Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik bedoel dat ik van de predikanten rond Bewaar het Pand nooit veel over kerkelijke eenheid hoor, terwijl dat in de samenwerkingsgemeenten een belangrijk thema is.

Overigens moet ik er wel bij zeggen, dat dat niet aan de CGK zozeer ligt als kerkgemeenschap, want die had ook graag samenwerkingsgemeenten met de GG gezien. De oorzaak ligt bij de GG, die daar niet van wilden weten, omdat ze niet met iedereen in de CGK geestelijke herkenning hadden. Wat mijns inziens iets is wat net zoveel over jezelf zegt, als over de ander.
De CGK heeft toch ook op bepaalde punten een andere leer zoals de drie verbonden leer
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik bedoel dat ik van de predikanten rond Bewaar het Pand nooit veel over kerkelijke eenheid hoor, terwijl dat in de samenwerkingsgemeenten een belangrijk thema is.
Je kunt streven naar een valse eenheid, daar schiet je niet zoveel mee op, want bij het minst of geringste verschuift de boel alsnog.
Houd elkaar vast, is het thema, de mensen houden elkaar bij de hand vast en geven iintussen wel een een trap op de tenen van hun buurman of -vrouw.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
DDD schreef:Ik bedoel dat ik van de predikanten rond Bewaar het Pand nooit veel over kerkelijke eenheid hoor, terwijl dat in de samenwerkingsgemeenten een belangrijk thema is.
Je kunt streven naar een valse eenheid, daar schiet je niet zoveel mee op, want bij het minst of geringste verschuift de boel alsnog.
Houd elkaar vast, is het thema, de mensen houden elkaar bij de hand vast en geven iintussen wel een een trap op de tenen van hun buurman of -vrouw.
Ik zie nog wel een keer gebeuren dat de behouden deel van de CGK bij de HHK/GG/Geref. Bond komt
en de linksere bij de NGK/GKV
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
Luther schreef: In NGK en GKV zijn de panelen echter grondig gaan schuiven. Het is niet de CGK die gedraaid is, maar NGK en GKV. Het vreemde is nu echter dat je je moet verdedigen als je je wilt houden aan gezamenlijke afspraken.
Daarom had de CGK nooit in zee moeten gaan met de andere 2.
En ze zijn al behoorlijk diep ingedrongen.
Het gaat heel slim, ze laten de jeugd met elkaar dingen doen, zoals clubs en uitjes.
En: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst he.
Je hebt toch ook nog de LCJ ?
Dan hadden kerkenraden toch ook dat kunnen adviseren voor de jongeren ?
Ik weet het niet, ik zit daar niet meer zo in. Mijn kinderen zijn inmiddels de 20 gepasseerd en zitten niet meer op één van de verenigingen.
DDD schreef:Kerkelijke verdeeldheid is zonde. Het is een veeg teken dat de gematigde flank van de CGK dat serieuzer neemt dan -bijvoorbeeld- Bewaar het Pand.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik zit - dacht ik - in een vrij gematigde gemeente, maar dat blijkt dus ook niet meer zo te zijn.
Ik schrik ook soms van suggesties die gemeenteleden inbrengen tijdens een gemeenteavond.
Het lijkt wel of vernieuwingen steeds sneller op elkaar komen nu.

Ik heb onlangs administratie van mijn vader verscheurd. Niemand had hier interesse in, ik heb nog brieven gelezen die hij gestuurd had ivm kiesrecht voor de vrouw. Dat speelde eind jaren '60.
De bezwaarden maakten zich destijds "vrij" zoals dat heet.
Ze konden bepaalde dingen ook niet tegenhouden, maar ze tekenden wel bezwaren aan en dat staat zwart op wit.
Het was in die tijd heel normaal dat een kerklid na de dienst op de deur van de consistorie klopte en de dominee bevroeg waarom hij iets had gezegd.
Kom daar nu maar eens om. Echt niet dat het je lukt.
Verscheurd??!!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:Ik bedoel dat ik van de predikanten rond Bewaar het Pand nooit veel over kerkelijke eenheid hoor, terwijl dat in de samenwerkingsgemeenten een belangrijk thema is.
Je kunt streven naar een valse eenheid, daar schiet je niet zoveel mee op, want bij het minst of geringste verschuift de boel alsnog.
Houd elkaar vast, is het thema, de mensen houden elkaar bij de hand vast en geven iintussen wel een een trap op de tenen van hun buurman of -vrouw.
Ik zie nog wel een keer gebeuren dat de behouden deel van de CGK bij de HHK/GG/Geref. Bond komt
en de linksere bij de NGK/GKV
Ja ik ook.
Maar dat vind ik ook best moeilijk. Ik zie mezelf niet als pseudo GGer. ;)
refo schreef:Verscheurd??!!
Ja.
Moest van Marie Kondo. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

het Documentatiecentrum Nederlands Protestantisme ook niet?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

DDD schreef:het Documentatiecentrum Nederlands Protestantisme ook niet?
Dat weet ik niet. Als ik zo opluister hoe lauw er gereageerd wordt als je het iemand vertelt.
Ach ja, those were the days.
Op het forum las ik hier onlangs dat het stemrecht voor vrouwen ook in de HHK inmiddels is?
Binnenkort is het ook geen smans leden meer, denk ik.

Ik kan me niet voorstellen dat een docucentrum geinteresseerd is in persoonlijke meningen van mensen in de jaren 60.
Zeker niet nu met de privacywet. Want in sommige brieven staan ook namen.
Die zou je dan ook toestemming moeten vragen, althans, de erven.
Mijn generatie vindt het nog interessant, de volgende generatie ziet het als ouwe meuk. (meestal)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
DDD schreef:het Documentatiecentrum Nederlands Protestantisme ook niet?
Dat weet ik niet. Als ik zo opluister hoe lauw er gereageerd wordt als je het iemand vertelt.
Ach ja, those were the days.
Op het forum las ik hier onlangs dat het stemrecht voor vrouwen ook in de HHK inmiddels is?
Binnenkort is het ook geen smans leden meer, denk ik.

Ik kan me niet voorstellen dat een docucentrum geinteresseerd is in persoonlijke meningen van mensen in de jaren 60.
Zeker niet nu met de privacywet. Want in sommige brieven staan ook namen.
Die zou je dan ook toestemming moeten vragen, althans, de erven.
Mijn generatie vindt het nog interessant, de volgende generatie ziet het als ouwe meuk. (meestal)
Weet je ook waarom je moeder niet een brief schreef als bezwaarde ?
Het gaat over vrouwenkiesrecht.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Weet je ook waarom je moeder niet een brief schreef als bezwaarde ?
Het gaat over vrouwenkiesrecht.
In die tijd was het zo dat de man het hoofd was en dus namens zijn vrouw schreef.
Mijn moeder had echt een eigen mening en als dat passend was, ventileerde ze die.
Ik zie het bij sommige traditioneel ingestelde echtparen nog steeds.
De man verwoordt beider mening.
En daar ben ik het dus niet mee eens. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Op het forum las ik hier onlangs dat het stemrecht voor vrouwen ook in de HHK inmiddels is?
Dat was er al in de NHK en dat is niet veranderd in de HHK.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Klavart schreef:
Mara schreef:Op het forum las ik hier onlangs dat het stemrecht voor vrouwen ook in de HHK inmiddels is?
Dat was er al in de NHK en dat is niet veranderd in de HHK.
De kerken mochten zelf bepalen of ze dat wilde.
Het was niet zo dat de NHK voorschreef dat alle gemeenten vrouwen moeten laten stemmen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Ik hoor vanuit de samenwerkingsgemeenten dat de behoudende flank de nood van de samenwerkingsgemeenten niet zou peilen.

Ik denk dat het bijbelgetrouwe deel van de CGK (wat voor culturele of liturgische kleur deze bijbelgetrouwe leden dan ook hebben) de nood juist wel peilt. De nood is namelijk een geestelijke nood. Het punt is dat de samenwerkingsgemeenten een escaperoute willen om de cultuur te volgen in plaats van de schrift.

Als men geen vertrouwen heeft in de autoriteit en de "sufficiency of scripture" (ik kon geen Nederlandse term vinden) om beslissingen te nemen met betrekking tot dit punt, dan is de oplossing bekering, en niet het afschaffen van de binding aan de schrift. Daarom is mijn stelling dat deze gemeenten zelf hun nood niet peilen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Habitat »

Geytenbeekje schreef: Ik zie nog wel een keer gebeuren dat de behouden deel van de CGK bij de HHK/GG/Geref. Bond komt
en de linksere bij de NGK/GKV
De CGK-gemeenten houd je inderdaad niet allemaal bijeen. De gemeenten kunnen zich maar beter nu op een vredige en ontspannen manier gaan oriënteren op andere kerkverbanden. Alternatief is dat je nog 10 jaar bij elkaar blijft, de spanning alleen maar hoger oploopt en dat je dan met ruzie en grote teleurstelling uit elkaar gaat.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jongere »

Habitat schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik zie nog wel een keer gebeuren dat de behouden deel van de CGK bij de HHK/GG/Geref. Bond komt
en de linksere bij de NGK/GKV
De CGK-gemeenten houd je inderdaad niet allemaal bijeen. De gemeenten kunnen zich maar beter nu op een vredige en ontspannen manier gaan oriënteren op andere kerkverbanden. Alternatief is dat je nog 10 jaar bij elkaar blijft, de spanning alleen maar hoger oploopt en dat je dan met ruzie en grote teleurstelling uit elkaar gaat.
Dit klinkt natuurlijk mooi en pragmatisch, maar volgens mij doet het tekort aan de geestelijke dimensie van het samen kerk-zijn.
Je bent aan elkaar gegeven als gemeenten, als verband. Daarmee ben je aan elkaar verbonden, niet alleen in goede, maar ook in kwade dagen.
Als je werkelijk gelooft dat er hier een fundamenteel, Bijbels gegeven op het spel staat waarvan je vreest dat sommige gemeenten in je kerkverband het Bijbels spoor verlaten; dan zeg je toch niet: laten we allemaal maar een plekje zoeken waar we ons thuisvoelen met onze opvattingen, zodat we tenminste geen ruzie krijgen?
Dan zeg je: we laten elkaar niet los, maar hebben wel grote zorgen. Bekering is nodig en buigen voor Gods Woord.
Lees de brieven in Openbaring aan alle gemeenten. Er wordt geen gemeente losgelaten, maar de woorden zijn wel scherp - gericht op het behoud van de gemeenten.

Dat idee van kerkverbanden waarin alle gelijkdenkenden keurig zijn samengekomen -en als je je er niet thuisvoelt, kun je jezelf "op vredige en ontspannen manier oriënteren op een ander kerkverband"- is m.i. echt niet juist. Ik vind het wel jammer -en zorgelijk- om te zien dat het gevoelen steeds meer ruimte wint in de gereformeerde gezindte, dat kerkelijke eenheid uiteindelijk iets is van met hen in de kerk zitten met wie je het eens bent. We zoeken eenheid "waar geestelijke herkenning is". Over kerkmuren heen, zeggen we er dan ruimhartig bij. Maar dat is de gemakkelijkste vorm van eenheid die er is. Bijbelse eenheid gaat wel wat dieper en kan m.i. ook heel wat meer pijn doen. Zulke eenheid kan (ik zeg niet altijd: moet) ook betekenen: op de plek blijven waar je geroepen bent, zelfs als je daar minder "geestelijke herkenning" ervaart dan je elders zou doen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Jongere schreef:
Habitat schreef:
Geytenbeekje schreef: Ik zie nog wel een keer gebeuren dat de behouden deel van de CGK bij de HHK/GG/Geref. Bond komt
en de linksere bij de NGK/GKV
De CGK-gemeenten houd je inderdaad niet allemaal bijeen. De gemeenten kunnen zich maar beter nu op een vredige en ontspannen manier gaan oriënteren op andere kerkverbanden. Alternatief is dat je nog 10 jaar bij elkaar blijft, de spanning alleen maar hoger oploopt en dat je dan met ruzie en grote teleurstelling uit elkaar gaat.
Dit klinkt natuurlijk mooi en pragmatisch, maar volgens mij doet het tekort aan de geestelijke dimensie van het samen kerk-zijn.
Je bent aan elkaar gegeven als gemeenten, als verband. Daarmee ben je aan elkaar verbonden, niet alleen in goede, maar ook in kwade dagen.
Als je werkelijk gelooft dat er hier een fundamenteel, Bijbels gegeven op het spel staat waarvan je vreest dat sommige gemeenten in je kerkverband het Bijbels spoor verlaten; dan zeg je toch niet: laten we allemaal maar een plekje zoeken waar we ons thuisvoelen met onze opvattingen, zodat we tenminste geen ruzie krijgen?
Dan zeg je: we laten elkaar niet los, maar hebben wel grote zorgen. Bekering is nodig en buigen voor Gods Woord.
Lees de brieven in Openbaring aan alle gemeenten. Er wordt geen gemeente losgelaten, maar de woorden zijn wel scherp - gericht op het behoud van de gemeenten.

Dat idee van kerkverbanden waarin alle gelijkdenkenden keurig zijn samengekomen -en als je je er niet thuisvoelt, kun je jezelf "op vredige en ontspannen manier oriënteren op een ander kerkverband"- is m.i. echt niet juist. Ik vind het wel jammer -en zorgelijk- om te zien dat het gevoelen steeds meer ruimte wint in de gereformeerde gezindte, dat kerkelijke eenheid uiteindelijk iets is van met hen in de kerk zitten met wie je het eens bent. We zoeken eenheid "waar geestelijke herkenning is". Over kerkmuren heen, zeggen we er dan ruimhartig bij. Maar dat is de gemakkelijkste vorm van eenheid die er is. Bijbelse eenheid gaat wel wat dieper en kan m.i. ook heel wat meer pijn doen. Zulke eenheid kan (ik zeg niet altijd: moet) ook betekenen: op de plek blijven waar je geroepen bent, zelfs als je daar minder "geestelijke herkenning" ervaart dan je elders zou doen.
Natuurlijk, maar op 'mijn'manier voorkom je wel een nieuwe kerk.
Verschillen heeft ook mooie kanten.
Plaats reactie