Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zou het erg betreuren als het kerkverband dat al zo lange tijd open staat voor alle gereformeerde opvattingen zou samengaan met een kerk die zo recent voortkomt uit een scheuring. Als nou de HHK zich bij de CGK zou aansluiten, dan zou ik dat al heel anders vinden.
hier ben ik een voorstander van......kom HHK broeders en zusters en wordt lid van de CGK!.....van harte welkom!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jongere »

Hollander schreef:Is dit het zoeken van fusiepartners voordat een 'faillissement' is uitgesproken?

Ik vind het niet echt heel passend bij de problematiek en de grote spanning, om in dit stadium allerlei speculatieve opmerkingen over de toekomst te gaan maken.
:tilt
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
We nemen wel een derde verbond mee.....mag dat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Augustienus »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik zou het erg betreuren als het kerkverband dat al zo lange tijd open staat voor alle gereformeerde opvattingen zou samengaan met een kerk die zo recent voortkomt uit een scheuring. Als nou de HHK zich bij de CGK zou aansluiten, dan zou ik dat al heel anders vinden.
hier ben ik een voorstander van......kom HHK broeders en zusters en wordt lid van de CGK!.....van harte welkom!
Ik ben zowel in een CGK BHP gemeente lid geweest als een HHK en er is qua prediking geen verschil. Ook veel midden predikanten in de CGK passen prima in de HHK. Maar ik denk niet dat de HHK het 'hervormde' op wil geven, dat is immers haar bestaansrecht, hoe je daar ook over kan denken. Ik hoop echter dat de eenheid in de CGK bewaard blijft.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Is het wel terecht om nu te spreken van een breuk. Er worden twee voorstellen gedaan om in een uiterst geval een kerkenraad af te zetten (en dus - een deel van - de gemeente voor het kerkverband te behouden), of de lastbrieven niet meer te aanvaarden, waardoor een gemeente tijdelijk of permanent buiten het kerkverband komt te staan. En dat alleen in heel gewichtige kwesties, waarbij kerkenraden in flagrante strijd met de kerkorde handelen, en waarbij dat ook nog eens zaken zijn waarbij het Schriftgezag in geding is.
Als deze zaken een complete kerkscheuring zouden betekenen, geeft dat alleen maar aan dat er kennelijk nu al een groot geestelijk probleem is rond het Schriftgezag. En dan gaat het dus om het behoud van de confessionele basis.
M.a.w.: er wordt hier door sommigen geredeneerd, alsof gesprekken over deze zaken nog moeten starten. De zaken die nu spelen, zijn al heel lang onderwerp van gesprek. Het is niet de synode die nu acteert, het is een reactie op zoveel onkerkordelijk en onschriftuurlijk handelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het gaat natuurlijk sowieso om alle samenwerkingsgemeenten, en om een deel van de middengemeenten. Het zou mij verbazen als niet een derde van de CGK-gemeenten in ruime meerderheid voorstander is van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten. Nog los daarvan dat de grootste CGK daar in ieder geval al zo over denkt en in haar eentje al 6 procent van de CGK vormt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

DDD schreef:Het gaat natuurlijk sowieso om alle samenwerkingsgemeenten, en om een deel van de middengemeenten. Het zou mij verbazen als niet een derde van de CGK-gemeenten in ruime meerderheid voorstander is van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten. Nog los daarvan dat de grootste CGK daar in ieder geval al zo over denkt en in haar eentje al 6 procent van de CGK vormt.
Net als de drie Urker gemeenten daartegen zijn en zo’n 10% van het hele kerkverband vormen...
Maar het gaat niet om getallen, het gaat om de bereidheid om je te voegen naar de wijze waarop het presbyteriaal-synodaalstelsel werkt, op punten waarin de GS heeft uitgesproken wat Schriftuurlijk is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Luther schreef:
DDD schreef:Het gaat natuurlijk sowieso om alle samenwerkingsgemeenten, en om een deel van de middengemeenten. Het zou mij verbazen als niet een derde van de CGK-gemeenten in ruime meerderheid voorstander is van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten. Nog los daarvan dat de grootste CGK daar in ieder geval al zo over denkt en in haar eentje al 6 procent van de CGK vormt.
Net als de drie Urker gemeenten daartegen zijn en zo’n 10% van het hele kerkverband vormen...
Maar het gaat niet om getallen, het gaat om de bereidheid om je te voegen naar de wijze waarop het presbyteriaal-synodaalstelsel werkt, op punten waarin de GS heeft uitgesproken wat Schriftuurlijk is.

............en het gaat bovenal over wat God in Zijn Woord gezegd heeft. Het is niet toevallig dat voorstanders van vrouw in het ambt ook de evolutietheorie omarmen. De scheppingsorde zegt ze niks.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
We nemen wel een derde verbond mee.....mag dat?
Ja hoor. Zie je onderschrift.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Hollander schreef:Is dit het zoeken van fusiepartners voordat een 'faillissement' is uitgesproken?

Ik vind het niet echt heel passend, om in dit stadium van deze problematiek en grote spanning, allerlei speculatieve opmerkingen over de toekomst te gaan maken.
Precies. De boedel wordt al verdeeld voordat de patiënt is overleden, oneerbiedig gezegd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18716
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door helma »

Nou, dat vind ik toch anders. Je zou ook het voorbeeld kunnen nemen dat het huis waarin je woont van een famielid is die op sterven ligt. Je zou wel dom zijn als je niet gaat nadenken over wat je gaat doen als je weet dat de andere erfgenamen binnenkort het huis te koop willen zetten.


Je ontkomt er niet aan om na te denken over wat er moet gebeuren als er een breuk valt. Tegelijk kan je daar alleen maar met pijn en verdriet over nadenken. En ik denk dat je dat ook heel goed merkt in de schrijfsels van onze CGK broeders.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
We nemen wel een derde verbond mee.....mag dat?
Ja hoor. Zie je onderschrift.
@Jantje: Ooit ging je eens volledig los toen ik je verweet dat je Ds. Kersten los liet.
Nu weet ik het zeker...
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

huisman schreef:
Luther schreef:
DDD schreef:Het gaat natuurlijk sowieso om alle samenwerkingsgemeenten, en om een deel van de middengemeenten. Het zou mij verbazen als niet een derde van de CGK-gemeenten in ruime meerderheid voorstander is van de openstelling van de ambten voor de zusters van de gemeenten. Nog los daarvan dat de grootste CGK daar in ieder geval al zo over denkt en in haar eentje al 6 procent van de CGK vormt.
Net als de drie Urker gemeenten daartegen zijn en zo’n 10% van het hele kerkverband vormen...
Maar het gaat niet om getallen, het gaat om de bereidheid om je te voegen naar de wijze waarop het presbyteriaal-synodaalstelsel werkt, op punten waarin de GS heeft uitgesproken wat Schriftuurlijk is.

............en het gaat bovenal over wat God in Zijn Woord gezegd heeft. Het is niet toevallig dat voorstanders van vrouw in het ambt ook de evolutietheorie omarmen. De scheppingsorde zegt ze niks.
Dat is onzin huisman.
Ik ben een voorstander van de evolutietheorie, bij de vrouw in het ambt zit ik in de spagaat. Eerlijk gezegd vind ik het de discussie niet waard om die te voeren en op spits te drijven. Daarnaast ben ik voor een moderne liturgie etc etc, maar heb ik moeite met de inhoud van de preken in de samenwerkingsgemeente.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33251
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Je kunt er ook de Christelijk Gereformeerde Kerken in hersteld verband van maken.

Is dat niet een idee?

Of iedereen komt over naar de Gereformeerde Gemeenten. Ik mag dan gevaarlijke bijdragen posten volgens @Tiberius, maar als ik ambtsdrager zou zijn, was ik de eerste die daarin zou toestemmen.
Het zou wel eens kunnen dat dat ook een gevaarlijk standpunt is, Jantje. :OO3
Ok, dat derde verbond ben je al mee akkoord gegaan, zie ik hieronder. Maar wat als er HSV-gemeentes bijkomen?
Plaats reactie