Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Mara schreef:Vanmorgen vroeg een lid van onze gemeente hoe ik erover dacht als wij samen zouden gaan met de GKv.
Geen goede zaak, antwoordde ik, dan zei ik voor mezelf geen reden meer om te blijven.
Vanwege de vrouw in het ambt? Ja, ook.
Maar plaatselijk valt dit wel mee hoor, ze gaan hier hooguit een vrouwelijke diaken aanstellen.
Sorry, maar ik vind dit naief gedacht. (wat ik ook gezegd heb) dan is de weg spoedig open naar een vrouwelijke ouderling en kan een vrouwelijke dominee ook niet meer geweerd worden.
De plaatselijke GKv vind ik ook niet echt fijngevoelig en respectvol w.b. onze geldende regels.
Maar ja, dat zijn kleine vosjes. :hum
Ik ben het met je eens, ik worstel met dezelfde vraag. Ik hoop niet dat het zover komt bij ons in de plaatselijke cgk. Ze zijn bij ons wel overgegaan van NBG vertaling naar HSV. Dat vind ik bemoedigend. De KR heeft gezegd dat ze de lijn van bde synode volgen. Dus hopelijk wijst de synode verdere toenaderingen af. Dan sluiten die paar kerken zich maar aan bij de GKv.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Je ziet de verschillen ook op de synodes van beide kerkverbanden. Kijk maar eens naar de kleding van synodeleden van de CGK en die van de GKv. Dat was vroeger wel anders. Ik vind persoonlijk de GKv steeds vrijzinniger worden. Wij hebben dan nog steeds contacten en eens in de zoveel tijd kanselruil, maar het wordt steeds meer op een lager pitje gezet in afwachting van verdere ontwikkelingen. Men nis toch terecht wat beduchter hierin geworden
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Boertje schreef: Dan sluiten die paar kerken zich maar aan bij de GKv.
:ouin
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Boertje schreef: Ik ben het met je eens, ik worstel met dezelfde vraag. Ik hoop niet dat het zover komt bij ons in de plaatselijke cgk. Ze zijn bij ons wel overgegaan van NBG vertaling naar HSV. Dat vind ik bemoedigend. De KR heeft gezegd dat ze de lijn van bde synode volgen. Dus hopelijk wijst de synode verdere toenaderingen af. Dan sluiten die paar kerken zich maar aan bij de GKv.
Maar er is toch plaatselijke vrijheid? En de nu zittende kerkenraad kan weleens een andere mening vormen dan de komende.
Bij een grote k.r. zal 1 man niet zo heel veel invloed kunnen uitoefenen, maar bij een kleine is dat snel gebeurd.
Het is moeilijk om bij je standpunt te blijven, als gemeentelid, want het sluipt er zo langzaam in. Mensen die eerst ook aan jouw kant staan, zeggen later "ach, maar we moeten toch iets, en zo erg is het toch niet, het gaat om het Woord".
Dan twijfel je weleens, ben ik nu zo star? Tot hoever moet je meegaan? Wil je dan de enige dwarsligger worden van je gemeente?
Eigenlijk niemand die het weet of je raad kan geven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door JCRyle »

John Galt schreef:
Boertje schreef: Dan sluiten die paar kerken zich maar aan bij de GKv.
:ouin
Zie jij andere mogelijkheden dan?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Terechte stevige woorden van prof Selderhuis:

Prof. Selderhuis, hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, verwees naar kerkenraden die bijvoorbeeld besluiten vrouwelijke ambtsdragers te benoemen en te bevestigen, tegen de regels van het kerkverband in. „Ze willen alleen een gesprek onder voorwaarde dat andere kerken met hun keuze instemmen. Dan moeten ze het niet vreemd vinden als het kerkverband de geloofsbrieven vanuit deze kerkenraden op meerdere vergaderingen niet langer aanvaardt.”

Dat kan „triest” zijn, zo stelde prof. Selderhuis, maar zo zit het kerkverband in elkaar.


https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-sel ... -1.1557825
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Bezorgd schreef:Terechte stevige woorden van prof Selderhuis:

Prof. Selderhuis, hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, verwees naar kerkenraden die bijvoorbeeld besluiten vrouwelijke ambtsdragers te benoemen en te bevestigen, tegen de regels van het kerkverband in. „Ze willen alleen een gesprek onder voorwaarde dat andere kerken met hun keuze instemmen. Dan moeten ze het niet vreemd vinden als het kerkverband de geloofsbrieven vanuit deze kerkenraden op meerdere vergaderingen niet langer aanvaardt.”

Dat kan „triest” zijn, zo stelde prof. Selderhuis, maar zo zit het kerkverband in elkaar.


https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-sel ... -1.1557825
Wat betekent zoiets? Worden ze dan uit het kerkverband gezet?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Boertje schreef:
Bezorgd schreef:Terechte stevige woorden van prof Selderhuis:

Prof. Selderhuis, hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, verwees naar kerkenraden die bijvoorbeeld besluiten vrouwelijke ambtsdragers te benoemen en te bevestigen, tegen de regels van het kerkverband in. „Ze willen alleen een gesprek onder voorwaarde dat andere kerken met hun keuze instemmen. Dan moeten ze het niet vreemd vinden als het kerkverband de geloofsbrieven vanuit deze kerkenraden op meerdere vergaderingen niet langer aanvaardt.”

Dat kan „triest” zijn, zo stelde prof. Selderhuis, maar zo zit het kerkverband in elkaar.


https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-sel ... -1.1557825
Wat betekent zoiets? Worden ze dan uit het kerkverband gezet?
Wat dan precies de consequenties zijn weet ik niet. Wel dat je dan als afgevaardigden uit die gemeenten niet welkom bent, of in iedergeval niet als afgevaardigde kunt functioneren op de meerdere vergaderingen.

Edit: Even nagevraagd:
De consequenties van het niet aanvaarden van de geloofsbrieven zijn: dat de classis aangeeft dat d ebetreffende gemeente een keuze moet maken. Of ze passen zich aan aan de kerkorde of ze kiezen een andere weg. De classis zet ze niet uit het kerkverband (dat zouden de gemeenten misschien wel het liefst willen, want dan hoeven ze zelf niet te bewegen) maar legt dus heel nadrukkelijk bij de gemeente neer dat ze zelf een keuze moeten maken.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Ze kunnen beter dit hele kerkverband beëindigen, er blijft zo niets van over. Elke bloedgroep vindt vast een plaats bij andere kerkverbanden.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Nou nou dat is wel heel resoluut.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

JCRyle schreef:
John Galt schreef:
Boertje schreef: Dan sluiten die paar kerken zich maar aan bij de GKv.
:ouin
Zie jij andere mogelijkheden dan?
Ik niet, maar ik geloof in Iemand die door onmogelijkheden heen werkt. En ik geloof dat die Iemand wil dat Zijn Kerk niet gescheurd is. En daarom zal ik nooit tegen of over medegelovigen durven zeggen: Ga maar weg.
Ik denk het wel eens hoor. Maar dan moet ik me schamen.

Soms krijg ik het idee, ook op dit forum, dat we helemaal niet meer in een Heilige Geest geloven. Of alleen in theorie.
Alles gaat achteruit, het hellende vlak is onvermijdelijk, 't was vroeger allemaal beter, samenwerking leidt altijd tot verslechtering. We doen met z'n allen ontzettend ons best om de boel overeind te houden en iedereen die anders is, kunnen we maar het beste ver van ons af houden. Maar geloven we dan niet dat er een Heer van de Kerk is die wonderlijk kan werken?

Vanmorgen las ik een tweet van een NGK'er die ik als mijn broeder beschouw:
Ad de Boer schreef:Blijkens Handelingen 15 kan de kerk, beter: de Geest de (voor toen) diepst denkbare tegenstelling aan.
En daar houd ik me dan maar aan vast.
Who is John Galt? :quoi
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Boertje schreef:Nou nou dat is wel heel resoluut.
Dat vind ik van wel meer kerkverbanden, zoals de HHK, de GGiN en allerlei verbanden van oud-gereformeerden binnen en buiten een verband.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Toch denk ik dat je beter een paar gemeenten los kunt laten dan dat je je hele kerkverband op het spel zet. Als je het door laat sudderen krijg je een zelfde situatie als in de GKv en PKN. Dorre takken kun je beter verwijderen opdat de over gebleven takken volop kunnen bloeien en vruchtdragen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:Terechte stevige woorden van prof Selderhuis:

Prof. Selderhuis, hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, verwees naar kerkenraden die bijvoorbeeld besluiten vrouwelijke ambtsdragers te benoemen en te bevestigen, tegen de regels van het kerkverband in. „Ze willen alleen een gesprek onder voorwaarde dat andere kerken met hun keuze instemmen. Dan moeten ze het niet vreemd vinden als het kerkverband de geloofsbrieven vanuit deze kerkenraden op meerdere vergaderingen niet langer aanvaardt.”

Dat kan „triest” zijn, zo stelde prof. Selderhuis, maar zo zit het kerkverband in elkaar.


https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-sel ... -1.1557825
Ik ben dankbaar voor dit heldere geluid uit Apeldoorn. Hopelijk heeft prof Selderhuis zijn lezing effect maar ben bang van niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Ik ben dankbaar voor dit heldere geluid uit Apeldoorn. Hopelijk heeft prof Selderhuis zijn lezing effect maar ben bang van niet.
Dat denk ik ook niet. Even een vraag ter verduidelijking, welke regels gelden er bij stemmingen, gewone meerderheid of gekwalificeerde meerderheid?
Plaats reactie