Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Wel, omdat ruzie maken in Gods koninkrijk maar zelden deugt. De CGK zijn de enige kerk in Nederland waarin alle rechtzinnige christenen voluit kunnen deelnemen. Het zou misschien een teken zijn van de eindtijd als uitgerekend dat kerkverband uit elkaar zou vallen. Het zou heel erg zijn.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

En hoe moet de CGK volgens jou uit deze impasse geraken?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Door ophouden met ruzie maken en door veel te bidden, vooral veel voor de mensen met wie je het niet helemaal eens bent.

Al moet ik zeggen dat ik ook nooit voor BhP bid. Dat zou ik wel moeten doen, bedenk ik nu. Het gebed is de beste oplossing voor alle boze aanslagen van welke kant dan ook.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Door ophouden met ruzie maken en door veel te bidden, vooral veel voor de mensen met wie je het niet helemaal eens bent.

Al moet ik zeggen dat ik ook nooit voor BhP bid. Dat zou ik wel moeten doen, bedenk ik nu. Het gebed is de beste oplossing voor alle boze aanslagen van welke kant dan ook.
Ja je hebt helemaal gelijk. Maar wel een beetje flauwe manier van reageren. Er zullen ook concrete besluiten genomen moeten worden. En dan? Ds. Vreugdenhil zei eens: ‘ja je moet overal om bidden, maar soms ontvang je geen duidelijke antwoorden en toch moet je een keuze maken. Doe dat dan biddend.’ Kun je in deze situatie twee kanten mee op. Want als men straks de vrouw er doorheen duwt, en BhP maakt biddend de keus on daarin niet mee te gaan en er vindt een scheuring plaats dan is DDD diegene die hard roept hoe onbijbels het allemaal is. Terwijl BhP biddend een keus moest maken!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
HHKtE
Berichten: 1446
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door HHKtE »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:Door ophouden met ruzie maken en door veel te bidden, vooral veel voor de mensen met wie je het niet helemaal eens bent.

Al moet ik zeggen dat ik ook nooit voor BhP bid. Dat zou ik wel moeten doen, bedenk ik nu. Het gebed is de beste oplossing voor alle boze aanslagen van welke kant dan ook.
Ja je hebt helemaal gelijk. Maar wel een beetje flauwe manier van reageren. Er zullen ook concrete besluiten genomen moeten worden. En dan? Ds. Vreugdenhil zei eens: ‘ja je moet overal om bidden, maar soms ontvang je geen duidelijke antwoorden en toch moet je een keuze maken. Doe dat dan biddend.’ Kun je in deze situatie twee kanten mee op. Want als men straks de vrouw er doorheen duwt, en BhP maakt biddend de keus on daarin niet mee te gaan en er vindt een scheuring plaats dan is DDD diegene die hard roept hoe onbijbels het allemaal is. Terwijl BhP biddend een keus moest maken!
Van bewaar het pand is de keuze wel duidelijk maar wat de grote midden groep doen??
Bewaar het pand is van harte welkom bjj de HHK maar of de grote middengroep daarbij past betwijfel ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Wel, omdat ruzie maken in Gods koninkrijk maar zelden deugt. De CGK zijn de enige kerk in Nederland waarin alle rechtzinnige christenen voluit kunnen deelnemen. Het zou misschien een teken zijn van de eindtijd als uitgerekend dat kerkverband uit elkaar zou vallen. Het zou heel erg zijn.
Als men als linkse CGK gewoon aan de synoderegels houd is er niets aan de hand.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:Door ophouden met ruzie maken en door veel te bidden, vooral veel voor de mensen met wie je het niet helemaal eens bent.

Al moet ik zeggen dat ik ook nooit voor BhP bid. Dat zou ik wel moeten doen, bedenk ik nu. Het gebed is de beste oplossing voor alle boze aanslagen van welke kant dan ook.
Ja je hebt helemaal gelijk. Maar wel een beetje flauwe manier van reageren. Er zullen ook concrete besluiten genomen moeten worden. En dan? Ds. Vreugdenhil zei eens: ‘ja je moet overal om bidden, maar soms ontvang je geen duidelijke antwoorden en toch moet je een keuze maken. Doe dat dan biddend.’ Kun je in deze situatie twee kanten mee op. Want als men straks de vrouw er doorheen duwt, en BhP maakt biddend de keus on daarin niet mee te gaan en er vindt een scheuring plaats dan is DDD diegene die hard roept hoe onbijbels het allemaal is. Terwijl BhP biddend een keus moest maken!
De concrete besluiten moeten zich kenmerken door geen ruzie maken en veel bidden: dus zowel de kool als de geit sparen. Als de geit dan vertrekt, is het jammer, maar niet de verantwoordelijkheid van de synodeleden.

En zo flauw is het niet, want vóór iemand bidden is niet tegen iemand bidden. Dat is met zout besprengd, en dan druk ik mij nog zacht uit.

Men zou bijvoorbeeld kunnen uitspreken dat de meerderheid van de synodeleden de bijbel niet anders kan lezen dan dat het ambt niet open staat voor de zusters van de gemeente, maar dat hierover nu eenmaal verschil van mening is tussen mensen die in Jezus Christus geloven, en dat het geen reden is om over iemands staat voor God te oordelen, ook gezien Gods tolerantie voor culturele verschijningsvormen in de loop van de heilsopenbaring, en dat daarom voor een kerkscheuring van welke kant ook geen reden is.

En als de synode een kerkscheuring veroorzaakt, dan vind ik dat inderdaad onbijbels. Ik weet niet of ik het hardst zal roepen, maar ik probeer wel helder en duidelijk te zijn.

Twistgierigheid is geen gewoonte van de gemeenten Gods. Als je de kool en de geit wilt sparen, moet je wel tegen gemekker kunnen.

Dat is bij wijze van spreken, want de zorgen om het naleven van het schriftgezag zijn als zodanig geen gemekker. Maar ik bedoel te zeggen dat de kool en de geit sparen geen panacee is voor alle problemen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Wat is eigenlijke de theologische grondslag van links CGK om sowieso nog afgescheiden te zijn? Dienen ze zich niet volgens hun akte van afscheiding en wederkeer tot de PKN te wenden om daar aansluiting te zoeken?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Waarom? Dan veroorzaken ze een kerkscheuring.

Bovendien is de PKN een kerk met een plurale grondslag, en de CGK zijn een orthodox-christelijk kerkverband.

Ik begrijp zelfs niet dat je op dat idee komt.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: Bovendien is de PKN een kerk met een plurale grondslag, en de CGK zijn een orthodox-christelijk kerkverband.
Ik meen dat het zo is, dat we die grondslag te breed is geworden. Die was inderdaad orthodox-christelijk, zelfs wel bevindelijk. Maar of we dit nog van het hele verband kunnen zeggen lijkt me moeilijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jan Vogel »

---Verwijderd, niet meer relevant---
De 79 predikanten, die dit initiatief ondersteunen, behoren tot de middengroep van de CGK. Ze zijn met hart en ziel verbonden aan deze kerk. Velen van deze predikanten ken ik. Deze brief is geschreven vanuit bewogenheid, vanuit een verlangen om met elkaar, op basis van schrift en belijdenis, kerk van de Heere Jezus te kunnen blijven. Om zo de Missio Dei in ons land en daarbuiten gestalte te geven.

En...ja, ik ben even terug. Met dit bericht. Ik weet niet of ik nog een posting ga plaatsen.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik ben het helemaal met je eens. Het is ongepast taalgebruik.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Herman schreef:Wat is eigenlijke de theologische grondslag van links CGK om sowieso nog afgescheiden te zijn? Dienen ze zich niet volgens hun akte van afscheiding en wederkeer tot de PKN te wenden om daar aansluiting te zoeken?
Ik wist niet dat links-CGK een eigen acte van afscheiding had. Geldt die niet voor de rechterkant? Of moeten CGK-gemeenten een keus maken tussen PKN en HHK als geestelijke voortzetting van de NHK?
Who is John Galt? :quoi
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Door ophouden met ruzie maken en door veel te bidden, vooral veel voor de mensen met wie je het niet helemaal eens bent.

Al moet ik zeggen dat ik ook nooit voor BhP bid. Dat zou ik wel moeten doen, bedenk ik nu. Het gebed is de beste oplossing voor alle boze aanslagen van welke kant dan ook.
Ja je hebt helemaal gelijk. Maar wel een beetje flauwe manier van reageren. Er zullen ook concrete besluiten genomen moeten worden. En dan? Ds. Vreugdenhil zei eens: ‘ja je moet overal om bidden, maar soms ontvang je geen duidelijke antwoorden en toch moet je een keuze maken. Doe dat dan biddend.’ Kun je in deze situatie twee kanten mee op. Want als men straks de vrouw er doorheen duwt, en BhP maakt biddend de keus on daarin niet mee te gaan en er vindt een scheuring plaats dan is DDD diegene die hard roept hoe onbijbels het allemaal is. Terwijl BhP biddend een keus moest maken!
De concrete besluiten moeten zich kenmerken door geen ruzie maken en veel bidden: dus zowel de kool als de geit sparen. Als de geit dan vertrekt, is het jammer, maar niet de verantwoordelijkheid van de synodeleden.

En zo flauw is het niet, want vóór iemand bidden is niet tegen iemand bidden. Dat is met zout besprengd, en dan druk ik mij nog zacht uit.

Men zou bijvoorbeeld kunnen uitspreken dat de meerderheid van de synodeleden de bijbel niet anders kan lezen dan dat het ambt niet open staat voor de zusters van de gemeente, maar dat hierover nu eenmaal verschil van mening is tussen mensen die in Jezus Christus geloven, en dat het geen reden is om over iemands staat voor God te oordelen, ook gezien Gods tolerantie voor culturele verschijningsvormen in de loop van de heilsopenbaring, en dat daarom voor een kerkscheuring van welke kant ook geen reden is.

En als de synode een kerkscheuring veroorzaakt, dan vind ik dat inderdaad onbijbels. Ik weet niet of ik het hardst zal roepen, maar ik probeer wel helder en duidelijk te zijn.

Twistgierigheid is geen gewoonte van de gemeenten Gods. Als je de kool en de geit wilt sparen, moet je wel tegen gemekker kunnen.

Dat is bij wijze van spreken, want de zorgen om het naleven van het schriftgezag zijn als zodanig geen gemekker. Maar ik bedoel te zeggen dat de kool en de geit sparen geen panacee is voor alle problemen.
En als de meerderheid van de synode zich uitspreekt dat de bijbel niet anders kan worden gelezen dan dat het ambt niet open staat voor de zusters van de gemeente, en dat daar dan ook geen plaatst voor is in de gemeenten van de cgk, en men besluit dat dit niet is toegestaan, is het de schuld van de synode als er een kerkscheuring ontstaat?

Eigenlijk is de conclusie, wat er straks ook gebeurd, de gevolgen die daaruit voortkomen zijn of de schuld van de synode of de schuld van BhP? Het gedrag dat men koste wat kost de vrouw in het ambt moet hebben en daarmee lekker doorgaat is acceptabel? Ik vind het twistgierigheid veroorzaken.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Het opmerkelijke is dat bij veel CGKers dit volkomen onbekend is. Ik bedoel, bij de mensen die geen BhP, RD of Wekker lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie