Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bonny »

merel schreef:Ja en in dat kader denk ik dat de CGK heel ver gaat in het gedogen van bepaalde situaties. En de CGK niet alleen hoor. Ik denk dat dit in andere kerken ook veel voorkomt. Het is ook voor een predikant en kr niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan.
Ik vind het nogal wat om dat van de kansel te roepen...
The Groom's still waiting at the altar
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Het was ook haar verklaring ;)
Wellicht een soort van verkapte schuldbelijdenis.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Waarom noem je dat 'verkapt'?

Na schuldbelijdenis is de weg naar het avondmaal open, en ik vind het eigenlijk wel schokkend om jouw reactie daarop te lezen. Maar dit is wat mij betreft ook meer wat voor een afzonderlijk draadje over de tucht. Misschien wil één van de moderatoren daarover een besluit nemen.
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Dat jij dit schokkend vindt, begrijp ik. Ik heb alleen iets meer achtergrond informatie waarom ik het niet kies vond/ vind.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dan is het misschien niet zo geschikt voor een openbaar gesprek. Dat kan natuurlijk.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Ja en in dat kader denk ik dat de CGK heel ver gaat in het gedogen van bepaalde situaties. En de CGK niet alleen hoor. Ik denk dat dit in andere kerken ook veel voorkomt. Het is ook voor een predikant en kr niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan.

Ik weet van een andere CGK predikant dat er ook veel homoseksuelen zijn diensten bezoeken. Zij komen uit de andere kerken uit het dorp. Zij nemen niet deel aan de sacramenten, maar zitten trouw in zijn diensten.
Hoe zou je hier dan als predikant mee om moeten gaan? Het lijkt mij een groot dilemma
Waarom zouden homoseksuelen niet een kerkdienst mogen bezoeken ?
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Het betreft hier meerdere praktiserende/samenwonende stellen die de diensten trouw bezoeken. Het lijkt mij als predikant en als kr moeilijk om hier een duidelijke lijn in te trekken.Aan de ene kant ben je het (wellicht) niet eens met de keuze die zij hierin maken. Aan de andere kant heb je met trouwe kerkgangers/christenen te maken die je ook niet de deur wil wijzen.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

merel schreef:Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Het betreft hier meerdere praktiserende/samenwonende stellen die de diensten trouw bezoeken. Het lijkt mij als predikant en als kr moeilijk om hier een duidelijke lijn in te trekken.Aan de ene kant ben je het (wellicht) niet eens met de keuze die zij hierin maken. Aan de andere kant heb je met trouwe kerkgangers/christenen te maken die je ook niet de deur wil wijzen.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Die kant dacht ik ook op. Als de prediking de norm van Gods Woord niet meer helder uitlegt of omwille van vriendelijkheid achterwege laat, dan krijg je op den duur een vermenging van kerk en wereld en dan is het te laat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Herman schreef:Als de prediking de norm van Gods Woord niet meer helder uitlegt of omwille van vriendelijkheid achterwege laat, dan krijg je op den duur een vermenging van kerk en wereld en dan is het te laat.
Vermenging met een andere kerk kan al fataal zijn.
Valcke schreef: Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Welnee.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.

Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:Ik ben niet duidelijk geweest in mijn post. Het betreft hier meerdere praktiserende/samenwonende stellen die de diensten trouw bezoeken. Het lijkt mij als predikant en als kr moeilijk om hier een duidelijke lijn in te trekken.Aan de ene kant ben je het (wellicht) niet eens met de keuze die zij hierin maken. Aan de andere kant heb je met trouwe kerkgangers/christenen te maken die je ook niet de deur wil wijzen.
Natuurlijk begrijp ik de beslissing van de GS uit 2013 en ik denk ook dat deze ook bijbels is. Aan de andere kant begrijp ik ook de 'nood' van de CGK Zwolle die hier zelf ( 10 jaar eerder) al een weg in hebben proberen te vinden. Zij werden hier al veel eerder dan andere kerken mee geconfronteerd.
Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Zij zijn geen lid, maar kerken er wekelijks. Zij nemen ook ( nog) geen deel aan de sacramenten.

Ik denk dat je voorzichtig moet zijn om de visie van CGK Zwolle zo hard te veroordelen. Zij hebben, net zoals veel meer kerken aan de midden en linker vlak van de gezindte, al veel meer de maken met vraagstukken die als normaal in de samenleving zijn, zoals overspel, scheiding, samenwonen en homoseksuele relaties.
Een ander voorbeeld uit de praktijk. Een huwelijk van een begin 30-er valt door overspel. De 'schuldige' komt met haar nieuwe (onkerkelijke) partner vervolgens trouw in een andere kerk. Zij vragen kerkelijke huwelijksbevestiging aan. Dit wordt geweigerd. Dat begrijpt het stel en zij begrijpen ook dat hun relatie verkeerd begonnen is. Zij trouwen en de vrouw blijkt op moment van trouwen ook al zwanger te zijn ( bewuste keuze). Week na het huwelijk is het HA en zij gaat aan. Wat doen je als kr? Zet je dan ook iemand onder censuur? Een jaar later wordt het kind gedoopt en niemand heeft het er meer over.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Valcke schreef: Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Welnee.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.

Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

eilander schreef:
Mara schreef:
Valcke schreef: Wanneer er een Bijbelse prediking zou zijn, dan zou er ook tucht uitgeoefend moeten worden. Samenwonende ongehuwde, alsook homofiele stellen leven immers in openbare zonde. Maar dat gebeurt dus niet.
Welnee.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.

Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)
Zie jij nog wel eens toepassing van de tucht? Ik heb het alleen in een linker flank van de GKV ( 15 jaar geleden) meegemaakt dat iemand die ging samenwonen onder censuur gezet werd.

Daarbij zijn mensen niet meer onder de indruk van een tucht. Dan komen ze toch niet meer? of zij zoeken een andere kerk op
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

eilander schreef:Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)
Je hoeft het niet voorzichtig te doen in dit geval, want ik ben inmiddels op een punt aangekomen waarop ik moet besluiten hoe het verder moet. Ik wil van harte lid blijven van de CGK, maar dan nog vergt dat offers.
Jarenlang wordt je bijna monddood gemaakt met het repliek (helaas ook op dit forum) dat het maar bijzaken zijn.
Maar die babyvosjes groeien uit tot volwassen vossen, die de wijngaard bederven.
En het lijkt wel of het steeds sneller gaat.
Ik moet niet zo zeuren over de vorm. Maar het is vorm zonder inhoud geworden! :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:Welnee.
Tot voor een tijd geleden was het nog zo dat je als gastlid bij de k.r. vooraf toestemming moest vragen om deel te nemen aan het H.A.
Dat is niet meer, ook gasten worden hartelijk welkom geheten, op het moment zelf.
Ik heb bij de k.r. gevraagd waarom dit zo makkelijk gaat. Er is toch geen enkel toezicht zo?
Nee, het is de verantwoordelijkheid van de mensen zelf.
In het ergste geval kan het zijn dat er een "judas" aan tafel zit dus.

Als ik over de tafelwachten begin, kijken ze me aan alsof ik van een andere planeet kom.
Als kind heb ik meegemaakt dat iemand geweerd werd.
Maar dat mag dus kennelijk niet meer.
Dat roept toch wel de voorzichtige vraag op: hoort zo'n gemeente wel tot de ware kerk, zoals geformuleerd in de NGB? (zuivere prediking, bediening sacramenten, toepassing tucht)
Zie jij nog wel eens toepassing van de tucht? Ik heb het alleen in een linker flank van de GKV ( 15 jaar geleden) meegemaakt dat iemand die ging samenwonen onder censuur gezet werd.

Daarbij zijn mensen niet meer onder de indruk van een tucht. Dan komen ze toch niet meer? of zij zoeken een andere kerk op
Ja, ik zie dat nog wel. En dat mensen dan overstappen, is erg genoeg - maar dan nóg wordt wel de tucht gehandhaafd.
Overigens moet de tucht niet los staan van de prediking. Het kan immers niet zo zijn dat in de prediking zaken worden goedgepraat die zonden zijn en tuchtwaardig.
Plaats reactie