Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
Luther schreef:Een helder, warm en bewogen artikel in De Saambinder van vandaag over de crisis in de CGK, door ds. W. Silfhout. Aanbevolen!
Hier wordt de krant (en de Saambinder) zo vroeg niet bezorgd. :fi Maar dank voor de tip, ik zal het straks eens lezen.
Ik ben het helemaal met je eens. Toch weer wel een herkenning, dat het artikel dusdanig positief is geschreven naar de 'Bewaar het Panders' toe.

Ik ben overigens heel benieuwd wat @DDD hier nou van vindt. Het stukje is van ds. Silfhout, dus daar kan het niet aan liggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Als ik het te zijner tijd te lezen krijg, dan zal ik daarop reageren, als ik hier nog aan denk. Maar ik heb geen abonnement en krijg het met enige vertraging door.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Als ik het te zijner tijd te lezen krijg, dan zal ik daarop reageren, als ik hier nog aan denk. Maar ik heb geen abonnement en krijg het met enige vertraging door.
Prima. Ik zal er binnenkort nog eens naar vragen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Je mag het gerust inscannen, natuurlijk;-)
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door KGPHP »

DDD schreef:Je mag het gerust inscannen, natuurlijk;-)
Hoe kan ik een afbeelding hier invoegen?
Ik krijg het niet voor elkaar.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

Foto even gedraaid
Laatst gewijzigd door FlyingEagle op 19 apr 2019, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door FlyingEagle »

Afbeelding
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Een helder, warm en bewogen artikel in De Saambinder van vandaag over de crisis in de CGK, door ds. W. Silfhout. Aanbevolen!
Hier wordt de krant (en de Saambinder) zo vroeg niet bezorgd. :fi Maar dank voor de tip, ik zal het straks eens lezen.
Ik ben het helemaal met je eens. Toch weer wel een herkenning, dat het artikel dusdanig positief is geschreven naar de 'Bewaar het Panders' toe.

Ik ben overigens heel benieuwd wat @DDD hier nou van vindt. Het stukje is van ds. Silfhout, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik vind daarvan het volgende.

Bewaar het Pand is geen kerk. Een artikel wat feitelijk verdeeldheid in een andere kerk niet vermindert, maar eerder aanmoedigt, volgens ds. Silfhout omdat eenheid bewaren ten koste van de waarheid niet kan, vind ik dus erg spijtig. Er zijn genoeg leden van de GG die zich helemaal niet zo herkennen in Bewaar het Pand. En ik begrijp dat het effect van dit artikel niet kerkscheurend zal zijn.

Ik vind uiteraard dat het artikel een veel te absolute scheiding maakt tussen de verschillende partijen, alsof de ene pal staat voor de waarheid en de ander die zou bestrijden.

Maar ik ben het eens met ds. Silfhout dat het vasthouden aan uitspraken van meerdere vergaderingen een basisprincipe is van het gereformeerd kerkrecht. En ook dat zoiets in de GG nog niet gevonden wordt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Duidelijk, en precies zoals ik dacht.

Echret, je laatste zin verbaast me nogal. Waarom wordt dat in de GG nog niet gevonden?

Overigens zou dat een apart draadje waard zijn, als dat nog niet bestaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Een helder, warm en bewogen artikel in De Saambinder van vandaag over de crisis in de CGK, door ds. W. Silfhout. Aanbevolen!
Hier wordt de krant (en de Saambinder) zo vroeg niet bezorgd. :fi Maar dank voor de tip, ik zal het straks eens lezen.
Ik ben het helemaal met je eens. Toch weer wel een herkenning, dat het artikel dusdanig positief is geschreven naar de 'Bewaar het Panders' toe.

Ik ben overigens heel benieuwd wat @DDD hier nou van vindt. Het stukje is van ds. Silfhout, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik vind daarvan het volgende.

Bewaar het Pand is geen kerk. Een artikel wat feitelijk verdeeldheid in een andere kerk niet vermindert, maar eerder aanmoedigt, volgens ds. Silfhout omdat eenheid bewaren ten koste van de waarheid niet kan, vind ik dus erg spijtig. Er zijn genoeg leden van de GG die zich helemaal niet zo herkennen in Bewaar het Pand. En ik begrijp dat het effect van dit artikel niet kerkscheurend zal zijn.

Ik vind uiteraard dat het artikel een veel te absolute scheiding maakt tussen de verschillende partijen, alsof de ene pal staat voor de waarheid en de ander die zou bestrijden.

Maar ik ben het eens met ds. Silfhout dat het vasthouden aan uitspraken van meerdere vergaderingen een basisprincipe is van het gereformeerd kerkrecht. En ook dat zoiets in de GG nog niet gevonden wordt.
@DDD een paar vragen?

1. Gaat eenheid wel boven waarheid ? Zijn er volgens jou onopgeefbare waarheden uit de Schrift die boven eenheid gaan?
2. Bewaar het Pand is idd geen kerk, wil dat ook niet zijn en is juist opgericht om het behoudende deel bij de CGK te houden.
3. Als je kijkt naar de prediking van voor 1940 in het geheel van de CGK is de prediking binnen de bewaar het pand groep daar het dichst bijgebleven. De prediking in de samenwerkingsgemeenten hebben met deze authentieke CGK prediking amper raakvlakken.
4. Het artikel van ds Silfhout is een betrokken maar feitelijke analyse met als slot een waarschuwing aan zijn eigen kerk.

Als CGKer voel ik mij door zo’n artikel gesteund.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

@huisman

Wat verwacht jij nu persoonlijk dat er de komende tijd gaat gebeuren? De zgn. pauzeknop optie? Zouden de samenwerkingsgemeenten wel dat geduld kunnen betrachten?
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door claus »

Luther, ik ben het voor 100% met jou eens. Een mooi stukje van ds. W. Silfhout in 'De Saambinder'. Dezelfde intentie heeft deze achterneef als dat ik een dag of 10 geleden had. Er MOET nu iets gaan gebeuren, als bepaalde gemeenten 'onwillig' blijven en zich niet odnerwerpen aan het gezag van de meerdere kerkelijke vergaderingen. dat is punt één. En vervolgens, wat beide Velema's ook altijd als ene zwaktebod zagen, zowel de nu overleden W.H. Velema als zijn broer J.H. Velema, namelijk dat de kern van de problemen is ontstaan met al die vrijages met Vrijgemaakt Gereformeerden en Nederlands Gereformeerden. Zo ver had men het nooit moeten laten komen...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Boertje schreef:@huisman

Wat verwacht jij nu persoonlijk dat er de komende tijd gaat gebeuren? De zgn. pauzeknop optie? Zouden de samenwerkingsgemeenten wel dat geduld kunnen betrachten?
Ik denk dat de GS het besluit van 1998 zal bekrachtigen maar dat desondanks in gemeenten vrouwelijke ambtsdragers worden bevestigd.........en dan?
Duidelijk is dan wel dat de ongehoorzamen de scheurmakers zijn maar daar zal DDD wel anders over denken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Vraag me af om hoeveel gemeenten het gaat. Is het slechts een handvol dan zou omwille van de eenheid van de rest wellicht deze geschorst kunnen worden.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Prof Velema in interview Refdag in 2013 schreef:Minder blij... Ik wil voorzichtig zijn. Laat ik het zo zeggen: ik vind dat er binnen onze kerken gemeenten zijn waar de samenwerking met bijvoorbeeld de vrijgemaakten te ver gaat. Waar bijna sprake is van samensmelting. Maar nogmaals, ik wil me geen oordeel aanmeten.”
https://www.rd.nl/kerk-religie/prof-w-h ... j-1.336803
Plaats reactie