Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: In die andere gemeentes zitten - of misschien moet je wel bijna gaan zeggen, zaten - voorbidders. Mensen die trouw blijven tot het aller-allerlaatste, als anderen allang de brui er aan hebben gegeven.
Het is vaak nog wachten tot de laatste druppel.
Ik sprak een oude mevrouw die nu het besluit heeft genomen, zij is 77! En heeft zich aangesloten bij de HHK, in een ander dorp.
Ze vindt het heel erg omdat ze toch bang is geen echte aansluiting meer te vinden.
Volgens mij gaat het in de kerk om de lokale gemeenschap. Als je daar geen herkenning meer mee voelt, kan ik me voorstellen dat je naar elders vertrekt. Maar zo lang je je verbonden weet met de lokale gemeente, zou ik me niet zo druk maken wat men elders in de kerk allemaal vindt of doet. En dat zeg ik als lid van de pluriforme PKN.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: In die andere gemeentes zitten - of misschien moet je wel bijna gaan zeggen, zaten - voorbidders. Mensen die trouw blijven tot het aller-allerlaatste, als anderen allang de brui er aan hebben gegeven.
Het is vaak nog wachten tot de laatste druppel.
Ik sprak een oude mevrouw die nu het besluit heeft genomen, zij is 77! En heeft zich aangesloten bij de HHK, in een ander dorp.
Ze vindt het heel erg omdat ze toch bang is geen echte aansluiting meer te vinden.
Volgens mij gaat het in de kerk om de lokale gemeenschap. Als je daar geen herkenning meer mee voelt, kan ik me voorstellen dat je naar elders vertrekt. Maar zo lang je je verbonden weet met de lokale gemeente, zou ik me niet zo druk maken wat men elders in de kerk allemaal vindt of doet. En dat zeg ik als lid van de pluriforme PKN.
Zo in de trant van: ach, wat boeit het mij, ben ik mijn broeder's hoeder?
Alles wat elders in de CGK gebeurt, heeft ook zijn beslag in de andere gemeentes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: In die andere gemeentes zitten - of misschien moet je wel bijna gaan zeggen, zaten - voorbidders. Mensen die trouw blijven tot het aller-allerlaatste, als anderen allang de brui er aan hebben gegeven.
Het is vaak nog wachten tot de laatste druppel.
Ik sprak een oude mevrouw die nu het besluit heeft genomen, zij is 77! En heeft zich aangesloten bij de HHK, in een ander dorp.
Ze vindt het heel erg omdat ze toch bang is geen echte aansluiting meer te vinden.
Volgens mij gaat het in de kerk om de lokale gemeenschap. Als je daar geen herkenning meer mee voelt, kan ik me voorstellen dat je naar elders vertrekt. Maar zo lang je je verbonden weet met de lokale gemeente, zou ik me niet zo druk maken wat men elders in de kerk allemaal vindt of doet. En dat zeg ik als lid van de pluriforme PKN.
Dit is nu precies de reden dat veel mensen zich niet aan willen sluiten bij de PKN. Een kerkverband dat niet meer is dan een organisatorische eenheid, maar waar je elkaar niet meer aan kunt spreken op basis van Gods Woord.
En binnen de CGK is er zorg dat het kerkverband niets anders meer is/wordt dan de PKN. Vrijheid blijheid, een ieder doet wat goed is in eigen oog.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:
Dit is nu precies de reden dat veel mensen zich niet aan willen sluiten bij de PKN. Een kerkverband dat niet meer is dan een organisatorische eenheid, maar waar je elkaar niet meer aan kunt spreken op basis van Gods Woord.
En binnen de CGK is er zorg dat het kerkverband niets anders meer is/wordt dan de PKN. Vrijheid blijheid, een ieder doet wat goed is in eigen oog.
Als je de illusie hebt dat er in andere kerken wel sprake is van homogeniteit. Het PKN-model werkt. Het model CGK werkt niet, dat model leidt tot scheuring.
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:
Dit is nu precies de reden dat veel mensen zich niet aan willen sluiten bij de PKN. Een kerkverband dat niet meer is dan een organisatorische eenheid, maar waar je elkaar niet meer aan kunt spreken op basis van Gods Woord.
En binnen de CGK is er zorg dat het kerkverband niets anders meer is/wordt dan de PKN. Vrijheid blijheid, een ieder doet wat goed is in eigen oog.
Als je de illusie hebt dat er in andere kerken wel sprake is van homogeniteit. Het PKN-model werkt. Het model CGK werkt niet, dat model leidt tot scheuring.
Makkelijk praten Ambtenaar, tot nog toe is er bij de CGK geen scheuring geweest sinds de oprichting, en de CGK bestaat al heel wat langer dan de PKN!
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Makkelijk praten Ambtenaar, tot nog toe is er bij de CGK geen scheuring geweest sinds de oprichting, en de CGK bestaat al heel wat langer dan de PKN!
Dat klopt. Maar het model van de CGK past niet bij zoveel pluriformiteit.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het PKN-model werkt natuurlijk evenmin vlekkeloos, kijk maar naar (onder andere) de HHK die als afscheiding/ bijeffect van de PKN ontstond.

De CGK zijn het enige kerkgenootschap dat voluit gereformeerd is en ook allerlei gereformeerden accepteert. Dus het zou bijzonder spijtig zijn als het wordt opgeheven of minder een afspiegeling is van de veelkleurige genade van God.

Het model leidt niet tot scheuring, de houding van de extreme flanken leidt tot scheuring. De zware broeders willen anderen hun visie ontzeggen en de minder zwaarmoedige broeders kunnen het daarvoor benodigde geduld niet meer opbrengen. Dat ligt niet aan het kerkmodel, maar aan een gebrek aan heiligmaking.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

eilander schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
Dat kan zeer zeker, zij het dat dat óók het ontzeggen van andermans visie impliceert.

Het is natuurlijk allebei met de nobelste bedoelingen. De CGK Zwolle zal ook vinden dat Gods koninkrijk niet gediend is met verder wachten. Maar ondertussen is het bijten en vereten aan de ene kant en negeren van de bezwaarden aan de andere kant. Het zijn beide geen vrucht van de heilige Geest.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:
eilander schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
Dat kan zeer zeker, zij het dat dat óók het ontzeggen van andermans visie impliceert.

Het is natuurlijk allebei met de nobelste bedoelingen. De CGK Zwolle zal ook vinden dat Gods koninkrijk niet gediend is met verder wachten. Maar ondertussen is het bijten en vereten aan de ene kant en negeren van de bezwaarden aan de andere kant. Het zijn beide geen vrucht van de heilige Geest.
Ik lees meningen van @DDD en dan is het triest dat jij jouw mening steeds probeert te versterken met uitdrukkingen over de Heilige Geest. Dat kan echt niet. Verder de vraag of Gods Woord iets te zeggen over de verhouding man vrouw in de gemeente?

Procedureel is het eenvoudig. Wij behoren tot het kerkverband van de CGK en houden ons aan de uitspraken van de GS. Die zijn helder over vrouw en ambt (!998 en 2001) plus dat de huidige GS heeft opgeroepen geen stappen te ondernemen voordat de GS met een uitspraak komt.

Dit alles vindt CGK Zwolle van zo weinig gewicht dat ze toch gewoon op hun goddeloze en eigen gekozen pad doorgaan. Mijn nichtje en haar man zijn daar lid en hebben hun lidmaatschap opgezegd door deze stap.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:Dit alles vindt CGK Zwolle van zo weinig gewicht dat ze toch gewoon op hun goddeloze en eigen gekozen pad doorgaan. Mijn nichtje en haar man zijn daar lid en hebben hun lidmaatschap opgezegd door deze stap.
Misschien is het privé, maar mag ik als buitenstaander vragen waarom zij tot voor kort wél lid waren van deze CGK-gemeente? Het is toch heel duidelijk dat het standpunt dat de vrouw ook in het ambt kan dienen, vaak samen opgaat met veranderende opvattingen over de schepping, de plaats van de man en de vrouw in Gods Woord, homoseksualiteit en wat dies meer zij? Ik stel deze vraag mede naar aanleiding van het voor mij schrikbarende fragment van de preek uit de CGK-gemeente van Gouda, wat @Bezorgd eerder deze week deelde, en waarvan ik vermoed dat deze visie ook in Zwolle verkondigd wordt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:Dit alles vindt CGK Zwolle van zo weinig gewicht dat ze toch gewoon op hun goddeloze en eigen gekozen pad doorgaan. Mijn nichtje en haar man zijn daar lid en hebben hun lidmaatschap opgezegd door deze stap.
Misschien is het privé, maar mag ik als buitenstaander vragen waarom zij tot voor kort wél lid waren van deze CGK-gemeente? Het is toch heel duidelijk dat het standpunt dat de vrouw ook in het ambt kan dienen, vaak samen opgaat met veranderende opvattingen over de schepping, de plaats van de man en de vrouw in Gods Woord, homoseksualiteit en wat dies meer zij? Ik stel deze vraag mede naar aanleiding van het voor mij schrikbarende fragment van de preek uit de CGK-gemeente van Gouda, wat @Bezorgd eerder deze week deelde, en waarvan ik vermoed dat deze visie ook in Zwolle verkondigd wordt.
CGK Zwolle is inderdaad al veel langer een zorgenkind in ons kerkverband. Ook over homoseksueel samenleven huldigen zij standpunten die rechtstreeks ingaan tegen de GS uitspraken en tegen Gods Woord.
Ons nichtje kon dat blijkbaar allemaal meemaken maar nu was de maat vol.
De scheur is onze kerken zit nog veel dieper. Preken van de CGK predikanten die bij ons voorgaan worden wel begrepen en gewaardeerd in de HHK en GG maar niet in bv CGK Zwolle. Daar lijken de diensten meer op Mozaïek0318 dan op een klassiek gereformeerde eredienst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J
Berichten: 2596
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Het PKN-model werkt natuurlijk evenmin vlekkeloos, kijk maar naar (onder andere) de HHK die als afscheiding/ bijeffect van de PKN ontstond.

De CGK zijn het enige kerkgenootschap dat voluit gereformeerd is en ook allerlei gereformeerden accepteert. Dus het zou bijzonder spijtig zijn als het wordt opgeheven of minder een afspiegeling is van de veelkleurige genade van God.

Het model leidt niet tot scheuring, de houding van de extreme flanken leidt tot scheuring. De zware broeders willen anderen hun visie ontzeggen en de minder zwaarmoedige broeders kunnen het daarvoor benodigde geduld niet meer opbrengen. Dat ligt niet aan het kerkmodel, maar aan een gebrek aan heiligmaking.
Leidt de houding van extreme flanken tot scheuring of het willen vasthouden aan Gods Woord tot een scheuring. Ik hoop dat degenen die zich in de CGK verzetten tegen de openstelling van de ambten voor vrouwen op dit forum warme steun ontvangen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

eilander schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
Ik snap dat je je als predikant van gemeente A niet gaat bemoeien met de gebeurtenissen in gemeente P, maar als zij gemaild worden door een vrouwelijke preekregelaar bijvoorbeeld, vinden zij dit dan aanvaardbaar? Ja het is geen ambt, maar in veel gemeentes doet de scriba dit toch?
Over scriba gesproken, dat is hier en daar ook al een vrouw. Ze bekleedt geen ambt, maar notuleert bij de k.r. vergaderingen, - en hoort daar dus alle ins en outs - en typt de verslagen e.d.

Ds Klaassen hoorde ik iets zeggen over de zachte druk. Die is veel gevaarlijker nog dan de echte vervolging, want die is duidelijk voor iedereen. Dit soort vernieuwingen vallen daar m.i. ook onder. Er treedt al snel gewenning op en van het een komt het ander.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef:
Dit is nu precies de reden dat veel mensen zich niet aan willen sluiten bij de PKN. Een kerkverband dat niet meer is dan een organisatorische eenheid, maar waar je elkaar niet meer aan kunt spreken op basis van Gods Woord.
En binnen de CGK is er zorg dat het kerkverband niets anders meer is/wordt dan de PKN. Vrijheid blijheid, een ieder doet wat goed is in eigen oog.
Als je de illusie hebt dat er in andere kerken wel sprake is van homogeniteit. Het PKN-model werkt. Het model CGK werkt niet, dat model leidt tot scheuring.
Het PKN model werkt ook niet. Ja grotendeels, maar de plaatselijke bondsgemeentes willen echt geen preekbeurt vervuld hebben door een vrouw. En er zijn ook predikanten die niet tot de kansel gebracht willen worden door een vrouwelijke ambtsdrager.
Als ik hier plaatselijk zie hoe de diverse gemeentes mijlenver uit elkaar liggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie