Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Die visie deel ik dus niet.
Dan hadden we ook transgender-dominee-vrouwen moeten aannemen , maar dat doet de HHK (gelukkig) ook niet.
Maar laten we die discussie niet oprakelen.
Maar de CGK kent een hele andere orde dan dat de NHK had, als daar staat dat gemeenten moeten afscheiden die tegen de regels in gaan dan behoort dat de CGK dit ook te doen op de kerkordelijke weg.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

claus schreef:Zou er niet, helaas en zoals vaak gebruikelijk bijde CGK, een antwoord komen op de Synode, waarbij men tracht de kool en de geit te sparen?
In zuiver principiële kwesties als deze, kan en mag dat niet mijns inziens.
Ik ben bang dat je gelijk krijgt.
De vraag daarna is dan , waarom niet gelijk samen met de 'alles kan rekverband', de PKN.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Geytenbeekje schreef:
luisteraar schreef:@geytenbeekje

de goddeloze praktijken die je bij jezelf nog niet ontdekt had.
Ja, gaan we over op die boeg....
Maar wat leer jij nu van een kerkenraad als die van Zwolle ?
En niet persoonlijk maar als kerk bedoel ik dat.
Ik denk dat een kerkenraad van Zwolle mij inderdaad kan wijzen op tekortkomingen die ik nog bij mezelf niet ontdekt had. Dit erkennen betekent niet alles goedkeuren wat de kerkenraad van Zwolle doet. Zoals ik eerder aangaf is de kwestie-Zwolle voor mij ook van een ander kaliber, maar daar zijn mijns inziens ook terecht een aantal procedures in gang gezet.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

luisteraar schreef:
Geytenbeekje schreef:
luisteraar schreef:@geytenbeekje

de goddeloze praktijken die je bij jezelf nog niet ontdekt had.
Ja, gaan we over op die boeg....
Maar wat leer jij nu van een kerkenraad als die van Zwolle ?
En niet persoonlijk maar als kerk bedoel ik dat.
Ik denk dat een kerkenraad van Zwolle mij inderdaad kan wijzen op tekortkomingen die ik nog bij mezelf niet ontdekt had. Dit erkennen betekent niet alles goedkeuren wat de kerkenraad van Zwolle doet. Zoals ik eerder aangaf is de kwestie-Zwolle voor mij ook van een ander kaliber, maar daar zijn mijns inziens ook terecht een aantal procedures in gang gezet.
Moet eerlijk zeggen dat progressieven veel meer kunnen leren van de Bijbelgetrouwen dan andersom, maar idd zo'n gesprek met mensen kan je ook weer heel verhelderen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

luisteraar schreef:@huisman

Misschien zijn we het toch meer eens dan je denkt. Ik heb er geen probleem mee dat bwp bezwaren heeft richting classis Haarlem, die heb ik zelf ook. Waar ik moeite mee heb is dat die bezwaren worden geuit via een website en via de pers. Dat is niet kerkordelijk. In de kerk gelden andere procedures die allang in gang gezet zijn. Ik vind ook dat IJmuiden en classis Haarlem tegen de kerkorde ingaan, alleen vind ik niet dat dit het onkerkelijke handelen van bwp legitimeert.

Het Roomse element in de benadering van bwp is dat bwp in haar bericht de synode vastlegt op wat zij zou moeten besluiten in haar procedure omdat zij van mening zijn de goede uitkomst al te weten, omdat die vroeger al is vastgelegd. Een besluit niet mogen veranderen omdat die vroeger al is vastgelegd is typisch Rooms. Gereformeerd is altijd open staan voor een beter verstaan van de Schrift. Je hoeft het in de kerk niet altijd met elkaar eens te zijn om wat van elkaar te kunnen leren.
Als de kerkordelijke route niet meer functioneert (toegekende appéls en GS besluiten naast zich neerleggen) moeten andere wegen gevonden worden om bezwaren kenbaar te maken. Veel behoudende CGK gemeenten zijn in appél gegaan tegen o.a. Zwolle, IJmuiden en Nieuwegein maar tot nog toe is zelfs een vermaan uitgebleven. Het weigeren van de lastbrieven is met een rare argumentatie door deputaten kerkorde als niet mogelijk verklaard.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Dat lijkt me een heel voorbarige conclusie dat de kerkordelijke route niet functioneert. De GS is nog volop aan de gang en de onderwerpen liggen ter tafel en worden momenteel besproken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

luisteraar schreef:Dat lijkt me een heel voorbarige conclusie dat de kerkordelijke route niet functioneert. De GS is nog volop aan de gang en de onderwerpen liggen ter tafel en worden momenteel besproken.
Zijn er veel dominees binnen de CGK die er erg van wakker liggen ?
Wel heel naar, hoor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

luisteraar schreef:Dat lijkt me een heel voorbarige conclusie dat de kerkordelijke route niet functioneert. De GS is nog volop aan de gang en de onderwerpen liggen ter tafel en worden momenteel besproken.
Kerkordelijk is dat de betreffende classis ingrijpt. Jij slaat blijkbaar classis en PS over om dat je daar al geen vertrouwen meer in hebt?

Als classis en PS onmachtig of onwillig zijn functioneert de kerkordelijke route dus inderdaad niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

huisman schreef:
luisteraar schreef:Dat lijkt me een heel voorbarige conclusie dat de kerkordelijke route niet functioneert. De GS is nog volop aan de gang en de onderwerpen liggen ter tafel en worden momenteel besproken.
Kerkordelijk is dat de betreffende classis ingrijpt. Jij slaat blijkbaar classis en PS over om dat je daar al geen vertrouwen meer in hebt?

Als classis en PS onmachtig of onwillig zijn functioneert de kerkordelijke route dus inderdaad niet.
Ik ben met je eens dat er door de betreffende classis onkerkordelijk gehandeld wordt. Ik stem er mee in dat deze situatie zorgelijk is. Maar voorzover ik weet heeft de PS zich nog niet over uitgesproken in het geval van classis Haarlem, dus dat is nog niet gebleken dat die route niet functioneert. Verder ligt de kwestie vrouw en ambt ter tafel van de synode en heb ik op het niveau van de GS nog geen aanleiding gezien dat die kerkelijke route niet functioneert.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Geytenbeekje schreef:
luisteraar schreef:Dat lijkt me een heel voorbarige conclusie dat de kerkordelijke route niet functioneert. De GS is nog volop aan de gang en de onderwerpen liggen ter tafel en worden momenteel besproken.
Zijn er veel dominees binnen de CGK die er erg van wakker liggen ?
Wel heel naar, hoor.
Ja en gemeenteleden ook. Zelf slaap ik gelukkig goed, al deel ik de zorgen zoals die verwoord zijn door bwp. Tegelijkertijd is ons in de Schrift nergens een kerk beloofd waar we ons geen zorgen over zouden hoeven maken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Bezorgd schreef:
claus schreef:Zou er niet, helaas en zoals vaak gebruikelijk bijde CGK, een antwoord komen op de Synode, waarbij men tracht de kool en de geit te sparen?
In zuiver principiële kwesties als deze, kan en mag dat niet mijns inziens.
Ik ben bang dat je gelijk krijgt.
De vraag daarna is dan , waarom niet gelijk samen met de 'alles kan rekverband', de PKN.
Ik heb enige hoop dat jullie ongelijk krijgen.
De GS zal niet afwijken van het rapport van 1998.

Waar @huisman c.s. natuurlijk volstrekt gelijk in hebben, is het anarchisme dat achter de bewegingen in Nieuwegein, IJmuiden en helaas nog een heel aantal gemeenten zit.
Het is in het gereformeerd kerkrecht werkelijk ondenkbaar dat je een GS-uitspraak niet implementeert in plaatselijk beleid. Maar wat Nieuwegein en IJmuiden hebben gedaan, is niet alleen kerkordelijk onjuist, het is ook het breken van beloften bij de ondertekening van het verbindingsformulier en daarmee een vals getuigenis spreken.

