Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
Het zou wel eens kunnen dat dat ook een gevaarlijk standpunt is, Jantje. :OO3
Ok, dat derde verbond ben je al mee akkoord gegaan, zie ik hieronder. Maar wat als er HSV-gemeentes bijkomen?
Speelt dat derde verbond nog zo erg ?
Waarom moeten de CGK'ers daar nog persé aan vast houden denk ik dan.
Ik schaar dit onder pietluttigheden.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:Dat is onzin huisman.
Ik ben een voorstander van de evolutietheorie, bij de vrouw in het ambt zit ik in de spagaat. Eerlijk gezegd vind ik het de discussie niet waard om die te voeren en op spits te drijven. Daarnaast ben ik voor een moderne liturgie etc etc, maar heb ik moeite met de inhoud van de preken in de samenwerkingsgemeente.
Volgens mij bevestigd dit bericht alleen maar de stelling van huisman. Als er geen Bijbels zicht meer op het ene (i.d.g. evolutietheorie) is, dan komen andere vraagstukken (bv. vrouw en ambt) ook op losse(re) schroeven te staan.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef:
Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
Het zou wel eens kunnen dat dat ook een gevaarlijk standpunt is, Jantje. :OO3
Ok, dat derde verbond ben je al mee akkoord gegaan, zie ik hieronder. Maar wat als er HSV-gemeentes bijkomen?
Speelt dat derde verbond nog zo erg ?
Waarom moeten de CGK'ers daar nog persé aan vast houden denk ik dan.
Ik schaar dit onder pietluttigheden.
In de CGK speelt dat ook niet of nauwelijks, alleen maar in de GG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
We nemen wel een derde verbond mee.....mag dat?
Ja hoor. Zie je onderschrift.
@Jantje: Ooit ging je eens volledig los toen ik je verweet dat je Ds. Kersten los liet.
Nu weet ik het zeker...
Ds. G.H. Kersten en prof. Wisse konden prima overweg met elkaar, voor zover ik weet. Ik meen zelfs dat hij prof. Wisse eens gevraagd heeft om naar de GG over te komen.
En als je hier op aarde niet door één deur kan, hoe moet dat dan straks in de hemel?

@Tiberius, ik zou dat niet een direct bezwaar vinden. Je krijgt dan meerdere gemeenten die de HSV goedkeuren, en waarschijnlijk zijn er dan ook meer predikanten die daar niet moeilijk over doen. Misschien moet je de keuze in dat geval aan de predikant over laten. Als hij het goed vindt dat er uit de HSV wordt gepreekt, kun je het dan eventueel toelaten; en anders niet. Binnen de CGK zelf zijn er ook een aantal predikanten voor wie dat zo werkt, meen ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Als het mag een reactie? Ik meende ook dat (op enkele punten na) ds. Kersten en prof. Wisse op een lijn zaten....
Dat wil zeggen dat ds. Kersten nooit de drieverbondenleer accepteerde, en dat prof. Wisse deze niet wilde of kon verwerpen.
Verder waren er geen onoverkomelijke verschillen. Maar ondanks dat hield ds. Kersten, prof. Wisse in achting!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Ds. G.H. Kersten en prof. Wisse konden prima overweg met elkaar, voor zover ik weet. Ik meen zelfs dat hij prof. Wisse eens gevraagd heeft om naar de GG over te komen.
En als je hier op aarde niet door één deur kan, hoe moet dat dan straks in de hemel?

@Tiberius, ik zou dat niet een direct bezwaar vinden. Je krijgt dan meerdere gemeenten die de HSV goedkeuren, en waarschijnlijk zijn er dan ook meer predikanten die daar niet moeilijk over doen. Misschien moet je de keuze in dat geval aan de predikant over laten. Als hij het goed vindt dat er uit de HSV wordt gepreekt, kun je het dan eventueel toelaten; en anders niet. Binnen de CGK zelf zijn er ook een aantal predikanten voor wie dat zo werkt, meen ik.
:jongle
Gebruiken er soms twee Jantjes jouw account?
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Hollander schreef:
merel schreef:Dat is onzin huisman.
Ik ben een voorstander van de evolutietheorie, bij de vrouw in het ambt zit ik in de spagaat. Eerlijk gezegd vind ik het de discussie niet waard om die te voeren en op spits te drijven. Daarnaast ben ik voor een moderne liturgie etc etc, maar heb ik moeite met de inhoud van de preken in de samenwerkingsgemeente.
Volgens mij bevestigd dit bericht alleen maar de stelling van huisman. Als er geen Bijbels zicht meer op het ene (i.d.g. evolutietheorie) is, dan komen andere vraagstukken (bv. vrouw en ambt) ook op losse(re) schroeven te staan.
Nee, dat bevestigt het standpunt van huisman helemaal niet. Ik ben van mening dat als er binnen een kerk afspraken zijn gemaakt om dit niet te doen, dat je dan niet de discussie moet forceren om het wel te gaan doen. Dus in dat kader behoorde ik tot de middenflank van de cgk.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Ds. G.H. Kersten en prof. Wisse konden prima overweg met elkaar, voor zover ik weet. Ik meen zelfs dat hij prof. Wisse eens gevraagd heeft om naar de GG over te komen.
En als je hier op aarde niet door één deur kan, hoe moet dat dan straks in de hemel?

@Tiberius, ik zou dat niet een direct bezwaar vinden. Je krijgt dan meerdere gemeenten die de HSV goedkeuren, en waarschijnlijk zijn er dan ook meer predikanten die daar niet moeilijk over doen. Misschien moet je de keuze in dat geval aan de predikant over laten. Als hij het goed vindt dat er uit de HSV wordt gepreekt, kun je het dan eventueel toelaten; en anders niet. Binnen de CGK zelf zijn er ook een aantal predikanten voor wie dat zo werkt, meen ik.
:jongle
Gebruiken er soms twee Jantjes jouw account?
Neen. Ik ben één en dezelfde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

helma schreef:Nou, dat vind ik toch anders. Je zou ook het voorbeeld kunnen nemen dat het huis waarin je woont van een famielid is die op sterven ligt. Je zou wel dom zijn als je niet gaat nadenken over wat je gaat doen als je weet dat de andere erfgenamen binnenkort het huis te koop willen zetten.
Om die reden zijn enkele leden uit onze gemeente overgegaan naar de HHK, omdat zij het niet aandurfden naar een andere CGK te gaan in een andere plaats. Ze zijn bang dat ze dan over een jaar of zo alsnog de verdrietige stap moeten zetten en nogmaals uit een gemeente moeten vertrekken.
Vooral mensen die vanaf hun doop al lid zijn van de CGK en hun hele leven tot Zegen en met liefde lid waren, hebben het heel zwaar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

Mensen kunnen in een kerkverband geroepen zijn om te getuigen. En tot een getuigenis te spreken.
Een voorbeeld: In onze familie, waren er die om de consciëntie de Nederlandse Hervormde Kerk niet durfden te verlaten. Maar ze waren daar wel tot een getuigenis.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

Mara schreef:
helma schreef:Nou, dat vind ik toch anders. Je zou ook het voorbeeld kunnen nemen dat het huis waarin je woont van een famielid is die op sterven ligt. Je zou wel dom zijn als je niet gaat nadenken over wat je gaat doen als je weet dat de andere erfgenamen binnenkort het huis te koop willen zetten.
Om die reden zijn enkele leden uit onze gemeente overgegaan naar de HHK, omdat zij het niet aandurfden naar een andere CGK te gaan in een andere plaats. Ze zijn bang dat ze dan over een jaar of zo alsnog de verdrietige stap moeten zetten en nogmaals uit een gemeente moeten vertrekken.
Vooral mensen die vanaf hun doop al lid zijn van de CGK en hun hele leven tot Zegen en met liefde lid waren, hebben het heel zwaar.
Hang je dan niet teveel op aan een kerkverband? Op een gegeven moment is het toch klaar?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12055
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk onbegrijpelijk dat je op individueel niveau wel van kerkverband mag en kan wisselen en dat het op gemeentelijk niveau ongeoorloofd is. Ik kan dat verschil niet uitleggen voor mezelf.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Ds. G.H. Kersten en prof. Wisse konden prima overweg met elkaar, voor zover ik weet. Ik meen zelfs dat hij prof. Wisse eens gevraagd heeft om naar de GG over te komen.
En als je hier op aarde niet door één deur kan, hoe moet dat dan straks in de hemel?
Deze opmerking raakt kant nog wal als reactie op de mijne. Zeker is en mag daar achting zijn geweest. Maar ze leerden toch anders mbt de verbonden. En mijn reactie was dat jij dus ds. Kersten met deze opmerking van jou dus wel degelijk loslaat. Maakt niet uit, gaan we ook niet over in discussie. Het is een simpele constatering.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

merel schreef:
Hollander schreef:
merel schreef:Dat is onzin huisman.
Ik ben een voorstander van de evolutietheorie, bij de vrouw in het ambt zit ik in de spagaat. Eerlijk gezegd vind ik het de discussie niet waard om die te voeren en op spits te drijven. Daarnaast ben ik voor een moderne liturgie etc etc, maar heb ik moeite met de inhoud van de preken in de samenwerkingsgemeente.
Volgens mij bevestigd dit bericht alleen maar de stelling van huisman. Als er geen Bijbels zicht meer op het ene (i.d.g. evolutietheorie) is, dan komen andere vraagstukken (bv. vrouw en ambt) ook op losse(re) schroeven te staan.
Nee, dat bevestigt het standpunt van huisman helemaal niet. Ik ben van mening dat als er binnen een kerk afspraken zijn gemaakt om dit niet te doen, dat je dan niet de discussie moet forceren om het wel te gaan doen. Dus in dat kader behoorde ik tot de middenflank van de cgk.
Oké, maar dat is nog geen ontkrachting van de stelling van @huisman. Jij geeft namelijk zelf al aan: "...bij de vrouw in het ambt zit ik in de spagaat." Om wille van de kerkelijke afspraken ga je deze discussie niet forceren, maar persoonlijk sta je er dus anders in namelijk in een spagaat. En dat is op zich logisch, want als er geen Bijbels zicht meer is op het ontstaan van de aarde, dan is dat er dus ook niet voor de scheppingsorde. Dit denken vindt doorgaans de oorsprong in een andere interpretatie (hermeneutiek) van de Schrift.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:Ds. G.H. Kersten en prof. Wisse konden prima overweg met elkaar, voor zover ik weet. Ik meen zelfs dat hij prof. Wisse eens gevraagd heeft om naar de GG over te komen.
En als je hier op aarde niet door één deur kan, hoe moet dat dan straks in de hemel?
Deze opmerking raakt kant nog wal als reactie op de mijne. Zeker is en mag daar achting zijn geweest. Maar ze leerden toch anders mbt de verbonden. En mijn reactie was dat jij dus ds. Kersten met deze opmerking van jou dus wel degelijk loslaat. Maakt niet uit, gaan we ook niet over in discussie. Het is een simpele constatering.
Ik laat ds. Kersten niet los. Integendeel; ik volg hem wel degelijk in zijn visie hierover. Dat zou jij trouwens ook moeten kunnen weten; denk maar aan de discussies rondom ds. A. Schot (Nunspeet), met betrekking tot het verbond. Echter denk ik dat het mogelijk moet zijn om zijn visie én de visie van prof. Wisse (en de CGK) náást elkaar te laten bestaan in één kerkverband. Vandaar dat ik er geen bezwaar tegen heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie