Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Ik denk dat de correlatie andersom is: Wie geen moeite heeft met de vrouw in het ambt, heeft zéker geen moeite met een vrijere kledingkeuze.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

John Galt schreef:Ik denk dat de correlatie andersom is: Wie geen moeite heeft met de vrouw in het ambt, heeft zéker geen moeite met een vrijere kledingkeuze.
Klopt is idd juister geformuleerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door deschpin »

Bourdon16 schreef:
Herman schreef:
Mara schreef:Twee citaten van dr. D. de Vos, Veenwoude, uit Gereformeerd Venster
Ik vind weinig opbouwende en geestelijke kritiek in zijn schrijfsels. Misschien is het beter dat terzijde te leggen.
Toen de situatie mbt Samen op Weg/PKN op het kookpunt was, net voor de verdrietige scheuring, was hij in ons dorp om zijn visie op kerkrecht te geven. Ook toen was het verhaal niet echt opbouwend. Hij gooide eerder olie op het vuur.
Je kan nu wel toetsen of de beste man destijds de juiste visie en argumenten heeft gepresenteerd.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

John Galt schreef:
Mara schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat deze meneer als klein jongetje tegen de juf ging vertellen als andere kinderen hun ogen open hadden onder het bidden.
Waar sláát dit op?
Kun je nu echt niets beters verzinnen??
Er is een aantal mensen die zich geroepen voelt om in bladen en op blogs voortdurend bezig te zijn met fouten van anderen. Wie dienen zij daarmee? Vooral zichzelf. Ga met de ander in gesprek, spreek erover met God, maar ga je kostbare tijd niet verdoen met: Ooooh, kijk eens wat zij allemaal verkeerd doen! Daar wordt de ander neit beter van en jijzelf ook niet (al voelt dat misschien van wel.) In elk geval dien je de Kerk er niet mee.
Zullen we eens kijken wat hierover in de Bijbel staat?
De Heere Jezus zelf wees de Farizeeën op hun fouten, maar ook mensen van gelijke bewegingen als wij deden dit ook. Wordt de Kerk ermee gediend? Zeker wel, anders hebben we Gods Woord tegen ons.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

CvdW schreef: Zullen we eens kijken wat hierover in de Bijbel staat?
De Heere Jezus zelf wees de Farizeeën op hun fouten, maar ook mensen van gelijke bewegingen als wij deden dit ook. Wordt de Kerk ermee gediend? Zeker wel, anders hebben we Gods Woord tegen ons.
Wat waren dat voor fouten?
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

refo schreef:
CvdW schreef: Zullen we eens kijken wat hierover in de Bijbel staat?
De Heere Jezus zelf wees de Farizeeën op hun fouten, maar ook mensen van gelijke bewegingen als wij deden dit ook. Wordt de Kerk ermee gediend? Zeker wel, anders hebben we Gods Woord tegen ons.
Wat waren dat voor fouten?
Leer en leven. Matth 24, enz
CvdW
Berichten: 2942
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door CvdW »

refo schreef:
CvdW schreef: Zullen we eens kijken wat hierover in de Bijbel staat?
De Heere Jezus zelf wees de Farizeeën op hun fouten, maar ook mensen van gelijke bewegingen als wij deden dit ook. Wordt de Kerk ermee gediend? Zeker wel, anders hebben we Gods Woord tegen ons.
Wat waren dat voor fouten?
Vond de Heere Jezus de tafels van de geldwisselaars goed?
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
refo schreef:
CvdW schreef: Zullen we eens kijken wat hierover in de Bijbel staat?
De Heere Jezus zelf wees de Farizeeën op hun fouten, maar ook mensen van gelijke bewegingen als wij deden dit ook. Wordt de Kerk ermee gediend? Zeker wel, anders hebben we Gods Woord tegen ons.
Wat waren dat voor fouten?
Vond de Heere Jezus de tafels van de geldwisselaars goed?
Een heilige toorn, zonder een kruimel zonde. Zo zal God ook lachen in het verderf, (zonder zonde, meer in Zijn recht) van de spotter en de nette kerkmens die zich niet heeft bekeerd. Er we kunnen dat dat schild van "ik kon niet" niet meer gebruiken. Ik hoor het 'onze oude ds. Mijnders nog zeggen: "Dan zal dat goddeloze schild je uit handen worden geslagen". En ik weet het een mens durft wat te zeggen, met een beroep op de Bijbel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Dat ging in ieder geval niet over de punten waar John Galt een kanttekening bij plaatste.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door refo »

Als je je met de Heere Jezus wilt vereenzelvigen in het aanwijzen van fouten bij een ander, moet het wel over hetzelfde soort fouten gaan en om hetzelfde aanwijzen.
Refojongere
Berichten: 371
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Refojongere »

De Heere Jezus wees de Farizeeen zowel op hun te strikt-zijn en aandacht voor de vormen/buitenkant. Alsmede op hun ongehoorzaamheid aan de liefdeswet en losse moraal als het gaat om scheidingen. Hij bleef ondanks Zijn kritiek naar Zijn gewoonte naar de tempel gaan. Hij verwees in discussies op het In den beginne. Ofwel: de scheppingsorde.

Al met al: Alle CGK-ers en heel de gereformeerde gezindte zou Hij zo toe kunnen spreken dat we moeten uitroepen: wees mij zondaar genadig. Alleen waar dat in oprechtheid gevonden wordt wordt de eenheid geboren.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

CvdW schreef:
John Galt schreef:
Mara schreef:
John Galt schreef:Ik denk dat deze meneer als klein jongetje tegen de juf ging vertellen als andere kinderen hun ogen open hadden onder het bidden.
Waar sláát dit op?
Kun je nu echt niets beters verzinnen??
Er is een aantal mensen die zich geroepen voelt om in bladen en op blogs voortdurend bezig te zijn met fouten van anderen. Wie dienen zij daarmee? Vooral zichzelf. Ga met de ander in gesprek, spreek erover met God, maar ga je kostbare tijd niet verdoen met: Ooooh, kijk eens wat zij allemaal verkeerd doen! Daar wordt de ander neit beter van en jijzelf ook niet (al voelt dat misschien van wel.) In elk geval dien je de Kerk er niet mee.
Zullen we eens kijken wat hierover in de Bijbel staat?
De Heere Jezus zelf wees de Farizeeën op hun fouten, maar ook mensen van gelijke bewegingen als wij deden dit ook. Wordt de Kerk ermee gediend? Zeker wel, anders hebben we Gods Woord tegen ons.
Waar lees jij dat Jezus met Jan en alleman sprak over de zonden en gebreken van anderen? Ja, hij stelde de hypocrisie aan de kaak, maar ik lees nergens dat hij in Jeruzlaem mopperde dat de mensen verkeerde kleren droegen naar de synagoge van Kapernaüm of dat Hij keer op keer met zijn discipelen sprak wat een schande de verkoop van dieren in de tempel was. Oké, Hij waarschuwde tegen de leer van de farizeeën, maar niet wanneer dat totaal irrelevant was voor zijn hoorders. Ik hoor ook nergens een tirade tegen de vrijzinnigheid van de sadduceeën. Nee, Hij ging rond, predikende het Koninkrijk en goed doende. Misschien moeten wij dat dan maar navolgen.
Who is John Galt? :quoi
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Volgens mij worden hier veel dingen verward. Hoe dan ook hebben kerkenraden en synoden de taak om te waken over de leer. En in privé situaties geldt de richtlijn volgens Matth. 18. Daar mag niets aan af worden gedaan in de zin dat afwijkingen in de leer wel door de vingers mogen worden gezien. In deze casus (vrouw in het regeer- en predikambt) gaat het evident om een afwijking in de leer en praktijk.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door DDD »

Het ging hier om de kleren op meerdere vergaderingen en tijdens de eredienst en om de vraag of het zinnig is om daar columns over te schrijven.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door KB_ »

In de Reformed Church in America/RCA,, beetje de PKN van de VS en Canada, wordt op dit moment een synode gehouden want er is veel onrust over LHBTI huwelijken en ambtsdragers. Veel gemeenten dreigen met afscheiden. Daar is nu een reorganisatievoorstel om classis niet meer regionaal in te delen maar juist gemeenten met dezelfde denkbeelden bij elkaar te zetten. Zo proberen ze een scheuring te voorkomen maar ik vraag me af of dit de juiste oplossing is. Daarin zie ik wel een verband met de CGK = een scheuring is soms niet te voorkomen als je te ver uit elkaar geraakt bent. Hopelijk worden er in de CGK straks echt knopen doorgehakt. En nee ik hoop niet op een scheuring maar wel op een Bijbelse koers. Wanneer je alles bij elkaar wilt houden kun je deze koers verliezen

Ik hoorde dat ze in de FRC (de CGK van Noord-AMerica) ook erg ongerust zijn n.a.v. de ontwikkelingen in Zwolle
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Plaats reactie