Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Wat is dan het gevaar?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Over veel onderwerpen spreekt de Bijbel niet. Dan is interpretatie van teksten een gegeven. Interpretaties kunnen van elkaar verschillen. Dus dat lijkt me geen enkel probleem. Ook niet dus als de meningen niet gelijk zijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:Wat is dan het gevaar?
Dat lijkt mij toch voldoende bekend als je het hele topic doorleest en de vele discussie die al zijn geweest. En dat gaat soms veel verder dan slechts een interpretatieverschil, zoals Ambtenaar het onder jouw reactie wil laten geloven. Bij meerdere onderwerpen raakt het uiteindelijk de Christologie. Hoewel de tolerantie-theologie anders wil laten geloven.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:Interpretaties kunnen van elkaar verschillen. Dus dat lijkt me geen enkel probleem. Ook niet dus als de meningen niet gelijk zijn.
Lig jij dan toch wel eens op de knieën om te vragen:
  • Geef mij den weg Uwer bevelen te verstaan…
  • Och, dat mijn wegen gericht werden…
  • laat mij van Uw geboden niet afdwalen…
  • Wend van mij den weg der valsheid…
  • leer mij Uw inzettingen…
  • Ontdek mijn ogen…
  • verberg Uw geboden voor mij niet…
  • Geef mij het verstand…
  • Doe mij treden op het pad Uwer geboden…
  • Neig mijn hart tot Uw getuigenissen…
  • Wend mijn ogen af, dat zij geen ijdelheid zien…
  • Maak mij levend naar Uw goedertierenheid…
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
Ambtenaar schreef:Interpretaties kunnen van elkaar verschillen. Dus dat lijkt me geen enkel probleem. Ook niet dus als de meningen niet gelijk zijn.
Lig jij dan toch wel eens op de knieën om te vragen:
  • Geef mij den weg Uwer bevelen te verstaan…
  • Och, dat mijn wegen gericht werden…
  • laat mij van Uw geboden niet afdwalen…
  • Wend van mij den weg der valsheid…
  • leer mij Uw inzettingen…
  • Ontdek mijn ogen…
  • verberg Uw geboden voor mij niet…
  • Geef mij het verstand…
  • Doe mij treden op het pad Uwer geboden…
  • Neig mijn hart tot Uw getuigenissen…
  • Wend mijn ogen af, dat zij geen ijdelheid zien…
  • Maak mij levend naar Uw goedertierenheid…
Of Gij Zoon van David ontferm U over mij!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Dat staat niet in Psalm 119; de andere zinnen of uitroepen wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Hollander schreef:
Ambtenaar schreef:
Valcke schreef: Wat mij betreft een column die uitstraalt dat iedere mening mag. Niet echt iets om blij van te worden.
Dat haal ik er niet uit. Het is juist een oproep om te blijven denken.
Blijven denken is natuurlijk een goede oproep. Maar dr. Huijgen heeft het in deze column ook over zeer actuele thema's (positie man/vrouw, gender-discussie), waar het niet alleen om zelf nadenken maar ook om Bijbels denken gaat. En in dat kader is zeker niet elke mening iets om blij van te worden, maar dan kunnen andere gezichtspunten wel degelijk een heel groot gevaar zijn.
Ik doel op citaat: "Bovendien durfden we het openlijk (en soms: grondig) met elkaar oneens te zijn, zonder elkaar te veroordelen. Een ander gezichtspunt is immers geen gevaar, maar een kans om te leren."
Juist, hier ging het om.
De boodschap van de column is dat je het over zulke belangrijke onderwerpen best oneens mag zijn, mits je elkaar maar niet veroordeelt. En dan ging het ook om gender, geslachtsverandering en dergelijke.
Of het wel Bijbels is wat er geleerd wordt, doet op deze manier feitelijk niet meer ter zake.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

Valcke schreef: Juist, hier ging het om.
De boodschap van de column is dat je het over zulke belangrijke onderwerpen best oneens mag zijn, mits je elkaar maar niet veroordeelt. En dan ging het ook om gender, geslachtsverandering en dergelijke.
Of het wel Bijbels is wat er geleerd wordt, doet op deze manier feitelijk niet meer ter zake.
Ja dat doet wel ter zake, anders was je het namelijk niet oneens. Het gaat er meer om hoe je met die verschillen omgaat. Zie je de balk in eigen oog, heb je de juistheid uitleg wel te pakken, zie je de valkuilen van je eigen visie wel goed, vaar je niet te blind op traditie, achten we de andere uitnemende dan onszelf etc etc?
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef: Juist, hier ging het om.
De boodschap van de column is dat je het over zulke belangrijke onderwerpen best oneens mag zijn, mits je elkaar maar niet veroordeelt. En dan ging het ook om gender, geslachtsverandering en dergelijke.
Of het wel Bijbels is wat er geleerd wordt, doet op deze manier feitelijk niet meer ter zake.
Het is juist aan discussie onderhevig of iets Bijbels is of niet. Het hangt dus van interpretatie van teksten of hoe je betreffende onderwerpen beoordeelt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

#bordvoorhetgezichthebben
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Dat staat niet in Psalm 119; de andere zinnen of uitroepen wel.
dus?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

ZWP schreef:
Valcke schreef: Juist, hier ging het om.
De boodschap van de column is dat je het over zulke belangrijke onderwerpen best oneens mag zijn, mits je elkaar maar niet veroordeelt. En dan ging het ook om gender, geslachtsverandering en dergelijke.
Of het wel Bijbels is wat er geleerd wordt, doet op deze manier feitelijk niet meer ter zake.
Ja dat doet wel ter zake, anders was je het namelijk niet oneens. Het gaat er meer om hoe je met die verschillen omgaat. Zie je de balk in eigen oog, heb je de juistheid uitleg wel te pakken, zie je de valkuilen van je eigen visie wel goed, vaar je niet te blind op traditie, achten we de andere uitnemende dan onszelf etc etc?
Heb je wel de juiste exegese te pakken met die balk in andermans oog of het de ander uitnemender achten dan jezelf? Beide teksten zijn geen argument voor de weerlegging van hetgeen Valcke terecht aangeeft.
Doordat enkele theologen doelbewust op zoek zijn naar een herinterpretatie van teksten zodat het in de eigen tijd kan worden ingepast, komt de Bijbelse waarheid onder druk te staan. De theologie van de tolerantie is een gevaarlijke, doelbewuste ondermijning van de Bijbelse boodschap, gedreven door angst voor het weggevaagd worden door conclusies vanuit de ongoddelijke wetenschap.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik vind dat je daarmee mensen die oprecht hun best doen om de heilige Schrift in deze tijd toe te passen, erg veel onrecht doet. Men noemt dat wel orthodox, maar zo zie ik dat niet, in ieder geval. Het is eerder conservatief.

Het is goed om te bespreken op welke manier de bijbelse openbaring zich verhoudt tot nieuwe onderwerpen en problemen. Mijns inziens komt op die manier juist de bijbelse waarheid des te helderder aan het licht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

https://www.arnoldhuijgen.nl/

Hier staat een reactie op het artikel van ds Clements.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Een keurige reactie op een droevig en ondeskundig artikel. Ik schaam mij dat zulke artikelen door de redactie van de Saambinder komen. Als niet-theoloog was voor mij al duidelijk dat de verwijten nergens op slaan én inconsistent zijn. Dat laatste vind ik nog veel erger. Juist in de GG wordt er veel 'uitleg' gegeven die met de duidelijkheid van de Schrift weinig heeft uit te staan.
Plaats reactie