Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Ik zat fout. het was ds Egas die het daar over had: https://cip.nl/cip+/75174-ds-a-a-egas-o ... ip-podcast
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Het getuigt van moed om bij het kerkverband te blijven. God is almachtig, maar ik voorzie op de langere termijn tóch problemen. En de vraag is hoe de zaken dan zullen lopen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
s1051952
Berichten: 125
Lid geworden op: 20 okt 2012, 13:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door s1051952 »

Luther schreef:
Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?
Op deze vraag ga ik nog geen antwoord geven. Niet om daarvoor weg te duiken, maar we mogen het toch biddend verwachten van de Heere, ook in de weg van het maken van bezwaar? Als ik nu al zou zeggen: Ik zal dit of dat gaan doen, dan zeg ik daarmee in dit stadium ook: Ik ga wel in appel, maar de Heere zal geen bekering geven.
Dat was ook wat ik bedoelde in mijn eerdere post: we moeten nu kerkordelijk blijven denken. Er zijn inmiddels al verschillende appelschriften toegewezen. Als classes daarna geen consequenties verbinden aan volhardend gedrag (bijv. t.a.v. de vrouw in het ambt, of de uitvoering van het besluit rond homoseksuele relaties), dan dienen we ons te beroepen op de PS en daarna op de GS. Pas als de kerkordelijke weg helemaal is uitgewandeld, moet je de bovenstaande vraag nog eens stellen: want die is pas dán aan de orde. Als je nu al gaat redeneren op basis van wat je verwacht, dan sluit je feitelijk uit dat er bekering zal volgen. Dat lijkt me niet goed. Zo gaat dat ook niet bij leden die in openbare zonden leven: de weg van de kerkelijke censuur moet je als kerk helemaal willen bewandelen.
Toch vind ik deze reactie niet helemaal recht doen aan wat allemaal al speelt in de CGK. Er is sowieso al jaren een kerk binnen de CGK die praktiserende homoseksuelen aan het avondmaal toelaat. Nadat de synode hierover een uitspraak gedaan had (omdat vanuit de classis de situatie was voorgelegd aan de synode), heeft deze kerk de uitspraak naast zich neergelegd. Sterker nog: op de website heeft betreffende kerk toegelicht waarom deze zich niet aan dit besluit houdt. Dit is zonder consequenties gebleven.

Volgens mij weten meerdere forumleden nu wel over welke kerk in het heb.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Laten we maar hopen en bidden dat de bezwaarden een plaats houden in de CGK, aan beide zijden. En vooral dat de bezwaarden ter rechterzijde niet de GG komen versterken, maar dat is wellicht ook uit enig eigenbelang :fi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Laten we maar hopen en bidden dat de bezwaarden een plaats houden in de CGK, aan beide zijden. En vooral dat de bezwaarden ter rechterzijde niet de GG komen versterken, maar dat is wellicht ook uit enig eigenbelang :fi
Ik hoop dat laatste uiteraard wel. Dat zou het geheel van de GG wellicht ten positieve kunnen veranderen. Ik ontvang ze in ieder geval met open armen.

Maar ik denk dat het niet zal gebeuren, dus ik kan je geruststellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Wat mij betreft moet je je wél bezinnen. Zoals ds. P. Roos dat o.a. op zijn blog aangeeft, dat een blijvende oriëntatie op de GKV en dergelijke dan maar als tegenhanger moet krijgen een samenvoeging met de HHK of GG.
Behoudende gemeenten kunnen vanuit samenwerkingsgemeenten op den duur heenwerken naar de HHK of, indien mogelijk de GG. Op die manier kan er een concentratie ontstaan van schriftgetrouwe kerken en gemeenten.
Maar dat klinkt menselijk. Er zijn talloos veel bezwaren. Maar zouden we geen aansluiting kunnen zoeken als gemeenten bij de HHK en de GG? Zou dat tegen de wil van de Heere zijn? Dat geloof ik zelf niet.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik hoef mij daar niet op te bezinnen. Er is mijns inziens geen enkele goede reden om de gemeenten van BhP buiten een gereformeerd kerkverband te willen houden. Maar het zijn wel strijdlustige types, en die hebben we mijns inziens al meer dan genoeg in de GG. Zulke strijdlustige types komen overigens voornamelijk uit andere kerken, dat zegt al genoeg. De aanwinsten uit de CGK hebben mij nooit erg verheugd, in ieder geval.

Het zou goed zijn om eens op een rijtje te zetten welke predikanten in de GG eigenlijk in de GG zijn geboren. Al past dat beter in een ander draadje.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

s1051952 schreef:
Luther schreef:
Jantje schreef:Goed, @Luther, dan heb ik aan jou de volgende vraag:
Stel, de synode besluit voorlopig niets, of er komt een voorlopige tussenoplossing, waarbij de gemeenten die vrouwen in het ambt (overwegen te) bevestigen, zoals bijvoorbeeld de CGK van Zwolle, gewoon hun gang kunnen gaan, terwijl hun lastbrieven nog gewoon door de classes in behandeling worden genomen, en waarbij dus in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers zullen worden bevestigd, zou jij dan lid blijven van de CGK? Of zou je een andere weg kiezen? En zo ja, welke weg?
Op deze vraag ga ik nog geen antwoord geven. Niet om daarvoor weg te duiken, maar we mogen het toch biddend verwachten van de Heere, ook in de weg van het maken van bezwaar? Als ik nu al zou zeggen: Ik zal dit of dat gaan doen, dan zeg ik daarmee in dit stadium ook: Ik ga wel in appel, maar de Heere zal geen bekering geven.
Dat was ook wat ik bedoelde in mijn eerdere post: we moeten nu kerkordelijk blijven denken. Er zijn inmiddels al verschillende appelschriften toegewezen. Als classes daarna geen consequenties verbinden aan volhardend gedrag (bijv. t.a.v. de vrouw in het ambt, of de uitvoering van het besluit rond homoseksuele relaties), dan dienen we ons te beroepen op de PS en daarna op de GS. Pas als de kerkordelijke weg helemaal is uitgewandeld, moet je de bovenstaande vraag nog eens stellen: want die is pas dán aan de orde. Als je nu al gaat redeneren op basis van wat je verwacht, dan sluit je feitelijk uit dat er bekering zal volgen. Dat lijkt me niet goed. Zo gaat dat ook niet bij leden die in openbare zonden leven: de weg van de kerkelijke censuur moet je als kerk helemaal willen bewandelen.
Toch vind ik deze reactie niet helemaal recht doen aan wat allemaal al speelt in de CGK. Er is sowieso al jaren een kerk binnen de CGK die praktiserende homoseksuelen aan het avondmaal toelaat. Nadat de synode hierover een uitspraak gedaan had (omdat vanuit de classis de situatie was voorgelegd aan de synode), heeft deze kerk de uitspraak naast zich neergelegd. Sterker nog: op de website heeft betreffende kerk toegelicht waarom deze zich niet aan dit besluit houdt. Dit is zonder consequenties gebleven.

