Ik heb inderdaad geen moeite mee als over vrouw in het ambt nagedacht wordt. Gaat deCGK ook doen, opnieuw. Al is heg alleen maar om dit helder te krijgen of houden wat de lijn van de Schrift hierin is. En dit forum is nb geen synode. Maar we praten ls gewone mensen met elkaar. Zoals je dat hopelijk ook in een huiskamer doet met fam, vrienden etc. Daar worden ook standpunten uitgewisseld. Dat is mijn punt.Valcke schreef:- Lilian, ik heb jouw passage in reactie op Jantjes pleidooi om het standpunt pro de vrouw in het ambt echt wel onderscheiden van het 'op de persoon' spelen. Ik reageer dus alleen op Jantjes pleidooi om dit standpunt te weren op Refoforum waar ik het mee eens ben, en jij kennelijk niet.Lilian1975 schreef:@ Valcke
Ditbenik, als ik het goed begrepen heb, schrijft of schreef vanuit een andere leef en woonsituatie dan jij en ik. In ieder geval niet omgeven door reformatorische kerken.
Als ik het mis heb, hoor ik dat graag.
Daarnaast had ik het over op de persoon spelen naar hem toe. Daarin is gecensureerd, maar wel de reden van zijn opstappen. Wie daaraan meededen weten dat zelf wel. Mijn post hierover is nu naar dit topic gekopieerd door jou, terwijl ik daar niet direct op jou reageerde.
- Waarbij ik nogmaals aanteken dat dit niets te maken had met de opmerkingen richting Ditbenik. Want Ditbenik is helemaal geen voorstander van de vrouw in het ambt, verdedigde dat ook niet in de bewuste discussie en bevindt zich bovendien (als ik het goed heb) in hetzelfde kerkverband als jij. (N.B. ik weet goed wat er aan de hand was en wie er postte, ik was zelf in die discussie betrokken).
- De discussie over het weren van het standpunt pro de vrouw in het ambt hoort dus echt in dit topic thuis en niet in 'Ik mis...'.
Als het gaat om de kwestie van hertrouwen, dan gaat het om een verschil in de Schriftuitleg.Het verschil mbt tot vrouwenstandpunt of hertrouwen is echt niet zo groot. Als Jezus Zelf zegt dat bijv echtscheiding niet mag ... en mensen in latere tijden een andere invulling aan die tekst geven. Is net zo goed de Schrift verdraaien dan.
En in dat geval zou het tegenovergestelde dus wel eens onschriftuurlijk kunnen zijn.
Als het gaat om de kwestie van het aanvaarden van de zwijgteksten ten aanzien van de vrouw, dan is iedereen het erover eens dat dit door de apostel zo bedoeld was. Men erkent alleen het gezag van deze woorden niet.
Dus dat is (nogmaals) een groot verschil.
We kunnen dwalen in de uitleg, maar we kunnen ook de uitleg best kennen, maar die naast ons neerleggen omdat we geen gezag geven aan wat er staat. Nogmaals: een groot verschil !Hierin ben ik het voor een belangrijk deel met je eens. Maar dat heeft niet met een ontkenning van het gezag van Gods Woord te maken, maar met 'dwaling'. Terwijl het andere méér is dan dwaling, het is een directe ontkenning dat bepaalde Bijbelgedeelten gezag hebben.Als ik nergens in de Schrift lees of dat de apostelenlen op zo'n manier spreken over geloof zoals het in een deel van de ref. Kerken anno 2019 gebeurt. Met een beroep op nadere reformatoren ipv vanuit de Schrift... is dat m.i. echt niet heel anders. En dat het kwalijke gevolgen heeft bewijst de kerkelijke en geestelijke toestand anno nu.
Of niet soms?
Ik hoop dat je het verschil kunt zien tussen een verschil in uitleg c.q. dwaling enerzijds en de ontkenning van het gezag van bepaalde Schriftgedeelten anderzijds.
Wbt zwijgteksten. Ik ga de discussie hier niet opnieuw over voeren. Is een ander draadje voor. Maar Jezus heeft niet maar dan ook niets tegen de Wet, in woorden daden of gedachten gedaan. Hij heeft die volkomen gehouden. Dan kan het niet bestaan m.i. Hij een uitzondering op een gebod maakt die Zijn Vader ingesteld heeft. In het betreffende draadje kan alser behoefte is verder over gesproken worden wat mij betreft.
Wat betreft je opmerki g kerkverband. Naar mijn weten heb ik nooit expliciet hier gezegd tot welk kerkverband ik behoor. Net zo goed dat ik ook andersom dat nooit zal doen.
Dat Ditbenik er ook toe behoort volgens jou, maakt nog steeds niet dat ik weet wie het is of was. En ook heb ik niet de intentie gehad om te zeggen dat hij het vrouwenstandpunt verdedigde. En dan nog kan je met andere vragen te maken krijgen in een omgeving die niet tot dd refo bubbel hoort. Waar je anders moet communiceren om dingen helder te krijgen. Waar soms vragen gesteld worden niet uit de intentie om de Schrift te ondermijnen, maar onwetendheid. Soms zijn er ook mensen die meelezen. Ook voor hen is hetgoed als zaken benoemd worden ipv verzwegen.
Daarom ook mijn vraagtekens bij de vanmorgen geplaatste poll waar jij wel over de titel meedacht. Ik heb moeite met het opruiende karakter hiervan. Dat is persoonlijk.