Jeugdcontactavonden OGGiN

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef: Nee, ik denk dat hier om dezelfde reden gaat waarom behoudende kerken het niet aandurven (vanwege de geestelijke armoede) om dit te hertalen, als dat men de Statenvertaling aan durft te pakken. Om het zo eens uit te drukken. We kunnen taalkundig tot de top van Nederland behoren, maar als de bevinding gemist wordt gaat men toch ergens weer de mist in.

Het is onvermijdelijk dat zoiets te merken. Een min of meer bekend voorbeeld is alsof we een verslag horen van een mens die in New York is geweest, en er veel over weet te vertellen. Een mens die daar niet is geweest, maar er alles over gelezen heeft, daar zal de mens, die er geweest is toch iets aan missen, en willen verbeteren. Het is maar een zwak voorbeeld.
Zomaar wat eerlijke vragen, om op te merken en erover eerlijk na te denken. En werkelijk eerlijk willen zijn gebiedt ook om er een eerlijk antwoord op te willen geven:

De huidige SV die je leest is toch ook niet te beschuldigen van "geestelijke armoede"? Toch is deze al meerdere keren vanuit het 17de eeuwse Nederlands hertaald, hoe komt het dan dat je jezelf er toch comfortabel bij voelt? We weten wie de SV vertalers zijn, maar ken je ook de hertalers?

Wat als mensen taalkundig tot de top van Nederland behoren en de bevinding niet missen, hoe zou je dan tegenover een hertaling staan?

Wat als er capabele hertalers zijn, die de inhoud taalkundig recht zullen doen, maar de bevinding zullen missen, zullen die minder recht doen aan een hertaalde versie dan een versie die gedaan is door hertalers die de bevinding wel kennen, maar taalkundig niet capabel zijn? (Je zal vast wel bekend zijn met het begrip "steigerhout in de kerk"). Of is het dan beter om dan helemaal maar niet te hertalen, en te verhinderen dat "een iegelijk de woorden Gods in z´n eigen taal hoort"?

Nog een aanvullende note: de huidige HC kunnen wij (mijn man en ik) gelukkig goed lezen en hebben wij geen hertaling nodig, maar hoe zal het zijn in deze snel veranderende wereld, waar wij onze menselijke zorgen over kunnen maken, waar de taalverandering in een stroomversnelling is, ik vraag me dan wel af of onze kinderen dat in de toekomst nog wel zullen verstaan. De inhoudelijke boodschap van de HC behoort toch in de eerste plaats voorop te staan.
Ik zou vele voorbeelden kunnen geven, maar ben zo vrij het niet te doen, een weinig de kritische geest die hier vaak heerst kennende. Soms moet je vaststellen dat het niet kan en dat je genoeg hebt gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Ik zou vele voorbeelden kunnen geven, maar ben zo vrij het niet te doen, een weinig de kritische geest die hier vaak heerst kennende. Soms moet je vaststellen dat het niet kan en dat je genoeg hebt gezegd.
Ik denk dat je niet 1 steekhoudend voorbeeld kunt geven DIA.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ik zou vele voorbeelden kunnen geven, maar ben zo vrij het niet te doen, een weinig de kritische geest die hier vaak heerst kennende. Soms moet je vaststellen dat het niet kan en dat je genoeg hebt gezegd.
Ik denk dat je niet 1 steekhoudend voorbeeld kunt geven DIA.
Lees maar eens 10 jaar terug, dan komt u vast wel aan de weet, niet wat ik zeg, maar wat ons van kinds af is bijgebracht omtrent de leer naar Schrift en belijdenis.

Eén ding wil ik nog opmerken, en dat geldt niemand persoonlijk. Het van een opmerking van algemene aard. We zeggen dan wel dat een vertrouwensbreuk eerder is geslagen dan dat die wordt geheeld. Dan is er hartelijke medewerking van mode van beide kanten en moet ieder (ook de niet schuldige) een stap terug doen. Maar nooit ten koste van de Waarheid. Dan komen we met Luther op een punt waarvan we zouden moeten zeggen: Hier sta ik. Ik kan niet anders. Vat het niet verkeerd op. alstublieft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door Roos2018 »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ik zou vele voorbeelden kunnen geven, maar ben zo vrij het niet te doen, een weinig de kritische geest die hier vaak heerst kennende. Soms moet je vaststellen dat het niet kan en dat je genoeg hebt gezegd.
Ik denk dat je niet 1 steekhoudend voorbeeld kunt geven DIA.
Maar ik vroeg helemaal niet om voorbeelden; slechts een eerlijk antwoord op mijn vragen.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ik zou vele voorbeelden kunnen geven, maar ben zo vrij het niet te doen, een weinig de kritische geest die hier vaak heerst kennende. Soms moet je vaststellen dat het niet kan en dat je genoeg hebt gezegd.
Ik denk dat je niet 1 steekhoudend voorbeeld kunt geven DIA.
Lees maar eens 10 jaar terug, dan komt u vast wel aan de weet, niet wat ik zeg, maar wat ons van kinds af is bijgebracht omtrent de leer naar Schrift en belijdenis.

Eén ding wil ik nog opmerken, en dat geldt niemand persoonlijk. Het van een opmerking van algemene aard. We zeggen dan wel dat een vertrouwensbreuk eerder is geslagen dan dat die wordt geheeld. Dan is er hartelijke medewerking van mode van beide kanten en moet ieder (ook de niet schuldige) een stap terug doen. Maar nooit ten koste van de Waarheid. Dan komen we met Luther op een punt waarvan we zouden moeten zeggen: Hier sta ik. Ik kan niet anders. Vat het niet verkeerd op. alstublieft.
Ik hou niet zo van verwijzingen. Volgens mij zijn er vragen gesteld. Dan zeggen dat je veel voorbeelden kunt geven en dit niet doen, brengt het gesprek niet verder.
Qua onderschrift: knap hoe iets zo in nevelen kan worden gehuld. Ik vat het niet verkeerd op, want ik vat het niet.
Online
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door Zeeuw »

Roos2018 schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Ik zou vele voorbeelden kunnen geven, maar ben zo vrij het niet te doen, een weinig de kritische geest die hier vaak heerst kennende. Soms moet je vaststellen dat het niet kan en dat je genoeg hebt gezegd.
Ik denk dat je niet 1 steekhoudend voorbeeld kunt geven DIA.
Maar ik vroeg helemaal niet om voorbeelden; slechts een eerlijk antwoord op mijn vragen.
Klopt. Ik ging ook niet in op je vragen, want ik deel deze.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door Zita »

On topic, aub
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Jeugdcontactavonden OGGiN

Bericht door Bruna »

kerkganger schreef:
Ds. Zwartbol op jeugdcontactavond: Hertaal Heidelbergse Catechismus niet

Dat de Heidelbergse Catechismus in Nederland nog gelezen wordt, is niet aan mensen te danken, aldus ds. Zwartbol zaterdag in Barneveld. „Ook hier zijn exemplaren verbrand en probeerde men het leerboekje uit te bannen. Dat we het nog hebben, is Gods werk.”
Lees verder op: https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-zwart ... -1.1538946

Zijn er RF'ers geweest afgelopen zaterdag? Zag dat er in de toekomst meer avonden gepland staan met een diversiteit aan sprekers: https://oggin.jouwweb.nl/activiteiten
Goed initiatief.
Ik denk dat veel RF’ers niet tot de leeftijdscategorie behoren. Ik dacht dat er enige tijd terug een peiling was over leeftijd en regio van de RF’ers, maar kan het zo snel niet terugvinden. Zelf ben ik niet geweest, behoor niet tot de doelgroep qua leeftijd en regio.
Het wordt gebracht als iets nieuws maar de avonden in Papendrecht zijn er al zeker 20 jaar. Wij waren een periode vaste bezoekers. Het was altijd goed daar.

Goed dat ds dit doet en graag jongerenavonden bezoekt.
Over het hertalen van HC kun je van mening verschillen. Dit hoeft niet als er voldoende uitleggers zijn die de jeugd met de levende verkondiging elke zondag kunnen onderwijzen uit de catechismus. Helaas ontbreekt het hieraan in de OGGiN/GGiN en in mindere mate GG.
Daarom ben ik ook blij met BMU, helaas is ds hier minder positief over. Ik hoop dat hij hierover ook nog positiever zal worden net als de jongerenavonden.
Plaats reactie