Volgens mij weten meerdere forumleden nu wel over welke kerk in het heb.
Ja, dat gaat over Zwolle. Wie zegt dat dit zonder consequenties blijft? Wie zegt dat de classis Zwolle hierover al uitgesproken is?
Laatst gewijzigd door Luther op 11 okt 2019, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Herman schreef:Wat mij betreft moet je je wél bezinnen. Zoals ds. P. Roos dat o.a. op zijn blog aangeeft, dat een blijvende oriëntatie op de GKV en dergelijke dan maar als tegenhanger moet krijgen een samenvoeging met de HHK of GG.
Behoudende gemeenten kunnen vanuit samenwerkingsgemeenten op den duur heenwerken naar de HHK of, indien mogelijk de GG. Op die manier kan er een concentratie ontstaan van schriftgetrouwe kerken en gemeenten.
Maar dat klinkt menselijk. Er zijn talloos veel bezwaren. Maar zouden we geen aansluiting kunnen zoeken als gemeenten bij de HHK en de GG? Zou dat tegen de wil van de Heere zijn? Dat geloof ik zelf niet.
Het vormen van een samenwerkingsgemeente CGK/HHK is kerkordelijk allang mogelijk, alleen nog nooit in de praktijk gebracht. Ik zou zo gauw ook geen plaats weten waar dat zinnig is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:Laten we maar hopen en bidden dat de bezwaarden een plaats houden in de CGK, aan beide zijden. En vooral dat de bezwaarden ter rechterzijde niet de GG komen versterken, maar dat is wellicht ook uit enig eigenbelang :fi
Wat is volgens jou de weg, wanneer een kerk zich weigert te conformeren aan synodale uitspraken. (En ik heb het dan over zaken die de uitleg van de Schrift, de confessie of de kerkorde raken.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dan lijkt het mij goed om tot zichzelf in te keren.

De uitleg van de Schrift is geen zaak voor de synode. Anders gaat die al snel heersen over het geweten. De kerkorde is ook niet het einde van alle tegenspraak.

Maar goed, ik weet het antwoord op deze vraag ook niet. Ik begrijp dat er ergens een grens is, en dat is ook goed, en ook dat het in deze bedeling niet anders mogelijk is dan dat die grens door de meerderheid van de gelovigen bepaald wordt. En ik vind het goed dat een kerk weerstaat wat haar belijden weerspreekt. Maar ja. Het probleem is dat mensen nogal verschillend denken over wat het belijden precies omvat.

Zelf zie ik geen vrijzinnigheid in de CGK. Ik ben een paar keer in CGK Zwolle geweest, maar het lijkt een vitale en orthodoxe gemeente, waar ik heel dankbaar voor ben. En ik weet dat daarover heel verschillend gedacht wordt, al naar gelang men over concrete verschilpunten oordeelt.

Ik kan er dus weinig zinnigs over zeggen. Uiteindelijk is het de vraag hoeveel christenen van elkaar kunnen verdragen. Dat geldt nadrukkelijk ook voor de linkerflank. Hoe lang kun je verdragen dat de in jouw ogen zwakke broeders een punt maken van iets waartegen jij helemaal het bezwaar niet inziet? En andersom: hoe lang kun je verdragen dat een ander naar jouw mening wereldgelijkvormige keuzes maakt maar toch veel van Jezus houdt en Hem wil navolgen?

Dat is een ontzettend moeilijke discussie, waarbij ik er vast van overtuigd ben dat de heilige Geest veel mildheid geeft en weinig verwijten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Ik wist niet dat je zo naïef kon zijn. Maar goed, @Stof schreef eerder vandaag in een ander draadje over een rotonde-alert, dus ik ga er voor de rest maar niet teveel op in.

Verder ook erg jammer dat je 'heilig' in 'Heilige Geest' wéér zonder hoofdletter schrijft, maar ik begrijp inmiddels dat je dat hebt afgekeken van de website van de CGK van Zwolle. Ik zag daar van de week, toen in dit draadje gewezen werd dat dit ook de eerste niet-samenwerkingsgemeente binnen de CGK is die overweegt vrouwen in het ambt te bevestigen, dat zij dat ook zonder hoofdletter schrijven op hun website. Ik vind het erg storend en het is ook in het geheel niet volgens de Bijbel. Zelfs in Jongbloed-uitgaven staat het consequent met een hoofdletter geschreven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dan lijkt het mij goed om tot zichzelf in te keren.

De uitleg van de Schrift is geen zaak voor de synode. Anders gaat die al snel heersen over het geweten. De kerkorde is ook niet het einde van alle tegenspraak.

Maar goed, ik weet het antwoord op deze vraag ook niet. Ik begrijp dat er ergens een grens is, en dat is ook goed, en ook dat het in deze bedeling niet anders mogelijk is dan dat die grens door de meerderheid van de gelovigen bepaald wordt. En ik vind het goed dat een kerk weerstaat wat haar belijden weerspreekt. Maar ja. Het probleem is dat mensen nogal verschillend denken over wat het belijden precies omvat.

Zelf zie ik geen vrijzinnigheid in de CGK. Ik ben een paar keer in CGK Zwolle geweest, maar het lijkt een vitale en orthodoxe gemeente, waar ik heel dankbaar voor ben. En ik weet dat daarover heel verschillend gedacht wordt, al naar gelang men over concrete verschilpunten oordeelt.

Ik kan er dus weinig zinnigs over zeggen. Uiteindelijk is het de vraag hoeveel christenen van elkaar kunnen verdragen. Dat geldt nadrukkelijk ook voor de linkerflank. Hoe lang kun je verdragen dat de in jouw ogen zwakke broeders een punt maken van iets waartegen jij helemaal het bezwaar niet inziet? En andersom: hoe lang kun je verdragen dat een ander naar jouw mening wereldgelijkvormige keuzes maakt maar toch veel van Jezus houdt en Hem wil navolgen?

Dat is een ontzettend moeilijke discussie, waarbij ik er vast van overtuigd ben dat de heilige Geest veel mildheid geeft en weinig verwijten.
Wonderlijk toch, dat naarmate de zaak zelve helderder wordt, de reacties en mogelijke consequenties vager worden.
Wat een rare uitspraak dat de GS niet over de uitleg van de Schrift gaat.
Een GS is een samenkomen van de gezamenlijke kerken, omdat in de wijsheid van de meerdere vergadering ook verwacht mag worden dat er meer geestelijke kennis bij elkaar komt. Als de GS heeft uitgesproken dat een homoseksuele relatie tussen twee mannen of twee vrouwen in strijd is met het spreken van de Schrift, dan is dat bindend voor alle kerken van het kerkverband. Dat is de essentie van wat een kerkverband is. Lees art. 31 van de DKO.
Een kerk is geroepen om te weerspreken wat haar belijden weerspreekt. En na vele vermaningen komt dan (net als bij censuur over leden) een moment dat een kerk geen deel meer kan uitmaken van het verband, waar ze kennelijk zelf niet meer bij wil horen, gezien haar breken met de orde van de kerk. Prof. Selderhuis was daarover glashelder afgelopen maart. Een kerk die willens en wetens ook na herhaalde vermaningen welbewust handelt in strijd met de synodale besluiten, de kerkorde, de confessie of de Schrift, zondigt! En bij volharding in de zonde volgt altijd afsnijding.

Komt nog bij dat het ook gewoon gaat om woordbreuk!
Elke ambtsdrager ondertekent o.a. dat hij zich zal houden aan de kerkorde. Dat staat ook in de lastbrief als je op een classis verschijnt. Als je dan in de praktijk handelt in strijd met de kerkorde en de lastbrief, terwijl je daar wel voor tekent, dan heet dan in rond Hollands liegen. Als dat bij herhaling gebeurt en kerken daarin volharden, dan is art.80 van de DKO daarover glashelder: (Ik citeer de uitgave van de GG 2008)
Artikel 80
Voorts onder de grove zonden die waardig zijn met opschorting of afstelling van de dienst gestraft te worden, zijn deze de voornaamste: valse leer of ketterij, openbare scheurmaking, openlijke blasfemie, simonie, trouweloze verlating van zijn dienst of indringing in de dienst van een ander, meinedigheid, echtbreuk, hoererij, dieverij, geweld, gewoonlijke dronkenschap, vechterij, vuil gewin; in het kort alle zonden en grove feiten die de auteur voor de wereld eerloos maken en in een ander gewoon lidmaat der kerk de afsnijding waardig zouden gerekend worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

@Jantje:
Dat is gewoon de huidige juiste spelling. Dat heb ik nu al drie keer geschreven.

https://www.debijbel.nl/kennis-achtergr ... lige-geest

Het woordje heilig is ook niet nodig om de heilige Geest aan te duiden. Het is niet zo dat we zijn Naam half gebruiken als we spreken over Vader, Zoon en Geest. Het woordje heilige is een gewoon bijvoegsel, zoals dat ook geldt voor de heilige Doop. De gewoonte om overal hoofdletters aan toe te voegen, maakt teksten mijns inziens lelijker.

@Luther:
Ik probeer zeker niet vaag te zijn, maar wel voorzichtig. Dat kan geen kwaad, want ik ben meestal eerder te scherp dan te voorzichtig in mijn formuleringen.

In de gereformeerde traditie is de exegese vrij. Daar gaat de synode dus niet over, voor zover ik weet. Zelfs in de Gereformeerde Gemeenten heeft men nooit vastgesteld wat nu precies evangeliebeloften en wat verbondsbeloften zijn. Zou dat wel gebeuren, dan zou dat tamelijk ongereformeerd zijn, omdat daarmee de vrijheid van exegese op het spel staat. Dat is meer sektarisch dan gereformeerd.

Ik ben het met je eens dat een leer- of ethische uitspraak bindend is voor alle christelijke gemeenten uit het kerkverband. Dat is echter niet hetzelfde als dat de synode de exegese bepaalt. Het gaat dan om de uitoefening van het onderlinge opzicht.

Met de laatste alinea ben ik het eens. Zij het dat ik geloof dat afsnijding uit de christelijke gemeenschap alleen kan als je heel zeker weet dat iemand voor eeuwig verloren gaat als hij zich niet bekeert. Als je het doet om de baas te spelen, bega je als kerkenraad of kerkverband een heel grote zonde. Ik kan me niet voorstellen dat een meerderheid van de kerken zo over deze onderwerpen denkt. Maar we zullen het afwachten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:In de gereformeerde traditie is de exegese vrij. Daar gaat de synode dus niet over, voor zover ik weet. Zelfs in de Gereformeerde Gemeenten heeft men nooit vastgesteld wat nu precies evangeliebeloften en wat verbondsbeloften zijn. Zou dat wel gebeuren, dan zou dat tamelijk ongereformeerd zijn, omdat daarmee de vrijheid van exegese op het spel staat. Dat is meer sektarisch dan gereformeerd.
Maar de exegese is niet zó vrij dat iets door de één zondig en door de ander als overeenkomstig Gods wil genoemd kan worden. Met de uitspraak 'exegese is vrij' wordt bedoeld dat een predikant in vrijheid mag luisteren naar de Schriften en een uitleg niet bij voorbaat wordt aangereikt van buitenaf. Maar na de exegese zijn er wel de grenzen van de gereformeerde hermeneutiek en de confessie. Dat wordt nog wel eens vergeten. Een uitstekend artikeltje hierover vond ik op Digibron.nl. Ooit heeft ds. Moerkerken in Daniël uitgelegd waar de uitdrukking 'exegese is vrij' vandaan komt, maar ook wat daaronder niet verstaan mag worden.
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... -uitleggen

Dan nog even over een synode. Een synode behandelt alleen wat door de mindere vergaderingen is aangereikt. Kennelijk vonden de kerken dat er een uitspraak moest komen over de uitleg van de Schrift inzake homoseksuele relaties. Dan werkt een gereformeerd kerkverband zo, dat je je dus ook houdt aan wat je gezamenlijk hebt afgesproken.
En ja, als je het scherp wil hebben: ik denk inderdaad dat de hermeneutiek die ruimte ziet voor homoseksuele praxis en vrouwelijke ambtsdragers uiteindelijk leidt tot een manier van Bijbellezen waardoor het eeuwig heil van mensen wordt geraakt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie