Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

refo schreef:Het gezag van Gods Woord is meestal wel in overeenstemming met datgene wat je zelf vindt. Als je tegen gezangen bent, vind je je mening wel ergens in de bijbel. Ook als je ervoor bent. Zo ook met de vrouw in het ambt. Ben je tegen, dan vind je zwijgteksten. Ben je voor dan wijs je op de gelijkheid van gelovigen, dat in Christus geen man of vrouw gezien wordt.
Wat je er verder van vindt: iets 'bijbels' vinden, betekent meestal niets anders dan: ik heb gelijk.
Over de dwaasheid van dit soort argumenten (zie wat vet gemaakt is) - in relatie tot de vrouw in het ambt - zullen we het maar niet hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Precies wat ik schreef.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Volgens mij kan er in redelijkheid geen discussie bestaan over de vraag of dat zondig is. Mochten er wel gereformeerden zijn die daar oprecht en onderbouwd anders over denken, dan wil ik mijn standpunt heroverwegen. Ik ben dat nog nooit tegengekomen. Over de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten wordt heel verschillend gedacht, dus dat is een totaal onvergelijkbaar onderwerp.

Over de vrouw en ambt werd 50 jaar geleden door een ieder die tot de gereformeerde denominatie behoorde gelijk gedacht. Voor elke Bijbellezer waren de gedeelten uit de Schrift die daarover spraken helder en duidelijk.
De laatste decennia zijn onder druk van de cultuur en maatschappelijke ontwikkelingen kerken de Schrift anders gaan lezen. De ruimte die kerken hebben genomen om de ambten toe te laten voor vrouwen hebben niets te doen met een helderder Schrift verstaan maar met een buigen voor de seculiere tijdgeest.
Theologisch is deze keuze flinterdun. Afgelopen tijd op een meerdere vergadering hierover een discussie mogen voeren en ook daar bleek dat de voorstanders van vrouw in het ambt zich niet beroepen op de Schrift maar op de ontwikkelingen in de maatschappij. Het enige wat ze met de Schrift doen is haar proberen monddood te maken als het gaat over de gedeelten die spreken over de scheppingsorde man/vrouw en de verwording na de zondeval.

Helaas doen ze dat ook als het gaat over de meest fundamentele zaken in de Schrift. We zijn gelovig omdat we kerklid zijn en het werk van Gods Geest in de wedergeboorte wordt verzwegen. We gaan allemaal zonder wedergeboorte ten hemel in en erven koninkrijken. Wee de dwaze maagden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Lees het minderheidsrapport van de CGK Man/Vrouw maar. Dan zul je zien, dat dit niet klopt.

Maar goed. Ik ga mij op mijn werk concentreren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

eilander schreef: Ja, dat is verschrikkelijk. Ik zit ook niet in een PKN-gemeente die het PKN-model zo geweldig vindt, maar vanuit de gedachte dat je niet weg mag zolang het Woord er onverkort gepreekt mag worden.
De mensen die in Barendrecht of in Renswoude zitten, zullen er niet over piekeren om hun kerk te verlaten.
Het gaat over de bezwaarden die nog enigszins tegenwicht bieden aan de steeds sneller op elkaar volgende vernieuwingen.
Ik spreek nog wel eens ex-CGKers. Ze zijn enerzijds blij de stap te hebben gezet naar een ander kerkverband, maar het blijft toch een pijnlijke plek in hun binnenste.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Lees het minderheidsrapport van de CGK Man/Vrouw maar. Dan zul je zien, dat dit niet klopt.

Maar goed. Ik ga mij op mijn werk concentreren.
Doe dat maar want om nu met een rapport te komen dat verworpen is lijkt mij een vreemde uitweg.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nee. In dat rapport is duidelijk te lezen dat ook andersdenkenden de heilige Schrift serieus nemen. Dat is alles wat ik schreef.
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
eilander schreef: Ja, dat is verschrikkelijk. Ik zit ook niet in een PKN-gemeente die het PKN-model zo geweldig vindt, maar vanuit de gedachte dat je niet weg mag zolang het Woord er onverkort gepreekt mag worden.
De mensen die in Barendrecht of in Renswoude zitten, zullen er niet over piekeren om hun kerk te verlaten.
Het gaat over de bezwaarden die nog enigszins tegenwicht bieden aan de steeds sneller op elkaar volgende vernieuwingen.
Ik spreek nog wel eens ex-CGKers. Ze zijn enerzijds blij de stap te hebben gezet naar een ander kerkverband, maar het blijft toch een pijnlijke plek in hun binnenste.
Niet alle CGK-ers hebben die pijnlijke plek. Ik ben nog steeds blij dat wij naar de PKN zijn overgegaan. Natuurlijk gebeurt daar ook het nodige. Wat mij/ons wel opviel is dat binnen de PKN veel meer respect is voor andere visies en men bereid is om naar elkaar te luisteren en elkaar ook te accepteren.
Silo
Berichten: 225
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Silo »

In onze gemeente werd gisteren gebeden voor de spanningen in de CGK. Ik vond dat erg mooi normaal is onze gemeente aardig geïsoleerd en gefocust op het eigen kerkverband (gg).
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHKtE »

Silo schreef:In onze gemeente werd gisteren gebeden voor de spanningen in de CGK. Ik vond dat erg mooi normaal is onze gemeente aardig geïsoleerd en gefocust op het eigen kerkverband (gg).
In de Geref Gem van Soest ook
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

merel schreef: Niet alle CGK-ers hebben die pijnlijke plek. Ik ben nog steeds blij dat wij naar de PKN zijn overgegaan. Natuurlijk gebeurt daar ook het nodige. Wat mij/ons wel opviel is dat binnen de PKN veel meer respect is voor andere visies en men bereid is om naar elkaar te luisteren en elkaar ook te accepteren.
Jullie waren nog maar een paar jaar lid van die gemeente. Bovendien, als je jong bent, heb je daar in de regel minder moeite mee. Mijn zoon ging zonder problemen over naar de GG.
Maar als je er al tientallen jaren lid bent, of er in bent gedoopt, getrouwd, belijdenis gedaan, ligt dat wel even heel anders!
Er zou geen reden zijn om weg te gaan, vanwege verhuizing e.d., maar je moet omdat je gedwongen wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Niet alle CGK-ers hebben die pijnlijke plek. Ik ben nog steeds blij dat wij naar de PKN zijn overgegaan. Natuurlijk gebeurt daar ook het nodige. Wat mij/ons wel opviel is dat binnen de PKN veel meer respect is voor andere visies en men bereid is om naar elkaar te luisteren en elkaar ook te accepteren.
Jullie waren nog maar een paar jaar lid van die gemeente. Bovendien, als je jong bent, heb je daar in de regel minder moeite mee. Mijn zoon ging zonder problemen over naar de GG.
Maar als je er al tientallen jaren lid bent, of er in bent gedoopt, getrouwd, belijdenis gedaan, ligt dat wel even heel anders!
Er zou geen reden zijn om weg te gaan, vanwege verhuizing e.d., maar je moet omdat je gedwongen wordt.
Dat is een niet valide argument. Alsof je het alleenrecht op pijn/verdriet hebt als je in de betreffende gemeente bent opgegroeid. Ik ben mijn hele leven lid geweest van de CGK ben de CGK gedoopt, getrouwd, mijn man heeft daar belijdenis gedaan en mijn kinderen zijn daar gedoopt. Vanwege misstanden in de betreffende gemeente hebben wij de CGK vaarwel gezegd. Ook dat is in eerste instantie een pijnlijk proces geweest. Op een gegeven moment moet je niet ergens in blijven hangen, maar is het klaar. Nu ben ik erg blij met de overstap. Ook in de plaatselijke PKN gemeente speelt genoeg, maar ik zie nu wel meer de manco's van een kleiner kerkverband.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

merel schreef:
Dat is een niet valide argument. Alsof je het alleenrecht op pijn/verdriet hebt als je in de betreffende gemeente bent opgegroeid. Ik ben mijn hele leven lid geweest van de CGK ben de CGK gedoopt, getrouwd, mijn man heeft daar belijdenis gedaan en mijn kinderen zijn daar gedoopt. Vanwege misstanden in de betreffende gemeente hebben wij de CGK vaarwel gezegd. Ook dat is in eerste instantie een pijnlijk proces geweest. Op een gegeven moment moet je niet ergens in blijven hangen, maar is het klaar. Nu ben ik erg blij met de overstap. Ook in de plaatselijke PKN gemeente speelt genoeg, maar ik zie nu wel meer de manco's van een kleiner kerkverband.
Dat zeg ik niet, maar jij lijkt me niet bepaald iemand die omziet in verdriet. Maar resoluut een knoop doorhakt als het moment daar voor je is. Maar jij bent dan ook nog geen 76 en weduwe. Jij overlegt met je man en je kinderen gaf je inspraak.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:
Dat is een niet valide argument. Alsof je het alleenrecht op pijn/verdriet hebt als je in de betreffende gemeente bent opgegroeid. Ik ben mijn hele leven lid geweest van de CGK ben de CGK gedoopt, getrouwd, mijn man heeft daar belijdenis gedaan en mijn kinderen zijn daar gedoopt. Vanwege misstanden in de betreffende gemeente hebben wij de CGK vaarwel gezegd. Ook dat is in eerste instantie een pijnlijk proces geweest. Op een gegeven moment moet je niet ergens in blijven hangen, maar is het klaar. Nu ben ik erg blij met de overstap. Ook in de plaatselijke PKN gemeente speelt genoeg, maar ik zie nu wel meer de manco's van een kleiner kerkverband.
Dat zeg ik niet, maar jij lijkt me niet bepaald iemand die omziet in verdriet. Maar resoluut een knoop doorhakt als het moment daar voor je is. Maar jij bent dan ook nog geen 76 en weduwe. Jij overlegt met je man en je kinderen gaf je inspraak.
Mijn man ging zich na een vervelende periode onttrekken aan deze gemeente. Hij wilde wel naar een andere gemeente. Aangezien mijn man het hoofd is, moest ik natuurlijk mee :D . Ik ben juist helemaal niet iemand die resoluut een knoop doorhakt. Ik kan dat juist heel slecht. Ik kijk alleen niet lang achterom en ben in mijn contacten niet afhankelijk van een gemeente. Misschien is dat laatste wel het grote verschil met velen.
Charles
Berichten: 1555
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Charles »

In Gereformeerd Venster stond een verkorte vertaling van een artikel van rev. R.L. Cammenga over de positie van de vrouw in de kerk. Hierbij het oorspronkelijke artikel. Aanbevolen.

http://www.prca.org/resources/publicati ... rch-office
Plaats reactie