Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Luther schreef:
Herman schreef:De opmerking "Geen enkele gemeente wordt gedwongen om christelijk gereformeerd te zijn", staat wat mij betreft op gespannen voet met het het gereformeerde kerkbegrip waarin ieder wordt opgeroepen zich bij de kerk te voegen.

Het buiten een verband plaatsen van een gemeente kan dus alleen langs de lijnen van de classicale tucht lopen en niet op basis van vrijwilligheid of vrijblijvendheid.
Die zin moet je wel lezen in het licht van het hele artikel. Gemeenten die rond homoseksuele relaties en vrouw in ambt maar blijven drammen en onbijbelse ruimte vragen, goed wetend dat die ruimte er niet is; in die zin zijn de rapporten van 1998 en 2013 gewoon duidelijk, moeten niet gek opkijken dat ze de vraag voorgelegd krijgen: 'Waarom wilt u nog zo graag CGK blijven?' En alstublieft nu geen antwoorden met hoge woorden over wat de kerk is. Die worden namelijk als het ze uitkomt ook door gemeenten als Zwolle gebruikt. Maar als de kerk inderdaad zo'n hoge zaak is, zoals je dan tegenwerpt, dan houd je je ook aan de orde die binnen de kerk is afgesproken.
Dit is een uitspraak in een lijn aan uitspraken. Je ziet het hier bij Huisman ook. Het is echt een andere visie op wat een kerk is. Natuurlijk speelt het verschil tussen kerkgenootschap en kerkverband een rol, maar ook binnen de structuur van een kerkverband kun je een bijbels-gereformeerde visie hebben op wat een kerk is. En dat is géén groep gelijkgezinden, waar je je naar believen bij kunt voegen of aan kunt onttrekken.

Overigens is het helder dat het vanuit christelijk perspectief de voorkeur verdient dat je als minderheid de minste bent als de meerderheid geen ruimte ziet voor jouw standpunt. In de weerbarstige praktijk van alledag is het alleen niet altijd makkelijk te handhaven.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Luther schreef:
Herman schreef:De opmerking "Geen enkele gemeente wordt gedwongen om christelijk gereformeerd te zijn", staat wat mij betreft op gespannen voet met het het gereformeerde kerkbegrip waarin ieder wordt opgeroepen zich bij de kerk te voegen.

Het buiten een verband plaatsen van een gemeente kan dus alleen langs de lijnen van de classicale tucht lopen en niet op basis van vrijwilligheid of vrijblijvendheid.
Die zin moet je wel lezen in het licht van het hele artikel. Gemeenten die rond homoseksuele relaties en vrouw in ambt maar blijven drammen en onbijbelse ruimte vragen, goed wetend dat die ruimte er niet is; in die zin zijn de rapporten van 1998 en 2013 gewoon duidelijk, moeten niet gek opkijken dat ze de vraag voorgelegd krijgen: 'Waarom wilt u nog zo graag CGK blijven?' En alstublieft nu geen antwoorden met hoge woorden over wat de kerk is. Die worden namelijk als het ze uitkomt ook door gemeenten als Zwolle gebruikt. Maar als de kerk inderdaad zo'n hoge zaak is, zoals je dan tegenwerpt, dan houd je je ook aan de orde die binnen de kerk is afgesproken.
Dit is een uitspraak in een lijn aan uitspraken. Je ziet het hier bij Huisman ook. Het is echt een andere visie op wat een kerk is. Natuurlijk speelt het verschil tussen kerkgenootschap en kerkverband een rol, maar ook binnen de structuur van een kerkverband kun je een bijbels-gereformeerde visie hebben op wat een kerk is. En dat is géén groep gelijkgezinden, waar je je naar believen bij kunt voegen of aan kunt onttrekken.

Overigens is het helder dat het vanuit christelijk perspectief de voorkeur verdient dat je als minderheid de minste bent als de meerderheid geen ruimte ziet voor jouw standpunt. In de weerbarstige praktijk van alledag is het alleen niet altijd makkelijk te handhaven.
De CGK heeft de Dordtse Kerkorde, als je die orde als kerk (of deel van de kerk) wilt na leven dan hoort er ook tucht bij diegene die niet wandelen overeenkomstig Gods Woord, dat is van een andere orde dan die van 51 die de oa de HHk heeft.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Zeker hoort daar de tucht bij. Dat schreef ik al eerder.

De kerkenraad heeft de sleutels van Gods koninkrijk. Dat is een zware verantwoordelijkheid, en die wordt in de gereformeerde traditie gezamenlijk uitgeoefend met de bredere vergaderingen. Hoe breder, hoe minder kans op vergissingen bij het uitoefenen van de sleutelmacht.

Behalve dan als een kerkgemeenschap eenkennig is, en zijn leden sorteert op geestelijke herkenning. Dan gaat er snel iets mis, en daarmee werkt eigenlijk het bijbels-gereformeerde kerkmodel gelijk al niet meer naar behoren.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:Zeker hoort daar de tucht bij. Dat schreef ik al eerder.

De kerkenraad heeft de sleutels van Gods koninkrijk. Dat is een zware verantwoordelijkheid, en die wordt in de gereformeerde traditie gezamenlijk uitgeoefend met de bredere vergaderingen. Hoe breder, hoe minder kans op vergissingen bij het uitoefenen van de sleutelmacht.

Behalve dan als een kerkgemeenschap eenkennig is, en zijn leden sorteert op geestelijke herkenning. Dan gaat er snel iets mis, en daarmee werkt eigenlijk het bijbels-gereformeerde kerkmodel gelijk al niet meer naar behoren.
Je weet dat je nu onzin spreekt. Het gaat om die kwesties die nu spelen over het gezag van de Schrift; het gereformeerd kerkmodel laat niet toe dat daarin verschillen bestaan. Dat heeft niets te maken met eenvormigheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik heb daar niets over gezegd, niets zinnigs en niets onzinnigs.

Ik heb het hier over de visie op de kerk. Dat was ook het onderwerp van mijn opmerkingen over het artikel. Er staat nog veel meer in het artikel, maar daar was weinig nieuwswaardigs aan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Zeker hoort daar de tucht bij. Dat schreef ik al eerder.

De kerkenraad heeft de sleutels van Gods koninkrijk. Dat is een zware verantwoordelijkheid, en die wordt in de gereformeerde traditie gezamenlijk uitgeoefend met de bredere vergaderingen. Hoe breder, hoe minder kans op vergissingen bij het uitoefenen van de sleutelmacht.

Behalve dan als een kerkgemeenschap eenkennig is, en zijn leden sorteert op geestelijke herkenning. Dan gaat er snel iets mis, en daarmee werkt eigenlijk het bijbels-gereformeerde kerkmodel gelijk al niet meer naar behoren.
Je weet dat je nu onzin spreekt. Het gaat om die kwesties die nu spelen over het gezag van de Schrift; het gereformeerd kerkmodel laat niet toe dat daarin verschillen bestaan. Dat heeft niets te maken met eenvormigheid.
Ik heb daar niets over gezegd, niets zinnigs en niets onzinnigs.

Ik heb het hier over de visie op de kerk. Dat was ook het onderwerp van mijn opmerkingen over het artikel. Er staat nog veel meer in het artikel, maar daar was weinig nieuwswaardigs aan.
De visie op de kerk in het gereformeerde kerkmodel is dat de kerk gegrond is op Gods Woord, de confessie en gereguleerd door de kerkorde. Zij die de kerkorde terzijde schuiven, de confessie op punten niet delen en aan het Schriftgezag tornen, dienen dringend vermaand te worden, en bij volharding buiten het kerkverband geplaatst te worden.
In de situatie van de kerkelijke verdeeldheid is er vervolgens de mogelijkheid dat een gemeente zich aansluit bij een ander kerkverband. Dat is beter dan de binnenkerkelijke spanning zo op te voeren dat alle energie daarheen gaat. In die zin is binnen het gereformeerde kerkmodel de mogelijkheid dat een gemeente zich aansluit, maar ook weer vertrekt. Een plaatselijke gemeente is binnen de gereformeerde visie namelijk zelfstandig.

Wat jij wil, is het hervormde model: iedereen die zich kerk en christelijk noemt, hoort bij de kerk, wat men verder ook moge leren. Ik respecteer de keuze voor zo'n kerkmodel, alleen dat is niet het gereformeerde kerkmodel. Zou je als gezamenlijke kerken over willen stappen naar het hervormde kerkmodel, dan is ook dat mogelijk, maar dan doe je dat ordelijk. En tot die tijd houd je je op z'n minst uit fatsoen aan de genomen besluiten. Ik begrijp niet wat daar nu zo moeilijk aan is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het hervormde kerkmodel is in hoofdlijnen ook gereformeerd in de zin waarover wij hier spreken, afgezien van wellicht enkele invloeden uit de tijd van Koning Willem I. Daar heb ik verder geen verstand van.

En verder is dit een heel andere discussie, maar ik ben het met je eerste alinea helemaal eens. Dat neemt echter mijn kanttekeningen bij het betoog van ds. Uitslag niet weg.

En ik betwist dat ik ergens zou hebben gepleit voor het hervormde kerkmodel in de zin van een kerk zonder tucht. Want dat is heel expliciet niet het geval.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

mcgk schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-clas ... -1.1619037

Het lijkt nu helemaal te exploderen.

Een classis die gaat gedogen.
De classis zegt te willen wachten op een GS-uitspraak voordat zij maatregelen nemen. Maar na deze classis zaak (als antwoord op meerdere appelschriften) ligt nu neem ik aan de route naar PS West open?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

mcgk schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-clas ... -1.1619037
Het lijkt nu helemaal te exploderen.
Een classis die gaat gedogen.
Eerder deed de CGK te Rotterdam Zuid dit ook al, dus zo nieuw is het niet.
mcgk schreef:Alle hoop ontvliedt mij een beetje.
Die is mij al ontvloden. Ik heb heel lang geduld gehad en gehoopt dat...
Maar hier in de regio hoor ik het ene onheilsbericht na het andere.
Wat is zinvol, overgaan naar een andere CGK of dan toch maar het kerkverband verlaten?

En er komt nog meer aan, waarvan ik niet begrijp waarom dit nog niet in het nieuws terechtgekomen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
mcgk schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/cgk-clas ... -1.1619037
Het lijkt nu helemaal te exploderen.
Een classis die gaat gedogen.
Eerder deed de CGK te Rotterdam Zuid dit ook al, dus zo nieuw is het niet.
mcgk schreef:Alle hoop ontvliedt mij een beetje.
Die is mij al ontvloden. Ik heb heel lang geduld gehad en gehoopt dat...
Maar hier in de regio hoor ik het ene onheilsbericht na het andere.
Wat is zinvol, overgaan naar een andere CGK of dan toch maar het kerkverband verlaten?

En er komt nog meer aan, waarvan ik niet begrijp waarom dit nog niet in het nieuws terechtgekomen is.
Zolang nog het de Bijbel in alle diepten wordt verkondigd, blijven, maar als dit ook niet het geval is en je hebt daar al uitvoerig over gesproken met kerkenraad dan zou ik weggaan
Ik weet dat dit gevaarlijk is om als niet-PKN'er dit te zeggen maar ik doe het toch. :hum
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12043
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Een interessant artikel op het ND waarin een PKN theoloog (prof Barnard) een onlangs gehouden betoog over vrouw en ambt van dr. Van den Belt bestrijdt met onder andere deze zin: ‘Aan de PThU starten we, conform de Kerkorde van de Protestantse Kerk, bij de positie dat er in het ambt ruimte is voor man en vrouw, en dat heeft iedereen te respecteren.’

Als het dus eenmaal zover is en je zegt er iets van, dan krijg je dus deze repliek.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

De kerk verkeerd in storm. En welhaast elk kerkverband.
Heel zorgelijk allemaal.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Zolang nog het de Bijbel in alle diepten wordt verkondigd, blijven, maar als dit ook niet het geval is en je hebt daar al uitvoerig over gesproken met kerkenraad dan zou ik weggaan
Ik weet dat dit gevaarlijk is om als niet-PKN'er dit te zeggen maar ik doe het toch. :hum
Je bedoelt: als niet CGKer. ;)
Volgens mij verwar jij me weleens met iemand anders.
De Bijbel wordt soms in alle diepten verkondigd, door gastpredikanten.
Dat is het voordeel (of zo je wilt het nadeel) als je vrijwel elke week een andere predikant hoort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:Een interessant artikel op het ND waarin een PKN theoloog (prof Barnard) een onlangs gehouden betoog over vrouw en ambt van dr. Van den Belt bestrijdt met onder andere deze zin: ‘Aan de PThU starten we, conform de Kerkorde van de Protestantse Kerk, bij de positie dat er in het ambt ruimte is voor man en vrouw, en dat heeft iedereen te respecteren.’

Als het dus eenmaal zover is en je zegt er iets van, dan krijg je dus deze repliek.
on-Bijbelse zaken mag je in geen geval respecteren, ik vraag me af hoe geref-hervormde studenten dan wel het kunnen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Dankbaar voor de duidelijke reactie van Bewaar het Pand op de uitspraak van de classis Haarlem.
De zorgen of wij als CGK ongedeeld dit jaar doorkomen nemen toe. Ken diverse ambtsdragers die er slapeloze nachten van hebben.


https://www.bewaarhetpand.nl/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie