(G)een moordenaar als predikant?

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Herman »

Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Hoewel je uiterste voorzichtigheid moet betrachten, vind ik van wel. Op grond van reeds genoemde redenatie.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door liz boer »

Herman schreef:
Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Hoewel je uiterste voorzichtigheid moet betrachten, vind ik van wel. Op grond van reeds genoemde redenatie.
Als zo iemand echt berouw heeft zal hij de concequenties willen dragen lijkt me.
Dat heeft niets met wel of niet vergeven te maken, maar met het welbevinden van de mensen die hij zou begeleiden.
Theoretisch zou hij/zij wel kunnen functioneren in zijn oude functie, maar in de praktijk weet ik niet of het gaat werken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Mistig schreef:Ik vind dit een heel moeilijke afweging.
Toen ik dit bericht las zojuist werd ik er bijzonder verblijd. De Heere gebruikt ook grote zondaren in Zijn koninkrijk.
Echter, de gevoelens van de nabestaanden zijn natuurlijk ook goed te begrijpen.
Ik zou er geen uitspraak over durven doen, als ik heel eerlijk ben.

Ik moest ook even denken aan de geschiedenis van Nicky Cruz.

Dit werpt overigens direct een volgende vraag op: Wat doen we met predikanten die tegen het 7e gebod hebben gezondigd en schuldbelijdenis doen hiervan. Het verbaast mij dat zulke predikanten vaak direct worden afgezet.
Dit heb ik bij CIP gelezen: https://cip.nl/cip+/70204-kun-je-een-tw ... ey-podcast

Een predikant uit de rechtse hoek, mocht niet eens schuldbelijdenis doen, echt apart ja, en ook een predikant die spullen achterover drukte, de gemeente wilde hem niet terug na schuldbelijdenis.
Is die laatste zo een 23 jaar geleden toevallig?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Ik denk dat het van geval tot geval bezien moet worden. Echt berouw is inderdaad heel belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat iemand eerst voor een bepaalde periode een (pastoraal) begeleidingstraject ingaat, waarvan de uitkomst inderdaad kan zijn dat iemand na openbare schuldbelijdenis (in geval van openbare zonden) herbevestigd kan worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Hoewel je uiterste voorzichtigheid moet betrachten, vind ik van wel. Op grond van reeds genoemde redenatie.
Ik vind dit echt een moeilijke. Een dominee met berouw over een buitenechtelijke affaire of een dominee met een gevangenisstraf na een verkrachting voelt voor mij echt anders.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Ik denk dat het van geval tot geval bezien moet worden. Echt berouw is inderdaad heel belangrijk, maar ik vind het ook belangrijk dat iemand eerst voor een bepaalde periode een (pastoraal) begeleidingstraject ingaat, waarvan de uitkomst inderdaad kan zijn dat iemand na openbare schuldbelijdenis (in geval van openbare zonden) herbevestigd kan worden.
Juist. Maar alleen wanneer dit in de gemeente wordt gedragen. Anders is het een recept voor problemen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Ik vind dit echt een moeilijke. Een dominee met berouw over een buitenechtelijke affaire of een dominee met een gevangenisstraf na een verkrachting voelt voor mij echt anders.
Vergeven heeft twee componenten. Dat bidden we zelfs in het Onze Vader.

Maar de grens tussen vertrouwen en volstrekte naïviteit is natuurlijk zeer vloeibaar.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door ejvl »

Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Als hij daar oprecht schuldbelijdenis over heeft afgelegd en de wettelijke straf heeft gedragen, zie ik niet in waarom niet.
Wel met begeleiding, dus altijd een ouderling of diaken of bezoekbroeder meenemen om zichzelf en anderen te beschermen en alle schijn des kwaads te weren. Ieder mens doet zonde, en iedereen kan in grote zonden vallen als hij of zij hiervoor niet bewaard wordt.

Overigens kan ik wel goed begrijpen dat het slachtoffer niet meer bij deze predikant naar de kerk gaat omdat het enorme littekens kan achterlaten.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik vind dit echt een moeilijke. Een dominee met berouw over een buitenechtelijke affaire of een dominee met een gevangenisstraf na een verkrachting voelt voor mij echt anders.
Vergeven heeft twee componenten. Dat bidden we zelfs in het Onze Vader.

Maar de grens tussen vertrouwen en volstrekte naïviteit is natuurlijk zeer vloeibaar.
Klopt beide Herman. En volmaakt vergeven is niet onze sterkste kant. Zeker niet als zaken dichtbij komen. Ook al omdat een dominee in een gezagsrelatie tot zijn gemeenteleden staat.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

ejvl schreef:
Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Als hij daar oprecht schuldbelijdenis over heeft afgelegd en de wettelijke straf heeft gedragen, zie ik niet in waarom niet.
Wel met begeleiding, dus altijd een ouderling of diaken of bezoekbroeder meenemen om zichzelf en anderen te beschermen en alle schijn des kwaads te weren. Ieder mens doet zonde, en iedereen kan in grote zonden vallen als hij of zij hiervoor niet bewaard wordt.

Overigens kan ik wel goed begrijpen dat het slachtoffer niet meer bij deze predikant naar de kerk gaat omdat het enorme littekens kan achterlaten.
Exact. Ik denk bv niet dat ouders hun volgende kinderen, ook na een gevangenisstraf/schuldbelijdenis, bij Benno L. nog zwemles laten volgen.
Je moet m.i. ook nadenken over de vraag of je in dat ambt nog geloofwaardig bent. Ook na schuldbelijdenis/vergeving.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Mistig schreef:Ik vind dit een heel moeilijke afweging.
Toen ik dit bericht las zojuist werd ik er bijzonder verblijd. De Heere gebruikt ook grote zondaren in Zijn koninkrijk.
Echter, de gevoelens van de nabestaanden zijn natuurlijk ook goed te begrijpen.
Ik zou er geen uitspraak over durven doen, als ik heel eerlijk ben.

Ik moest ook even denken aan de geschiedenis van Nicky Cruz.

Dit werpt overigens direct een volgende vraag op: Wat doen we met predikanten die tegen het 7e gebod hebben gezondigd en schuldbelijdenis doen hiervan. Het verbaast mij dat zulke predikanten vaak direct worden afgezet.
Dit heb ik bij CIP gelezen: https://cip.nl/cip+/70204-kun-je-een-tw ... ey-podcast

Een predikant uit de rechtse hoek, mocht niet eens schuldbelijdenis doen, echt apart ja, en ook een predikant die spullen achterover drukte, de gemeente wilde hem niet terug na schuldbelijdenis.
Is die laatste zo een 23 jaar geleden toevallig?
Ja dat zou wel kunnen ongeveer.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Zeeuw schreef: Is die laatste zo een 23 jaar geleden toevallig?
Ja dat zou wel kunnen ongeveer.
Zou zomaar kunnen dat ik toen in die gemeente zat. En dat je nu ongeveer 10% van het verhaal verteld.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef:En wat als iemand een zedendelict heeft gepleegd? Mag hij dan bijv. pastoraal werk doen in de kerk? Ook als hij geen VOG krijgt?
Moet je daar een VOG voor hebben dan?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door liz boer »

Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Zeeuw schreef: Is die laatste zo een 23 jaar geleden toevallig?
Ja dat zou wel kunnen ongeveer.
Zou zomaar kunnen dat ik toen in die gemeente zat. En dat je nu ongeveer 10% van het verhaal verteld.
Dit is het enige wat ik er van weet, de pijn en situatie erachter niet, je kunt oordelen dat zo'n predikant met berouw terug keert zou moeten kunnen, maar dat in de praktijk is er zoveel kapot gemaakt dat het niet werkt, dat heeft vaak niets met vergeven te maken, maar met vertrouwen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: (G)een moordenaar als predikant?

Bericht door Zeeuw »

liz boer schreef:
Zeeuw schreef:
liz boer schreef:
Zeeuw schreef: Is die laatste zo een 23 jaar geleden toevallig?
Ja dat zou wel kunnen ongeveer.
Zou zomaar kunnen dat ik toen in die gemeente zat. En dat je nu ongeveer 10% van het verhaal verteld.
Dit is het enige wat ik er van weet, de pijn en situatie erachter niet, je kunt oordelen dat zo'n predikant met berouw terug keert zou moeten kunnen, maar dat in de praktijk is er zoveel kapot gemaakt dat het niet werkt, dat heeft vaak niets met vergeven te maken, maar met vertrouwen.
De discussie ging heel sterk over het berouw en het, zonder medeweten van velen, afleggen van een soort van schuldbelijdenis middels een bevriende predikant. Als het gevoel overheerst dat iemand het 'even doet omdat het moet', komt dat niet oprecht over. Daarnaast vallen helaas in dit soort zaken gemeenten vaak in 2 kampen uiteen. Helaas was ik als 13-jarige in de beruchte kerkdienst waarover veel media schreven. Dit was echt heel droevig.
Plaats reactie