Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

De vraag over vrouw en ambt spitst zich toe op de vraag of het over Schriftgezag (hermeneutiek) of over de uitleg (exegese) van de Schrift gaat. Dáár zit m.i. de crux van de discussie.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?

En als het zo is dat het een 'dwaling' is, mag je dan mensen/gemeenten uit de kerk zetten of hun geloofsbrieven niet meer erkennen? Of is het een zaak die de kern van de belijdenis niet echt raakt? Dan zou je het immers toe kunnen laten voor andere gemeenten, zonder het in je eigen gemeente toe te staan. Zo gaat het immers al jaren in de CGK.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ouddorp »

Gisteren hoorde ik op NPO1 een stukje over de synode van de christelijk gereformeerde kerken. Een kerkjournalist van het ND werd hierover geinterviewd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

ZWP schreef:De vraag over vrouw en ambt spitst zich toe op de vraag of het over Schriftgezag (hermeneutiek) of over de uitleg (exegese) van de Schrift gaat. Dáár zit m.i. de crux van de discussie.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?
Er zijn mensen die dit beweren. Maar dat is niet geloofwaardig. Wat deze mensen in ieder geval doen, is de uitspraken van de Schrift over dit onderwerp tijdgebonden te verklaren. Zelfs al gebood de apostel Paulus in al de gemeenten dat vrouwen in de gemeenten niet spreken zouden. Zelfs het beroep van de apostel Paulus op de Wet / het OT verklaart men als tijdgebonden. Met dergelijke stellingen kun je de mond-belijdenis om de Schrift volledig gezag toe te kennen, mi niet meer serieus nemen.
En als het zo is dat het een 'dwaling' is, mag je dan mensen/gemeenten uit de kerk zetten of hun geloofsbrieven niet meer erkennen? Of is het een zaak die de kern van de belijdenis niet echt raakt? Dan zou je het immers toe kunnen laten voor andere gemeenten, zonder het in je eigen gemeente toe te staan. Zo gaat het immers al jaren in de CGK.
Doordat de kwestie wel degelijk het Schriftgezag raakt, raakt het ook de belijdenis.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ZWP »

Valcke schreef:
ZWP schreef:De vraag over vrouw en ambt spitst zich toe op de vraag of het over Schriftgezag (hermeneutiek) of over de uitleg (exegese) van de Schrift gaat. Dáár zit m.i. de crux van de discussie.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?
Er zijn mensen die dit beweren. Maar dat is niet geloofwaardig. Wat deze mensen in ieder geval doen, is de uitspraken van de Schrift over dit onderwerp tijdgebonden te verklaren. Zelfs al gebood de apostel Paulus in al de gemeenten dat vrouwen in de gemeenten niet spreken zouden. Zelfs het beroep van de apostel Paulus op de Wet / het OT verklaart men als tijdgebonden. Met dergelijke stellingen kun je de mond-belijdenis om de Schrift volledig gezag toe te kennen, mi niet meer serieus nemen.

Dit is waar de discussie over moet gaan inderdaad!
Maar zeg je hier dan niet meer dan: de exegese die uitkomt bij 'geen plaats voor vrouw in ambt' is alleen de juiste exegese? Is er een kans dat we dit fout zijn? Denken we daar überhaupt nog wel over na? En is het tijdgebonden verklaren een kwestie van Schriftgezag? En hoe zien wij bepaalde tijdgebonden zaken uit de Bijbel? Dat raakt (lijkt me) ook de uitleg van de Schrift en niet (alleen) de hermeneutiek.

Ik stel alleen maar vragen, ik vind het een moeilijk onderwerp en te belangrijk om zwart-wit te redeneren.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Als een exegese tot een conclusie leidt die haaks staat op wat de Schrift in duidelijke en ronde woorden leert, dan zijn de onjuiste exegese en het loslaten van het Schriftgezag niet van elkaar te scheiden, maar gaan deze hand-aan-hand samen. De exegese erkent dan ‘de facto’ het Schriftgezag voor een specifieke situatie niet. Mi is dat precies wat hier aan de hand is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1627830

Ik vermoed dat dit, als God het niet verhoeden zal, niet goed zal aflopen. Ten diepste gaat het niet eens meer om de kwestie over vrouw en ambt alléén, maar om het Schrift verstaan als geheel. De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons' bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.

In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.

Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jan 2020, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
Lijkt me vrij evident wie met 'ons' bedoeld wordt.
In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.
In een pluriforme kerk kun je elkaar scherp houden, in een uniforme kerk niet. Dus dat er verschillen zijn, is in mijn ogen enkel maar goed. Al moet deze verschillen wel overbrugbaar blijven.
Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Ik weet niet of ik jouw oproep geheel passend vind. Ik krijg vooral de indruk dat jij bedoelt dat men hetzelfde gaat denken over de besproken onderwerpen als jij.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Eens met Jantje. Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog geestelijke herkenning is.
De CGK zijn wel heel ver uit elkaar gegroeid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
Lijkt me vrij evident wie met 'ons' bedoeld wordt.
In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.
In een pluriforme kerk kun je elkaar scherp houden, in een uniforme kerk niet. Dus dat er verschillen zijn, is in mijn ogen enkel maar goed. Al moet deze verschillen wel overbrugbaar blijven.
Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Ik weet niet of ik jouw oproep geheel passend vind. Ik krijg vooral de indruk dat jij bedoelt dat men hetzelfde gaat denken over de besproken onderwerpen als jij.
Die diaken heeft naar mijn idee een verbondsgedachte a la GK(V) dus ons is de gemeente.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

De diaken zegt vooral dat er door zijn gemeente geen, maar door veel andere gemeenten op dit punt wel een scheur loopt (misschien is dat wat negatief geformuleerd, je zou ook kunnen spreken van 'verschil van inzicht is'.

In ieder geval is dat zijn hoofdpunt, niet de inclusieve formulering. Dat hoop ik althans. Want je kunt de zin ook zo lezen dat hij bang is dat een gereformeerd-verbondsmatige gemeentebeschouwing in de CGK niet meer zou worden geaccepteerd, en dat dat de oorzaak zou zijn. Ik geloof niet dat dat het geval is, maar ik volg het gesprek met belangstelling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:De diaken zegt vooral dat er door zijn gemeente geen, maar door veel andere gemeenten op dit punt wel een scheur loopt (misschien is dat wat negatief geformuleerd, je zou ook kunnen spreken van 'verschil van inzicht is'.

In ieder geval is dat zijn hoofdpunt, niet de inclusieve formulering. Dat hoop ik althans. Want je kunt de zin ook zo lezen dat hij bang is dat een gereformeerd-verbondsmatige gemeentebeschouwing in de CGK niet meer zou worden geaccepteerd, en dat dat de oorzaak zou zijn. Ik geloof niet dat dat het geval is, maar ik volg het gesprek met belangstelling.
........maar ik volg het gesprek met grote zorg en vertwijfeling. En vele ambtsdrager en “gewone” CGK leden met mij. Gisteren zijn er op de GS bijdragen geweest die deze zorg alleen maar groter hebben gemaakt.

Hopelijk zijn er in andere kerken die deze zorg herkennen en er gebed voor hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:Eens met Jantje. Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog geestelijke herkenning is.
De CGK zijn wel heel ver uit elkaar gegroeid.
Toch is dat niet van gisteren of eergisteren. In mijn jeugd was het verschil al zo groot dat je elkaar niet herkende.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Augustienus »

Ik was vooral verbaasd dat er ook veel kritiek was vanuit rechterzijde op het meerderheidsrapport, van oa ds Hoogenboom en Versluis.

Het beste zou zijn als er een gesprek gevoerd zou worden over de inhoud: vrouw in ambt.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Jantje schreef:De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons' bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
Dat hoorde ik ook. En zo spreekt een ouderling bij ons ook. Op huisbezoek ga je dan volledig langs elkaar heenpraten, je verstaat elkaar echt niet.
Ook vind ik het verschil in kleding opvallend. De ene predikant zit in een zwart ambtskostuum met wit overhemd en zwarte of grijze das, en ik zie ook sprekers casual gekleed, 2 knoopjes los bovenaan.
Maar dit zal men wel als onbelangrijke bijzaken zien. :hum
Jantje schreef:Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Beide groepen menen de Schrift recht te verstaan, dat is nu juist het probleem!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Augustienus schreef:Ik was vooral verbaasd dat er ook veel kritiek was vanuit rechterzijde op het meerderheidsrapport, van oa ds Hoogenboom en Versluis.

Het beste zou zijn als er een gesprek gevoerd zou worden over de inhoud: vrouw in ambt.
Misschien is het verhelderend dat een groot deel van deze kritiek op het meerderheidsrapport niet zozeer de uitkomst van het rapport betrof, maar vooral onderbouwing van de uitkomst. Je kunt een standpunt delen, terwijl je verschilt over de argumenten waarmee je tot het standpunt komt.
Plaats reactie