Vervolgens dienen vele gemeenten appelschriften in. In de classis Haarlem is consequent elke grond in de appelschriften, die spreekt van een Bijbels-theologische afkeuring, afgewezen. M.a.w.: men heeft gezegd dat het kerkordelijk weliswaar niet mag, maar dat er Bijbels-theologisch gezien op zichzelf niets aan de hand is. Dat onderbouwt men vervolgens met een beroep op het niet aanvaarde minderheidsrapport van 1998, dat langzamerhand een hogere kerkrechtelijke status krijgt, dan het wel aanvaarde meerderheidsrapport. Kortom: de classis handhaaft de KO en de synodale besluiten niet.

Natuurlijk moet dan het vervolg van de kerkelijke route worden gegaan, maar er is ondertussen ook een publiek discours op gang gekomen. De classis Haarlem mag in het openbaar toelichtingen geven, maar gemeenteleden zitten vervolgens met de vraag: Kan ik van dit kerkverband nog lid blijven? Men wil met de voeten gaan stemmen. Zeer terecht dat Bewaar het Pand juist voor die gemeenten en leden het standpunt naar buiten brengt en oproept om in ieder geval de onderlinge eenheid te bewaren. Juist omdat de GS nog moet gaan spreken.

Ondertussen maakt men ook duidelijk dat het rapport in 1998 gewoon kraakhelder was. Lees de acta op internet na: het minderheidsrapport is afgewezen omdat het exegetisch niet deugdelijk is onderbouwd en bovendien de cultuur een te nadrukkelijke stem geeft in de uiteindelijke lezing van de teksten.
Laatst gewijzigd door Luther op 02 jan 2020, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Ik had de verklaring van bwp iets anders gelezen maar als de intentie van de verklaring was zoals Luther die weergaf dan trek ik mijn kritiek op bwp graag in
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

luisteraar schreef:
Geytenbeekje schreef:
luisteraar schreef:Dat lijkt me een heel voorbarige conclusie dat de kerkordelijke route niet functioneert. De GS is nog volop aan de gang en de onderwerpen liggen ter tafel en worden momenteel besproken.
Zijn er veel dominees binnen de CGK die er erg van wakker liggen ?
Wel heel naar, hoor.
Ja en gemeenteleden ook. Zelf slaap ik gelukkig goed, al deel ik de zorgen zoals die verwoord zijn door bwp. Tegelijkertijd is ons in de Schrift nergens een kerk beloofd waar we ons geen zorgen over zouden hoeven maken.
O da's wel fijn, ja toch kijk (tenminste ik) als HHK'er anders aan, wat wel misschien wat zorgelijk is is als er een zelfgenoegzame sfeer heerst terwijl wij als kerkverband ook schuld hebben aan de scheuring en zat leed hebben binnen de gemeenten.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

In De Saambinder staat nu een helder opiniërend artikel over de zaken die nu in de Christelijke Gereformeerde Kerken spelen, waarbij ook naar de Gereformeerde Gemeenten wordt gekeken, en waar we niet moeten denken dat (gezien de ontwikkelingen) dit aan de Gereformeerde Gemeenten voorbij zal gaan. In de geschiedenis hebben we meermalen opgemerkt dat wat in andere kerkverbanden speelde soms met wat vertraging ook in andere kerkverbanden kan gaan spelen. We zien al de eerste beginstelen hiervan als onze ogen open mogen zijn en ons hart opmerkzaam.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot - in een ander topic- schreef:Buitenlandse zusterkerken kritisch op koers Gereformeerde Kerken vrijgemaakt


"(...). Dr. R. D. Anderson, predikant van de Free Reformed Churches of Australia (FRCA), kreeg van zijn synode de opdracht om het besluit van zijn kerkverband persoonlijk te gaan meedelen: „We hebben als kerken een jarenlange relatie gehad. De synode van onze kerk heeft de band met uw kerk niet willen voortzetten. Het is een verdrietig besluit, dat ons pijn doet. We roepen u op om uw koers te veranderen. Het fundament van het geloof staat op het spel. Uw benadering van de Bijbel kunnen wij niet delen en zet uw geloof op een ander fundament.” (...)

https://www.rd.nl/kerk-religie/buitenla ... -1.1623291

Dit moet toch een wake up call zijn voor de GKV. Ook voor de CGK trouwens.
Plaats reactie