Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Jongere schreef:
Dit klinkt natuurlijk mooi en pragmatisch, maar volgens mij doet het tekort aan de geestelijke dimensie van het samen kerk-zijn.
Je bent aan elkaar gegeven als gemeenten, als verband. Daarmee ben je aan elkaar verbonden, niet alleen in goede, maar ook in kwade dagen.
Als je werkelijk gelooft dat er hier een fundamenteel, Bijbels gegeven op het spel staat waarvan je vreest dat sommige gemeenten in je kerkverband het Bijbels spoor verlaten; dan zeg je toch niet: laten we allemaal maar een plekje zoeken waar we ons thuisvoelen met onze opvattingen, zodat we tenminste geen ruzie krijgen?
Dan zeg je: we laten elkaar niet los, maar hebben wel grote zorgen. Bekering is nodig en buigen voor Gods Woord.
Lees de brieven in Openbaring aan alle gemeenten. Er wordt geen gemeente losgelaten, maar de woorden zijn wel scherp - gericht op het behoud van de gemeenten.

Dat idee van kerkverbanden waarin alle gelijkdenkenden keurig zijn samengekomen -en als je je er niet thuisvoelt, kun je jezelf "op vredige en ontspannen manier oriënteren op een ander kerkverband"- is m.i. echt niet juist. Ik vind het wel jammer -en zorgelijk- om te zien dat het gevoelen steeds meer ruimte wint in de gereformeerde gezindte, dat kerkelijke eenheid uiteindelijk iets is van met hen in de kerk zitten met wie je het eens bent. We zoeken eenheid "waar geestelijke herkenning is". Over kerkmuren heen, zeggen we er dan ruimhartig bij. Maar dat is de gemakkelijkste vorm van eenheid die er is. Bijbelse eenheid gaat wel wat dieper en kan m.i. ook heel wat meer pijn doen. Zulke eenheid kan (ik zeg niet altijd: moet) ook betekenen: op de plek blijven waar je geroepen bent, zelfs als je daar minder "geestelijke herkenning" ervaart dan je elders zou doen.
Mooi gezegd, ben het hier helemaal mee eens!
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Habitat »

@Jongere: Dank voor uw uitgebreide reactie. Dat waardeer ik zeer. Een dergelijke reactie had ik eerlijk gezegd ook wel verwacht. Het is - binnen een deel van onze gezindte - ook wel de gebruikelijke reactie. Het gevaar van deze kerkvisie vind ik echter dat het het kerkverband zelf erg centraal stelt. Daardoor blijven (wellicht onbedoeld maar toch) de kerkmuren juist hoog. Door het kerkverband zelf te belangrijk te maken, plaatst u juist de barrières die u wilt voorkomen. Wanneer de visie breder wordt getrokken met een positief perspectief van meerdere van elkaar verschillende kerkverbanden, is een waardering van elkaar in verschillende kerkverbanden mogelijk. Wie het eigen kerkverband niet te hoog optilt, kan een andere gemeente uit een ander kerkverband wel degelijk de figuurlijke hand schudden. En dat lijkt mij beter dan maar ruzie gaan maken omdat men koste wat kost het eigen kerkverband bij elkaar wil houden.
Wauwie
Berichten: 53
Lid geworden op: 23 apr 2007, 19:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Wauwie »

Geytenbeekje schreef:
Klavart schreef:
Mara schreef:Op het forum las ik hier onlangs dat het stemrecht voor vrouwen ook in de HHK inmiddels is?
Dat was er al in de NHK en dat is niet veranderd in de HHK.
De kerken mochten zelf bepalen of ze dat wilde.
Het was niet zo dat de NHK voorschreef dat alle gemeenten vrouwen moeten laten stemmen.
Dat is niet waar, een gemeente in de NHK mocht vrouwen niet weigeren. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.digibron.nl/search/detail/c ... -vermaning
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Wauwie schreef:
Geytenbeekje schreef:
Klavart schreef:
Mara schreef:Op het forum las ik hier onlangs dat het stemrecht voor vrouwen ook in de HHK inmiddels is?
Dat was er al in de NHK en dat is niet veranderd in de HHK.
De kerken mochten zelf bepalen of ze dat wilde.
Het was niet zo dat de NHK voorschreef dat alle gemeenten vrouwen moeten laten stemmen.
Dat is niet waar, een gemeente in de NHK mocht vrouwen niet weigeren. Zie bijvoorbeeld hier: https://www.digibron.nl/search/detail/c ... -vermaning
Vandaar de overstap van hem naar de oggin.
Dan ben ik in de war met de hhk daar mogen de kerkenraden zelf weten of ze wel of niet de vrouwen laten stemmen. Meestal willen de vrouwen in die gemeenten het ook niet dus ja... het beste is denk ik om het open te laten voor wie wil.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ds. A.C. Uitslag opinieert in het rd:
En als dat betekent dat zich hierdoor een scheur voltrekt binnen de CGK, dan zij dat maar zo. Dat schrijf ik met pijn in het hart. Beslist! Niemand wil dat. Maar het kan toch ook niet zo zijn dat we de eenheid van de kerk zo hoogachten dat dit zelfs ten koste gaat van de waarheid van Gods Woord en de heiligheid van Gods gemeente?
Situatie in cgk vraagt om handelen synode
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jongere »

Herman schreef:Ds. A.C. Uitslag opinieert in het rd:
En als dat betekent dat zich hierdoor een scheur voltrekt binnen de CGK, dan zij dat maar zo. Dat schrijf ik met pijn in het hart. Beslist! Niemand wil dat. Maar het kan toch ook niet zo zijn dat we de eenheid van de kerk zo hoogachten dat dit zelfs ten koste gaat van de waarheid van Gods Woord en de heiligheid van Gods gemeente?
Situatie in cgk vraagt om handelen synode
Ik vind het toch wel heel opmerkelijk dat dit soort discussies via de krant wordt gevoerd...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Ik vind het toch wel heel opmerkelijk dat dit soort discussies via de krant wordt gevoerd...
Dat is misschien wel eens beter dan in een classis waarin je met zijn allen naar een tunnelvisie wordt geleid.

Daarnaast kan op dit punt niet gezwegen worden. Het medium is dan alleen maar een middel. Fulmineren op de kansel, is dat beter?

Ten derde is dat de opinieredactie van het rd daar natuurlijk zelf ruimte voor geeft.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:
Herman schreef:Ds. A.C. Uitslag opinieert in het rd:
En als dat betekent dat zich hierdoor een scheur voltrekt binnen de CGK, dan zij dat maar zo. Dat schrijf ik met pijn in het hart. Beslist! Niemand wil dat. Maar het kan toch ook niet zo zijn dat we de eenheid van de kerk zo hoogachten dat dit zelfs ten koste gaat van de waarheid van Gods Woord en de heiligheid van Gods gemeente?
Situatie in cgk vraagt om handelen synode
Ik vind het toch wel heel opmerkelijk dat dit soort discussies via de krant wordt gevoerd...
Eens, ondanks dat het een heel goed artikel is.
Overigens zie je dat ook op Twitter discussies gevoerd worden over synode onderwerpen tussen predikanten. Dat verbaasd me ook wel eens.
Las gisteren bv nog een pittige tweet van Ds Arjan Witsier over Prof. Selderhuis: https://twitter.com/arjanwitzier/status ... 2072032257, en ook de tweets van ds Wim de Bruijn zijn vaak niet mals. Bv: https://twitter.com/WdeBruin83/status/1 ... 6424710145

Je vraagt je dan inderdaad af of dat de manier is hoe er over zulke moeilijke en gevoelige zaken gesproken moet worden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jongere »

Herman schreef:
Jongere schreef:Ik vind het toch wel heel opmerkelijk dat dit soort discussies via de krant wordt gevoerd...
Dat is misschien wel eens beter dan in een classis waarin je met zijn allen naar een tunnelvisie wordt geleid.

Daarnaast kan op dit punt niet gezwegen worden. Het medium is dan alleen maar een middel. Fulmineren op de kansel, is dat beter?

Ten derde is dat de opinieredactie van het rd daar natuurlijk zelf ruimte voor geeft.
Ik vind het een vreemde gang van zaken als je eigen kerkelijke vergadering net geopend is, om de media te zoeken om je uit te spreken over de gewenste koers van zo'n vergadering. Is er dan geen vertrouwen dat de kerk daar evenredig vertegenwoordigd is én dat de Heere door de vergaderingen heen Zijn kerk bestuurt?
Dat een redactie hier ruimte voor geeft, lijkt me logisch. Die is niet geroepen om hierin een standpunt in te nemen, die verantwoordelijkheid ligt echt bij de predikant zelf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef: Overigens zie je dat ook op Twitter discussies gevoerd worden over synode onderwerpen tussen predikanten. Dat verbaasd me ook wel eens.
Las gisteren bv nog een pittige tweet van Ds Arjan Witsier over Prof. Selderhuis: https://twitter.com/arjanwitzier/status ... 2072032257, en ook de tweets van ds Wim de Bruijn zijn vaak niet mals. Bv: https://twitter.com/WdeBruin83/status/1 ... 6424710145

Je vraagt je dan inderdaad af of dat de manier is hoe er over zulke moeilijke en gevoelige zaken gesproken moet worden.
Dat begrijp ik ook niet!
M.i. is twitter daar ook niet voor bedoeld, met het max aantal tekens.
Een smeulend vuurtje kan zomaar een steekvlam worden dan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Ik vind het een vreemde gang van zaken als je eigen kerkelijke vergadering net geopend is, om de media te zoeken om je uit te spreken over de gewenste koers van zo'n vergadering. Is er dan geen vertrouwen dat de kerk daar evenredig vertegenwoordigd is én dat de Heere door de vergaderingen heen Zijn kerk bestuurt?
Dat een redactie hier ruimte voor geeft, lijkt me logisch. Die is niet geroepen om hierin een standpunt in te nemen, die verantwoordelijkheid ligt echt bij de predikant zelf.
De kerk is geen democratie, dus de zinsnede over evenredige vertegenwoordiging lijkt me overbodig.

Het bestuur van God door de kerk kan je helaas ook niet als argument gebruiken. Daarmee kan je overtredingen van elk gebod goedpraten onder het mom van de kerkregering.

Basis van de hele kerkregering en van alle besluiten daar is Gods Woord en als dat blijkbaar in de lucht komt te hangen, hoe kan je daar dan nog tegen ageren?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Mijn beeld van de toekomst van de CGK is niet zo rooskleurig, als het gaat om de eenheid. Ik volg de ontwikkelingen en de artikelen in het RD zeer nauwgezet. Ik vrees dat er op de lange termijn een scheuring zal ontstaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Als het maar een echte vrees is.

Soms lijkt het wel een verlangen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

DDD schreef:Als het maar een echte vrees is.

Soms lijkt het wel een verlangen.
Het ligt eraan wat onze gemeente hiermee doet.
Gaan ze hierin mee of verhinderen ze vanaf nu de toenaderingspogingen van de GKv?
Maar ik weet ook niet in hoeverre het daar leeft. Er zijn ook veel bezwaarde GKvers immers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Herman schreef:Ds. A.C. Uitslag opinieert in het rd:
En als dat betekent dat zich hierdoor een scheur voltrekt binnen de CGK, dan zij dat maar zo. Dat schrijf ik met pijn in het hart. Beslist! Niemand wil dat. Maar het kan toch ook niet zo zijn dat we de eenheid van de kerk zo hoogachten dat dit zelfs ten koste gaat van de waarheid van Gods Woord en de heiligheid van Gods gemeente?
Situatie in cgk vraagt om handelen synode
Ik vind het toch wel heel opmerkelijk dat dit soort discussies via de krant wordt gevoerd...
Vergeet niet dat in diezelfde krant een voor velen schokkend bericht stond, namelijk dat afgelopen zondag in de CGK/GKV IJmuiden de eerste vrouw tot ouderling is bevestigd. Volledig en welbewust tegen de kerkorde in. In dat opzicht was het opmerkelijk dat de nieuwe preses van de GS opriep om te wachten. In het verleden is in de CGK vaak tot het uiterste gegaan om 'de boel bij elkaar' te houden. Dat heeft een goede en mooie kant; maar die handelwijze is nu minder passend. Ik zie het artikel dan ook meer als een steun in de rug voor de GS.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie