Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Er wordt terecht opgemerkt dat je je kunt bezondigen door voorbij te gaan aan wat de Schrift ons leert in teksten als 1 Tim 2 over de vrouw in de gemeente. Maar laten we niet vergeten dat je je ook kunt bezondigen door de manier waarop je in de kerk met elkaar omgaat aan Filippenzen 2:5-7 (de gezindheid van Christus die gevolgen heeft voor de manier waar wij met elkaar omgaan).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

huisman schreef:Dankbaar voor de duidelijke reactie van Bewaar het Pand op de uitspraak van de classis Haarlem.
De zorgen of wij als CGK ongedeeld dit jaar doorkomen nemen toe. Ken diverse ambtsdragers die er slapeloze nachten van hebben.
https://www.bewaarhetpand.nl/
Zeker! Ik denk van de hand van ds Kempeneers?
Die slapeloze nachten heb ik als niet-ambtsdrager ook.
Ik sprak onlangs een oud ambtsdrager, die het niet langer verantwoord vond vanwege zijn gezondheid en is overgegaan naar de HHK.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JDM6400
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jan 2020, 15:04

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door JDM6400 »

Kijkend vanuit die gedachtehoek zijn de ontwikkelingen inderdaad om ongerust van te worden en ook steeds sneller op elkaar...

Wat mij verbaasd: waarom wacht men niet af wat de uitkomst is van de synode?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

JDM6400 schreef:Kijkend vanuit die gedachtehoek zijn de ontwikkelingen inderdaad om ongerust van te worden en ook steeds sneller op elkaar...

Wat mij verbaasd: waarom wacht men niet af wat de uitkomst is van de synode?
Omdat ze een antwoord verwachten waar men bang voor is...
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door claus »

Zou er niet, helaas en zoals vaak gebruikelijk bijde CGK, een antwoord komen op de Synode, waarbij men tracht de kool en de geit te sparen?
In zuiver principiële kwesties als deze, kan en mag dat niet mijns inziens.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

Dat is hoe de CGK vaak wordt neergezet, als een kerk waarin men de kool en de geit wil sparen, maar daarmee frame je heel negatief wat eigen is aan gereformeerd zijn, namelijk altijd open willen staan voor een beter verstaan van de Schrift. Reformata quia semper reformanda (gereformeerd omdat men altijd dient te reformeren). De Reformatie is vooral ontstaan omdat de Rooms-katholieke kerk zich niet meer wilde laten corrigeren op basis van de Schrift, maar uitging van de onfeilbaarheid van de eigen dogma's. Daarin is de reformatie nooit meegegaan. Nu lijkt bwp te kiezen voor het rooms-katholieke model, waarin men de onfeilbaarheid van bepaalde standpunten proclameert. Want dat is wat je zegt als je de kerk dreigt uit te stappen vanwege de mogelijke acceptatie van vrouwelijke ambtsdragers.

Zelf ben ik CGK'er en zie ik niet in hoe je op basis van de Schrift voor vrouwelijke ambtsdragers kunt zijn. Tegelijkertijd ben ik blij met de route die de synode kiest namelijk door de argumenten te wegen van hen die wel voor vrouwelijke ambtsdragers zijn en op basis daarvan een besluit te nemen. Daar wordt tegen in gebracht dat er in 1998 en 2003 ook al een besluit over genomen is. Om die reden vind ik het inderdaad afkeurenswaardig als gemeenten wel vrouwelijke ambtsdragers bevestigen. Tegelijkertijd ben ik er niet op tegen dat er na 20 jaar opnieuw een gesprek over plaatsvindt. De ontwikkeling in de kerken op dit punt vraagt inderdaad om bezinning en het lijkt me goed als de synode de vraag beantwoordt of er in de 20 jaar nieuwe argumenten boven tafel zijn gekomen waardoor men misschien moet terugkomen op een eerder besluit. Mogelijke uitkomsten is dat er geen argumenten ter tafel zijn gekomen en dat het oude besluit blijft gehandhaafd of dat er wel nieuwe argumenten ter tafel zijn gekomen, maar die niet steekhoudende genoeg zijn zodat de besluiten van 1998 en 2003 moeten worden herzien. Ik verwacht gezien de samenstelling van de synode dat het een van deze uitkomsten wordt.

Prof. van den Belt heeft laatst terecht opgemerkt dat een kerk met vrouwelijke ambtsdragers weliswaar dwaalt, maar daarmee nog geen valse kerk is die men zou moeten verlaten. Ik denk dat van den Belt gelijk heeft en dat hij denkt in het spoor van Calvijn. Het punt van vrouwelijke ambtsdragers is wat mij betreft van een andere orde dan de kwestie over de toelating van praktiserende homoseksuelen aan het Avondmaal. Dr. P. de Vries legde dit verschil helder uit in een lezing op de Haamstedeconferentie, toen hij zei dat het in laatste geval ging om zaken die de eeuwige zaligheid raken.
Jan Vogel
Berichten: 138
Lid geworden op: 08 mei 2013, 12:57

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jan Vogel »

Goede bijdrage, luisteraar!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Jan Vogel schreef:Goede bijdrage, luisteraar!
Slechte bijdrage met valse beschuldigingen. Bewaar het Pand kiest juist voor het kerkverband door haar aan te spreken op haar eigen besluiten. In 1998 en in 2001 is duidelijk uitgesproken door de GS dat de Schrift geen ruimte geeft voor vrouwelijke ambtsdragers.
Het blijft uiterst vreemd dat de kerkenraden die tegen GS besluiten en tegen toegekende appélschriften toch vrouwen in het ambt bevestigen buiten schot blijven en dat degenen die zich conformeren aan de besluiten van de GS rooms worden genoemd. De Schrift is niet veranderd sinds 1998/2001.....de tijdgeest wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

@huisman

je hebt mijn reactie niet goed gelezen of niet begrepen.
1. Ik heb expliciet mijn afkeuring uitgesproken over gemeentes die vrouwen in het ambt bevestigen.
2. mijn bezwaar tegen bwp is niet dat ze zich verzetten tegen de vrouw in het ambt, op dat punt geef ik ze zelfs expliciet gelijk. Mijn punt zit in de manier waarop dat gebeurt.

De Schrift is niet veranderd en de tijdgeest wel. Dat is waar. Daarom worden er in deze tijd andere vragen aan de Schrift gesteld die daarom ook andere antwoorden krijgen. Bovendien kan niemand zeggen geen kind van zijn tijd te zijn ook de broeders uit bwp niet. Het is alleen makkelijker om de invloed van de tijdgeest bij anderen te zijn dan bij jezelf.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

luisteraar schreef:@huisman

je hebt mijn reactie niet goed gelezen of niet begrepen.
1. Ik heb expliciet mijn afkeuring uitgesproken over gemeentes die vrouwen in het ambt bevestigen.
2. mijn bezwaar tegen bwp is niet dat ze zich verzetten tegen de vrouw in het ambt, op dat punt geef ik ze zelfs expliciet gelijk. Mijn punt zit in de manier waarop dat gebeurt.

De Schrift is niet veranderd en de tijdgeest wel. Dat is waar. Daarom worden er in deze tijd andere vragen aan de Schrift gesteld die daarom ook andere antwoorden krijgen. Bovendien kan niemand zeggen geen kind van zijn tijd te zijn ook de broeders uit bwp niet. Het is alleen makkelijker om de invloed van de tijdgeest bij anderen te zijn dan bij jezelf.
Als er na grondige studie van de Schrift door een breed samengestelde commissie in 1998 een besluit wordt genomen op basis van de Schrift en dit in 2001 wordt bevestigd door o.a. alle revisieverzoeken af te wijzen kun je de broeders van Bewaar het Pand niet verwijten rooms te handelen als zij het de classis Haarlem kwalijk nemen dat die niet vermanend optreed richting de kerkenraad van IJmuiden.
Het is werkelijk te bizar voor woorden dat een kerkverband zich niet wil houden aan haar eigen kerkorde. Deze anarchistische geest is in tegenspraak met wat de Schrift ons zegt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

@huisman

Misschien zijn we het toch meer eens dan je denkt. Ik heb er geen probleem mee dat bwp bezwaren heeft richting classis Haarlem, die heb ik zelf ook. Waar ik moeite mee heb is dat die bezwaren worden geuit via een website en via de pers. Dat is niet kerkordelijk. In de kerk gelden andere procedures die allang in gang gezet zijn. Ik vind ook dat IJmuiden en classis Haarlem tegen de kerkorde ingaan, alleen vind ik niet dat dit het onkerkelijke handelen van bwp legitimeert.

Het Roomse element in de benadering van bwp is dat bwp in haar bericht de synode vastlegt op wat zij zou moeten besluiten in haar procedure omdat zij van mening zijn de goede uitkomst al te weten, omdat die vroeger al is vastgelegd. Een besluit niet mogen veranderen omdat die vroeger al is vastgelegd is typisch Rooms. Gereformeerd is altijd open staan voor een beter verstaan van de Schrift. Je hoeft het in de kerk niet altijd met elkaar eens te zijn om wat van elkaar te kunnen leren.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

luisteraar schreef:@huisman

Misschien zijn we het toch meer eens dan je denkt. Ik heb er geen probleem mee dat bwp bezwaren heeft richting classis Haarlem, die heb ik zelf ook. Waar ik moeite mee heb is dat die bezwaren worden geuit via een website en via de pers. Dat is niet kerkordelijk. In de kerk gelden andere procedures die allang in gang gezet zijn. Ik vind ook dat IJmuiden en classis Haarlem tegen de kerkorde ingaan, alleen vind ik niet dat dit het onkerkelijke handelen van bwp legitimeert.

Het Roomse element in de benadering van bwp is dat bwp in haar bericht de synode vastlegt op wat zij zou moeten besluiten in haar procedure omdat zij van mening zijn de goede uitkomst al te weten, omdat die vroeger al is vastgelegd. Een besluit niet mogen veranderen omdat die vroeger al is vastgelegd is typisch Rooms. Gereformeerd is altijd open staan voor een beter verstaan van de Schrift. Je hoeft het in de kerk niet altijd met elkaar eens te zijn om wat van elkaar te kunnen leren.
Als HHK'er heb ik niet te veel in de melk te brokkelen, maar wat heb je te leren van kerken die goddeloze praktijken handhaven ?
luisteraar
Berichten: 37
Lid geworden op: 04 apr 2019, 08:44

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door luisteraar »

@geytenbeekje

de goddeloze praktijken die je bij jezelf nog niet ontdekt had.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Geytenbeekje »

luisteraar schreef:@geytenbeekje

de goddeloze praktijken die je bij jezelf nog niet ontdekt had.
Ja, gaan we over op die boeg....
Maar wat leer jij nu van een kerkenraad als die van Zwolle ?
En niet persoonlijk maar als kerk bedoel ik dat.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bertiel »

Geytenbeekje schreef:
luisteraar schreef:@huisman

Misschien zijn we het toch meer eens dan je denkt. Ik heb er geen probleem mee dat bwp bezwaren heeft richting classis Haarlem, die heb ik zelf ook. Waar ik moeite mee heb is dat die bezwaren worden geuit via een website en via de pers. Dat is niet kerkordelijk. In de kerk gelden andere procedures die allang in gang gezet zijn. Ik vind ook dat IJmuiden en classis Haarlem tegen de kerkorde ingaan, alleen vind ik niet dat dit het onkerkelijke handelen van bwp legitimeert.

Het Roomse element in de benadering van bwp is dat bwp in haar bericht de synode vastlegt op wat zij zou moeten besluiten in haar procedure omdat zij van mening zijn de goede uitkomst al te weten, omdat die vroeger al is vastgelegd. Een besluit niet mogen veranderen omdat die vroeger al is vastgelegd is typisch Rooms. Gereformeerd is altijd open staan voor een beter verstaan van de Schrift. Je hoeft het in de kerk niet altijd met elkaar eens te zijn om wat van elkaar te kunnen leren.
Als HHK'er heb ik niet te veel in de melk te brokkelen, maar wat heb je te leren van kerken die goddeloze praktijken handhaven ?
Beetje historische kennis zou geen kwaad kunnen. De HHK zegt de voortzetting te zijn van de NHK waar dit allemaal een gepasseerd station was
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie