Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Daarover schreef ik dat ik vind dat je met leertucht in zaken waarover de meningen snel veranderen, heel voorzichtig moet zijn.
Ja, dat las ik. Maar die uitspraak doet geen afbreuk aan het vergevingsgezinde karakter van het kerkrecht. De uitspraken van BhP dragen dan ook een vergevingsgezind karakter, een hoop op herstel. Het wegredeneren van dit karakter zorgt voor vreemde uitspraken dat BhP ineens hoopt op een scheuring e.d.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Toch vind ik dat wel wat fantasierijk. Want zo werkt de tucht natuurlijk niet als een groot deel van de betreffende kerkgemeenschap heel anders denkt.

BhP weet ook wel dat de gemeenten zich niet zullen bekeren, ook al hopen ze dat wellicht oprecht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het standpunt van BhP komt op dit punt overeen met het (meerderheids-)CGK-standpunt. Dat heb ik niet bevestigd, maar ook niet ontkend, en dus was mijn formulering toch prima?
Nee niet prima maar was jouw formulering suggestief. Alsof BhP alleen zijn eigen belangen wil dienen maar zij komen op voor een besluit wat door de hele CGK is genomen op de GS.

Waarom heb jij zo'n afkeer van BhP?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik heb niet zozeer een afkeer van BhP, maar wel van intolerantie.

De gehele CGK -ik neem aan dat je bedoelt een meerderheid van de CGK- heeft een besluit genomen, en een deel van de leden is het daar niet mee eens en wijkt daarvan nu af vanwege de nood van de tijd. Nu is het de vraag hoe je daarmee omgaat.

Dat heeft niets met een hekel of niet aan BhP te maken. Maar het zal duidelijk zijn dat de bezwaarde gemeenten het niet met BhP eens zijn en dus niet menen dat BhP ook hun belangen dient.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Toch vind ik dat wel wat fantasierijk. Want zo werkt de tucht natuurlijk niet als een groot deel van de betreffende kerkgemeenschap heel anders denkt.
Dat is nu juist het kernelement van het bestaansrecht van kerkrecht. Verder is het vergevingskarakter niet fantasierijk, het is door de Heere Jezus Zelf geleerd. Tevens denk ik dat de relatie met Jezus' onderwijs in Mattheus 10 geen heel vreemde link is.
BhP weet ook wel dat de gemeenten zich niet zullen bekeren, ook al hopen ze dat wellicht oprecht.
Al zou het hopen tegen beter weten in zijn, doet dat toch niets af aan de welmenendheid van de oproep van BhP?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik denk ook dat je de tucht hier niet zomaar mee kunt vergelijken. Maar ik moet nog nadenken over de verhouding tussen leerverschillen en leertucht.

Ik ga zonder meer uit van de oprechte wens van BhP om de CGK naar eigen overtuigingen te hervormen/ bij te sturen/ bij de eigen overtuigingen te bewaren. Dat staat wat mij betreft niet ter discussie. Maar ik verwacht wel dat het bestuur ook weet, dat er wel een wonder moet gebeuren wil deze oprechte wens in vervulling gaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik heb niet zozeer een afkeer van BhP, maar wel van intolerantie.

De gehele CGK -ik neem aan dat je bedoelt een meerderheid van de CGK- heeft een besluit genomen, en een deel van de leden is het daar niet mee eens en wijkt daarvan nu af vanwege de nood van de tijd. Nu is het de vraag hoe je daarmee omgaat.

Dat heeft niets met een hekel of niet aan BhP te maken. Maar het zal duidelijk zijn dat de bezwaarde gemeenten het niet met BhP eens zijn en dus niet menen dat BhP ook hun belangen dient.
Ook dit is weer een suggestieve post. BhP=intolerantie. Je bent trouwens ook niet ingegaan op het feit dat de toegekende appels tegen Nieuwegein niet uit BhP gemeenten kwamen. Het verzet tegen deze ongehoorzaamheid is in “midden” CGK gemeenten behoorlijk fel. Ik ben daar erg dankbaar voor.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Een oproep aan de synode om gemeenten te beschouwen als buiten de CGK en daar praktische consequenties aan te verbinden noem ik intolerant, inderdaad. Dat is een heel andere insteek dan die van prof. Selderhuis. Als twee hetzelfde zeggen, zeggen ze nog niet hetzelfde. Het ligt allemaal aan context en doel, en niet te vergeten de uitwerking.

Dat er appels uit middengemeenten komen doet hier niet ter zake. Ik spreek over de oproep van BhP, niet over wat andere gemeenten wel of niet goed doen, ongehoorzaam of juist strijdbaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Een oproep aan de synode om gemeenten te beschouwen als buiten de CGK en daar praktische consequenties aan te verbinden noem ik intolerant, inderdaad. Dat is een heel andere insteek dan die van prof. Selderhuis. Als twee hetzelfde zeggen, zeggen ze nog niet hetzelfde. Het ligt allemaal aan context en doel, en niet te vergeten de uitwerking.

Dat er appels uit middengemeenten komen doet hier niet ter zake. Ik spreek over de oproep van BhP, niet over wat andere gemeenten wel of niet goed doen, ongehoorzaam of juist strijdbaar.
En de oproep van BhP is volkomen in lijn met het referaat van prof.dr. Selderhuis. Hij was immers de eerste die zei dat de ongehoorzame kerkenraden zich feitelijk buiten het kerkverband plaatsen.

Probleem is dat jij in veel discussies de kant kiest van het modernisme en niet meer gereformeerd denkt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nee. Dat is iets totáál anders.

Als jij tegen je zoon zegt, dat hij als de verloren zoon is, is dat nog niet hetzelfde als hem het huis uitzetten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Nee. Dat is iets totáál anders.

Als jij tegen je zoon zegt, dat hij als de verloren zoon is, is dat nog niet hetzelfde als hem het huis uitzetten.
Jij hebt prof. dr.. Selderhuis duidelijk niet gehoord tijdens de vragenbeantwoording. Volkomen in lijn met de BhP oproep.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat klopt. Ik baseer mij op de schriftelijke bronnen. Vooralsnog schat ik in dat prof. Selderhuis de oproep van BhP niet onderschrijft. Bij ieder bewijs van het tegendeel, neem ik mijn idee daarover graag publiekelijk terug.

Ik geloof er niets van dat prof. Selderhuis de synode gevraagd heeft om bepaalde ongehoorzame gemeenten buiten het kerkverband te zetten of te zelfs bevestigen dat zij dat zelf zouden hebben gedaan (wat mijns inziens precies hetzelfde is, maar dan via een flauwe manier om de schuld voor de kerkscheuring bij een ander te leggen).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat klopt. Ik baseer mij op de schriftelijke bronnen. Vooralsnog schat ik in dat prof. Selderhuis de oproep van BhP niet onderschrijft. Bij ieder bewijs van het tegendeel, neem ik mijn idee daarover graag publiekelijk terug.

Ik geloof er niets van dat prof. Selderhuis de synode gevraagd heeft om bepaalde ongehoorzame gemeenten buiten het kerkverband te zetten of te zelfs bevestigen dat zij dat zelf zouden hebben gedaan (wat mijns inziens precies hetzelfde is, maar dan via een flauwe manier om de schuld voor de kerkscheuring bij een ander te leggen).
Prof. Selderhuis zegt letterlijk dat de ongehoorzame kerkenraden het niet vreemd moeten vinden dat het kerkverband het feitelijk onttrekken gaat bevestigen en hun geloofsbrieven niet meer aanvaard.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

O, dat zou mij ook niets verbazen. Dat had ik zelf kunnen schrijven. Toch is dat echt iets anders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:O, dat zou mij ook niets verbazen. Dat had ik zelf kunnen schrijven. Toch is dat echt iets anders.
Misschien voor de onverschillige buitenstaander. Voor de betrokken CGK’er is het duidelijk hetzelfde.

Wel te rusten
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie