Dordttest

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dordttest

Bericht door Valcke »

Trouwens: voor Christus als voorbeeld geldt evenzeer dat Hij dit niet was als gewoon mens. In zowel antwoord a als antwoord b moeten we verdisconteren dat Christus God én mens was. En dan gaat het in de gereformeerde christologie toch echt allereerst om het Middelaarschap en de verzoening.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordttest

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat klopt dan wel, want in jouw ogen ben ik ongereformeerd :)

Overigens ben ik het met je eens dat het ND er niet heel slim aan heeft gedaan om niet gewoon twee theologen uit Kampen te vragen voor zo'n test. De gemiddelde eerstejaarsstudent had een betere vraagstelling verzonnen. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe zoiets nou kan. Hebben ze daar geen mensen met enig kritisch theologisch inzicht?

Misschien bedoelen ze het enkel als een geintje.
Jij ben ook niet een gemiddelde GG-er. Volgens mij weet je dat zelf heel goed.

Dat tweede ben ik wel met je eens. Ik meen dat het ND weleens hier heeft meegelezen (terugdenkend aan verschillende zaken, waarover http://www.cip.nl en http://www.nd.nl berichtten), dus @ND(-journalist): Als (er iemand van) u meeleest, graag zou ik van u horen waarom u, in deze Dordttest, tot deze specifieke vragen bent gekomen, aangezien het merendeel van de vragen niet overeenkomt met de Gereformeerde Belijdenis van onze Dordtse vaderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

Valcke schreef:Trouwens: voor Christus als voorbeeld geldt evenzeer dat Hij dit niet was als gewoon mens. In zowel antwoord a als antwoord b moeten we verdisconteren dat Christus God én mens was. En dan gaat het in de gereformeerde christologie toch echt allereerst om het Middelaarschap en de verzoening.
Dat klinkt mij vreemd in de oren. Waarom was Jezus niet als gewoon mens een voorbeeld? De zondeloosheid van Jezus hangt samen met zijn ontvangenis van de heilige Geest, niet met zijn godheid. Althans, wij kunnen daar natuurlijk maar wat naar raden en in modellen proberen te vangen. Maar ik heb toch echt het idee dat dit de aloude (voor)reformatorische gedachte hierover is.
Laatst gewijzigd door DDD op 15 nov 2018, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat klopt dan wel, want in jouw ogen ben ik ongereformeerd :)

Overigens ben ik het met je eens dat het ND er niet heel slim aan heeft gedaan om niet gewoon twee theologen uit Kampen te vragen voor zo'n test. De gemiddelde eerstejaarsstudent had een betere vraagstelling verzonnen. Ik zou eigenlijk wel eens willen weten hoe zoiets nou kan. Hebben ze daar geen mensen met enig kritisch theologisch inzicht?

Misschien bedoelen ze het enkel als een geintje.
Jij ben ook niet een gemiddelde GG-er. Volgens mij weet je dat zelf heel goed.

Dat tweede ben ik wel met je eens. Ik meen dat het ND weleens hier heeft meegelezen (terugdenkend aan verschillende zaken, waarover http://www.cip.nl en http://www.nd.nl berichtten), dus @ND(-journalist): Als (er iemand van) u meeleest, graag zou ik van u horen waarom u, in deze Dordttest, tot deze specifieke vragen bent gekomen, aangezien het merendeel van de vragen niet overeenkomt met de Gereformeerde Belijdenis van onze Dordtse vaderen.
Dat zegt niets. Misschien vind ik de gemiddelde GG-er, waar ik overigens meer op lijk dan jou zou bevallen, wel minder gereformeerd dan ik.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dordttest

Bericht door refo »

Op rf zijn geen gemiddelde gergemmers actief. Die ggg kunnen deze discussie niets schelen. Als de dominee maar begrijpelijk preekt, is het goed.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

refo schreef:Op rf zijn geen gemiddelde gergemmers actief. Die ggg kunnen deze discussie niets schelen. Als de dominee maar begrijpelijk preekt, is het goed.
Gelukkig maar. Dat is ook het voornaamste, inderdaad.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordttest

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat zegt niets. Misschien vind ik de gemiddelde GG-er, waar ik overigens meer op lijk dan jou zou bevallen, wel minder gereformeerd dan ik.
Ja? Daar geloof ik niks van. Ik denk dat ik meer een gemiddeld iemand vertegenwoordig. ;)

Motiveer dat dan maar eens. (Ik hoop niet dat ik nu teveel op de persoon zit, maar goed, dat moeten de moderators dan maar beoordelen.)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

Nee. Iedereen hier vindt zichzelf vast het meest gereformeerd van allemaal. Maar dat zegt natuurlijk niets.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordttest

Bericht door Jantje »

Nee, zeker niet. Maar als je bepaalde Bijbelse standpunten niet verdedigt, val je volgens mij niet onder de noemer 'gereformeerd'. Dat geldt overigens zowel de linker- alsook de rechterzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Dordttest

Bericht door refo »

Jantje schreef:Nee, zeker niet. Maar als je bepaalde Bijbelse standpunten niet verdedigt, val je volgens mij niet onder de noemer 'gereformeerd'. Dat geldt overigens zowel de linker- alsook de rechterzijde.
En zelfs als je iets uit de bijbel haalt is dat niet altijd bijbels.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dordttest

Bericht door Jantje »

Zeker, ook dat is waar. De Bijbel laten buikspreken, zoals in sommige kringen wel eens gebeurt, is ook zeer verwerpelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

Als ik dit artikel mag geloven (en waarom niet) zijn mijn opvattingen over predikantentekort in ieder geval heel gereformeerd.
https://www.rd.nl/opinie/dordt-stimulee ... -1.1527855
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Dordttest

Bericht door Valcke »

DDD schreef:
Valcke schreef:Trouwens: voor Christus als voorbeeld geldt evenzeer dat Hij dit niet was als gewoon mens. In zowel antwoord a als antwoord b moeten we verdisconteren dat Christus God én mens was. En dan gaat het in de gereformeerde christologie toch echt allereerst om het Middelaarschap en de verzoening.
Dat klinkt mij vreemd in de oren. Waarom was Jezus niet als gewoon mens een voorbeeld? De zondeloosheid van Jezus hangt samen met zijn ontvangenis van de heilige Geest, niet met zijn godheid. Althans, wij kunnen daar natuurlijk maar wat naar raden en in modellen proberen te vangen. Maar ik heb toch echt het idee dat dit de aloude (voor)reformatorische gedachte hierover is.
DDD, we kunnen hier nu een diepzinnig gesprek over gaan houden, maar de vraag is welk nut dat dient. Het is waar dat Hij een Voorbeeld voor ons geweest is naar Zijn menselijke natuur, maar dit kan toch niet losgemaakt worden van de Persoon Die Hij was (God en mens beide). Zonder de vereniging van beide naturen (met eerbied gesproken) had Hij dit Voorbeeld niet kunnen zijn.

Ook kan de ontvangenis van de Heilige Geest niet alleen geduid worden op Zijn mensheid, zoals duidelijk blijkt uit Lukas 1:35: "En de engel antwoordende zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden."

Ik wil deze discussie echter verder niet voeren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Dordttest

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Dat tweede ben ik wel met je eens. Ik meen dat het ND weleens hier heeft meegelezen (terugdenkend aan verschillende zaken, waarover http://www.cip.nl en http://www.nd.nl berichtten), dus @ND(-journalist): Als (er iemand van) u meeleest, graag zou ik van u horen waarom u, in deze Dordttest, tot deze specifieke vragen bent gekomen, aangezien het merendeel van de vragen niet overeenkomt met de Gereformeerde Belijdenis van onze Dordtse vaderen.
Jij en ook @DDD nemen deze test veel te serieus. Het is een aardigheidje, niet om vast te stellen welk theologisch pad je bewandelt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dordttest

Bericht door DDD »

Ik weet niet waaruit je dat afleidt. Ik heb alleen gereageerd op de stelling van Valcke over wat het meest gereformeerde antwoord zou zijn. Ik was het niet met hem eens.

Los daarvan: het vertrouwen in de wetenschap is de laatste jaren vermoedelijk niet toegenomen, maar als het ND zegt dat er twee hoogleraren bij betrokken zijn (die er weliswaar geen verstand van hebben) dan vind ik wel dat je ervan mag uitgaan dat het ND wil uitstralen dat er op zijn minst iets zinnigs uit de conclusies valt af te leiden.

Verder is het als met veel gesprekken op dit forum. Het scherpt de geest, soms leer je er iets van, maar je doet het ook gewoon omdat je soms jezelf even wilt horen. Ik denk dus op mijn beurt dat jij dit gesprek iets te serieus opvat.
Plaats reactie