Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

Jongere schreef: Maar dit is natuurlijk behoorlijk off-topic, en daarmee toon ik weer eens een écht GG-forumkwaaltje: in een CGK-topic over de GG praten.
Maar je volgt daarmee wel keurig ds. Clements die in een GG-blad over de CGK gaat praten... ;)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Ach, zo is er ook een ger gem predikant die zijn afkeur over de CGK in de kerkbode ventileerde.

Verder ben ik het eens met ambtenaar dat de redenatie van de betreffende predikant niet klopt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Als een GG predikant in de Saambinder zijn zorgen uit over de CGK perikelen, begrijp ik dat heel goed en die vrijheid moet hij ook hebben.
We hoeven niet te doen alsof het er niet is.
En het in de trant gaat van: bij ons is het tenminste beter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZLG »

Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

ZLG schreef:Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
Inderdaad. En een "buitenstaander" kan er eens een ander licht op werpen.
ZLG schreef:En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
Ik ben meer bang dat er koste van al, wordt vastgehouden. Een kunstmatige eenheid dus.
Terwijl je niet meer met een gerust hart in een vreemde CGK kunt kerken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ZLG
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 feb 2020, 15:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZLG »

Mara schreef:[
ZLG schreef:En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
Ik ben meer bang dat er koste van al, wordt vastgehouden. Een kunstmatige eenheid dus.
Terwijl je niet meer met een gerust hart in een vreemde CGK kunt kerken.

Die eenheid binnen de CGK is er al jaren niet.
De scheidslijnen worden wel steeds scherper. In het niet meer willen luisteren naar elkaar. Zaken doordrukken ondanks GS of classis afspraken.

Overigens zie je die scherper wordende flanken bijna in elk kerkverband terug.
Misschien is het wel de tijd voor een herverkaveling.
Stel dat er zaken doorgedrukt worden, wat is het bestaansrecht dan nog van de CGK?
Waarin zijn ze dan nog anders dan de PKN?

Ik zou het opheffen van de CGK , en deels aansluiten bij HHK en deels bij GKV of PKN helemaal geen gekke oplossing vinden.
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

ZLG schreef:Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
Eens. Al moet ik wel zeggen dat er wel heel vaak beschouwende stukjes incl. (vaak wel terechte) waardeoordelen over andere kerkverbanden worden geschreven. Hele series over de GKV, de Gereformeerde Kerk, de GB, Samen op Weg etc. Soms leerzaam en vast goedbedoeld maar ook wel wat "overkill" en negatief getoonzet. Dat is zelfs bij buitenstaanders bekend, dan snap ik de allergie wel iets beter. Maar goed, terug naar het onderwerp: de CGK.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Gods Woord leert ook iets over een balk en een splinter. Het is geen overdreven luxe om daar af en toe eens aan te denken bij het schrijven van stukjes. Of het nu hier is of in een kerkblaadje.
ajo
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 jul 2017, 18:46

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ajo »

ZLG schreef:Ik snap de allergie voor dit Saambinder stukje echt niet
Ds Clements beschrijft de zorgen die ook door een groot deel binnen de CGK zo ervaren worden.
En het zal niet de eerste keer zijn dat het juist de theologen zijn die andere wegen inslaan, waardoor het eenvoudige , maar door God geleerde kerkvolk, zich van de kerk vervreemd voelt.
De allergie is er, omdat het stukje theologisch rammelt van alle kanten. Het punt van Huijgen is dat niet alles hermeneutiek is wat hermeneutiek genoemd wordt. Veel zaken die op het conto van de hermeneutiek geschreven worden zijn ten diepste eigenlijk exegetische discussies. Vrouw en ambt en homoseksualiteit raken niet allereerst de hermeneutiek, maar de exegese: hoe lees ik deze teksten in hun context en wat is de theologische boodschap? Uiteindelijk raakt dat zeker de hermeneutiek (want hermeneutiek is daar onlosmakelijk mee verbonden), maar het zwaartepunt ligt allereerst op exegese. Op het exegetisch vlak kunnen verschillen van meningen ontstaan, maar raken die meteen het Schriftgezag? De discussie over de verbondsleer tussen GG en CGK is exegetisch-theologisch, maar er is niet meteen gewezen naar een ander dat die het Schriftgezag aantast. Het probleem van het speelveld verdelen in pro-vrouw en ambt en homoseksualiteit en contra-vrouw en ambt en homoseksualiteit is dat er niet naar elkaar geluisterd wordt en er geen gesprek met elkaar aangegaan wordt. De opmerking van Huijgen over dat boek was een grappig bedoelde opmerking, vreemd dat dat blijkbaar aan Clements voorbijgaat.
DDD
Berichten: 28661
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat laatste is een verschil in gevoel voor humor. Gebrek aan gevoel voor humor is een belangrijke oorzaak van kerkscheuringen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

ZLG schreef:
Ik zou het opheffen van de CGK , en deels aansluiten bij HHK en deels bij GKV of PKN helemaal geen gekke oplossing vinden.
Intussen heb ik daar ook niet zoveel moeite meer mee. Maar het punt is dat een groot deel zich aan wil sluiten bij de GKv en daar zit - voor mij althans - het pijnpunt. No way.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32743
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat laatste is een verschil in gevoel voor humor. Gebrek aan gevoel voor humor is een belangrijke oorzaak van kerkscheuringen.
Dat lijkt me een interessant stelling voor een nieuw onderzoek naar de scheuringen die er vanaf de oude kerk zijn geweest. Immers ook toen al hoorde men van scheuringen... (zie wat Paulus hiervan zegt, ik weet zo niet waar het staat).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28661
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Paulus heeft het daar inderdaad al over. Mensen die van Cefas en van Apollos zijn. Allemaal mensen die zichzelf en hun opvattingen niet konden relativeren.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat laatste is een verschil in gevoel voor humor. Gebrek aan gevoel voor humor is een belangrijke oorzaak van kerkscheuringen.
De opmerking van Huijgen over (zijn) dat boek werd synodebreed gezien als een hoogmoedige en irritante opmerking. Zelfs links CGK heeft zich aan deze opmerking geërgerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28661
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Bron?
Plaats reactie