Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het maakt wel verschil of je een romantische visie op de kerk hebt, zoals je in de afgescheiden kerken regelmatig vindt, of een visie die meer gestempeld is door de verbondsmatige/gezinsgewijze openbaringsvorm van de kerk zoals je die in de Bijbel vindt.

In een gezonde familie houd je elkaar vast en zet je een gezin dat net wat anders denkt niet buiten de deur. In extreme gevallen van individualistisch/romantisch denken, beschouwt men de kerk als een soort voetbalvereniging. Gelukkig zijn er ook in de behoudende hoek veel predikanten met een bijbelse kerkvisie.
Je vergist je behoorlijk maar dat neem ik je niet kwalijk want je bent geen insider. Een Bijbelse kerkvisie zal altijd samen gaan met een Bijbelse visie op homoseksualiteit. De CGK Zwolle is verblind door de tijdgeest en zal daarom- tenzij er bekering komt- buiten de CGK komen te staan.Ik vraag mij af hoe @DDD denkt over de tucht? Wat doe jij met de verwerpingen van dwalingen in onze Dordtse Leerregels?
Nog scherper wat doe jij met de verwerping van de dwalingen in de gemeenten van klein Azië van de Heere Jezus ?

Maar dit hebt gij, dat gij de werken der Nikolaieten haat, welke Ik ook haat.......haat jij ze ook @DDD?

Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij aldaar hebt, die de lering van Balaäm houden, die Balak leerde den kinderen Israëls een aanstoot voor te werpen, opdat zij zouden afgodenoffer eten en hoereren. Alzo hebt ook gij, die de lering der Nikolaieten houden; hetwelk Ik haat.........jij ook @DDD?

Maar Ik heb enige weinige dingen tegen u, dat gij de vrouw Jezabel, die zich zelve zegt een profetes te zijn, laat leren, en Mijn dienstknechten verleiden, dat zij hoereren en afgodenoffer eten. En Ik heb haar tijd gegeven, opdat zij zich zou bekeren van haar hoererij, en zij heeft zich niet bekeerd. Zie, Ik werp haar te bed, en die met haar overspel bedrijven, in grote verdrukking, zo zij zich niet bekeren van hun werken. .....zie je @DDD dat het heel Bijbels is om de gemeenten te zuiveren.

Want anders zal er dit oordeel klinken uit de mond van Het Kind van Bethlehem: Dit zegt, Die de zeven geesten Gods heeft, en de zeven sterren: Ik weet uw werken, dat gij den naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik heb geen behoefte om hier voor de cgk Zwolle te spreken, nog minder om inhoudelijk op suggestieve vragen en opmerkingen in te gaan, maar de vergelijking met seksuele wantoestanden in de kerkenraad is mijns inziens bespottelijk.

De toon van jouw schrijven is in ieder geval een stuk minder bijbels dan die van het schrijven van de kerkenraad. Over de inhoud heb ik het niet, want dat zou ongepast zijn. Met sommige verdedigers heb je geen bestrijders meer nodig.

En verder ben ik het helemaal met je eens dat dwaalleraren (dat is niet hetzelfde als mensen die op een punt wat anders denken) de kerk uit moeten worden gezet. Prof. Van den Belt heeft hier wel verstandige dingen over gezegd bij een bijeenkomst van verontruste vrijgemaakten, als ik het RD van vandaag mag geloven. En waarom ook niet?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

De toon van huisman mag dan fel zijn, DDD. Proef je ook de emotie die met duidelijke woorden toch in toom wil blijven?

De CGK wordt langzaam maar zeker kapotgemaakt door dergelijke onbijbelse dwaalleringen. En de vergelijking op seksueel gebied is volkomen terecht. Nee, niet om hard te oordelen over andersgerichte personen. Maar wel om homoseksuele relaties te bestrijden. En al helemaal in de mate waarin CGK Zwolle hiermee om wil gaan.
De daden van CGK Zwolle zijn op dit punt ernstig genoeg om de banden met de CGK te verbreken. Tenzij er een u-bocht wordt genomen en bekering, vergeving en verzoening plaats gaat vinden. Datzelfde geldt voor jouw standpunt, DDD. Als je het eens bent met dit standpunt van CGK Zwolle, dan dwaal je ernstig en is het net zo goed een Godslasterlijke dwaalleer.

(Ps. Prof. vd Belt sprak over het onderwerp 'vrouw en ambt', niet over het onderwerp 'homoseksuele relaties in de kerk', dus die vlieger gaat niet op.)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Dwaalleraren zijn ook zij die mensen die in homoseksuele relaties leven, toelaten aan het H Avondmaal. Dit staat haaks op de Bijbel en de duidelijke uitspraken van de apostel Paulus over homoseksuele relaties.

Ik merk ook helaas niets van de koerswijziging van het forum waarin oa het verdedigen van homoseksuele relaties niet meer wordt toegestaan. Wanneer Iemand hier zegt dat het gaat om een ondergeschikt punt (‘ergens wat anders over denken’), dan is hij nog steeds bezig de homoseksuele praxis op dit forum te verdedigen. Wanneer dit toegelaten wordt, is er dus niets veranderd op dit forum en kan iedereen weer brutaalweg zijn/haar onbijbelse stellingen naar voren brengen.

Ik wacht het nog even af, maar zo kan ik op dit forum echt niet verder meer.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Zoals je ook wel weet, zal ik op dit forum niet bepleiten dat homoseksuele relaties zijn toegestaan. Ik vind jouw opmerking daarover al wat bezwaarlijk, want die kan ik dan niet bevestigen of ontkennen. Maar ik zou het toch fijn vinden als iedereen oog heeft voor de christelijke normen op andere punten.

Je kunt hartgrondig van mening verschillen met de cgk Zwolle en toch aanvoelen met welke emoties hun standpunt en de ontvangst daarvan binnen het kerkverband gepaard gaat. Want andersom meent de kerkenraad natuurlijk ook dat de meerderheid van de cgk op een aangelegen punt ernstig dwaalt en dat daardoor zielen voor Christus verloren gaan. Dat speelt ook bij de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente. Alles wat ik zeg, is dat aanvoelen dat dit aan beide kanten pijn doet, mijns inziens heel goed zou zijn.

Als je dan op die manier vaststelt dat de kerkenraad en gemeente buiten het Koninkrijk Gods staan, als zij zich niet bekeren, dan klinkt dat al heel anders. En dan weet ook iedereen prima waar je staat.
Online
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Toch verbaas ik mij wel over de ophef die er op dit moment is over de keuzes die CGK Zwolle maakt. Bij mijn weten doen zij dit namelijk al sinds 2006( en wellicht nog eerder) en de CGK heeft hier niet eerder iets van gevonden. Wellicht wel gevonden, maar nooit actief iets tegen gedaan. Waarom pas 15 jaar nadat dit plaatsvindt een reactie? Dan kan je het m.i. niet meer keren. Idem met andere zaken die nu in de CGK spelen.
Valcke
Berichten: 7618
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD wanneer je een bepaald standpunt op dit forum niet mag verdedigen, dan moet je helemaal wegblijven uit de discussie. Jouw bedekte manier om er toch iets over te zeggen, is onaanvaardbaar.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:(...) Want andersom meent de kerkenraad natuurlijk ook dat de meerderheid van de cgk op een aangelegen punt ernstig dwaalt en dat daardoor zielen voor Christus verloren gaan. (...)
Dan lezen ze de Bijbel niet goed. Deze dwaalleer staat klip en klaar beschreven en indien men zich niet bekeert, dan valt dat onder volharding in het kwaad.
Het feit alleen al dat je geen afstand neemt van het onbijbelse standpunt van CGK Zwolle, en zelfs om begrip vraagt omdat de redding van zielen op het spel staat, maakt heel duidelijk wat jouw standpunt hierin is.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:Toch verbaas ik mij wel over de ophef die er op dit moment is over de keuzes die CGK Zwolle maakt. Bij mijn weten doen zij dit namelijk al sinds 2006( en wellicht nog eerder) en de CGK heeft hier niet eerder iets van gevonden. Wellicht wel gevonden, maar nooit actief iets tegen gedaan. Waarom pas 15 jaar nadat dit plaatsvindt een reactie? Dan kan je het m.i. niet meer keren. Idem met andere zaken die nu in de CGK spelen.
Al die tijd heeft de CGK altijd alles bij elkaar willen houden. Als je decennialang daarin de liefde wilt uitstralen en de eenheid van Gods kerk wil bewaren, maar het toch blijkt dat men meer wil, dan bereik je op een gegeven moment een eindpunt. Deze visie van jou lijkt nu, het in liefde streven naar eenheid in verscheidenheid, als tegenargument te willen opvoeren in de huidige discussie. Omgekeerde manier van redeneren.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Toch verbaas ik mij wel over de ophef die er op dit moment is over de keuzes die CGK Zwolle maakt. Bij mijn weten doen zij dit namelijk al sinds 2006( en wellicht nog eerder) en de CGK heeft hier niet eerder iets van gevonden. Wellicht wel gevonden, maar nooit actief iets tegen gedaan. Waarom pas 15 jaar nadat dit plaatsvindt een reactie? Dan kan je het m.i. niet meer keren. Idem met andere zaken die nu in de CGK spelen.
Misschien omdat de GKV de vrouw toen nog niet aanvaardde, en nu is de tijdsgeest er ook naar..
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

@Merel:
Volgens mij hangt dat (mede) samen met ontwikkelingen in de maatschappij. Je ziet het ook in andere kerken. Er is sprake van polarisatie. Mensen hebben meer de neiging om zich te willen profileren.

Je ziet het ook in de GGiN en in de GG. In de HHK is het mij nog niet opgevallen, maar daar ben ik minder in thuis.

@Valcke:
Als het hier zou gaan om een opvatting waar ik het wel mee eens was, zou ik er niets anders van vinden. Ik vind deze manier van spreken als zodanig al niet christelijk. Dát is mijn punt. Het lijkt heel makkelijk om dan de suggestie te wekken dat het wel aan mijn mening zal liggen, maar dat is té gemakkelijk. Dat is namelijk totaal níet mijn punt.

Ik zou er niets van hebben gezegd als iemand had geschreven dat hij vreesde dat de kerkenraad en gemeente voor eeuwig verloren zouden gaan. Maar ik mis hier werkelijk een christelijk evenwicht in de beoordeling van de dingen. Er klinkt meer frustratie dan liefde in door, en dat kan niet uit God zijn.

En verder zal ik inderdaad proberen om mij buiten het gesprek te houden.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

En als er toch gemeenten zijn die bezwaar hebben tegen uitgooien ? En het gebeurd niet.
Wat krijg je dan ?
Online
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Hollander schreef:
merel schreef:Toch verbaas ik mij wel over de ophef die er op dit moment is over de keuzes die CGK Zwolle maakt. Bij mijn weten doen zij dit namelijk al sinds 2006( en wellicht nog eerder) en de CGK heeft hier niet eerder iets van gevonden. Wellicht wel gevonden, maar nooit actief iets tegen gedaan. Waarom pas 15 jaar nadat dit plaatsvindt een reactie? Dan kan je het m.i. niet meer keren. Idem met andere zaken die nu in de CGK spelen.
Al die tijd heeft de CGK altijd alles bij elkaar willen houden. Als je decennialang daarin de liefde wilt uitstralen en de eenheid van Gods kerk wil bewaren, maar het toch blijkt dat men meer wil, dan bereik je op een gegeven moment een eindpunt. Deze visie van jou lijkt nu, het in liefde streven naar eenheid in verscheidenheid, als tegenargument te willen opvoeren in de huidige discussie. Omgekeerde manier van redeneren.
Dit is geen visie van mij. Dat heb je mis. Ik heb mij jaren gelden al verbaasd over de gedoogcultuur binnen de CGK. Alle kon en mocht en werd met de mantel der liefde bedekt. Ik heb daar in mijn voormalig gemeente ook tegen geageerd. Dusdanig dat wij twee jaar gelden uit de CGK zijn gegaan hierom. Ik denk eerlijk gezegd dat het tij nu niet meer te keren is.
Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Toch verbaas ik mij wel over de ophef die er op dit moment is over de keuzes die CGK Zwolle maakt. Bij mijn weten doen zij dit namelijk al sinds 2006( en wellicht nog eerder) en de CGK heeft hier niet eerder iets van gevonden. Wellicht wel gevonden, maar nooit actief iets tegen gedaan. Waarom pas 15 jaar nadat dit plaatsvindt een reactie? Dan kan je het m.i. niet meer keren. Idem met andere zaken die nu in de CGK spelen.
Misschien omdat de GKV de vrouw toen nog niet aanvaardde, en nu is de tijdsgeest er ook naar..
In 2006 ( en wellicht al eerder) konden homoseksuele stellen al aan het HA in de CGK Zwolle. Dat is jaren gedoogd. Ook na 2013 waarin de CGK een officieel standpunt in heeft genomen hieromtrent. Dat kan je nu niet zonder kleerscheuren terugdraaien.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mochten in jouw gemeente ook homoseksuelen aan het HA merel ?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ad Anker »

Ook het impliciet verdedigen van standpunten zoals genoemd in de recent aangepaste forumregels wordt niet op prijs gesteld. Ik stel er prijs op dat we ons hieraan houden.
Plaats reactie