Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen". Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
Beste DIA,
Dat is een fenomeen waar van gedachten over is te wisselen, en waar verschillende meningen over bestaan.

Ik zou er echter voor zijn om dat niet in dit topic te doen. Dit topic gaat over actuele berichten uit de vervolgde kerk. Hoe belangrijk is het om met het lichaam van Christus in de verdrukking mee te leven, en hen in onze gebeden te gedenken! Dat is een zaak die me aan hart gaat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen". Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
Beste DIA,
Dat is een fenomeen waar van gedachten over is te wisselen, en waar verschillende meningen over bestaan.

Ik zou er echter voor zijn om dat niet in dit topic te doen. Dit topic gaat over actuele berichten uit de vervolgde kerk. Hoe belangrijk is het om met het lichaam van Christus in de verdrukking mee te leven, en hen in onze gebeden te gedenken! Dat is een zaak die me aan hart gaat.
Zeer geachte vriend.
Het was slechts een opmerking tussendoor. Wel iets wat me blijvend moeten bedenken. Het is ook Bijbels: want het is niet al Israël wat Israël noemt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen".


Klopt.
-DIA- schreef: Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
Dat eerste vind ik nogal negatief en actief geformuleerd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen".


Klopt.
-DIA- schreef: Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
Dat eerste vind ik nogal negatief en actief geformuleerd.
We hebben ook een positief mensbeeld he? Tenminste velen wel.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen".


Klopt.
-DIA- schreef: Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
Dat eerste vind ik nogal negatief en actief geformuleerd.
We hebben ook een positief mensbeeld he? Tenminste velen wel.
Betekent dat dat men actief de Reformatie uitwist?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Het is ook Bijbels: want het is niet al Israël wat Israël noemt.
Beste DIA,
Ik geloof van harte dat dit bijbels is, maar ook dat die grens dwars door denominaties en theologische standpunten heenloopt.
Dr. P. de Vries schreef:Met Owen zeg ik heel graag dat ik niet graag iemands genadestaat wil afmeten aan de helder­heid van zijn dogmatische inzichten. Daar kan veel aan ontbreken terwijl iemand toch weder­geboren is tot een levende hoop. Het omgekeerde is ook het geval.
Wel wijs ik de veralgemenisering van het heil af.

En nou doe ik hetzelfde als wat ik jou vroeg om niet te doen. Hierover in gesprek gaan in een topic wat gaat over de vervolgde kerk... :cry
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:En toch.... er is een veralgemenisering... Ook onze predikant merkte het op. Als we spreken over "christenen" wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen protestants en rooms. We spreken vaak (zie ook krant en internet) van "gelovigen".


Klopt.
-DIA- schreef: Op vele plaatsen probeert men de Reformatie uit te wissen. Hoe klein is dan (er was dit jaar een onderzoek) het percentage christenen in dit land dat nog voluit reformatorisch van belijden is?
Dat eerste vind ik nogal negatief en actief geformuleerd.
We hebben ook een positief mensbeeld he? Tenminste velen wel.
Betekent dat dat men actief de Reformatie uitwist?
Is het bekend op hoeveel plaatsen in ons land samenwerking wordt gezocht met de RKK?
Is dat niet een actief uitwissen?
Ik heb zelfs ergens gelezen dat sommigen het jammer gevonden hebben dat de Reformatie plaatsvond....
Op die manier wordt de Kerk in Nederland vervolgd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Ik heb zelfs ergens gelezen dat sommigen het jammer gevonden hebben dat de Reformatie plaatsvond....
Wat mij persoonlijk verdriet doet is dat de reformatie gepaard is gegaan van een scheuring en een tot op vandaag doorgaande versplintering. Wat zou het een zegen zijn als de reformatie binnenkerkelijk had plaatsgevonden. Ik verbaas me dat bij het herdenken van de reformatie volledig voorbij word gegaan aan dit feit. De reformatie heeft voor mij daarom iets moois (het weer centraal stellen van de schrift en van de genade), wat ik zie als het werk van God in de reformatie, maar ook iets verdrietigs.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 nov 2018, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Ik heb zelfs ergens gelezen dat sommigen het jammer gevonden hebben dat de Reformatie plaatsvond....
Dat vind ik ook. De Gereformeerde Kerk zag in eerste instantie op het hervormen van de aloude katholieke kerk. Dus inclusief de bekering van de vermaledijde paus.

Daarna pas is een zelfstandige kerkorganisatie ontstaan. En sindsdien is de bekering van de paus ook niet meer nodig met als opgegeven reden dat hij tenslotte de anti-christ is.

Ergens tussen het handhaven van de kritiek op de ketterse leer van de RK en de bede dat ook dat deel van de kerk gereformeerd mag worden, moeten we het evenwicht vinden.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door liz boer »

@DIA
Er is in Nederland een schuilkerk van exmoslims, een evangelistenechtpaar hier in Rotterdam wordt met de dood bedreigt en krijgen stenen door de ruit. Dus vervolging in die zin is er iig.
Ik heb dit bij de SDOK gelezen en ook in de visie heeft het pas gestaan.
Daar denk je niet zo snel aan, maar ex moslims hebben het erg zwaar in Nederland.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Ik heb zelfs ergens gelezen dat sommigen het jammer gevonden hebben dat de Reformatie plaatsvond....
Wat mij persoonlijk verdriet doet is dat de reformatie gepaard is gegaan van een scheuring en een tot op vandaag doorgaande versplintering. Wat zou het een zegen zijn als de reformatie binnenkerkelijk had plaatsgevonden. Ik verbaas me dat bij het herdenken van de reformatie volledig voorbij word gegaan aan dit feit. De reformatie heeft voor mij daarom iets moois (het weer centraal stellen van de schrift en van de genade), maar ook iets verdrietigs.
Onlangs was ik bij een reformatieherdening waarin de voorganger stilstond bij een aantal markante leerstellige uitspraken tussen circa 1850 en nu over de positie van Maria. Daar zie je alleen maar meer een verwijdering optreden. Daarentegen zijn de gereformeerde kerken grotendeels afgegleden naar vrijzinnigheid. En beide lijden onder de secularisatie.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef:Ik heb zelfs ergens gelezen dat sommigen het jammer gevonden hebben dat de Reformatie plaatsvond....
Wat mij persoonlijk verdriet doet is dat de reformatie gepaard is gegaan van een scheuring en een tot op vandaag doorgaande versplintering. Wat zou het een zegen zijn als de reformatie binnenkerkelijk had plaatsgevonden. Ik verbaas me dat bij het herdenken van de reformatie volledig voorbij word gegaan aan dit feit. De reformatie heeft voor mij daarom iets moois (het weer centraal stellen van de schrift en van de genade), wat ik zie als het werk van God in de reformatie, maar ook iets verdrietigs.
Klopt. Dat is zeker verdrietig.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:@DIA
Er is in Nederland een schuilkerk van exmoslims, een evangelistenechtpaar hier in Rotterdam wordt met de dood bedreigt en krijgen stenen door de ruit. Dus vervolging in die zin is er iig.
Ik heb dit bij de SDOK gelezen en ook in de visie heeft het pas gestaan.
Daar denk je niet zo snel aan, maar ex moslims hebben het erg zwaar in Nederland.
Eens. Hiernaast hebben ex-GG(IN) etc. het al decennia lang zwaar in Nederland. Niet gepaard gaand wellicht met geweld, maar wel met sociale uitsluiting en dergelijke.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Is het bekend op hoeveel plaatsen in ons land samenwerking wordt gezocht met de RKK?
Is dat niet een actief uitwissen?
Ik heb zelfs ergens gelezen dat sommigen het jammer gevonden hebben dat de Reformatie plaatsvond....
Op die manier wordt de Kerk in Nederland vervolgd.
Dat klopt DIA. Het is niet eens een bewust uitwissen denk ik. Was het maar zo, dan begreep men nog wat ze deden. Uiteraard heb ik dat laatste liever niet.
Vervolgd vind ik wel een groot woord daarin. Ik denk dat het ons vooral op onze verantwoordelijkheid wijst om standvastig te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Actuele berichten | De vervolgde Kerk

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:@DIA
Er is in Nederland een schuilkerk van exmoslims, een evangelistenechtpaar hier in Rotterdam wordt met de dood bedreigt en krijgen stenen door de ruit. Dus vervolging in die zin is er iig.
Ik heb dit bij de SDOK gelezen en ook in de visie heeft het pas gestaan.
Daar denk je niet zo snel aan, maar ex moslims hebben het erg zwaar in Nederland.
Eens. Hiernaast hebben ex-GG(IN) etc. het al decennia lang zwaar in Nederland. Niet gepaard gaand wellicht met geweld, maar wel met sociale uitsluiting en dergelijke.
Ja Zeeuw dat gebeurt ook, niet te geloven, ik ken hier ook voorbeelden van, zo erg...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie