Ik vind het nogal wat om dat van de kansel te roepen...merel schreef:Ja en in dat kader denk ik dat de CGK heel ver gaat in het gedogen van bepaalde situaties. En de CGK niet alleen hoor. Ik denk dat dit in andere kerken ook veel voorkomt. Het is ook voor een predikant en kr niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
- Bonny
- Berichten: 2472
- Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
- Locatie: In partibus infidelium
- Contacteer:
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
The Groom's still waiting at the altar
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Het was ook haar verklaring
Wellicht een soort van verkapte schuldbelijdenis.
Wellicht een soort van verkapte schuldbelijdenis.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Waarom noem je dat 'verkapt'?
Na schuldbelijdenis is de weg naar het avondmaal open, en ik vind het eigenlijk wel schokkend om jouw reactie daarop te lezen. Maar dit is wat mij betreft ook meer wat voor een afzonderlijk draadje over de tucht. Misschien wil één van de moderatoren daarover een besluit nemen.
Na schuldbelijdenis is de weg naar het avondmaal open, en ik vind het eigenlijk wel schokkend om jouw reactie daarop te lezen. Maar dit is wat mij betreft ook meer wat voor een afzonderlijk draadje over de tucht. Misschien wil één van de moderatoren daarover een besluit nemen.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Dat jij dit schokkend vindt, begrijp ik. Ik heb alleen iets meer achtergrond informatie waarom ik het niet kies vond/ vind.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Dan is het misschien niet zo geschikt voor een openbaar gesprek. Dat kan natuurlijk.
-
- Berichten: 8286
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Waarom zouden homoseksuelen niet een kerkdienst mogen bezoeken ?merel schreef:Ja en in dat kader denk ik dat de CGK heel ver gaat in het gedogen van bepaalde situaties. En de CGK niet alleen hoor. Ik denk dat dit in andere kerken ook veel voorkomt. Het is ook voor een predikant en kr niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan.
Ik weet van een andere CGK predikant dat er ook veel homoseksuelen zijn diensten bezoeken. Zij komen uit de andere kerken uit het dorp. Zij nemen niet deel aan de sacramenten, maar zitten trouw in zijn diensten.
Hoe zou je hier dan als predikant mee om moeten gaan? Het lijkt mij een groot dilemma
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Het betreft hier meerdere praktiserende/samenwonende stellen die de diensten trouw bezoeken. Het lijkt mij als predikant en als kr moeilijk om hier een duidelijke lijn in te trekken.Aan de ene kant ben je het (wellicht) niet eens met de keuze die zij hierin maken. Aan de andere kant heb je met trouwe kerkgangers/christenen te maken die je ook niet de deur wil wijzen.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.merel schreef:Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Het betreft hier meerdere praktiserende/samenwonende stellen die de diensten trouw bezoeken. Het lijkt mij als predikant en als kr moeilijk om hier een duidelijke lijn in te trekken.Aan de ene kant ben je het (wellicht) niet eens met de keuze die zij hierin maken. Aan de andere kant heb je met trouwe kerkgangers/christenen te maken die je ook niet de deur wil wijzen.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Die kant dacht ik ook op. Als de prediking de norm van Gods Woord niet meer helder uitlegt of omwille van vriendelijkheid achterwege laat, dan krijg je op den duur een vermenging van kerk en wereld en dan is het te laat.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Vermenging met een andere kerk kan al fataal zijn.Herman schreef:Als de prediking de norm van Gods Woord niet meer helder uitlegt of omwille van vriendelijkheid achterwege laat, dan krijg je op den duur een vermenging van kerk en wereld en dan is het te laat.
Welnee.Valcke schreef: Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.
Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Zij zijn geen lid, maar kerken er wekelijks. Zij nemen ook ( nog) geen deel aan de sacramenten.Valcke schreef:Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.merel schreef:Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Het betreft hier meerdere praktiserende/samenwonende stellen die de diensten trouw bezoeken. Het lijkt mij als predikant en als kr moeilijk om hier een duidelijke lijn in te trekken.Aan de ene kant ben je het (wellicht) niet eens met de keuze die zij hierin maken. Aan de andere kant heb je met trouwe kerkgangers/christenen te maken die je ook niet de deur wil wijzen.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om de visie van CGK Zwolle zo hard te veroordelen. Zij hebben, net zoals veel meer kerken aan de midden en linker vlak van de gezindte, al veel meer de maken met vraagstukken die als normaal in de samenleving zijn, zoals overspel, scheiding, samenwonen en homoseksuele relaties.
Een ander voorbeeld uit de praktijk. Een huwelijk van een begin 30-er valt door overspel. De 'schuldige' komt met haar nieuwe (onkerkelijke) partner vervolgens trouw in een andere kerk. Zij vragen kerkelijke huwelijksbevestiging aan. Dit wordt geweigerd. Dat begrijpt het stel en zij begrijpen ook dat hun relatie verkeerd begonnen is. Zij trouwen en de vrouw blijkt op moment van trouwen ook al zwanger te zijn ( bewuste keuze). Week na het huwelijk is het HA en zij gaat aan. Wat doen je als kr? Zet je dan ook iemand onder censuur? Een jaar later wordt het kind gedoopt en niemand heeft het er meer over.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)Mara schreef:Welnee.Valcke schreef: Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.
Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Zie jij nog wel eens toepassing van de tucht? Ik heb het alleen in een linker flank van de GKV ( 15 jaar geleden) meegemaakt dat iemand die ging samenwonen onder censuur gezet werd.eilander schreef:Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)Mara schreef:Welnee.Valcke schreef: Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.
Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Daarbij zijn mensen niet meer onder de indruk van een tucht. Dan komen ze toch niet meer? of zij zoeken een andere kerk op
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Je hoeft het niet voorzichtig te doen in dit geval, want ik ben inmiddels op een punt aangekomen waarop ik moet besluiten hoe het verder moet. Ik wil van harte lid blijven van de CGK, maar dan nog vergt dat offers.eilander schreef:Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)
Jarenlang wordt je bijna monddood gemaakt met het repliek (helaas ook op dit forum) dat het maar bijzaken zijn.
Maar die babyvosjes groeien uit tot volwassen vossen, die de wijngaard bederven.
En het lijkt wel of het steeds sneller gaat.
Ik moet niet zo zeuren over de vorm. Maar het is vorm zonder inhoud geworden!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Ja, ik zie dat nog wel. En dat mensen dan overstappen, is erg genoeg - maar dan nóg wordt wel de tucht gehandhaafd.merel schreef:Zie jij nog wel eens toepassing van de tucht? Ik heb het alleen in een linker flank van de GKV ( 15 jaar geleden) meegemaakt dat iemand die ging samenwonen onder censuur gezet werd.eilander schreef:Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)Mara schreef:Welnee.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.
Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Daarbij zijn mensen niet meer onder de indruk van een tucht. Dan komen ze toch niet meer? of zij zoeken een andere kerk op
Overigens moet de tucht niet los staan van de prediking. Het kan immers niet zo zijn dat in de prediking zaken worden goedgepraat die zonden zijn en tuchtwaardig.