Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef:Inderdaad zeer schokkend.

Ik vind het een antwoord wat rechtstreeks richting de scheppingsorde ingaat. God heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen.

Met dit antwoord kun je ook homoseksualiteit goed praten.

Ik begrijp dat het voor deze mensen een hele grote en voor ons niet te bevatten worsteling is, maar we dienen wel eerlijk met de zaken om te gaan. Gods Woord biedt mijns inziens geen ruimte voor de vermeende ruimte die in dit antwoord gecreëerd wordt.
Welnee. Het laat zien dat de ontwikkelingen in de gereformeerde gezindte van de weeromstuit de andere kant op gaan. Mensen worden recalcitrant van de genderlobby. Vroeger was er een meer zuiver bijbels oordeel.

Het is idioot om prof. Douma vrijzinnigheid te verwijten. Hij was tegen homoseksuele relaties, bijvoorbeeld. Maar hij maakt geen onderscheid tussen het ene en het andere handicap, dat is geen vrijzinnigheid.

@Mistig:
Het punt is natuurlijk, dat de bezwaren helemaal niet bijbels of overdacht zijn. Het zijn puur conservatieve reflexen die mensen dan voor bijbels houden. Als je een paar vragen stelt over het verschil met een hazenlip, dan staat de wagen meestal al stil.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Dodo »

Ik vond dit een interessante gedachte: mag je wel de psyche aanpassen aan het lichaam, maar andersom niet?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mistig »

DDD schreef: @Mistig:
Het punt is natuurlijk, dat de bezwaren helemaal niet bijbels of overdacht zijn. Het zijn puur conservatieve reflexen die mensen dan voor bijbels houden. Als je een paar vragen stelt over het verschil met een hazenlip, dan staat de wagen meestal al stil.
Dat vind ik dus ook irritant.
Als er nu duidelijke Bijbelse bezwaren zijn, dan kan je wat mij betreft niet principieel genoeg zijn.
Maar die zijn er niet.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Charles »

Als het regent in de wereld drupt het in de kerk.

Calvijn zegt dit over kleding bij een man. Als hij dat al over kleding zegt...


Mannen moeten zo gekleed zijn dat zij niet verwijfd zijn, gelijk men er soms ziet, die zich als bruiden versieren. Als zij er zo uitzien, is het alsof zij spijt hebben dat ze God niet tot vrouwen heeft gemaakt en of zij hun sekse willen verloochenen. En dat is een schandelijke zaak.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Het kan niet zo zijn dat als men God zo lief heeft ( wedergeboren is) dat ze dit af kan sluiten en dit lijden en kruis op zich neemt?
Daar hoor ik niemand over.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Charles »

Precies.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

In lijn met Calvijn is het toch gewoon duidelijk dat God travestie afkeurt? Dat we tegenwoordig over genderdysforie spreken en het probleem om die reden via een andere insteek benaderen, is een extra reden om dus enorm kritisch te zijn over wat hier eigenlijk aan de hand is in bijbels licht. Losse opmerkingen als 'de bijbel zegt er niks over' geven vooral de kwaliteit van de bijbelstudie aan, dan dat zij serieus daarin op zoek zijn naar een antwoord.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

Travestie is toch wat anders lijkt mij? Dat heeft puur met seksualiteit te maken. In een verkeerd lichaam zitten heeft met identiteit te maken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Travestie is toch wat anders lijkt mij? Dat heeft puur met seksualiteit te maken. In een verkeerd lichaam zitten heeft met identiteit te maken
Ik ben bang dat als je dat zegt dat je dan tegen God ingaat en als het ware zegt: God, U heeft mij niet gemaakt zo als ik het zou willen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mistig »

Bertiel schreef:Travestie is toch wat anders lijkt mij? Dat heeft puur met seksualiteit te maken. In een verkeerd lichaam zitten heeft met identiteit te maken
Travestie is inderdaad wat anders.
Geytenbeekje schreef: Ik ben bang dat als je dat zegt dat je dan tegen God ingaat en als het ware zegt: God, U heeft mij niet gemaakt zo als ik het zou willen.
Maar hoe rijm je dat met onderstaande opmerking?
Geytenbeekje schreef: Je hoort nog wel eens dat mensen zowel een mannelijk als een vrouwelijk geslachtsdeel hebben, dan snap ik ergens wel dat ze wat verwijderen maar dit....
Er gaan toch dingen fout soms? Dat heeft de Heere toch niet gewild?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

Travestie is inderdaad wat anders.

Maar ik ben het met @Geytenbeekje en @Charles eens.

De mens is naar Gods beeld geschapen. Maar hij is gevallen, nameloos diep. Dat heeft God ook nooit gewild. Maar het betekent niet, dat als God iets niet wil, wij dan maar aanpassingen moeten doen, om zo elkaar tevreden te stellen. Het is alles een gevolg van de zonde, daar wij zijn gevallen in onze zonden en ongerechtigheid.

Je hoort tegenwoordig dat mensen soms niet tevreden zijn met een bepaald deel van hun lichaam, denk bijvoorbeeld aan borstvergroting bij vrouwen of mannen die zich vol laten pompen met allerlei middelen om er sportiever uit te zien. Als wij als christenen daar al onze bedenkingen bij hebben, hoe kunnen we dan opeens twijfelen als het gaat over transitie en dergelijke zaken meer?
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 09 jun 2021, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Dodo »

Flaporen bij kinderen worden wel vaak rechtgezet. Doet niemand moeilijk over. Scheve tanden krijgen een beugel. Heel gewoon.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mistig schreef:
Bertiel schreef:Travestie is toch wat anders lijkt mij? Dat heeft puur met seksualiteit te maken. In een verkeerd lichaam zitten heeft met identiteit te maken
Travestie is inderdaad wat anders.
Geytenbeekje schreef: Ik ben bang dat als je dat zegt dat je dan tegen God ingaat en als het ware zegt: God, U heeft mij niet gemaakt zo als ik het zou willen.
Maar hoe rijm je dat met onderstaande opmerking?
Geytenbeekje schreef: Je hoort nog wel eens dat mensen zowel een mannelijk als een vrouwelijk geslachtsdeel hebben, dan snap ik ergens wel dat ze wat verwijderen maar dit....
Er gaan toch dingen fout soms? Dat heeft de Heere toch niet gewild?
Die opmerking over verwijderen. Als er daardoor nare complicaties kunnen komen mag je het verwijderen lijkt me. Anders zou je sowieso nooit mogen opereren
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Dodo schreef:Flaporen bij kinderen worden wel vaak rechtgezet. Doet niemand moeilijk over. Scheve tanden krijgen een beugel. Heel gewoon.
Dat raakt de identiteit niet.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Dodo »

Geytenbeekje schreef:
Dodo schreef:Flaporen bij kinderen worden wel vaak rechtgezet. Doet niemand moeilijk over. Scheve tanden krijgen een beugel. Heel gewoon.
Dat raakt de identiteit niet.
Als je niet aan een lichaam mag veranderen, medische noodzaak daargelaten uiteraard, mag het niet. Net wordt genoemd dat je zo door God geschapen bent, dus daar moet je content meer zijn. Flaporen of niet.
Plaats reactie