Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Ambtenaar
Berichten: 9200
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Het PKN model werkt ook niet. Ja grotendeels, maar de plaatselijke bondsgemeentes willen echt geen preekbeurt vervuld hebben door een vrouw. En er zijn ook predikanten die niet tot de kansel gebracht willen worden door een vrouwelijke ambtsdrager.
Als ik hier plaatselijk zie hoe de diverse gemeentes mijlenver uit elkaar liggen.
Dat klopt. Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het werkt. En bij steeds groter wordende verscheidenheid tussen gemeentes is het volgens mij beter om elkaar ruimte te laten dan ruzie te maken en afspraken te negeren.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het PKN model werkt ook niet. Ja grotendeels, maar de plaatselijke bondsgemeentes willen echt geen preekbeurt vervuld hebben door een vrouw. En er zijn ook predikanten die niet tot de kansel gebracht willen worden door een vrouwelijke ambtsdrager.
Als ik hier plaatselijk zie hoe de diverse gemeentes mijlenver uit elkaar liggen.
Dat klopt. Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het werkt. En bij steeds groter wordende verscheidenheid tussen gemeentes is het volgens mij beter om elkaar ruimte te laten dan ruzie te maken en afspraken te negeren.
Het is maar wat je onder "het werkt" verstaat. De leden van de verschillende gemeentes gaan niet bij de andere gemeente.
En dat je kunt tolereren dat er een godloochenaar op de kansel stond, dat is toch ongelooflijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
eilander schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
Dat kan zeer zeker, zij het dat dat óók het ontzeggen van andermans visie impliceert.

Het is natuurlijk allebei met de nobelste bedoelingen. De CGK Zwolle zal ook vinden dat Gods koninkrijk niet gediend is met verder wachten. Maar ondertussen is het bijten en vereten aan de ene kant en negeren van de bezwaarden aan de andere kant. Het zijn beide geen vrucht van de heilige Geest.
De Schrift spreekt hier heel anders over.
In Openbaring 2 en 3 wordt diverse malen gezegd: 'Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.'
Ondertussen worden in deze passages de ketterijen veroordeeld.
Dat gaat samen en dat móét ook samen gaan.
Waar de Heilige Geest spreekt en werkt, is er een volkomen verwerping van alles wat afwijkt van Gods Woord.
Wanneer mensen deze afwijkingen aanhangen en koesteren, dienen ze vermaand te worden. Maar ook daar komt een eind aan volgens Titus 3:10: 'Verwerp een ketters mens na de eerste en tweede vermaning'.
En deze apostel kon en mocht zeggen: 'En ik meen ook den Geest Gods te hebben.'
Verdraagzaamheid is een vrucht van de Geest, maar niet ten koste van alles. Dwalingen dienen verworpen te worden en degenen die de dwalingen aanhangen, dienen vermaand te worden en ten slotte uitgeworpen te worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het PKN model werkt ook niet. Ja grotendeels, maar de plaatselijke bondsgemeentes willen echt geen preekbeurt vervuld hebben door een vrouw. En er zijn ook predikanten die niet tot de kansel gebracht willen worden door een vrouwelijke ambtsdrager.
Als ik hier plaatselijk zie hoe de diverse gemeentes mijlenver uit elkaar liggen.
Dat klopt. Ik zeg niet dat het ideaal is, maar het werkt. En bij steeds groter wordende verscheidenheid tussen gemeentes is het volgens mij beter om elkaar ruimte te laten dan ruzie te maken en afspraken te negeren.
Het is maar wat je onder "het werkt" verstaat. De leden van de verschillende gemeentes gaan niet bij de andere gemeente.
En dat je kunt tolereren dat er een godloochenaar op de kansel stond, dat is toch ongelooflijk?
Ja, dat is verschrikkelijk. Ik zit ook niet in een PKN-gemeente die het PKN-model zo geweldig vindt, maar vanuit de gedachte dat je niet weg mag zolang het Woord er onverkort gepreekt mag worden.
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
Dat kan zeer zeker, zij het dat dat óók het ontzeggen van andermans visie impliceert.

Het is natuurlijk allebei met de nobelste bedoelingen. De CGK Zwolle zal ook vinden dat Gods koninkrijk niet gediend is met verder wachten. Maar ondertussen is het bijten en vereten aan de ene kant en negeren van de bezwaarden aan de andere kant. Het zijn beide geen vrucht van de heilige Geest.
De Schrift spreekt hier heel anders over.
In Openbaring 2 en 3 wordt diverse malen gezegd: 'Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.'
Ondertussen worden in deze passages de ketterijen veroordeeld.
Dat gaat samen en dat móét ook samen gaan.
Waar de Heilige Geest spreekt en werkt, is er een volkomen verwerping van alles wat afwijkt van Gods Woord.
Wanneer mensen deze afwijkingen aanhangen en koesteren, dienen ze vermaand te worden. Maar ook daar komt een eind aan volgens Titus 3:10: 'Verwerp een ketters mens na de eerste en tweede vermaning'.
En deze apostel kon en mocht zeggen: 'En ik meen ook den Geest Gods te hebben.'
Verdraagzaamheid is een vrucht van de Geest, maar niet ten koste van alles. Dwalingen dienen verworpen te worden en degenen die de dwalingen aanhangen, dienen vermaand te worden en ten slotte uitgeworpen te worden.
Ik ben het daar helemaal mee eens. De vraag is alleen, wanneer vind je iets een ketterij. Is dat als iemand afwijkt van de twaalf artikelen, van de gereformeerde geloofsbelijdenissen, of van kerkordelijke afspraken.

Ik vind overigens dat het ideaal is dat mensen zich aan kerkordelijke afspraken houden. Maar ik zou een andere keuze zeker geen ketterij noemen.

Ds. J. G. Schenau, preses van de synode van de CGK, constateerde dat leden van zijn kerk vraagtekens plaatsten bij elkaars confessionele betrouwbaarheid, zoals ten aanzien van het gezag van de Schrift. „Dat gezegd hebbend, vind ik vrijmoedigheid om te vragen of de kerken niet alle hun eigen onderstrepingen, aanvullingen, interpretaties, voorbehouden hebben. Werkt de verharding en verkilling in de samenleving ook niet in het kerkelijke leven door? Zodat op voorhand ferme standpunten worden ingenomen, grote woorden gesproken, en de mensen van mildheid, vrede en verbinding vermalen worden en bruggenbouwers geen kans krijgen.”
https://www.rd.nl/artikel/947127-bestaa ... -van-emden
Laatst gewijzigd door DDD op 16 okt 2021, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:
DDD schreef:
eilander schreef:Zou het ook zo kunnen zijn dat je als CGK-er vindt dat een deel van de CGK nu een onbijbelse keuze dreigt te maken, en daarmee de Heilige Geest bedroeft, en Zijn werking verduistert? Dus dat je het geheel van de CGK juist op het oog hebt, in plaats van 'anderen hun visie ontzegt'?
Dat kan zeer zeker, zij het dat dat óók het ontzeggen van andermans visie impliceert.

Het is natuurlijk allebei met de nobelste bedoelingen. De CGK Zwolle zal ook vinden dat Gods koninkrijk niet gediend is met verder wachten. Maar ondertussen is het bijten en vereten aan de ene kant en negeren van de bezwaarden aan de andere kant. Het zijn beide geen vrucht van de heilige Geest.
De Schrift spreekt hier heel anders over.
In Openbaring 2 en 3 wordt diverse malen gezegd: 'Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.'
Ondertussen worden in deze passages de ketterijen veroordeeld.
Dat gaat samen en dat móét ook samen gaan.
Waar de Heilige Geest spreekt en werkt, is er een volkomen verwerping van alles wat afwijkt van Gods Woord.
Wanneer mensen deze afwijkingen aanhangen en koesteren, dienen ze vermaand te worden. Maar ook daar komt een eind aan volgens Titus 3:10: 'Verwerp een ketters mens na de eerste en tweede vermaning'.
En deze apostel kon en mocht zeggen: 'En ik meen ook den Geest Gods te hebben.'
Verdraagzaamheid is een vrucht van de Geest, maar niet ten koste van alles. Dwalingen dienen verworpen te worden en degenen die de dwalingen aanhangen, dienen vermaand te worden en ten slotte uitgeworpen te worden.
Ik ben het daar helemaal mee eens. De vraag is alleen, wanneer vind je iets een ketterij. Is dat als iemand afwijkt van de twaalf artikelen, van de gereformeerde geloofsbelijdenissen, of van kerkordelijke afspraken.

Ik vind overigens dat het ideaal is dat mensen zich aan kerkordelijke afspraken houden. Maar ik zou een andere keuze zeker geen ketterij noemen.
1. Ik geloof er niets van dat je het hiermee eens bent. Je postings laten al jaren een heel ander geluid horen.

