Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

„Cgk mag niet afwijken van landelijk besluit”. Zie RD
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:„Cgk mag niet afwijken van landelijk besluit”. Zie RD
Vinden 4 van de 7 leden van een commissie. De andere 3 leden vinden iets anders.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:„Cgk mag niet afwijken van landelijk besluit”. Zie RD
Vinden 4 van de 7 leden van een commissie. De andere 3 leden vinden iets anders.
Het is wel het meerderheidsadvies. De GS zal dit advies niet makkelijk naast zich neer kunnen leggen.
Wat die andere 3 willen kan alleen als vanaf nu alle gemeenten zich houden aan de GS besluiten tot de GS van 2022. Dus ook de besluiten rond vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Maar reëel gezien zal de anarchie aan de linkerkant onverminderd doorgaan dus blijft alleen de optie van het meerderheidsadvies over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef:„Cgk mag niet afwijken van landelijk besluit”. Zie RD
Vinden 4 van de 7 leden van een commissie. De andere 3 leden vinden iets anders.
Het is wel het meerderheidsadvies. De GS zal dit advies niet makkelijk naast zich neer kunnen leggen.
Wat die andere 3 willen kan alleen als vanaf nu alle gemeenten zich houden aan de GS besluiten tot de GS van 2022. Dus ook de besluiten rond vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Maar reëel gezien zal de anarchie aan de linkerkant onverminderd doorgaan dus blijft alleen de optie van het meerderheidsadvies over.
Wat gaat er nu gebeuren met de kerken als Zwolle ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:
huisman schreef:
Ambtenaar schreef:
huisman schreef:„Cgk mag niet afwijken van landelijk besluit”. Zie RD
Vinden 4 van de 7 leden van een commissie. De andere 3 leden vinden iets anders.
Het is wel het meerderheidsadvies. De GS zal dit advies niet makkelijk naast zich neer kunnen leggen.
Wat die andere 3 willen kan alleen als vanaf nu alle gemeenten zich houden aan de GS besluiten tot de GS van 2022. Dus ook de besluiten rond vrouw in het ambt en homoseksualiteit. Maar reëel gezien zal de anarchie aan de linkerkant onverminderd doorgaan dus blijft alleen de optie van het meerderheidsadvies over.
Wat gaat er nu gebeuren met de kerken als Zwolle ?
Als dit advies wordt overgenomen worden ze opgeroepen om de GS besluiten uit te voeren in hun gemeentelijke leven. Bij weigering kan het uitlopen op een breuk met de CGK.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Het is wel het meerderheidsadvies. De GS zal dit advies niet makkelijk naast zich neer kunnen leggen.
De kleinst mogelijke meerderheid. Geeft aan dat de verdeeldheid onverminderd aanwezig is.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik ben wel benieuwd waarom de GS zo'n advies niet gemakkelijk naast zich neer zou kunnen leggen, en wat dat in jouw gedachten betekent.

Je kunt een advies geheel serieus nemen en toch niet overnemen. Leg je het dan naast je neer? Nee.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben wel benieuwd waarom de GS zo'n advies niet gemakkelijk naast zich neer zou kunnen leggen, en wat dat in jouw gedachten betekent.

Je kunt een advies geheel serieus nemen en toch niet overnemen. Leg je het dan naast je neer? Nee.
Dat betekent in mijn gedachten dat de impasse in de CGK volkomen is. Bij de GS afgevaardigden verwacht ik dezelfde meerder/minderheidsverhouding als in deze commissie. Dus 57% voor dit advies en 43% tegen. Dit zijn getallen waar mijn zorgen alleen maar groter door worden. Ik denk namelijk niet in winnen en verliezen ook al heeft mijn opvatting een kleine meerderheid. Als CGKer kon ik redelijk goed met de verschillen in onze kerken omgaan ook al heb ik een duidelijk behoudend profiel. Maar nu zijn er verschillen van een geheel andere orde gekomen plus het feit dat diverse kerkenraden zich moedwillig niet meer houden aan de kerkorde.
Misschien dat een vreedzame verschuiving van kerkmuren de beste oplossing is. Het deel van de CGK dat de GS besluiten over vrouwen in het ambt en homoseksualiteit niet wil uitvoeren mee met de fusie tussen NGK/GKv. Het deel van de CGK dat dan in een veel kleiner kerkverband achterblijft moet zich bezinnen of er geen gesprekken met de HHK aangeknoopt moeten worden met als doel samengaan.

Ben niet echt gelukkig met mijn eigen voorstel maar probeer maar wat.....
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Het is wel het meerderheidsadvies. De GS zal dit advies niet makkelijk naast zich neer kunnen leggen.
De kleinst mogelijke meerderheid. Geeft aan dat de verdeeldheid onverminderd aanwezig is.
Het is een bijzonder advies. Toen de commissie werd ingesteld werden er allerlei genuanceerde opmerkingen gemaakt over mogelijke oplossingsrichtingen. Maar een meerderheid lijkt te kiezen voor een rechtstreeks breuk. Het minderheidsstandpunt heeft volgens het rapport alleen een motivatie over het ten alle tijden vermijden van een scheuring. Maar dat betekent mi niet dat deze groep zich dus blijkbaar neerlegd bij het toelaten van de vrouw in het ambt.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door merel »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik ben wel benieuwd waarom de GS zo'n advies niet gemakkelijk naast zich neer zou kunnen leggen, en wat dat in jouw gedachten betekent.

Je kunt een advies geheel serieus nemen en toch niet overnemen. Leg je het dan naast je neer? Nee.
Dat betekent in mijn gedachten dat de impasse in de CGK volkomen is. Bij de GS afgevaardigden verwacht ik dezelfde meerder/minderheidsverhouding als in deze commissie. Dus 57% voor dit advies en 43% tegen. Dit zijn getallen waar mijn zorgen alleen maar groter door worden. Ik denk namelijk niet in winnen en verliezen ook al heeft mijn opvatting een kleine meerderheid. Als CGKer kon ik redelijk goed met de verschillen in onze kerken omgaan ook al heb ik een duidelijk behoudend profiel. Maar nu zijn er verschillen van een geheel andere orde gekomen plus het feit dat diverse kerkenraden zich moedwillig niet meer houden aan de kerkorde.
Misschien dat een vreedzame verschuiving van kerkmuren de beste oplossing is. Het deel van de CGK dat de GS besluiten over vrouwen in het ambt en homoseksualiteit niet wil uitvoeren mee met de fusie tussen NGK/GKv. Het deel van de CGK dat dan in een veel kleiner kerkverband achterblijft moet zich bezinnen of er geen gesprekken met de HHK aangeknoopt moeten worden met als doel samengaan.

Ben niet echt gelukkig met mijn eigen voorstel maar probeer maar wat.....
En de gemeentes die zich niet thuis voelen bij de GKV en ook niet bij HHK? Die zijn er ook genoeg.

Welke predikanten maakten deel uit van de commissie?
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik zou het erg betreuren als het kerkverband dat al zo lange tijd open staat voor alle gereformeerde opvattingen zou samengaan met een kerk die zo recent voortkomt uit een scheuring. Als nou de HHK zich bij de CGK zou aansluiten, dan zou ik dat al heel anders vinden.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Augustienus »

DDD schreef:Ik zou het erg betreuren als het kerkverband dat al zo lange tijd open staat voor alle gereformeerde opvattingen zou samengaan met een kerk die zo recent voortkomt uit een scheuring. Als nou de HHK zich bij de CGK zou aansluiten, dan zou ik dat al heel anders vinden.
De HHK is langer in de NHK gebleven dan de CGK kun je redeneren.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Hollander »

Is dit het zoeken van fusiepartners voordat een 'faillissement' is uitgesproken?

Ik vind het niet echt heel passend, om in dit stadium van deze problematiek en grote spanning, allerlei speculatieve opmerkingen over de toekomst te gaan maken.
Laatst gewijzigd door Hollander op 23 jan 2020, 07:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Het is een bijzonder advies. Toen de commissie werd ingesteld werden er allerlei genuanceerde opmerkingen gemaakt over mogelijke oplossingsrichtingen. Maar een meerderheid lijkt te kiezen voor een rechtstreeks breuk. Het minderheidsstandpunt heeft volgens het rapport alleen een motivatie over het ten alle tijden vermijden van een scheuring. Maar dat betekent mi niet dat deze groep zich dus blijkbaar neerlegd bij het toelaten van de vrouw in het ambt.
Dat laatste klopt. Persoonlijk vind ik het een vergaand advies, maar dat komt omdat ik me afvraag of een breuk wel een goede oplossing is. Enerzijds zorgt dit voor langdurig verstoorde persoonlijke verhoudingen en anderzijds vraag ik me af of dit niet een schijnoplossing is om zogenaamd de zuiverheid te bewaren. Nu zijn het deze onderwerpen en over een aantal jaar kan het weer iets anders zijn dat zorgt voor het uit elkaar groeien. Uiteindelijk is de som der delen minder dan het geheel en waar houdt het op en wat is dermate principieel van aard en wat niet?
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Augustienus schreef:
DDD schreef:Ik zou het erg betreuren als het kerkverband dat al zo lange tijd open staat voor alle gereformeerde opvattingen zou samengaan met een kerk die zo recent voortkomt uit een scheuring. Als nou de HHK zich bij de CGK zou aansluiten, dan zou ik dat al heel anders vinden.
De HHK is langer in de NHK gebleven dan de CGK kun je redeneren.
Dat zou een erg merkwaardige redenering zijn. De CGK is er grotendeels uit gezet, terwijl de HHK geen vrijmoedigheid had om te blijven.
Plaats reactie