Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik geloof in de eenheid van de kerk, maar wel op grond van gereformeerde principes en met inachtneming van bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van je eigen kerk uit de Afscheiding. Daarom ben ik ook niet rooms katholiek. Niet alles wat kerk heet, is ook een kerk.
Dus je beschouwt het grootste deel van de wereldwijde kerk niet als kerk?
Klopt. Dat volgt vanzelf uit de artikelen over de kerk in de NGB.
Van die 'schare die niemand tellen kan' komt dan niet veel terecht volgens jouw interpretatie van de NGB.
Alleen Nederland en dan alleen nog een select deel daarvan.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bourdon16 »

refo schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik geloof in de eenheid van de kerk, maar wel op grond van gereformeerde principes en met inachtneming van bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van je eigen kerk uit de Afscheiding. Daarom ben ik ook niet rooms katholiek. Niet alles wat kerk heet, is ook een kerk.
Dus je beschouwt het grootste deel van de wereldwijde kerk niet als kerk?
Klopt. Dat volgt vanzelf uit de artikelen over de kerk in de NGB.
Van die 'schare die niemand tellen kan' komt dan niet veel terecht volgens jouw interpretatie van de NGB.
Alleen Nederland en dan alleen nog een select deel daarvan.
Gelukkig bestaat die schare ook uit gelovigen die in andere kerken zitten.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef:
Gelukkig bestaat die schare ook uit gelovigen die in andere kerken zitten.
Natuurlijk en daarnaast ook nog mensen die nooit lid zijn geweest van een kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

En zo relativeren we uiteraard al onze geloofswaarheden ten aanzien van de eenheid en katholiciteit van de kerk.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef:En zo relativeren we uiteraard al onze geloofswaarheden ten aanzien van de eenheid en katholiciteit van de kerk.
Ik vind wel dat je bij kerken kan aangeven dat zij helemaal 'mis' zitten hoor.
Zelf ben ik lid van een hervormde gemeente binnen de PKN en dat is volgens velen ook een valse kerk en ik begrijp ook wel dat dat gezegd wordt.
Ik voel eigenlijk weinig verbondenheid met de PKN als geheel.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Herman schreef:En zo relativeren we uiteraard al onze geloofswaarheden ten aanzien van de eenheid en katholiciteit van de kerk.
Nee hoor, ik wil alleen niet beweren dat de kerk waar wij lid van zijn de waarheid en wijsheid in pacht heeft, integendeel zelfs. Ook daar gebeuren zondige en verkeerde dingen. Dat zegt alleen niets over de geloofsbelijdenis waarin wij belijden dat wij geloven in '1 algemene/katholieke kerk'. Wij belijden geen 'algemene gereformeerde kerk'.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door TSD »

merel schreef:
Herman schreef:En zo relativeren we uiteraard al onze geloofswaarheden ten aanzien van de eenheid en katholiciteit van de kerk.
Nee hoor, ik wil alleen niet beweren dat de kerk waar wij lid van zijn de waarheid en wijsheid in pacht heeft, integendeel zelfs. Ook daar gebeuren zondige en verkeerde dingen. Dat zegt alleen niets over de geloofsbelijdenis waarin wij belijden dat wij geloven in '1 algemene/katholieke kerk'. Wij belijden geen 'algemene gereformeerde kerk'.
Dat klopt wel, maar de echte kerk zijn de ware gelovigen. En de vraag is of elke geinstitueerde kerk daarvan een zichtbare openbaringsvorm is.

Eerlijk gezegd vind ik de Rooms-Katholieke kerk vooral kenmerken hebben van de valse kerk, waarmee ik niet wil zeggen dat er geen ware gelovigen kunnen zijn die nu lid zijn van de Rooms-katholieke kerk, maar wel dat deze kerk in haar zichtbare openbaringsvorm vooral merktekenen heeft van de valse kerk: De merktekenen van de valse kerk volgens NGB artikel 29:
- die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe, dan het Woord Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen;
- zij bedient de sacramenten niet, gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk het haar goeddunkt;
- zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus;
- zij vervolgt degenen, die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen.

Als ook door te kijken naar het ontbreken van de merktekenen van de ware kerk
- Zuivere prediking van het Evangelie en bediening van de sacramenten.
- Uitoefenen van de kerkelijke tucht.

Waarbij het de vraag is hoeveel 'gebrek' er kan zijn op deze punten zonder tot een valse kerk te verworden (want er is overal helaas gebrek te vinden), maar op het moment dat gebreken gaan samenhangen met het aanwezig zijn van merktekenen van de valse kerk, dan is voor mij wel duidelijk dat we de grens al over zijn. Voor de RK-kerk lijkt mij dat in elk geval geen twijfelgeval.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik geloof in de eenheid van de kerk, maar wel op grond van gereformeerde principes en met inachtneming van bijvoorbeeld de ontstaansgeschiedenis van je eigen kerk uit de Afscheiding. Daarom ben ik ook niet rooms katholiek. Niet alles wat kerk heet, is ook een kerk.
Dus je beschouwt het grootste deel van de wereldwijde kerk niet als kerk?
Klopt. Dat volgt vanzelf uit de artikelen over de kerk in de NGB.
Van die 'schare die niemand tellen kan' komt dan niet veel terecht volgens jouw interpretatie van de NGB.
Alleen Nederland en dan alleen nog een select deel daarvan.
Moet dit niet als blasfemie worden aangemerkt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
refo schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef: Dus je beschouwt het grootste deel van de wereldwijde kerk niet als kerk?
Klopt. Dat volgt vanzelf uit de artikelen over de kerk in de NGB.
Van die 'schare die niemand tellen kan' komt dan niet veel terecht volgens jouw interpretatie van de NGB.
Alleen Nederland en dan alleen nog een select deel daarvan.
Moet dit niet als blasfemie worden aangemerkt?
Ik zie niet waar de Naam van God hier gelasterd wordt. Er wordt een conclusie getrokken naar aanleiding van een stelling van iemand anders.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Vervolgde »

merel schreef:Nee hoor, ik wil alleen niet beweren dat de kerk waar wij lid van zijn de waarheid en wijsheid in pacht heeft, integendeel zelfs. Ook daar gebeuren zondige en verkeerde dingen. Dat zegt alleen niets over de geloofsbelijdenis waarin wij belijden dat wij geloven in '1 algemene/katholieke kerk'. Wij belijden geen 'algemene gereformeerde kerk'.
Het genoemde belijden is in strijd met de NGB en de 12 artikelen. Ik weet niet wie onder deze 'wij' verstaan moeten worden, maar daartoe behoren zeker niet de ware gelovigen
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Vervolgde schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik wil alleen niet beweren dat de kerk waar wij lid van zijn de waarheid en wijsheid in pacht heeft, integendeel zelfs. Ook daar gebeuren zondige en verkeerde dingen. Dat zegt alleen niets over de geloofsbelijdenis waarin wij belijden dat wij geloven in '1 algemene/katholieke kerk'. Wij belijden geen 'algemene gereformeerde kerk'.
Het genoemde belijden is in strijd met de NGB en de 12 artikelen. Ik weet niet wie onder deze 'wij' verstaan moeten worden, maar daartoe behoren zeker niet de ware gelovigen
De ware gelovigen belijden zeker wel een algemene/katholieke kerk.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Dan moet de vraag gesteld worden, en ik geloof dat dit velen niet meer weten, wat 'ware gelovigen' zoals onze belijdenis die bedoelt... Een vraag die in feite wel van levensbelang is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Vervolgde »

Ditbenik schreef:
Vervolgde schreef:
merel schreef:Nee hoor, ik wil alleen niet beweren dat de kerk waar wij lid van zijn de waarheid en wijsheid in pacht heeft, integendeel zelfs. Ook daar gebeuren zondige en verkeerde dingen. Dat zegt alleen niets over de geloofsbelijdenis waarin wij belijden dat wij geloven in '1 algemene/katholieke kerk'. Wij belijden geen 'algemene gereformeerde kerk'.
Het genoemde belijden is in strijd met de NGB en de 12 artikelen. Ik weet niet wie onder deze 'wij' verstaan moeten worden, maar daartoe behoren zeker niet de ware gelovigen
De ware gelovigen belijden zeker wel een algemene/katholieke kerk.
Uiteraard geloven zij één algemene christelijke kerk. Maar zij geloven niet IN een algemene kerk. Iemand die dit weet te schrijven weet niet wat de christelijke kerk is.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
CBG
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 sep 2021, 20:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CBG »

Simon0612 schreef:Wordt ook steeds gekker:
https://www.rd.nl/artikel/982594-cgk-za ... -avondmaal
Als men eenmaal begint te schuiven, is het einde vaak zoek.
Heb ook niet de illusie als kerk dat als je eenmaal toegeeft aan vrijzinnige geesten dat het daarmee klaar is, dat blijkt maar weer.
Plaats reactie