Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:
1) Dat is helemaal niet ter discussie
2) Dat klopt, maar het ging nu om het feit dat daarin verschillende keuzes worden gemaakt binnen de gereformeerde traditie en dat jij op een willekeurige manier vaststelt dat iemand die daarin een stap verder gaat dan jij niet gereformeerd zou zijn. Dat is historisch en theologisch gezien onjuist.
3) Dat wordt ook door gereformeerden geleerd, denk aan de hoofdbedekking van de vrouw. Jouw stelling is gewoon feitelijk onjuist, en die van mij slaat de spijker op zijn kop: het is in argumentatieve zin niets meer waard dan dat ik beweer dat een hypercalvinist ongereformeerd is. Dat mag ik persoonlijk theologisch zo vinden, maar historisch gezien is dat onjuist.

Voor iedereen die welwillend kijkt, is het evident dat er sprake is van tot op zekere hoogte arbitraire keuzes. Als het gaat om bloedworst, als het gaat om vlechten, om hoeden, om homoseksualiteit en om slavernij, maar ook als het gaat om de maatschappelijke en kerkelijke positie van de vrouw.

Ik zeg niet dat mensen niet heel gewetensvol kunnen menen wat goed is en naar Gods wil. Maar het komt er meestal op neer dat zij het standpunt van hun opa en oma als de oude gereformeerde waarheid beschouwen en niet verder kijken. In ieder geval vind ik het een groot gevaar voor werkelijk gereformeerd denken dat er zulke grote woorden komen als iemand op zo'n punt afwijkt. Ik ben er weliswaar nog niet in geslaagd om even grote woorden te vinden bij de afschaffing van middeleeuwse wereldbeeld, maar zulke grote woorden als op dit forum vind je ook niet in boeken. Toch verwacht ik dat er zeker net zulke woorden over zijn gesproken als over de reis naar de maan en over van alles en nog wat. En het is heel gevaarlijk.
1)Toch doe jij totaal geen recht aan de CGK GS van 1998 waar het afwijzen van vrouwen in het ambt niets te maken heeft met de mening van opa of oma maar met het nauwkeurig luisteren naar de Schrift.
2)Hoe jij de Schrift kunt lezen met een leessleutel die haaks staat op de prediking in jouw kerkverband is mij een groot raadsel.
3)De roep om vrouwen in het ambt heeft niets te maken met nauwkeurig lezen in de Schrift maar met het seculiere gelijkheidsdenken. Het is gewoon puur feminisme en dat argument wordt door de voorstanders ook gewoon gebruikt. Het is toch niet meer van deze tijd om vrouwen uit te sluiten enz. enz.

De scheppingsorde is ondergeschikt geworden aan de (gevallen) menselijke orde
1)Ik heb over dat rapport helemaal geen uitspraken gedaan. Ik vind zowel het meerderheids- als het minderheidsrapport zorgvuldig.

2)Mijn manier van lezen past prima binnen een bevindelijk-gereformeerde lezing, misschien iets minder in een biblicistisch fundamentalistische uitleg van de bijbel zoals ik die bij sommige forummers meen te bespeuren, maar ik leg de bijbel zeker niet vrijer uit dan de gemiddelde dominee in mijn kerkverband.

3)Ik denk dat je daar in veel gevallen helemaal gelijk in hebt. Dat was met de afschaffing van de slavernij echter niet anders. En trouwens geldt hetzelfde voor het afschaffen van de handelingsonbekwaamheid van de getrouwde vrouw. Bovendien doet dat voor de beoordeling van de standpunten van alle betrokkenen helemaal niet ter zake.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Ter overdenking: https://www.rd.nl/opinie/the-passion-en ... -1.1560957
Ik plaats dit artikel bewust hier. Mochten we er allemaal ons voordeel maar mee doen.

Overigens moet ik de toch wel enigszins trieste conclusie doen dat de verwikkelingen in de Christelijk Gereformeerde Kerk reeds op 2 april jl. het oude record van het aantal bezoekers, en dat was op 14 november 2017 toen de kerkscheuring in Kruiningen een feit werd, hebben overschreden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD, het gekke aan jouw (vele) postings is dat ik eigenlijk nooit zie dat je een beroep doet op de Bijbel. Het gaat altijd om andere gronden waarmee bepaalde opvattingen verdedigd moeten worden. Ik merk het slechts op.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het punt is dat ik ook juist wil duidelijk maken dat mensen met een beroep op de bijbel verschillende opvattingen kunnen hebben. Om dat duidelijk te maken hoef je geen beroep te doen op de bijbel. Dat is alleen nodig als je meent dat de ander de bijbel niet goed leest, of niet serieus neemt.

Los daarvan verwijs ik in veel bijdragen wel naar bijbelteksten, ook al is dat niet altijd expliciet.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Het punt is dat ik ook juist wil duidelijk maken dat mensen met een beroep op de bijbel verschillende opvattingen kunnen hebben. Om dat duidelijk te maken hoef je geen beroep te doen op de bijbel. Dat is alleen nodig als je meent dat de ander de bijbel niet goed leest, of niet serieus neemt.
Om te laten zien dat mensen in de praktijk tot verschillende opvattingen konen, is een beroep op de Bijbel inderdaad niet nodig. Maar dat weten we allemaal wel, daar hebben we jou niet voor nodig.

De vraag is echter of mensen met recht (!) tot verschillende opvattingen komen. En daarvoor moeten we wel degelijk terug naar de Bijbel. Dan kun je zelfs niet zonder Bijbel.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Nou, dat vind ik dus niet. In de gereformeerde traditie zijn er altijd belangrijke verschillen van inzicht geweest gerelateerd aan de ontwikkelingen in de algemene maatschappelijke moraal. Heel vaak is daarbij door de minst wereldgelijkvormige stroming een beroep gedaan op de Bijbel en zelfs op schriftgezag, maar de ontwikkelingen zijn toch doorgegaan.

Het is opvallend dat niemand een serieuze reactie heeft gegeven op de vragen van ds. Sam Janse in het hierboven genoemde artikel. Dat komt denk ik omdat iedereen die zich daarmee bezighoudt, wel aanvoelt dat hij zich op glad ijs gaat begeven.

En daarom blijf ik erbij dat voor beide standpunten iets te zeggen is, maar dat het niet juist is om de meer wereldgelijkvormige stroming zomaar ondermijning van het schriftgezag te verwijten. Het kan ook zijn dat hun denken zich gewoon wat sneller ontwikkelt dan in andere delen van de gereformeerde gezindte.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

DDD schreef:Nou, dat vind ik dus niet. In de gereformeerde traditie zijn er altijd belangrijke verschillen van inzicht geweest gerelateerd aan de ontwikkelingen in de algemene maatschappelijke moraal. Heel vaak is daarbij door de minst wereldgelijkvormige stroming een beroep gedaan op de Bijbel en zelfs op schriftgezag, maar de ontwikkelingen zijn toch doorgegaan.

Het is opvallend dat niemand een serieuze reactie heeft gegeven op de vragen van ds. Sam Janse in het hierboven genoemde artikel. Dat komt denk ik omdat iedereen die zich daarmee bezighoudt, wel aanvoelt dat hij zich op glad ijs gaat begeven.

En daarom blijf ik erbij dat voor beide standpunten iets te zeggen is, maar dat het niet juist is om de meer wereldgelijkvormige stroming zomaar ondermijning van het schriftgezag te verwijten. Het kan ook zijn dat hun denken zich gewoon wat sneller ontwikkelt dan in andere delen van de gereformeerde gezindte.


Die laatste zin geeft een goed inzicht hoe jij over je opponenten denkt . Je vind ze star in hun denken en ze ontwikkelen zich niet.
Evolutie ipv schepping, homoseksualiteit goedkeuren en vrouw in het ambt begeren komt allemaal uit dezelfde bron: het verduisterde menselijke verstand. Eigenlijk komt daar geen Bijbel aan te pas.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Je kunt met evenveel recht van spreken zeggen dat het aanvaarden van verstandelijk gehandicapten als gewone burgers en de afschaffing van de slavernij zouden voortkomen uit het verduisterde menselijke verstand. Ik zou eerder zeggen dat de heilige Geest daarin onze cultuur ten goede beïnvloedt.

Ik zie verder op dit punt niemand als opponent, behalve hen die grote woorden spreken over andersdenkenden.

Niemand van hen heeft mij nog ooit bevredigend kunnen uitleggen waarom christenen zich bij nader inzien wel moesten aanpassen in veel andere al genoemde kwesties, maar niet in deze. In alle gevallen deed men een beroep op het schriftgezag.

En omdat het niet zo eenvoudig is om duidelijk te maken waarom je de ene uitdrukkelijke opdracht vanuit de bijbel (zoals over de ziekenzalving) niet letterlijk zou moeten nemen en omdat de bijbel zelf laat zien dat God zich in veel opzichten aanpast aan de geldende cultuur, denk aan de vele vrouwen van Salomo en aan nog zo veel andere ethische onderwerpen meer, vind ik dat grote woorden niet deugen.

Maar ik zie mensen die bepleiten dat zusters van de gemeente niet in de ambten horen, bepaald niet als opponenten. Integendeel. Ik vind dat er veel voor hun standpunt is te zeggen. Mensen die beweren dat hun standpunt daarover het enige juiste is en dat daarbuiten geen zaligheid is, zie ik wel als opponenten. Ik vind hen een gevaar voor de kerk. Omdat de geschiedenis leert, dat de heilige Geest ook de meer conservatieve kerken uiteindelijk in dezelfde waarheid leidt. Maar dan een tijdje later. Of je moet zeggen dat de kerken nu al een stuk van de waarheid zijn afgedwaald maar dat hoor ik niemand beweren.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

DDD schreef:...en omdat de bijbel zelf laat zien dat God zich in veel opzichten aanpast aan de geldende cultuur...
Een typerende DDD-uitspraak. Ik hoop dat anderen nu ook zien op welke grondslag hij staat. Met Gods geboden kun je dus alle kanten op en (volgens DDD) gaat het met de huidige veranderingen in het cultureel en maatschappelijk denken zelfs de goede kant op...

Zijn voorbeelden deugen overigens totaal niet. Neem bv de vele vrouwen van Salomo. God heeft het wel toegelaten, maar tevens op een bepaalde wijze gestraft en dat reeds bij Salomo zelf. Kennelijk was dit DDD nog nooit opgevallen... Ook de andere voorbeelden kloppen van geen kant.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

Helemaal eens.

Ik haal ook nog even het volgende aan, @DDD:
eilander schreef:Ik las gisteren Spreuken 30, en bij vers 6 vond ik een veelzeggende kanttekening, met name het door mij onderstreepte deel:

Vers 6a: "Doe niet tot Zijn woorden, opdat Hij u niet bestraffe."

Kanttekening: Hij verbiedt niet om iets af te doen van de woorden Gods, niet omdat zulks geoorloofd is, want dat is mede verboden, maar omdat de mensen meest tot toedoen genegen zijn, en dat onder de schijn van goede uitlegging en uitzonderlijke heiligheid.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 15#p839399
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door eilander »

Ik vind ook het telkenmale zich beroepen op de wijziging in het slavernijstandpunt niet sterk. Op dat punt ligt er niet een uitdrukkelijke uitspraak vanuit Gods Woord.
Ik heb me in dat onderwerp niet zo erg verdiept, maar ik zou goed kunnen leven met het standpunt dat slavernij toegestaan is, mits in menswaardige omstandigheden. Dus dat iemand mensen voor zich laat werken op een normale manier, waarvoor ze alleen onderdak, kleding, voedsel krijgen, zou ik niet onbijbels willen noemen. Natuurlijk moet je de misstanden afwijzen, dat lijkt me helder. En dat dit vroeger niet altijd gebeurd is, ook met een beroep op de Bijbel, dat snap ik wel.
Ik wil er alleen maar mee zeggen dat dit onderwerp niet te vergelijken is met het punt waar het in dit topic om gaat, terwijl wel keer op keer dit wordt aangehaald.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

De schijn van willekeur is op zijn minst aanwezig. Denk ook aan Deut. 22:5 dat veelvuldig gebruikt wordt om broekdragende vrouwen te veroordelen. Deze tekst wordt er uitgelicht, maar vers 11 uit hetzelfde hoofdstuk krijgt nooit aandacht.

Dit wordt mijns inziens versterkt doordat in bepaalde kerken geen enkele academische theologische doordenking plaatsvindt. Daardoor krijg je shoppen, zonder dat de grote lijn in acht wordt genomen.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Alles wordt van stal gehaald om het vrouwenstandpunt te relativeren: slavernij, ziekenzalving, polygamie en nu ook de broek.

In plaats van te onderzoeken wat de Schrift ons werkelijk leert, vlucht men in ethisch relativisme waarin geen geldige morele of ethische waarden meer aanvaard worden, omdat deze beschouwd worden als cultureel bepaald, historisch relatief of persoonsgebonden.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Alles wordt van stal gehaald om het vrouwenstandpunt te relativeren: slavernij, ziekenzalving, polygamie en nu ook de broek.

In plaats van te onderzoeken wat de Schrift ons werkelijk leert, vlucht men in ethisch relativisme waarin geen geldige morele of ethische waarden meer aanvaard worden, omdat deze beschouwd worden als cultureel bepaald, historisch relatief of persoonsgebonden.
Ik wil niet pleiten voor relativering, maar juist voor doordenking van het totale denken. Wat je nu ziet is een fragmentarische discussie.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door ejvl »

Valcke schreef:Alles wordt van stal gehaald om het vrouwenstandpunt te relativeren: slavernij, ziekenzalving, polygamie en nu ook de broek.

In plaats van te onderzoeken wat de Schrift ons werkelijk leert, vlucht men in ethisch relativisme waarin geen geldige morele of ethische waarden meer aanvaard worden, omdat deze beschouwd worden als cultureel bepaald, historisch relatief of persoonsgebonden.
Toch moet er iets of iemand zijn die bepaald wat wel of niet cultureel, historisch of relatief bepaald is toch?
Waarom wordt er aan een bepaalde tekst wel een andere exegese gehangen ten opzichte van de letterlijke betekenis en aan weer een andere tekst niet?
1 Tim 2:8, het bidden met opgeheven handen. Dat wordt nu niet meer gedaan. Waarom wordt daar wel een andere betekenis aan gegeven en aan de tekst die een paar verzen verder staat aangaande het zwijgen van de vrouw, niet?
Of 1 Korinthe 14:26-40 over dat iedereen zou mogen spreken, dat wordt nu anders gedaan, prima overigens, maar is dus niet een letterlijke overname aangaande voorschriften, er hangt een andere uitleg aan.

Nu zei je eerder al dat er voor de vrouw in het ambt geen andere exegese aanwezig is behalve dat het niet meer van deze tijd is, maar het gaat mij erom, wie bepaald dan wat wel of niet letterlijk is, wat wel of niet kan en mag veranderen, waar geen andere exegese voor mogelijk is en waarvoor wel?
Plaats reactie