze ik op de troon, van mensen die menen God een dienst te bewijzen door een ander zijn plaats in Gods koninkrijk te ontzeggen.

Ik denk dat Jezus zou zeggen: scheur uw hart en niet uw kerken.
Dat laatste is waar, maar ik denk dat God Luthers keuze om te scheuren gezegend heeft. En ook die van Calvijn. Omdat zij de valse leer betreurden met een gescheurd hart en omdat zij Jezus erkenden als de enige Borg en Zaligmaker.

Het is nog maar de vraag of God de CGK en de NGK daar heeft samengevoegd. Ik ga het oordeel niet vellen, dat niet hoor. Maar betekend de keuze van de CGK daar om zich te verenigen met de NGK geen afzwakking voor de CGK? Nu komen er van die ideeën rondom vrouwen in het ambt! Lees Gods Woord. Een vrouw in het ambt is on-Bijbels.

Je hebt het over veelkleurigheid. Is dat wel Bijbels? Je moet toch één zijn? Eén in leer en leven?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Luther heeft nooit de kerk willen scheuren. Hij is uit de kerk gezet. Dat is iets heel anders.

Over de openstelling van de kerkelijke ambten voor de zusters van de gemeenten ga ik verder niet discussiëren want dat is een oneindige bezigheid. Ik kan mij vinden in het minderheidsrapport CGK M/V in de kerk.

Maar de bijbel zegt voor zover ik mij kan herinneren nergens dat christenen in leer en leven één moeten zijn. Wel in hart en zinnen. Dat is echter iets anders.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door amateur-theoloog »

DDD schreef:Luther heeft nooit de kerk willen scheuren. Hij is uit de kerk gezet. Dat is iets heel anders.

Over de openstelling van de kerkelijke ambten voor de zusters van de gemeenten ga ik verder niet discussiëren want dat is een oneindige bezigheid. Ik kan mij vinden in het minderheidsrapport CGK M/V in de kerk.

Maar de bijbel zegt voor zover ik mij kan herinneren nergens dat christenen in leer en leven één moeten zijn. Wel in hart en zinnen. Dat is echter iets anders.
Luther kon zich erin vinden om de roomse kerk te verlaten. Calvijn idem. Paulus schrijft regelmatig in zijn brieven tegen de vele valse leringen. Wat staat hij dus voor? Eenheid in leer. Paulus schrijft ook regelmatig tegen onheilige levenswandel, evenals Jacobus bijvoorbeeld. Waarom? Omdat hij eenheid in leven voorstaat. Er is maar één waarheid.
Plaats reactie