2. Je mag de kwestie van de vrouw in het ambt niet verlagen tot een kerkordelijke 'afspraak'. Het is een Bijbels gegeven dat door de apostel Paulus in de diverse gemeenten geleerd werd, waarbij hij aangaf dat sprake was van een scheppingsordening en gegrond op het getuigenis van de wet. Wie evident ingaat tegen zulke uitspraken van Gods Woord, hangt een dwaalleer aan.
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik ben het wel eens met wat je schreef, maar niet met wat je bedoelt. Het is maar net wat je onder ketterij verstaat.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ik ben het wel eens met wat je schreef, maar niet met wat je bedoelt. Het is maar net wat je onder ketterij verstaat.
Precies, dat bepaalde opvattingen rechtstreeks tegen Gods Woord ingaan, lijkt jou weinig te interesseren. Ik heb je er in elk geval nog nooit over gehoord als het gaat om het vrouw in het ambt. Je suggestie dat het slechts gaat om een kerkordelijke 'afspraak', spreekt in dit geval ook boekdelen.
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Eens. De laatste zin dan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef: De Schrift spreekt hier heel anders over.
In Openbaring 2 en 3 wordt diverse malen gezegd: 'Die oren heeft, die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt.'
Ondertussen worden in deze passages de ketterijen veroordeeld.
Dat gaat samen en dat móét ook samen gaan.
Waar de Heilige Geest spreekt en werkt, is er een volkomen verwerping van alles wat afwijkt van Gods Woord.
Wanneer mensen deze afwijkingen aanhangen en koesteren, dienen ze vermaand te worden. Maar ook daar komt een eind aan volgens Titus 3:10: 'Verwerp een ketters mens na de eerste en tweede vermaning'.
En deze apostel kon en mocht zeggen: 'En ik meen ook den Geest Gods te hebben.'
Verdraagzaamheid is een vrucht van de Geest, maar niet ten koste van alles. Dwalingen dienen verworpen te worden en degenen die de dwalingen aanhangen, dienen vermaand te worden en ten slotte uitgeworpen te worden.
Ik ben het daar helemaal mee eens. De vraag is alleen, wanneer vind je iets een ketterij. Is dat als iemand afwijkt van de twaalf artikelen, van de gereformeerde geloofsbelijdenissen, of van kerkordelijke afspraken.

Ik vind overigens dat het ideaal is dat mensen zich aan kerkordelijke afspraken houden. Maar ik zou een andere keuze zeker geen ketterij noemen.
1. Ik geloof er niets van dat je het hiermee eens bent. Je postings laten al jaren een heel ander geluid horen.

2. Je mag de kwestie van de vrouw in het ambt niet verlagen tot een kerkordelijke 'afspraak'. Het is een Bijbels gegeven dat door de apostel Paulus in de diverse gemeenten geleerd werd, waarbij hij aangaf dat sprake was van een scheppingsordening en gegrond op het getuigenis van de wet. Wie evident ingaat tegen zulke uitspraken van Gods Woord, hangt een dwaalleer aan.
Eens met jouw opmerking bij punt 1 en 2. Aanvulling bij punt 2 is dat de dwaling in onze kerken (CGK) niet stopt bij vrouw en ambt maar ook over homoseksueel samenleven, schepping en evolutie en zelfs de leer der verzoening.
Het komt allemaal voort uit een anders lezen van Gods Woord en het gezag wat Gods Woord heeft in deze tijd .
De cultuur en de tijdgeest heeft het voor het zeggen en Gods Woord wordt daar op aangepast.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Eens. De laatste zin dan.
Dat is dan helder.
Hoopvol
Berichten: 1305
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Eens. De laatste zin dan.
Hoe kan je je eigen opvattingen rijmen met je opmerkingen eerder deze week over zwartwerken?
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Volgens mij kan er in redelijkheid geen discussie bestaan over de vraag of dat zondig is. Mochten er wel gereformeerden zijn die daar oprecht en onderbouwd anders over denken, dan wil ik mijn standpunt heroverwegen. Ik ben dat nog nooit tegengekomen. Over de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten wordt heel verschillend gedacht, dus dat is een totaal onvergelijkbaar onderwerp.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Volgens mij kan er in redelijkheid geen discussie bestaan over de vraag of dat zondig is. Mochten er wel gereformeerden zijn die daar oprecht en onderbouwd anders over denken, dan wil ik mijn standpunt heroverwegen. Ik ben dat nog nooit tegengekomen. Over de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten wordt heel verschillend gedacht, dus dat is een totaal onvergelijkbaar onderwerp.
Je hanteert een volstrekt verkeerde normstelling. Alsof het gezag van Gods Woord afhankelijk is van de opinie van mensen.

Overigens wordt er alleen verschillend over gedacht in gemeenten / verbanden en door individuen, waar sowieso heel anders gedacht wordt over het gezag van Gods Woord. Huisman merkte al op dat de oorzaken veel dieper liggen. Waar Gods Woord niet meer het volstrekte gezag heeft over leer en leven, wankelt alles.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Het gezag van Gods Woord is meestal wel in overeenstemming met datgene wat je zelf vindt. Als je tegen gezangen bent, vind je je mening wel ergens in de bijbel. Ook als je ervoor bent. Zo ook met de vrouw in het ambt. Ben je tegen, dan vind je zwijgteksten. Ben je voor dan wijs je op de gelijkheid van gelovigen, dat in Christus geen man of vrouw gezien wordt.
Wat je er verder van vindt: iets 'bijbels' vinden, betekent meestal niets anders dan: ik heb gelijk.
Plaats reactie