Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door TSD »

Het "nieuws" is inmiddels ook opgepikt door NOS
https://nos.nl/l/m/2259514
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Jantje »

Het RD ook, in de krant van vandaag. Maar ik zie het artikel nog niet online.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:En "misstappen" zijn niet alleen voorbehouden aan lhbt-ers, maar hetero's doen ook genoeg op dat gebied. Uiteraard is het wel belangrijk om zo rein en zuiver mogelijk voor God te leven.

Wel kan ik me ergeren aan de soms wat militante opstelling van de homobeweging, ook binnen de kerk.
Zeker. Als je mijn posts gewoon leest zie je dat ik dit ook aangeef. Elk mens doet zonde, ook hetero's. En ik denk dat een hoogmoedig houding van een hetero tov een homo ook als zonde bestempeld moet worden. Dat druist namelijk in tegen de opdracht tot naastenliefde.

Echter de ene zonde kan nooit een argumentatie zijn om een andere zonde goed te keuren. En zeker niet als het doelbewust wordt gedaan.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Wandelende »

Goudleus schreef:Wat hier blijkt, en dat vind ik zeer verdrietig, is dat liefde en 'warm bad' blijkbaar alleen voor de mensen met dezelfde opvatting gelden.
Je weet echt niet wat je hier zegt.
(~)
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Laten we het dan maar hebben over de zondagsopenstelling van winkels, als dat al wat over valt te zeggen.
Op dit moment niet zoveel, denk ik. Maar het laatste woord is er nog niet over gezegd. Er moet nog gesproken worden over de echte verordening, dit was het eerste signaal dat de niet-christelijke partijen afgaven en dat door het CDA helaas overgenomen werd.
Weinig. Als SGP-lid moet ik ook helaas zeggen dat we hier echt een achterhoede gevecht voeren. Op veel plekken denkt 90% van de mensen echt anders over dit onderwerp.
In Goes hebben we ooit zelf onderzoek en enquête gedaan. Dit werd wel op prijs gesteld. Het is dan niet (alleen) het opgestoken vingertje, maar ook feitelijk.
Ik denk steeds meer dat over een aantal decennia de geschiedenis ons op dit punt gelijk gaat geven. De mens gaat aan zijn altijd druk zijn ten onder.
Zoals elke RD-lezer hier wel vernomen heeft, is het in de gemeente Veere nog vele malen erger. Daar hebben zelfs mensen van hetzelfde huis met deze plannen voorlopig ingestemd.
Dat begrijp ik inderdaad ook echt niet.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Nasrani »

Wandelende schreef:
Delftenaar schreef:En "misstappen" zijn niet alleen voorbehouden aan lhbt-ers, maar hetero's doen ook genoeg op dat gebied. Uiteraard is het wel belangrijk om zo rein en zuiver mogelijk voor God te leven.

Wel kan ik me ergeren aan de soms wat militante opstelling van de homobeweging, ook binnen de kerk.
Zeker. Als je mijn posts gewoon leest zie je dat ik dit ook aangeef. Elk mens doet zonde, ook hetero's. En ik denk dat een hoogmoedig houding van een hetero tov een homo ook als zonde bestempeld moet worden. Dat druist namelijk in tegen de opdracht tot naastenliefde.

Echter de ene zonde kan nooit een argumentatie zijn om een andere zonde goed te keuren. En zeker niet als het doelbewust wordt gedaan.
Mooi zoals je dat zegt. Dat was ook wat dr. Kater zei in het gesprek op GNR deze week.

https://www.grootnieuwsradio.nl/k/n663/ ... stijl.html
(Ik had hem al gedeeld in het Topic: Gelezen, gedacht.... maar hij past hier uitstekend bij in dit topic).
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Wandelende »

Ter aanvulling op mijn vorige postings wil ik wel nog graag benadrukken dat we het hier hebben over gevoelens. Soms heel tere zaken, zeker op dit vlak. Woorden kunnen door mij makkelijk gesproken worden. Maar tegelijk mogen we wat mij betreft nooit de mens en zijn/haar gevoel vergeten. Elke naaste heeft gebed nodig.
(~)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Delftenaar »

Wandelende schreef:Echter de ene zonde kan nooit een argumentatie zijn om een andere zonde goed te keuren. En zeker niet als het doelbewust wordt gedaan.
Mee eens. De opmerking was echter niet bedoeld om zaken goed te keuren, maar wel vanwege het besef dat niet alleen homo's op seksueel terrein in zonde kunnen vallen, maar anderen net zo goed.

Als we eerlijk naar ons zelf kijken vinden we het allemaal een worsteling om op het terrein van liefde en seksualiteit zuiver te leven. Vaak verborgen. Dan keur ik homoseksuele zonden net zoals andere zaken niet goed, maar ik vind het te makkelijk om homo's als "smeerlap" te veroordelen terwijl degene die zoiets zegt buiten zijn huwelijk met de secretaresse aan het "rommelen" is. Dat soort zaken zijn net zo goed verkeerd.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:
Wandelende schreef:Echter de ene zonde kan nooit een argumentatie zijn om een andere zonde goed te keuren. En zeker niet als het doelbewust wordt gedaan.
Mee eens. De opmerking was echter niet bedoeld om zaken goed te keuren, maar wel vanwege het besef dat niet alleen homo's op seksueel terrein in zonde kunnen vallen, maar anderen net zo goed.

Als we eerlijk naar ons zelf kijken vinden we het allemaal een worsteling om op het terrein van liefde en seksualiteit zuiver te leven. Vaak verborgen. Dan keur ik homoseksuele zonden net zoals andere zaken niet goed, maar ik vind het te makkelijk om homo's als "smeerlap" te veroordelen terwijl degene die zoiets zegt buiten zijn huwelijk met de secretaresse aan het "rommelen" is. Dat soort zaken zijn net zo goed verkeerd.
Ik kan mij niet voorstellen dat er ook maar één RF’er zal zijn die het laatste voorbeeld goed zal keuren. Of er een pleidooi voor zal voeren o.i.d.
In het door jou genoemde voorbeeld geldt overigens net zo goed dat persoon en handeling van elkaar gescheiden moeten worden in onze opdracht van naastenliefde. Een scheve schaats(t)er heeft zonde gedaan, maar voor hem/haar is ook vergeving mogelijk. Daarom vind ik het belangrijk om elke naaste als volwaardig te zien, te accepteren en in bijbels licht lief te hebben, maar dat de zonde (in liefde) af te keuren.
(~)
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door GGotK »

Jantje schreef: Het kan een worsteling geven als je je aangetrokken voelt tot iemand van hetzelfde geslacht. Dat is een feit. Maar de Bijbel leert ons dat je tegen deze zonden moet strijden, en als iemand het daarin van God verwacht, dan zal hij of zij het zeker waar worden dat Hij die nooit beschamende Rotssteen is, die mildelijk schenkt en niet verwijten zal.
En wat betekent dit volgens jou praktisch gezien voor jouw homofiele naaste?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Jantje »

Dat je ook met deze moeitevolle problemen tot de Heere mag vluchten en als je het daarin van Hem mag verwachten, Hij ook zal helpen voor het bewaren van (uitbrekende) zonden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Delftenaar »

Ja, en tegelijk ben ik benieuwd naar het psychologische effect van homoseksualiteit. Voor de duidelijkheid: hiermee bedoel ik niet te zeggen dat homofilie net zoals bv. een depressie door therapie te genezen is. Dat is veel te simpel.

Tegelijk zijn er wel dingen die op psychosociaal terrein een bepaalde geaardheid kunnen veroorzaken. Voor sommigen kan een afwezige vader en meer van dat soort zaken een homofiele gerichtheid veroorzaken. Dan is het belangrijk om de diepere drijfveren achter bepaalde emoties te achterhalen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Maanenschijn »

Jantje schreef:Dat je ook met deze moeitevolle problemen tot de Heere mag vluchten en als je het daarin van Hem mag verwachten, Hij ook zal helpen voor het bewaren van (uitbrekende) zonden.
Is dit in practisch opzicht niet wat mager? Als iemand financiele nood kent word er toch ook diaconale steun verleent? Naast pastorale opmerkingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Dat je ook met deze moeitevolle problemen tot de Heere mag vluchten en als je het daarin van Hem mag verwachten, Hij ook zal helpen voor het bewaren van (uitbrekende) zonden.
Is dit in practisch opzicht niet wat mager? Als iemand financiele nood kent word er toch ook diaconale steun verleent? Naast pastorale opmerkingen.
Beetje makkelijke open opmerkingen. Wat stel je zelf voor?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: Thoolse kerken protesteren tegen regenboogvlag en zondagsopening

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
Maanenschijn schreef:
Jantje schreef:Dat je ook met deze moeitevolle problemen tot de Heere mag vluchten en als je het daarin van Hem mag verwachten, Hij ook zal helpen voor het bewaren van (uitbrekende) zonden.
Is dit in practisch opzicht niet wat mager? Als iemand financiele nood kent word er toch ook diaconale steun verleent? Naast pastorale opmerkingen.
Beetje makkelijke open opmerkingen. Wat stel je zelf voor?
Nee, eigenlijk helemaal geen makkelijke opmerking. Ik ken deze problematiek van erg dicht bij. En heel vaak, als iemand al het gesprek hierover binnen de kerkelijke gemeente aandurft, is er vaak de opmerking: bid maar veel om kracht. Vaak houd het dan door verlegenheid en onkunde op. Niet uit onwil of stigmatisering, dat zal ik niet beweren. Wat ik praktisch voorstel? Per kerkelijke gemeente een vertrouwenspersoon die bekend ik met deze zaken. Een lage drempel.

Wat stel jij praktisch voor?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie