Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
De vraag over vrouw en ambt spitst zich toe op de vraag of het over Schriftgezag (hermeneutiek) of over de uitleg (exegese) van de Schrift gaat. Dáár zit m.i. de crux van de discussie.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?
En als het zo is dat het een 'dwaling' is, mag je dan mensen/gemeenten uit de kerk zetten of hun geloofsbrieven niet meer erkennen? Of is het een zaak die de kern van de belijdenis niet echt raakt? Dan zou je het immers toe kunnen laten voor andere gemeenten, zonder het in je eigen gemeente toe te staan. Zo gaat het immers al jaren in de CGK.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?
En als het zo is dat het een 'dwaling' is, mag je dan mensen/gemeenten uit de kerk zetten of hun geloofsbrieven niet meer erkennen? Of is het een zaak die de kern van de belijdenis niet echt raakt? Dan zou je het immers toe kunnen laten voor andere gemeenten, zonder het in je eigen gemeente toe te staan. Zo gaat het immers al jaren in de CGK.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Gisteren hoorde ik op NPO1 een stukje over de synode van de christelijk gereformeerde kerken. Een kerkjournalist van het ND werd hierover geinterviewd.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Er zijn mensen die dit beweren. Maar dat is niet geloofwaardig. Wat deze mensen in ieder geval doen, is de uitspraken van de Schrift over dit onderwerp tijdgebonden te verklaren. Zelfs al gebood de apostel Paulus in al de gemeenten dat vrouwen in de gemeenten niet spreken zouden. Zelfs het beroep van de apostel Paulus op de Wet / het OT verklaart men als tijdgebonden. Met dergelijke stellingen kun je de mond-belijdenis om de Schrift volledig gezag toe te kennen, mi niet meer serieus nemen.ZWP schreef:De vraag over vrouw en ambt spitst zich toe op de vraag of het over Schriftgezag (hermeneutiek) of over de uitleg (exegese) van de Schrift gaat. Dáár zit m.i. de crux van de discussie.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?
Doordat de kwestie wel degelijk het Schriftgezag raakt, raakt het ook de belijdenis.En als het zo is dat het een 'dwaling' is, mag je dan mensen/gemeenten uit de kerk zetten of hun geloofsbrieven niet meer erkennen? Of is het een zaak die de kern van de belijdenis niet echt raakt? Dan zou je het immers toe kunnen laten voor andere gemeenten, zonder het in je eigen gemeente toe te staan. Zo gaat het immers al jaren in de CGK.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Er zijn mensen die dit beweren. Maar dat is niet geloofwaardig. Wat deze mensen in ieder geval doen, is de uitspraken van de Schrift over dit onderwerp tijdgebonden te verklaren. Zelfs al gebood de apostel Paulus in al de gemeenten dat vrouwen in de gemeenten niet spreken zouden. Zelfs het beroep van de apostel Paulus op de Wet / het OT verklaart men als tijdgebonden. Met dergelijke stellingen kun je de mond-belijdenis om de Schrift volledig gezag toe te kennen, mi niet meer serieus nemen.Valcke schreef:ZWP schreef:De vraag over vrouw en ambt spitst zich toe op de vraag of het over Schriftgezag (hermeneutiek) of over de uitleg (exegese) van de Schrift gaat. Dáár zit m.i. de crux van de discussie.
Ofwel: bestaat de mogelijkheid dat je wél gezag toekent aan de Schrift, maar in de uitleg komt tot vrouw in het ambt?
Dit is waar de discussie over moet gaan inderdaad!
Maar zeg je hier dan niet meer dan: de exegese die uitkomt bij 'geen plaats voor vrouw in ambt' is alleen de juiste exegese? Is er een kans dat we dit fout zijn? Denken we daar überhaupt nog wel over na? En is het tijdgebonden verklaren een kwestie van Schriftgezag? En hoe zien wij bepaalde tijdgebonden zaken uit de Bijbel? Dat raakt (lijkt me) ook de uitleg van de Schrift en niet (alleen) de hermeneutiek.
Ik stel alleen maar vragen, ik vind het een moeilijk onderwerp en te belangrijk om zwart-wit te redeneren.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Als een exegese tot een conclusie leidt die haaks staat op wat de Schrift in duidelijke en ronde woorden leert, dan zijn de onjuiste exegese en het loslaten van het Schriftgezag niet van elkaar te scheiden, maar gaan deze hand-aan-hand samen. De exegese erkent dan ‘de facto’ het Schriftgezag voor een specifieke situatie niet. Mi is dat precies wat hier aan de hand is.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
https://www.rd.nl/kerk-religie/synode-c ... -1.1627830
Ik vermoed dat dit, als God het niet verhoeden zal, niet goed zal aflopen. Ten diepste gaat het niet eens meer om de kwestie over vrouw en ambt alléén, maar om het Schrift verstaan als geheel. De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons' bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.
Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Ik vermoed dat dit, als God het niet verhoeden zal, niet goed zal aflopen. Ten diepste gaat het niet eens meer om de kwestie over vrouw en ambt alléén, maar om het Schrift verstaan als geheel. De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons' bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.
Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 jan 2020, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Lijkt me vrij evident wie met 'ons' bedoeld wordt.Jantje schreef:De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
In een pluriforme kerk kun je elkaar scherp houden, in een uniforme kerk niet. Dus dat er verschillen zijn, is in mijn ogen enkel maar goed. Al moet deze verschillen wel overbrugbaar blijven.In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.
Ik weet niet of ik jouw oproep geheel passend vind. Ik krijg vooral de indruk dat jij bedoelt dat men hetzelfde gaat denken over de besproken onderwerpen als jij.Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Eens met Jantje. Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog geestelijke herkenning is.
De CGK zijn wel heel ver uit elkaar gegroeid.
De CGK zijn wel heel ver uit elkaar gegroeid.
-
- Berichten: 8246
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Die diaken heeft naar mijn idee een verbondsgedachte a la GK(V) dus ons is de gemeente.Ambtenaar schreef:Lijkt me vrij evident wie met 'ons' bedoeld wordt.Jantje schreef:De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.In een pluriforme kerk kun je elkaar scherp houden, in een uniforme kerk niet. Dus dat er verschillen zijn, is in mijn ogen enkel maar goed. Al moet deze verschillen wel overbrugbaar blijven.In dat licht denk ik toch dat de CGK te lang te veel verschillen binnen het kerkverband heeft geaccepteerd. En dat is een fout, die wellicht nu niet meer hersteld kan worden.Ik weet niet of ik jouw oproep geheel passend vind. Ik krijg vooral de indruk dat jij bedoelt dat men hetzelfde gaat denken over de besproken onderwerpen als jij.Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
De diaken zegt vooral dat er door zijn gemeente geen, maar door veel andere gemeenten op dit punt wel een scheur loopt (misschien is dat wat negatief geformuleerd, je zou ook kunnen spreken van 'verschil van inzicht is'.
In ieder geval is dat zijn hoofdpunt, niet de inclusieve formulering. Dat hoop ik althans. Want je kunt de zin ook zo lezen dat hij bang is dat een gereformeerd-verbondsmatige gemeentebeschouwing in de CGK niet meer zou worden geaccepteerd, en dat dat de oorzaak zou zijn. Ik geloof niet dat dat het geval is, maar ik volg het gesprek met belangstelling.
In ieder geval is dat zijn hoofdpunt, niet de inclusieve formulering. Dat hoop ik althans. Want je kunt de zin ook zo lezen dat hij bang is dat een gereformeerd-verbondsmatige gemeentebeschouwing in de CGK niet meer zou worden geaccepteerd, en dat dat de oorzaak zou zijn. Ik geloof niet dat dat het geval is, maar ik volg het gesprek met belangstelling.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
........maar ik volg het gesprek met grote zorg en vertwijfeling. En vele ambtsdrager en “gewone” CGK leden met mij. Gisteren zijn er op de GS bijdragen geweest die deze zorg alleen maar groter hebben gemaakt.DDD schreef:De diaken zegt vooral dat er door zijn gemeente geen, maar door veel andere gemeenten op dit punt wel een scheur loopt (misschien is dat wat negatief geformuleerd, je zou ook kunnen spreken van 'verschil van inzicht is'.
In ieder geval is dat zijn hoofdpunt, niet de inclusieve formulering. Dat hoop ik althans. Want je kunt de zin ook zo lezen dat hij bang is dat een gereformeerd-verbondsmatige gemeentebeschouwing in de CGK niet meer zou worden geaccepteerd, en dat dat de oorzaak zou zijn. Ik geloof niet dat dat het geval is, maar ik volg het gesprek met belangstelling.
Hopelijk zijn er in andere kerken die deze zorg herkennen en er gebed voor hebben.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Toch is dat niet van gisteren of eergisteren. In mijn jeugd was het verschil al zo groot dat je elkaar niet herkende.Bezorgd schreef:Eens met Jantje. Ik kan me niet voorstellen dat er dan nog geestelijke herkenning is.
De CGK zijn wel heel ver uit elkaar gegroeid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Ik was vooral verbaasd dat er ook veel kritiek was vanuit rechterzijde op het meerderheidsrapport, van oa ds Hoogenboom en Versluis.
Het beste zou zijn als er een gesprek gevoerd zou worden over de inhoud: vrouw in ambt.
Het beste zou zijn als er een gesprek gevoerd zou worden over de inhoud: vrouw in ambt.
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Dat hoorde ik ook. En zo spreekt een ouderling bij ons ook. Op huisbezoek ga je dan volledig langs elkaar heenpraten, je verstaat elkaar echt niet.Jantje schreef:De manier waarop de diaken uit Zwolle over het sterven van Jezus praat, vind ik namelijk nogal algemeen overkomen. Ik begrijp niet goed hoe ik dit moet opvatten. Jezus is niet voor óns (wie wordt er met 'ons' bedoeld?) gestorven, maar voor Zijn volk.
Ook vind ik het verschil in kleding opvallend. De ene predikant zit in een zwart ambtskostuum met wit overhemd en zwarte of grijze das, en ik zie ook sprekers casual gekleed, 2 knoopjes los bovenaan.
Maar dit zal men wel als onbelangrijke bijzaken zien.
Beide groepen menen de Schrift recht te verstaan, dat is nu juist het probleem!Jantje schreef:Laten we allen dit kerkverband in het gebed opdragen en vragen of God een weg wil banen waardoor er nog deuren geopend worden, zodat de Schrift recht wordt verstaan, waardoor dat rechte verstaan ook door iedereen beleden zal worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Misschien is het verhelderend dat een groot deel van deze kritiek op het meerderheidsrapport niet zozeer de uitkomst van het rapport betrof, maar vooral onderbouwing van de uitkomst. Je kunt een standpunt delen, terwijl je verschilt over de argumenten waarmee je tot het standpunt komt.Augustienus schreef:Ik was vooral verbaasd dat er ook veel kritiek was vanuit rechterzijde op het meerderheidsrapport, van oa ds Hoogenboom en Versluis.
Het beste zou zijn als er een gesprek gevoerd zou worden over de inhoud: vrouw in ambt.