Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Herman »

https://drpdevries.com/2020/12/20/4692/

Ds. P. de Vries geeft op zijn blog aandacht aan de schorsing van ds. Latzel en plaatst tevens een link naar een verklaring van de kerkenraad. De laatste heb ik nog niet gezien/gehoord omdat ik hier geen geluid heb. Je kan de verklaring ook nalezen op de website: https://st-martini.net/
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door crossmountain »

Wat een shockerende foto van 5 Nigeriaanse Christenen die geëxecuteerd worden.
https://www.rd.nl/artikel/907049-vijf-c ... executeerd
Op de website van MorningStar staat nog veel meer over de Islam terreur in Nigeria.
https://morningstarnews.org/2020/12/isw ... deo-shows/

De video van 49 seconden, gedateerd 29 december, toont vijf gewapende leden van de Islamitische Staat West-Afrikaanse Provincie (ISWAP) in de rij achter vijf mannen gekleed in oranje gewaden die knielen met hun handen achter zich gebonden. Opgedragen in de Hausa-taal om hun naam te noemen, hoort elk van de knielende mannen op hun beurt hun naam zeggen en toevoegen: "Ik ben een christen."

Dan komt het er wel op aan!

Ik herinner me een interview met ds. C. Hogchem over de executie van Egyptische koptische christenen en zijn oordeel over de "geestelijke staat" van deze martelaren.
Indringend vond de Genemuidense predikant ook de beelden van de moord op 21 Egyptische koptische christenen op een strand in Libië eerder dit jaar, uitgevoerd door de terreurgroep Islamitische Staat. „Hoe zij Christus aanriepen: „Jezus, onze Heere, wees ons genadig.” Ze waren zo standvastig. Wij kunnen zo gemakkelijk vanaf een afstand vraagtekens zetten bij hun geloof. Laten we voorzichtig zijn. We mogen denken dat hier het wezen van de zaak was.”
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Hollander »

crossmountain schreef:(...)
Dan komt het er wel op aan!
(...)
Vanochtend werd aan mij gevraagd: Wat zou jij zeggen, hoe zou jij handelen?
Het is een onvoorstelbare situatie en ik kon geen antwoord geven. Maar net wat je zegt, daar komt het wel op geloven en vertrouwen aan. Bij het lezen van dit nieuwsbericht moest ik erg denken aan Lukas 12:8 waar staat: "En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, die zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods."
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Geytenbeekje »

Herman schreef:https://drpdevries.com/2020/12/20/4692/

Ds. P. de Vries geeft op zijn blog aandacht aan de schorsing van ds. Latzel en plaatst tevens een link naar een verklaring van de kerkenraad. De laatste heb ik nog niet gezien/gehoord omdat ik hier geen geluid heb. Je kan de verklaring ook nalezen op de website: https://st-martini.net/
Zou die kerkenraad gewoon zich niet kunnen onttrekken van de EKD en op zich zelf kunnen beginnen ?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Zou die kerkenraad gewoon zich niet kunnen onttrekken van de EKD en op zich zelf kunnen beginnen ?
Dat lijkt me een onwenselijke situatie. Je bent altijd onderdeel van een heel kerkverband en zolang er zicht is op een oplossing of als er nog gesprekken lopen, dan heb je je binnen die kerk te verhouden tot het daar geldende tuchtrecht. En daar heeft ds. Latzel zich beloofd aan te houden, dus het zou raar zijn als hij zijn woord op een al te gemakkelijke wijze zou breken (nb: ik ga voor het gemak even vanuit dat de EKD op dit punt hetzelfde is geregeld als in NL).

Als je breekt met de EKD dan ben je als gemeente misschien wel vrij van de synode, maar niet vrij van alle sympathiserende gemeenteleden die niet in Bremen maar elders lid zijn van dit kerkverband. Die forceer je dan ook tot een keuze.

Je vraag is dus sneller gesteld dan beantwoord.

Overigens is het onderliggende principe wel van voldoende gewicht, om in de toekomst een keuze te maken geen onderdeel meer uit te maken van de EKD. Maar dat is natuurlijk niet aan mij om daartoe op te roepen.
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door crossmountain »

Hollander schreef:
crossmountain schreef:(...)
Dan komt het er wel op aan!
(...)
Vanochtend werd aan mij gevraagd: Wat zou jij zeggen, hoe zou jij handelen?
Het is een onvoorstelbare situatie en ik kon geen antwoord geven. Maar net wat je zegt, daar komt het wel op geloven en vertrouwen aan. Bij het lezen van dit nieuwsbericht moest ik erg denken aan Lukas 12:8 waar staat: "En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, die zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods."
Inderdaad een mooie, toepasselijke en indringende tekst. En daar komt het op aan! Niet over bijzaken en tradities met een kleine t. Daarom vond ik de uitspraak van ds. Hogchem destijds zo hartverwarmend. Hij zei het notabene over koptische Christenen die toch mijlenver van onze reformatorische traditie en geloofsleer af staan. Op dit forum worden reformatorische forumgenoten regelmatig virtueel gestenigd omdat ze ergens "iets" anders over denken. En we kunnen dan in theorie precies weten hoe het allemaal moet en hoe een mens bekeerd moet worden, welke bijbelvertaling we moeten gebruiken, hoe een preek in elkaar moet zitten, of we met of zonder beeld uitzenden, of we met meer of minder dan 30 mensen in de kerk zitten, hoe we met de zondag om moeten gaan, hoe we ons moeten kleden, of we wel of niet moeten verzekeren of vaccineren etc. Maar daar in Jos in Nigeria klonk maar één belijdenis "Ik ben een Christen". Gaven deze Christenen hier in Nigeria en de Koptische Christenen destijds op het strand in Libië niet het antwoord op vraag 32 van de HC, niet alleen in woord, maar ook in daad? Een "levend dankoffer" komt dan ineens in een heel ander perspectief te staan. En de Catechismus kenden ze waarschijnlijk niet eens.
Vraag 32
Maar waarom wordt gij een Christen genaamd ?
Antwoord 32
Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo zijner zalving deelachtig ben, opdat ik Zijn naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Isala »

crossmountain schreef:Dan komt het er wel op aan!
Ik denk dat het goed is om er regelmatig aan te denken, het zet ons leven in perspectief.
En laten we maar eerlijk zijn: het is soms al lastig om voor de Naam van de Heere uit te komen, zelfs al staat ons leven niet eens op het spel...

Hoe minder geloofsvervolging, hoe minder kracht.
Het is de druk die de boter voortbrengt.
Het is niet voor niets dat de landen met flinke geloofsvervolging vandaag de dag opwekkingen hebben.
Denk aan China, Iran, Azië...
Opwekkingen waar wij voor ons land ook om bidden, terwijl we in onze kerkelijke comfortzone doorgaan met op elkaar te schieten.
Is er een reden waarom hier een opwekking uitblijft? (waarmee ik niet zeg dat God niet werkt, er komen ook in Nederland mensen tot geloof)
Kijk eens naar de documentaire: Sheep Among Wolves (er zijn twee delen, Engelstalig).
Als wij zo bereid zijn ons leven af te leggen, denk ik dat er ook hoop voor Nederland is.
Zij leven dagelijks uit Gods hand, en hebben hun leven niet lief. Zij delen het Evangelie waar zij er kans toe zien, met gevaar voor eigen leven. Ook al zijn zij één week geleden tot geloof gekomen: Zij zoeken dadelijk overal de mogelijkheid om het te delen. Ik moet bij bovenstaande documentaire altijd denken aan het vers uit Openbaring 12:11
En zij hebben hem (de duivel) overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad tot in de dood.
Wij hebben meer vrijmoedigheid nodig om van Hem te getuigen.

Dan geeft de Heere ook kracht bij het naderen van de dood.
Hora est!
crossmountain
Berichten: 530
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door crossmountain »

Open Doors heeft de ranglijst Christenvervolging 2021 gepubliceerd:
https://www.opendoors.nl/

De intensiteit van christenvervolging neemt wereldwijd fors toe, blijkt uit de woensdag verschenen Ranglijst Christenvervolging van Open Doors. Ook dit jaar is sub-Sahara Afrika een grote brandhaard, christenen ondervonden er tot 30 procent meer geweld dan in het voorgaande jaar.
In totaal kwamen er in 2020 4761 christenen om vanwege hun geloof, stelt Open Doors. Negen van de tien van de omgebrachte christenen zijn vermoord op het Afrikaanse continent. In Nigeria werden veruit de meeste christenen gedood: 3530. Vanwege het “extreme geweld” komt het land op de negende plek te staan en is daarmee nieuw in de top 10, die ook dit jaar wordt aangevoerd door Noord-Korea.

Ik roep iedere RF'er die de afgelopen maanden heeft geroepen dat de situatie in Nederland m.b.t. kerkdiensten in Corona tijd het begin is van Christenvervolging op om deze lijst te bestuderen.

Maar bovenal roep ik op tot gebed voor de vervolgde kerk. En lees de indringende verhalen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Herman »

crossmountain schreef:Ik roep iedere RF'er die de afgelopen maanden heeft geroepen dat de situatie in Nederland m.b.t. kerkdiensten in Corona tijd het begin is van Christenvervolging op om deze lijst te bestuderen.

Maar bovenal roep ik op tot gebed voor de vervolgde kerk. En lees de indringende verhalen.
Een mooie oproep.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door DDD »

Een verstandig artikel over de uitspraken van ds. Lätzel.

https://www.rd.nl/artikel/908846-conser ... -de-ruimte
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door eilander »

Ja, dat heeft ds. Lätzel nodig inderdaad. Geen gebed, geen steun, maar kritiek van medechristenen. :bobo
Absoluut oneens met dit artikel. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de toelichting van ds. Lätzel over de context. Zelfs wordt dit nog met de suggestieve opmerking 'wat heeft hij nog meer in besloten kring gezegd' tegemoet getreden.
Zijn uitspraken zouden gelijk staan aan het voor rotte vis uitmaken van mensen. Kom nou toch.
Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Jantje »

Mooi dat de drie christelijke partijen dit samen met de D66 en de drie linkse partijen hebben aangekaart bij het kabinet:
https://nos.nl/artikel/2367183-kamer-wi ... encel.html.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

Ook de anglicaanse bisschop Robert Innes reageerde. Die heeft zijn zetel in Gibraltar, maar is verantwoordelijk voor alle anglicaanse kerken in Europa. Hij vindt dat Denemarken met deze wet een „slecht voorbeeld” laat zien, waar religieuze vrijheid geldt als bedreiging voor andere vrijheden en waar gelovigen „met groeiend wantrouwen” worden bejegend.

Volgens Innes past dat in een trend in Europa. In Zwitserland mogen buitenlandse geestelijken alleen voltijds werken, omdat de overheid bang is dat ze de rest van hun tijd kwaad bedenken. En in Frankrijk moeten ze regelmatig hun accounts laten doorlichten, uit angst voor hun digitale activiteiten, aldus Innes.
https://www.rd.nl/artikel/912476-harde- ... r-religies
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef:
Ook de anglicaanse bisschop Robert Innes reageerde. Die heeft zijn zetel in Gibraltar, maar is verantwoordelijk voor alle anglicaanse kerken in Europa. Hij vindt dat Denemarken met deze wet een „slecht voorbeeld” laat zien, waar religieuze vrijheid geldt als bedreiging voor andere vrijheden en waar gelovigen „met groeiend wantrouwen” worden bejegend.

Volgens Innes past dat in een trend in Europa. In Zwitserland mogen buitenlandse geestelijken alleen voltijds werken, omdat de overheid bang is dat ze de rest van hun tijd kwaad bedenken. En in Frankrijk moeten ze regelmatig hun accounts laten doorlichten, uit angst voor hun digitale activiteiten, aldus Innes.
https://www.rd.nl/artikel/912476-harde- ... r-religies
Een deel van de problnemen zou wegvallen als de teksten vertaald moeten worden in een officiële taal van het land en als geautomatiseerde vertalingen mogen. De wet gaat ver, maar besef ook dat er een overheidsbeambte gedwongen kan worden om naar een preek te luisteren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Mooi dat de drie christelijke partijen dit samen met de D66 en de drie linkse partijen hebben aangekaart bij het kabinet:
https://nos.nl/artikel/2367183-kamer-wi ... encel.html.
Bijzonder dat de NOS er weer zo nadrukkelijk aandacht aan besteedt: https://nos.nl/artikel/2368879-hoger-be ... steld.html
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie