Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door KGPHP »

Is het een idee om deze topictitel aan te passen naar:
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (discussie)
?

en om dan een tweede topic te mogen openen:
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019 (feiten)

En wie kan dat eerste doen?
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het lijkt mij dat feiten en meningen in dit gesprek nogal door elkaar lopen, vooral omdat er discussie is over wat nu een feit is en wat een mening...
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef:Het lijkt mij dat feiten en meningen in dit gesprek nogal door elkaar lopen, vooral omdat er discussie is over wat nu een feit is en wat een mening...
Het lijkt me vrij helder dat de feiten zijn weergegeven in de Schrift of uitspraken zijn van belanghebbenden zoals de professor of de synodepreses en dat jij een mening daarover verkondigd.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Waarom zouden uitspraken van een professor geen meningen zijn?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Boertje schreef:
Luther schreef:
Boertje schreef:Hopelijk kan men eensgezind tot een gedragen oplossing komen waarbij de gemeenten elkaar blijven vasthouden in het kerkverband. Een nieuwe scheuring zou letterlijk zonde zijn, en wellicht het einde van de CGK. Laten we hier voor bidden dat het niet zover hoeft te komen. Ik ben hoopvol omdat het er samen onderling uit willen komen toch iets typisch eigenens is van de CGK. Het onderling gekissebis wat ik hier vaak zie tussen GG'ers past niet bij de CGK en zie je hier dan ook niet op het forum.

En nogmaals mensen. Redeneer niet zo alsof je alles weet en begrijpt wat de CGK doet of gaat doen. Dat komt nogal betweterig over. Ik denk dat een stukje ootmoed hier wel op zijn plaats is.
Met alle waardering voor je woorden, maar hoe zie jij dat voor je, dat er eensgezind (!) een oplossing komt, waarbij alle gemeenten elkaar vasthouden (!). Er loopt toch allang een scheur onder de oppervlakte? En die scheur heeft alles te maken met de kernpunten van de Reformatie. Daarmee zeg ik niet dat een scheuring in de CGK een goede zaak zou zijn; wel zeg ik dat het volgens mij niet meer te vermijden is. Het zou kunnen dat dit een herverkaveling zou kunnen komen. Want iedereen die zegt dat de CGK altijd een zekere breedte heeft gekend, zal toch ook moeten erkennen (lees alleen steeksproefsgewijs preken uit De Levensbron) dat de breedte die nu naar boven komt, en die het Schriftgezag raken, niet de breedte is, die een vijftig of honderd jaar geleden aanwezig waren.
Wat de mensen niet vermag is er EEN die het wel vermag.
Natuurlijk. Maar dat gaat niet buiten concrete voorstellen an acties om. Daarom nogmaals mijn vraag. Ik heb namelijk echt geen idee.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Ik ook niet eerlijk gezegd. Laten we het gewoon afwachten.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

DDD schreef:Waarom zouden uitspraken van een professor geen meningen zijn?
Vanwege het eenvoudige gegeven dat de professor niet mee discussieert. We kunnen zijn gegeven opinie dus alleen als een feit in het debat inbrengen, want dat staat zwart op wit in de krant. (Of hij inmiddels een nacht slecht heeft geslapen en zijn mening heeft bijgesteld, doet dus niet ter zake).
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Ik vind dit een onbegrijpelijk standpunt en zeker geen feit. Dat laat al zien dat zo'n onderscheid wat moeilijk te maken is.

Natuurlijk is de gegeven opinie een feit, in die zin, dat het een feit is dat die bijdrage een (gezaghebbende) opinie is. Maar dat laat precies zien, dat je die niet zo eenvoudig uit elkaar kunt halen.

Ik denk inderdaad dat prof. Selderhuis hier niet meediscussieert, maar was dat wel zo, dan deed hij dat ook niet in functie.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Zelfs de NOS besteed er aandacht aan: https://nos.nl/artikel/2278856-christel ... dheid.html
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Wij ook :bobo
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ditbenik »

Prof. Huijgen stelt voor om eerst naar elkaar te luisteren en hij wijst op de bedoeling van de pauze knop: in gebed gaan en in gesprek gaan. Lijkt me een goed voorstel. https://www.arnoldhuijgen.nl/actueel/ee ... x8pvINhdrk
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:Prof. Huijgen stelt voor om eerst naar elkaar te luisteren en hij wijst op de bedoeling van de pauze knop: in gebed gaan en in gesprek gaan. Lijkt me een goed voorstel. https://www.arnoldhuijgen.nl/actueel/ee ... x8pvINhdrk
Selderhuis vind ik duidelijker dan deze blog. Een blog die, bewust zo lijkt het, vooral heel vaag gehouden is. Dat blijkt ook wel uit de bijval die hij krijgt op twitter.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Boertje »

Toch mogen wij denk ik wel blij zijn dat in de CGK er toch nog steeds de tendens is van laten we elkaar vasthouden. Het is niet voor niets dat de 'pauze knop optie' nu door menigeen genoemd wordt. Ik zeg niet dat de zaak niet serieus genoeg is, maar het is vaker voorgekomen. In menig ander kerkverband zou het wellicht veel heftiger aan toe gaan. Laten we hier dankbaar voor zijn dat men nog steeds probeert elkaar te vinden.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef:
Selderhuis vind ik duidelijker dan deze blog. Een blog die, bewust zo lijkt het, vooral heel vaag gehouden is. Dat blijkt ook wel uit de bijval die hij krijgt op twitter.
Huigen is juist zeer helder, hij geeft enkel niet het antwoord dat jij wilt horen.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:
Ditbenik schreef:Prof. Huijgen stelt voor om eerst naar elkaar te luisteren en hij wijst op de bedoeling van de pauze knop: in gebed gaan en in gesprek gaan. Lijkt me een goed voorstel. https://www.arnoldhuijgen.nl/actueel/ee ... x8pvINhdrk
Selderhuis vind ik duidelijker dan deze blog. Een blog die, bewust zo lijkt het, vooral heel vaag gehouden is. Dat blijkt ook wel uit de bijval die hij krijgt op twitter.
Een heel mooie blog inderdaad.
Ik zie namelijk momenteel in de kerk gebeuren wat je in de samenleving al een tijdje langer ziet: mensen leven in hun eigen bubbel en begrijpen de logica van de ander niet eens meer.
Om deze tendens waar te nemen, kun je ook prima op Refoforum terecht.

Het is te vrezen dat veel gespreksdeelnemers hier de voorstanders van de vrouw in het ambt niet eens meer als broeders in Christus zien. Ik denk dat prof. Huijgen daarbij terecht de vinger legt. Dat probleem is mijns inziens veel ernstiger dan welke dwaling in de bijbeluitleg ook.
Plaats reactie